MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Niet in mijn top 20, wel voorspeld; op plek 7 vanwege o.a. het hoge gemiddelde.

En de kop is eraf in dit moeilijk te voorspellen jaar. Typhoon hadden de meesten wel voorspeld, stond in 10 van de 14 lijstjes. De meesten zagen hem nog wel een paar plekken hoger eindigen.

Casartelli 19
Stardust_be 18
motel matches 18
vigil 18
jordidj1 18
wibro 17
herman 16
EttaJamesBrown 15
dix 15
Teunnis 14
chevy93 0
GrafGantz 0
Johnny Marr 0
Nico1616 0

Mooi dat deze het gehaald heeft zeg, al had ik 'm niet durven voorspellen. In mijn eigen lijst op de 5de plaats. Liefde is de baas

Ja hoor, Typhoon met deze prachtige Nederlands Surinaamse hiphop plaat begint deze zonnige dag de top 10. Helemaal goed!

Bij mij op nummer 6.

Casartelli (moderator)
Heb bij deze jongeman wat weerstand moeten overwinnen (Van de Regen naar de Zon), maar dit is inmiddels goeddeels gelukt. Het album beluisteren en er iets van vinden is nog een paar bruggen verder.

Had deze dus op 9 voorspeld. Goede statistieken en toepassing van een stevige hiphopmalus leveren voor heel even een gele trui op.

Casartelli schreef:
Had deze dus op 9 voorspeld. Goede statistieken en toepassing van een stevige hiphopmalus leveren voor heel even een gele trui op.

Dus als ik het goed begrijp sta jij bovenaan dankzij een hiphopplaat...

Casartelli (moderator)
west schreef:
Dus als ik het goed begrijp sta jij bovenaan dankzij een hiphopplaat...
Klopt! Maar je zult zien dat IQ zo op 9 staat en dan ga ik het schip in.

zaaf

zaaf
9. Thurston Moore - The Best Day
https://www.musicmeter.nl/album/452608

Punten : 188
Nom. : 9
Nr. 1 van : nelis

Ook zo'n plaat die de hele spelduur op het randje van de top 10 bivakkeerde, soms erin, soms eruit. Behaalde uiteindelijk toch ruim voldoende punten (naar mijn voorspelling )

Al jaren ook hier gelauwerd als frontman van Sonic Youth, maar deze band vond zijn einde in het overspel van Moore dat door vrouwlief Gordon niet werd gepikt. Band stuk, huwelijk stuk, Thurston solo.
Hoewel, solo… Hij formeerde de Thurston Moore band, bestaande uit hemzelf (!), James Sedwards op gitaar, Debbie Googe op bas en de ouwe vertrouwde Steve Shelley op drums.

Na een rommelige solo-carriere met goede platen en uitprobeersels, maakt Moore op zijn oude dag (hij is van '58...) nu serieus werk van zijn eigen muziek waarop hij zich laat beïnvloeden door artiesten en stromingen die hij zelf heeft beïnvloed. Meer liedjes georiënteerd maar de gekte is niet geheel absent, waar hij een balans in lijkt te hebben gevonden.
De hoesfoto zou zijn moeder afbeelden op haar 20e, en doet mij denken aan de cover van Spiderland…

Fantastische plaat. Bezwerend en te kort. Gelukkig maakte hij dit jaar een geweldige opvolger.

Spiderland? Er staat een hond op. (ik heb de LP Spiderland hoor...)

Interessante plaat: toch maar eens luisteren.

dix
Hij staat er bij !
Weliswaar niet zo hoog als ik voorspeld had, maar mijn verbazing is er toch niet minder om.

En de eerste verrassing is een feit. Deze plaat in mijn voorspelling niet opgenomen gezien laag aantal stemmen maar het is al eerder gebleken dat het aantal stemmen niet altijd een goede voorspeller is.
Enkel Dix zag hem in de top 10 eindigen en zelfs nog twee plaatsen hoger waarmee hij voorlopig bovenaan staat in het klassement.

dix 33
Casartelli 19
vigil 18
stardust_be 18
motel matches 18
jordidj1 18
wibro 17
herman 16
EttaJamesBrown 15
Teunnis 14
Johnny Marr 0
nico1616 0
chevy93 0
GrafGantz 0

Typisch zo'n album dat ik destijds al snel weer vergeten was, maar vorig week herbeluisterd en toch echt een klepper hoor.

Weer zo'n schitterende plaat maar ook één die ik totaal niet had zien aankomen in de top 10. Bij mij op plaats 15 te vinden.

Ty op 10❤️ De andere ken ik niet

De lobi voor een meesterwerk is wat lauw, maar ik ben toch erg blij dat mijn vergeten lijstje hem niet de top-10 heeft gekost. Typhoon zou bij mij op #1 hebben gestaan. Ook The Best Day had mijn lijstje gehaald (en had ik niet verwacht), dus dit is een mooi begin

stardust_be schreef:

Dix en Vigil zagen hem wel in de top 10 eindigen en zelfs nog twee plaatsen hoger, hierdoor krijgen we een eerste kloof tussen de top 2 en de rest.

vigil 36

Eeehhh nee hoor

vigil schreef:
(quote)

Eeehhh nee hoor

Oeps, ik heb jouw lijstje niet correct overgenomen in mijn excel zie ik nu, sportief van je om dit te melden! Ik heb de tussenstand aangepast. Enkel dix had Thurston Moore dus in zijn top 10 staan!

zaaf
dix is een held!

Casartelli (moderator)
Heb de plaat indertijd wel gehoord; dat de man van Sonic Youth was hoorde ik later pas. Dat zijn niet de aanbevelingen...

Bij het opstellen van een voorspelling merk je wel dat de stemmenaantallen bij de albums serieus terug beginnen te lopen in deze recente jaren. Deze is kort in beeld geweest (het zou maar weer zo'n cultplaat kunnen zijn hier), maar 143 stemmen en een gemiddelde onder de 4 waren alsnog onvoldoende overtuigend.

zaaf
8. Gazpacho - Demon
https://www.musicmeter.nl/album/412089

Punten : 194
Nom. : 8
Nr. 1 van : Brunniepoo, Bonk

Jaja ook meegenomen in mijn voorspelling. Deed het aanvankelijk wel heel erg goed rond het podium maar zakte in de tweede week iets terug. Sterke prestatie voor een prog-album!

Gazpacho is van Oslo. Gitarist Jon-Arne Vilbo en toetsenman Thomas Andersen waren als kind bevriend en maakten muziek samen. Later ging ieder zijns weegs maar ze ontmoetten elkaar na jaren en het klikte opnieuw. Andersen had inmiddels zanger Jan-Henrik Ohme ontmoet en gedrieën gingen ze onder de naam Gazpacho de oefenruimte in. We hebben het hier over het jaar 1996.

De eerste jaren richtten ze zich op een ambitieus muzikaal project 'Random Access Memory', maar lieten dat na lange tijd dus los.

Alledrie waren ze actief bij de Scandinavische tak van Marillion's The Web fanclub. Tijdens het eerste Marillion Convention Weekend werd Ohme gevraagd wat Marillionwerk te zingen en de band maakte van de gelegenheid gebruik om hun four-track promo 'Get It While It's Cold' (sterke titel wel...) uit te delen. Die promo belandde op internet en kreeg goede kritieken. Er volgde een uitnodiging voor een talentenjacht, er werd gewonnen en ze kregen de gelegenheid om via MP3.com een EP uit te brengen, dat werd een EP onder dezelfde naam als de promo, maar dan met drie 'oude' en drie nieuwe songs. Lof werd hun deel.

De band maakte dus naam, maar bleef internationaal distribueren via internet om vrijheid te behouden en verplichtingen te ontlopen. Na het eerste album toerden ze als support act rond met Marillion (Marbles-tour) in 11 landen en wonnen populariteit.

De eerste jaren werd de band aangevuld met bassist, maar werd het drumwerk door een computer verzorgd. Vanaf 2003 werd er ook een drummer aan de band toegevoegd.

Na goede scores bij ons in 2007 en 2009 (twee keer een 12e plek) zakten de prestaties wat tot dit jaar Demon zijn opwachting maakt in onze top 10.

Dit is niet zo mijn dingetje. Nette muziek hoor, oprecht met aandacht beluisterd, maar ik zitte het album niet uit.
Excuus voor de povere kwaliteit van de clip, maar ik vond niks beters van dit album.

Deze keer ga ik niet winnen dat is wel zeker, zelfs niet in aanmerking geweest voor mijn voorspelling want is prog en tot nu had nog geen enkel album van hen de top 10 gehaald. Benieuwd welke verrasssingen we nog gaan krijgen.

The Best Day heb ik nooit beluisterd, maar anders zou ie mijn lijstje waarschijnlijk wel gehaald hebben in dit mindere jaar. Wat ik ervan gehoord is erg goed.

Het album van Typhoon is in ieder geval fijn en ook live was het tof. Bijzondere artiest.

Gazpacho is totaal niet mijn ding.

Had ze wel overwogen voor de voorspelling, omdat ik dacht dat het een Steven Wilson-project was. Maar toen die link er niet bleek te zijn er toch maar niet ingezet...

Opvallend dat zowel Night als Tick Tock het niet haalt en deze wel. Niettemin een geweldig album en bij gebrek aan beter (lees: populairder) toch in mijn voorspelling opgenomen. Al was het maar als vorm van 'wishful thinking'.

Alvast voor volgend jaar: Molok (for dummies) | Gazpacho - gazpachoworld.com

Het was te verwachten dat dit een moeilijk te voorspellen jaar ging zijn gezien het gebrek aan echt grote namen en dat bewijst ook weer deze 8ste plek voor Gazpacho.
Drie deelnemers wilden toch een gokje wagen en plaatsten Gazpacho in hun top 10: chevy (die hiermee zijn eerste punten binnenhaalt), nieuwkomer jordidj1 (die Demon zelfs in de top 3 zag eindigen) en wederom Dix die aan een foutloos parcours bezig is en serieus begint uit te lopen. Er zijn er nog altijd drie zonder punten.

dix 52
jordidj1 33
Casartelli 19
stardust_be 18
motel matches 18
vigil 18
chevy93 18
wibro 17
herman 16
EttaJamesBrown  15
Teunnis 14
Johnny Marr 0
nico1616 0
GrafGantz 0

Casartelli (moderator)
Na Tick Tock is mijn match met Gazpacho langzaamaan wel wat afgenomen. Demon was de laatste cd die ik direct bij uitkomen kocht. I've Been Walking Part 2 lijkt de grootste klassieker van het album te zijn geworden. In een verder ook niet echt sterk jaar mijn nummer 3.

Moet in beeld zijn geweest voor mijn voorspelling en ik denk dat, naast de algeheel geringe progpopulariteit alhier, de bescheiden prestaties van Night en Tick Tock meegespeeld hebben bij het niet opnemen van deze.

Heer zaaf vroeg mij afgelopen week waarom ik Gazpacho niet in mijn lijst had:

Maar nee, de albums uit 2007, 2009 en 2010 zijn erg goed maar op daarna werd het wel erg veel van het zelfde

Dit dus

zaaf
vigil schreef:
Heer zaaf vroeg mij afgelopen week waarom ik Gazpacho niet in mijn lijst had:
Dat zou ik nooit vragen!

Ik ken echt wel veel muziek uit 2014, maar van wat nu al voorbijgekomen is, ken ik nog geen noot.
Precies van een andere planeet ?

Gast
geplaatst: vandaag om 11:38 uur

geplaatst: vandaag om 11:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.