menu

Genres / Jazz / Maak kennis met Jazz en beoordeel

zoeken in:
aslan (crew)
tussen soul en funk deden we wat we konden, maar voelden we ons nooit echt thuis! soul en funk is mooi, lekker, vanalles goeds maar nooit echt 'puur' jazzy of jazz/avantgarde/freestyle of wat dan ook dat richting jazz, (be)bop, improvisatie, dixieland, swing, cool, enz. deed denken/doen/...
nu kunnen we eindelijk (laten) oordelen, beoordelen, kijken, zien, horen, luisteren, beluisteren,. wat jazz in al zijn vormen en stijlen eigenlijk is..

of volgens Jules Deelder:

Jazz is. Jazz leeft. Gebeurt. Beweegt. Jazz neemt. Jazz geeft. Jazz weet. Jazz spreekt. Jazz doet. Jazz laat. Jazz komt. Jazz gaat. Uniek. Muziek. Van vlees en bloed. Jazz waagt. Jazz wint. Breekt baan. Jazz bonkt. Jazz staat. Jazz valt. Is overal. Ontroert. Verwarmt. Grijpt bij de keel. Jazz knettert. Knalt. Ontketent. Heerst. Jazz heelt. Jazz zuivert. Lichaam. Geest. Jazz swingt. Jazz vecht. Is waar. Is echt. Geen loze kreet. Geen leeg gebaar. Jazz werkt. Versterkt. Ontwapent. Toont. Jazz laaft. Jazz loont. Is water. Brood. Jazz lacht. Jazz huilt. Jazz in. Jazz uit. Legt bloot. Daagt uit. Jazz kookt. Jazz bruist. Jazz troost. Jazz bijt. Jazz bloedt. Heeft schijt. Is zwart. Is wit. Is rood. Niet grijs. Jazz vloekt. Jazz moet. Verbroedert. Zoekt. Jazz vindt. Jazz wijst. Jazz schokt. Jazz eist. Jazz hoog. Jazz laag. Jazz voor. Jazz na. Jazz rookt. Jazz jaagt. Is eigen baas. Vereent. Verzoent. Begeestert. Woedt. Bevrijdt. Bewijst. Begrijpt. Vervoert. Jazz spreidt. Jazz sluit. Bezielt. Verrijkt. Geeft hoop. Verblijdt. Jazz shittert. Glanst. Jazz flitst. Jazz danst. Verhit. Zweept op. Bemint. Verleidt. Jazz roept. Jazz voelt. Jazz groeit. Jazz bloeit. Jazz blaakt. Jazz blijkt. Betovert. Geilt. Jazz ademt. Zweet. Jazz fluistert. Schreeuwt. Ontmaskert. Snijdt. Jazz glijdt. Jazz sluipt. Jazz slijpt. Jazz spuit. Jazz klinkt. Jazz dwingt. Jazz lonkt. Jazz blinkt. Jazz vraagt. Jazz raakt. Verlost. Verbaast. Viert feest. Verklaart. Is bitter. Zoet. Is hot. Is cool. Jazz ijlt. Vooruit. Voorbij. Ver weg. Dichtbij. Paraat. Bereid. Op weg. Altijd. Jazz was. Jazz is. Jazz blijft.

aslan (crew)
en dan had ik graag rustig begonnen met chet baker:

(live at Ronnie Scott's 1986)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=IgPxPMiGBsg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

een erg interessante docu over/met chet is let's get lost een docu-film uit 1988 van Bruce Weber, met opnames van chet baker tijdens een tocht van de westkust naar de oostkust van amerika; en in europa tijdens zijn laatste levensjaar, afgewisseld met fragmenten uit Italiaanse B-films (met de jonge chet in de hoofdrol), interviews en zeldzame tv-opnamen.

ook het boek herinneringen aan een lyrisch trompettist (een biografie van jeroen de valk) is een aanrader!

RedLightCityBoy
7.0

pretfrit
en dan beginnen we met Chet...

Heb nooit begrepen wat Deelder zo geweldig goed aan deze man vindt. ben zelf niet zo dol op Baker...is mij iets te romantisch.

Toch heeft het zijn charme en verfijning. Baker haal je er direct tussen uit Geen dertien in een dozijn jazz.

6,5

5,5
Dat zingen van 'm verpest het voor mij.

een lyrisch stukje spel van baker en cornuiten. vind het wel erg mooi om naar te luisteren, alleen niet beister byzonder

6.8

Ik ga met blabla mee, maar kan hier toch wel een zesje aan kwijt.

wcs
Een cijfer kan ik hier zo snel niet aan kan kwijt maar vind het wel mooi, zo is Chet zijn My Funny Valentine destijds enorm goed bevallen (vooral als hij trompettert) en ook dit weet ik wel te smaken

Heemskerktollie
Z'n stem vind ik vooral later vervelend. Zijn hoogtepunt was voor mij in de jaren '50. Later vond ik het vaak niet zo.

6,3

Ik wil de pret niet verstoren, maar even wat vraagjes over dit topic...

"tussen soul en funk deden we wat we konden, maar voelden we ons nooit echt thuis!"
Is dat de doelgroep? Volgens mij past geen van de bovenstaande reageerders daarin (en ik ook niet). Of is de doelgroep "Arrow Jazz FM-publiek" (een zender die overigens geen jazz draait, behalve af en toe 's avonds)? (Daar passen bovenstaande jazz-liefhebbers ook niet in, en ik heb er een paar jaar geleden maar kort ingepast.) Of is er geen specifieke doelgroep? Maar wat is dan het doel? Voor kennismaken met jazz hadden we volgens mij al een topic.

Is de bedoeling dat hier Youtube-filmpjes geplaatst worden? Zit daar nog enige orde in of plaatsen mensen op willekeurige momenten wat filmpjes?

Waarom beoordelen we met cijfers op een schaal van 1 tot 10, en niet van 0,5 tot 5 zoals de rest van MuMe?

Dat gezegd hebbende...

Ik ben het met korenbloem eens wat de muziek op het filmpje betreft: wel mooi, maar de tranen biggelen niet over mijn wangen. Verder ben ik in het algemeen niet zo gecharmeerd van zang, en in dit geval ook niet.

Chet Baker vind ik vaak erg mooi. Vooral door die zo kwetsbare zang.

7.5/10

pretfrit
wie plaats een nieuwe?

https://www.youtube.com/watch?v=vn31ccnyN4U

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Michel Petrucciani werd geboren met een botziekte waardoor hij zo klein is gebleven. Hij was echter een zeer goede pianist, en wordt gerekend tot de beste jazz-pianisten uit Frankrijk.

Het bovenstaande filmpje toont goed samenspel (voor zover ik dat kan beoordelen), een fantastische solo van Petrucciani, en (volgens mij) vrij toegankelijke jazz, dus lijkt me wel geschikt voor dit topic. Ik kan er in elk geval geen genoeg van krijgen.

Heemskerktollie
Ben meestal wel liefhebber van Petrucianni. Vind deze iets minder vooral door die keyboardist met z'n griezelige jaren '80 geluidjes. Ik zou iedereen zijn geweldige live wer: Au theatre de champs-elysees willen aanraden. Das briljant.

7

5,5
Petrucciani kon beter zeker als hij met muzikanten werkte die echt uitdagen.
Dit is mij te voorspelbaar en gelikt, en dan ook nog die vreselijke synth die paralel meespeelt met 'm, totaal overbodig dat had hij absoluut niet nodig.

Heemskerktollie schreef:
Ben meestal wel liefhebber van Petrucianni. Vind deze iets minder vooral door die keyboardist met z'n griezelige jaren '80 geluidjes.

Ja ik kan me voorstellen dat je dat wat minder vindt. Hoewel hij zich aardig inhoudt tijdens Michels solo, dacht ik. Behalve bij de intro en bij het slot valt hij me in ieder geval niet zo op.

Ik zou iedereen zijn geweldige live wer: Au theatre de champs-elysees willen aanraden. Das briljant.

Bedankt voor de tip! Ik heb eigenlijk nog niet veel gehoord van hem, en wist niet waar te beginnen in zijn oeuvre. Ik ga gelijk op zoek.

voor Baker: 5,5

Pretfit geeft wel een mooie omschrijving, zelf heb ik helemaal niets met Baker.
pretfrit schreef:
Toch heeft het zijn charme en verfijning. Baker haal je er direct tussen uit Geen dertien in een dozijn jazz.

Petrucciani: 5

Hoewel ik er in eerste instantie niets aan vind, is het nog niet gelijk slecht. Ik kan hier niet echt een laag cijfer aan kwijt.

Doen we hier iedere dag een nieuw filmpje of 24 uur na de vorige?

piano spel is best goed, maar alles er om heen is niet echt iets waar ik om sta te springen
5.5

aslan (crew)
6.5

pretfrit
kan goed piano spelen maar ik ben persoonlijk meer van de "Monk stijl": hoekig, kaal en bleusy

Dit "fladdert" me iets te veel en er hangt zo'n jaren 80 sfeertje in deze muziek.

niet slecht, maar het doet me weing.

5,42

pretfrit

https://www.youtube.com/watch?v=13ywEdcrrNg

zal hier ook eens wat posten.

Ik heb een zwak voor Jackie McLean. kan het niet nalaten om zijn albums aan te schaffen, en die zijn echt niet allemaal briljant.
McLean heeft een eigen stijl, over het algemeen is het zo dat je er gek op bent of er een hekel aan hebt.

hier de mogelijkheid om dat eens uit te testen

7.0

Niets mis met de stijl van mcLean lijkt mij. Van de pianist ben ik niet heel erg gecharmeerd. McLean had wel wat meer met de trompetist samen mogen spelen.

aslan (crew)
7.5

7
prima, stukje

Wel leuke muziek, alleen ik vind het jammer dat de muzikanten niet echt de indruk geven dat ze plezier hebben in hun spel. Het ziet er allemaal een beetje ongemakkelijk uit, alsof ze het niet zo naar hun zin hebben daar.

pretfrit
het is dan ook ronduit kut weer (publiek in regenkleding)

pretfrit schreef:
het is dan ook ronduit kut weer (publiek in regenkleding)

Tja, die lente wil hier maar niet komen en vervolgens plaats jij zo'n filmpje - vind je het gek dat we hier niet enthousiast van worden...

thejazzscène
7 Aangenaam.

Jackie McLean kan ik zeker nog wel behappen. Zolang het maar niet teveel buiten de lijntjes gaat he

7/10

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.