Genres / Jazz / Maak kennis met Jazz en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 5 maart 2009, 09:29 uur
kemm schreef:
(Ik ben hier duidelijk niet op mijn plaats)
(Ik ben hier duidelijk niet op mijn plaats)
Of je bent juist een van de weinigen die hier goed zit.
De meesten die ik zie reageren zijn 'jazz-fanaten' (en misschien moet ik mezelf daar toch ook maar onder rekenen
), en volgens mij is dat juist niet de doelgroep van dit topic ('Maak kennis met jazz' zegt het al).
0
geplaatst: 5 maart 2009, 09:31 uur
raffael77 schreef:
Wel hoor maar als er dan een Rock Jazz plaat gedropt wordt is het ineens wel goed.
Wel hoor maar als er dan een Rock Jazz plaat gedropt wordt is het ineens wel goed.
Geloof me, degenen die hun reactie hier plaatsen geven oprecht weer wat ze van de muziek vinden. Dat doen ze niet omdat ze jou niet aardig vinden, en ook niet omdat ze graag elitair willen zijn, maar omdat ze gewoon braakneigingen krijgen bij sommige muziek. Tip: trek het je niet te veel aan.

0
geplaatst: 5 maart 2009, 11:17 uur
Ik denk door minder voor de hand liggende jazznummers te kiezen dat iedereen er wel wat aan heeft, zowel de 'leken' als de 'fanaten'. Dus laten we allemaal samen komen en er 1 groot feest van maken (snif).
0
geplaatst: 5 maart 2009, 11:39 uur
Eigenlijk zou de titel dan moeten zijn "Plaats filmpjes van jazz-nummers en beoordeel". 

0
sxesven
geplaatst: 5 maart 2009, 11:47 uur
Elke dag een nieuw filmpje, meen ik? Eens een favoriet van mij dan.
Redelijk jazz-leek (waar het klassiekers betreft), maar ik houd erg van wat er allemaal op Tzadik verschijnt in het jazzhoekje. Dit is een live-uitvoering van materiaal van Masada Book 2, Book of Angels, door Jamie Saft Trio. Materiaal is allemaal geschreven door Zorn en vervolgens door verschillende Tzadik-artiesten op plaat gezet. Jamie Saft Trio bestaat uit (uiteraard) Jamie Saft op piano, Greg Cohen op bas en Ben Perowsky op drums.
Excuus voor het brakke geluid. Sommige dingen komen daardoor niet helemaal mooi uit de verf (Perowsky's percussie bijvoorbeeld, waar bijna alleen bekkens hoorbaar zijn en de hi-hat bovenal; juist zijn spel maakt de plaat waar dit materiaal vandaan komt (Astaroth) een stukje bijzonderder - enigszins een idee van hoe het met beter geluid klinkt kun je krijgen aan het begin van Ygal (bij ongeveer 5 minuten) en door simpelweg goed naar zijn spel te kijken). Cohen's spel is ook niet echt goed hoorbaar.
Redelijk jazz-leek (waar het klassiekers betreft), maar ik houd erg van wat er allemaal op Tzadik verschijnt in het jazzhoekje. Dit is een live-uitvoering van materiaal van Masada Book 2, Book of Angels, door Jamie Saft Trio. Materiaal is allemaal geschreven door Zorn en vervolgens door verschillende Tzadik-artiesten op plaat gezet. Jamie Saft Trio bestaat uit (uiteraard) Jamie Saft op piano, Greg Cohen op bas en Ben Perowsky op drums. Excuus voor het brakke geluid. Sommige dingen komen daardoor niet helemaal mooi uit de verf (Perowsky's percussie bijvoorbeeld, waar bijna alleen bekkens hoorbaar zijn en de hi-hat bovenal; juist zijn spel maakt de plaat waar dit materiaal vandaan komt (Astaroth) een stukje bijzonderder - enigszins een idee van hoe het met beter geluid klinkt kun je krijgen aan het begin van Ygal (bij ongeveer 5 minuten) en door simpelweg goed naar zijn spel te kijken). Cohen's spel is ook niet echt goed hoorbaar.
0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 11:59 uur
Geweldige serie, heb er een aantal op de p.c. staan (en ik stem pas als ik ze over de buizenversterker heb gehoord..rare principes
) wil de hele serie hebben..deze heb ik helaas nog niet
maar wat ik van het Jamie Saft Trio via streams etc gehoord heb klinkt geweldig.
dit clipje is ruk.
maar op basis van wat ik al ken...8+
) wil de hele serie hebben..deze heb ik helaas nog niet
maar wat ik van het Jamie Saft Trio via streams etc gehoord heb klinkt geweldig.dit clipje is ruk.
maar op basis van wat ik al ken...8+
0
sxesven
geplaatst: 5 maart 2009, 12:02 uur
Inderdaad, filmpje is echt ruk; nieuwsgierigen mogen mij gerust een PM sturen voor het betere materiaal. 
Deze is overigens mijn favoriet uit de serie samen met die van Feldman en Courvoisier. Ook die van Friedlander, Masada String Trio, Bar Kokhba en Medeski, Martin & Wood vind ik erg de moeite waard.

Deze is overigens mijn favoriet uit de serie samen met die van Feldman en Courvoisier. Ook die van Friedlander, Masada String Trio, Bar Kokhba en Medeski, Martin & Wood vind ik erg de moeite waard.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 12:27 uur
Hier wil ik zeker meer van horen! Meteen de pindakaasfabriek aan het werk gezet.
8/10
8/10
0
geplaatst: 5 maart 2009, 13:12 uur
Dit klinkt mij ook wel lekker in het gehoor. Niks mis mee en zeker het applaus van het publiek waard.
7,3/10
7,3/10
0
thejazzscène
geplaatst: 5 maart 2009, 15:57 uur
Ik heb een déjà entendu (Uri Caine?) Zijn die Book of Angels gewoon variaties op één compositie of ben ik verkeerd?
0
geplaatst: 5 maart 2009, 16:12 uur
Allemaal verschillende composities van John Zorn. Zorn is een vreemde eend in de Jazz (gaat er ook vaak buiten), veel joodse invloeden, beperkte vrijheid in zijn composities en zijn voorliefde voor tekenfilms (?) zijn typerend voor zijn werk.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 16:44 uur
7.5 (shalmiel 8 / ygal 7 )
Ondanks het geluid valt er zeker nog goede muziek te bespeuren.
Ondanks het geluid valt er zeker nog goede muziek te bespeuren.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 23:05 uur
Billy Gibbons op piano? 
Shalmiel 7,5 / Ygal 8,5.
Greg Cohen is trouwens een zwaar onderschatte bassist, binnen een paar noten herkenbaar en altijd 'steady as a rock'.

Shalmiel 7,5 / Ygal 8,5.
Greg Cohen is trouwens een zwaar onderschatte bassist, binnen een paar noten herkenbaar en altijd 'steady as a rock'.
0
aslan (crew)
geplaatst: 6 maart 2009, 12:39 uur
wayne horvitz and sweeter than the day
wayne horvitz - keyboards
timothy young - electric guitar
keith lowe - contrabass
eric eagle - drums
wayne horvitz - keyboards
timothy young - electric guitar
keith lowe - contrabass
eric eagle - drums
0
geplaatst: 6 maart 2009, 12:50 uur
5
Beetje tam allemaal, er gebeurt niets, wriemelen op het keyboard en de rest doet niet meer dan simpel begeleiden.
Beetje tam allemaal, er gebeurt niets, wriemelen op het keyboard en de rest doet niet meer dan simpel begeleiden.
0
aslan (crew)
geplaatst: 6 maart 2009, 18:35 uur
misschien heb je 'n punt hier blabla, hoewel ik tim young's bijdrage erg interessant vind.. maar ik vond het vooral erg schattig om wayne horvitz (keyboards) nog 'ns bezig te zien: ik zag 'm zelf een aantal keren live aan het werk maar dan vooral in relatie met john zorn: o.a. bij john zorn's naked city (..hier dus john zorn (sax) wayne horvitz (keyb) joey baron (drums) fred frith (bass) bill frisell (guitar) yamatsuka eye (voc))
(trouwens een van de betere 'naked city' concerten zag ik ooit in het Palais de Congrès in Liège/Luik, waar toen o.a. ook sonny rollins rondliep)
(trouwens een van de betere 'naked city' concerten zag ik ooit in het Palais de Congrès in Liège/Luik, waar toen o.a. ook sonny rollins rondliep)
0
geplaatst: 6 maart 2009, 19:41 uur
Ik onthoud vooral de gitarist (meer nog dan Wayne Horvitz). Het geheel is niet slecht, maar het doet weinig met me. 6
Waar is iedereen hier eigenlijk naartoe?
Waar is iedereen hier eigenlijk naartoe?
0
pretfrit
geplaatst: 6 maart 2009, 19:43 uur
tam relaxt en vakkundig...maar het swingt fijn
Het hoeft van mij niet direct te knallen om aangenaam te zijn
7*
Het hoeft van mij niet direct te knallen om aangenaam te zijn
7*
0
sxesven
geplaatst: 6 maart 2009, 22:29 uur
Zeker niet onaardig maar doet me wat weinig; weet me niet te raken. Desalniettemin luistert het prettig weg, I guess.
6+
6+
0
geplaatst: 7 maart 2009, 12:24 uur
Op zich wel lekker, maar de interactie met de gitaar na 4 minuten, komt m.i niet goed uit de verf.
6,5
6,5
0
geplaatst: 7 maart 2009, 13:52 uur
Even wat achterstand inhalen:
Lounge Lizards - Voice of Chunk: Toffe muziek; moet ik misschien maar eens wat meer van gaan beluisteren. 8
Jamie Saft Trio: Shalmiel 8, Ygal 7. Jammer van het gebrek aan geluidskwaliteit van zowel deze als de vorige.
wayne horvitz and sweeter than the day: Zoals gezegd: erg nep pianogeluidje, en de gitaar komt er een beetje plompverloren invallen. 6,5
Lounge Lizards - Voice of Chunk: Toffe muziek; moet ik misschien maar eens wat meer van gaan beluisteren. 8
Jamie Saft Trio: Shalmiel 8, Ygal 7. Jammer van het gebrek aan geluidskwaliteit van zowel deze als de vorige.
wayne horvitz and sweeter than the day: Zoals gezegd: erg nep pianogeluidje, en de gitaar komt er een beetje plompverloren invallen. 6,5
0
Heemskerktollie
geplaatst: 8 maart 2009, 00:33 uur
Sorry, volgens mij ben ik te vroeg?? Maken we hier nou wel of niet gebruik van die 24 uurs regeling? Ik doe een post in ieder geval 
Waldron, de ultieme less is more pianist. Prachtige ballad. Geen heisa, geen hysterie, ook niet saai. Berekenend maar ook zeer emotioneel.

Waldron, de ultieme less is more pianist. Prachtige ballad. Geen heisa, geen hysterie, ook niet saai. Berekenend maar ook zeer emotioneel.
* denotes required fields.