Muziek / Muziekgames / Beatlesmeter
zoeken in:
2
geplaatst: 7 oktober 2017, 09:48 uur
Het gaat zo: elke dag plaats ik hier een ander liedje van de Fab Four, waar iedereen die wil een rapportcijfer op 10 punten aan kan geven (schuw je ook zeker niet om je cijfer vergezeld te laten gaan van een kort stukje commentaar!). Na 24 uur volgt er een nieuw liedje. Met de gemiddeldes maak ik dan een zich langzaam ontvouwende Beatles top 100 gebaseerd op het gemiddelde van de scores die jullie ze gaven.
Lijkt jullie je dit wat? Mij alvast wel!
Laten we dan maar beginnen bij het begin, hun eerste eigen single:
Love Me Do
(Na dit nummer zal ik overigens de chronologie laten varen, zo blijft dit topic lekker onvoorspelbaar)
Lijkt jullie je dit wat? Mij alvast wel!
Laten we dan maar beginnen bij het begin, hun eerste eigen single:
Love Me Do
(Na dit nummer zal ik overigens de chronologie laten varen, zo blijft dit topic lekker onvoorspelbaar)
1
geplaatst: 7 oktober 2017, 09:57 uur
Om dit topic meteen uit de startblokken te helpen, zal ik alvast zomaar wat liefhebbers taggen. Uiteraard is iedereen welkom
Johnny Marr, cosmic kid, bikkel2 Sandokan-veld, west, devel-hunt, aERodynamIC, herman, LucM, musician, Kees-Jan, GrafGantz ... Doen jullie ook mee?
Johnny Marr, cosmic kid, bikkel2 Sandokan-veld, west, devel-hunt, aERodynamIC, herman, LucM, musician, Kees-Jan, GrafGantz ... Doen jullie ook mee?
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 09:57 uur
5.5
De mondharmonica van John is leuk, maar over de gehele linie heeft deze debuutsingle mij iets te weinig om het lijf. Wat al te sullig en braaf ook. Maar goed in elkaar zit het allemaal wel uiteindelijk, daarom ook geen onvoldoende.
De mondharmonica van John is leuk, maar over de gehele linie heeft deze debuutsingle mij iets te weinig om het lijf. Wat al te sullig en braaf ook. Maar goed in elkaar zit het allemaal wel uiteindelijk, daarom ook geen onvoldoende.
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 09:59 uur
7
Simpel (en zelfs voor die tijd inderdaad wat braaf) maar erg charmant nummer vooral door de mondharmonica.
Een heel leuk initiatief. Misschien gelijkaardige topics starten over andere grote bands (maar The Beatles waren de grootste).
Simpel (en zelfs voor die tijd inderdaad wat braaf) maar erg charmant nummer vooral door de mondharmonica.
Een heel leuk initiatief. Misschien gelijkaardige topics starten over andere grote bands (maar The Beatles waren de grootste).
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 10:09 uur
6,5
Frivool debuut. Samenzang en de mondharmonica maken het hier.
Geen grootse compositie, maar de potentie is hoorbaar.
Leuk initatief Arthur!
Frivool debuut. Samenzang en de mondharmonica maken het hier.
Geen grootse compositie, maar de potentie is hoorbaar.
Leuk initatief Arthur!

0
geplaatst: 7 oktober 2017, 10:15 uur
5
Als ik hier al een voldoende voor ga geven dan zit ik straks vast aan allemaal cijfers boven de 8.
Hoogtepunt is het intro en het instrumentale middenstuk. Dat levert nog een puntje extra op. De compositie zelf vind ik maar een sullig deuntje.
Als ik hier al een voldoende voor ga geven dan zit ik straks vast aan allemaal cijfers boven de 8.
Hoogtepunt is het intro en het instrumentale middenstuk. Dat levert nog een puntje extra op. De compositie zelf vind ik maar een sullig deuntje.
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 10:31 uur
Papa en mama Graf hadden toen ik nog een kleine Graf was een vrij beperkte LP-collectie, waarvan de rode en blauwe verzamelaars van de Fab4 voor mij de hoogtepunten waren. Hoewel ik op latere leeftijd de latere fase van The Beatles ben gaan prefereren kon ik daar toen veel minder mee, de rode (1962-1966) was dus veruit favoriet. Die vroegste singles behoren tot mijn vroegste muziekherinneringen, ontelbare keren gehoord tijdens spelen, knutselen, kleuren etc. Alleen daarom al kan ik niet anders dan hier een hoog cijfer voor geven.
8.0
8.0
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 10:38 uur
Hallo het was 1963, cliff, the shadows dat waren de helden, dat was de norm.
In Amerika was rock and roll, vuig en smerig, een begrip geworden maar in het purentijnse groot britaine nog lang niet. Het moest er nog beginnen.
The Beatles speelde in het underground wereldje van the cavern en de starclub in Hamburg tussen de hoeren en pooiers. Om een plaat te mogen opnemen moest het braaf.
De leren pakken werden ingeruild voor keurige modieuze trendy pakken.
Love me do was zelfs voor the Beatles in 1963 heel braaf. In het filmpjes zie je hun eigen ongemakkelijke houding.
Love me do is natuurlijk geen meesterwerk maar wel een melodie die zich gelijk in het brein vast zette, van een schijnbaar simplisme.
In Amerika was rock and roll, vuig en smerig, een begrip geworden maar in het purentijnse groot britaine nog lang niet. Het moest er nog beginnen.
The Beatles speelde in het underground wereldje van the cavern en de starclub in Hamburg tussen de hoeren en pooiers. Om een plaat te mogen opnemen moest het braaf.
De leren pakken werden ingeruild voor keurige modieuze trendy pakken.
Love me do was zelfs voor the Beatles in 1963 heel braaf. In het filmpjes zie je hun eigen ongemakkelijke houding.
Love me do is natuurlijk geen meesterwerk maar wel een melodie die zich gelijk in het brein vast zette, van een schijnbaar simplisme.
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 10:42 uur
Leuk topic! Ik heb altijd een zwak voor dit liedje gehad. Simpel, ja, maar wel heel erg opbeurend. En de melodieën weten me gewoon te pakken. Ik ben best wel een Beatles-liefhebber maar ben altijd wel wat kritischer geweest naar de beginjaren (vind het allemala niet zo bijzonder als soms heperd wordt), maar dit liedje is zo aandoenlijk dat mijn kritische houding pardoes wegvalt.
7,5
7,5
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 10:43 uur
Leuk idee ArthurDZ vooral deze methode
Elke dag gezamenlijk opbouwend naar een Top 100
Love Me Do ...simpel... maar toch voor die tijd een pakkende song
bij herbeluistering ,irriteerd me eigg nooit
Ik kom op een ...
6.5
Elke dag gezamenlijk opbouwend naar een Top 100

Love Me Do ...simpel... maar toch voor die tijd een pakkende song
bij herbeluistering ,irriteerd me eigg nooit
Ik kom op een ...
6.5
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 10:45 uur
Leuk, die belangstelling! Ook meteen al een heleboel mooie onderbouwingen/verhalen! 
Maar volgens mij is devel-hunt een cijfer vergeten geven

0
geplaatst: 7 oktober 2017, 10:55 uur
De meeste van mijn cijfers zullen ruim voldoende of beter zijn, maar ik ben nou eenmaal een liefhebber. Voor dit vrolijke deuntje open ik met een:
7,5
7,5
0
Misterfool
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:01 uur
Geen fan van de oude beatles. Simpele beatmuziek zonder al te veel diepgang. Rond 'Help' kun je me weer wakker maken.
4
4
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:08 uur
3....is het niet voor mij, te simpel, te vrolijk. Sorry, maar als ik het plaats naar nu is het echt zwaar onvoldoende of het the Beatles is of niet.
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:16 uur
6,5
Ik hou wel van simpele eenvoudige melodieën en de mondharmonica is heerlijk in dit nummer, maar het nummer is verder erg kaal.
Ik hou wel van simpele eenvoudige melodieën en de mondharmonica is heerlijk in dit nummer, maar het nummer is verder erg kaal.
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:17 uur
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:22 uur
Mja, A Hard Days Night is veel beter dan Rubber Soul. Een half uur perfecte popmuziek en bijna alles uptempo.
Love Me Do is gewoon leuke Merseybeat, maar ze hebben betere in deze stijl.
7
Enne, erg leuk topic!
Love Me Do is gewoon leuke Merseybeat, maar ze hebben betere in deze stijl.
7
Enne, erg leuk topic!
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:27 uur
Zet even een titel bij het nummer zoals bij lied vd dag, anders zie ik het niet op mobiel. Leuk topic!
7,7
7,7
1
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:29 uur
johan de witt schreef:
Zet even een titel bij het nummer zoals bij lied vd dag, anders zie ik het niet op mobiel. Leuk topic!
Goed punt, heb 'm er even bijgezet!
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:43 uur
herman schreef:
Mja, A Hard Days Night is veel beter dan Rubber Soul. Een half uur perfecte popmuziek en bijna alles uptempo.
Zo, da's best een statement. Ik vind Rubber Soul toch hun eerste plaat die echt in zijn geheel erg mooi is. Met liedjes als Norwegian Wood, In My Life, Nowhere Man en nog wel een aantal staan daar ook wat van mijn favoriete Beatles-liedjes op. Ik vind A Hard Day's Night dan toch ietwat wisselvallig en vooral minder hoge pieken hebben.
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 11:52 uur
ArthurDZ schreef:
Leuk, die belangstelling! Ook meteen al een heleboel mooie onderbouwingen/verhalen!

1963 en een melodie die na 55 jaar nog aanspreekt, een 7,5. ?
0
Misterfool
geplaatst: 7 oktober 2017, 12:10 uur
Arrie schreef:
Ik vind Rubber Soul toch hun eerste plaat die echt in zijn geheel erg mooi is..
Rubber Soul vind ik ook de eerste consistente plaat van The Beatles, hoewel er maar enkele nummers zijn die echt indrukwekkend zijn. Hun oudste plaat die echt bijblijft, is mijns inziens Revolver. Psychedelischer, maar qua thematiek ook een stuk zwartgalliger.(quote)
Ik vind Rubber Soul toch hun eerste plaat die echt in zijn geheel erg mooi is..
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 12:36 uur
Arrie schreef:
Zo, da's best een statement. Ik vind Rubber Soul toch hun eerste plaat die echt in zijn geheel erg mooi is. Met liedjes als Norwegian Wood, In My Life, Nowhere Man en nog wel een aantal staan daar ook wat van mijn favoriete Beatles-liedjes op. Ik vind A Hard Day's Night dan toch ietwat wisselvallig en vooral minder hoge pieken hebben.
(quote)
Ook een erg mooie plaat natuurlijk, maar bv. dat countrynummer (titel is me even ontschoten) vind ik toch wat minder.
0
geplaatst: 7 oktober 2017, 13:00 uur
Veel te braaf, zeker als je afzet tegen wat er al aan minder braaf werk was verschenen vanaf de jaren '50. Laten we het een "band in progres" noemen.
Ik hoef geen jaren te wachten op (veel) beter werk, de koers werd al vrij snel verlegd.
In de hitlijsten werden er eveneens nog geen potten gebroken.
4,5
Ik hoef geen jaren te wachten op (veel) beter werk, de koers werd al vrij snel verlegd.
In de hitlijsten werden er eveneens nog geen potten gebroken.
4,5
1
geplaatst: 7 oktober 2017, 14:35 uur
Met de aantekening dat mijn waardering voor twee nummers met elkaar vergelijken een stuk makkelijker is dan een absolute waarde toekennen, zeker omdat ik nog niet echt weet hoe de cijfers geijkt zijn en ze dus een beetje in de lucht zweven. En, met de aantekening dat voor 99% van de nummers zinloos is om ze een onvoldoende te geven, want op dit moment luister ik er toch liever naar dan naar het gebrom van de koelkast, maar het ook zonde is om de helft van de cijfers niet te gebruiken. Ik zie het volgende cijfer dus niet zozeer als onvoldoende, maar gewoon als iets dat ik minder waardeer dan wat nog moet komen van the Beatles.
4.5
Leuk deuntje, maar meer ook niet. Niet echt spannend, gaat niet echt ergens heen. Klinkt toch wat verouderd.
4.5
Leuk deuntje, maar meer ook niet. Niet echt spannend, gaat niet echt ergens heen. Klinkt toch wat verouderd.
* denotes required fields.