MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:
wavanbuuren
6,5

Jullie Bossmeter top 200:

1. Working On The Highway (7,403571429) (28 stemmen)
2. Waitin’ On A Sunny Day (7,151851852) (27 stemmen)
3. Book Of Dreams (6,977777778) (27 stemmen)
4. Rockaway The Days (6,885416667) (24 stemmen)
5. Sad Eyes (6,72173913) (23 stemmen)
6. Bishop Danced (6,388095238) (21 stemmen)
7. Buffalo Gals (6,322727273) (22 stemmen)
8. The Long Goodbye (6,290384615) (26 stemmen)

192. Lonesome Day
Album: The Rising

Wàt, niet Human Touch of Lucky Town, maar The Rising is het eerste album waarvan twee nummers langskomen? Wàt, na de nummer 3 in de statistieken vliegt de nummer 2 er al uit? Ja, we hadden hier al eens laten vallen dat het op vele vlakken een uitzonderlijke lijst is dat we hier stapsgewijs produceren.

Niets tegen Lonesome Day natuurlijk, het is een heerlijk nummer (zeker een van mijn favorieten van The Rising) en zet op knappe wijze de toon voor de rest van het album. “but it's going to be okay/If I can just get through this lonesome day”. Verdriet en verlies staan op de voorgrond, en er mag zeker getreurd worden, maar bovenal moet je proberen doorgaan met het leven. Een positieve maar realistische boodschap voor zijn mede-landgenoten na de aanslagen van 11 september. Naar verluidt kreeg Bruce het idee voor de plaat nadat iemand kort na de aanslagen op hem toestapte met de woorden “Where are you? We need you right now” of iets in die trant. Niet dat deze figuur dit topic zit mee te lezen of zoiets, maar toch, bedankt nobele onbekende!

Ook muzikaal wordt een beeld geschetst dat doorheen de plaat grotendeels wordt vastgehouden. Midtempo, herkenbaar E-Street, maar toch ook met een licht gewijzigde muzikale textuur.

Iets met veel te vroeg...

8,8

Wellicht iets te vroeg, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat the Rising geen echte favorieten voor mij heeft. Van de latere albums zet ik Magic of Wrecking Ball veel liever op. Als ik een top 100 van Bruce nummers zou moeten maken komt er misschien geen 1 van dit album.

Dat betekent uiteraard niet dat het allemaal matig is. Lonesome Day krijgt een 7,25

Ik sluit me voor een groot deel bij Tribal Gathering aan. Ook ik heb niet veel uitgesproken favorieten op The rising staan. En ik zet Magic ook absoluut liever op als ik één van de latere albums moet kiezen. Maar slecht vind ik The rising ook niet. En Lonesome day is één van de betere songs die erop staan. Er was een tijdje dat ik het nummer live niet meer zonodig hoefde te horen. Toen speelde hij het zo goed als elk optreden. En dat vind ik dan weer teveel eer voor het nummer. Ik geef een 7,2.

Van The Rising heb ik andere favorieten (The Fuse, Into the Fire, City of Ruins om maar wat te noemen), maar dat betekend niet dat dit nummer op de juiste plaats staat. Ken toch heel wat slechtere nummers van 'm. Dit is vooral live (al kun je dat bij Bruce net zo goed weglaten, geld altijd) een erg aanstekelijk nummer. Maar vrijwel elke Rising song komt live een stuk beter uit de verf. Een Empty Sky bijvoorbeeld klinkt erg dof en simpel op plaat, maar kreeg in de verstilde live-uitvoering een veel zwaardere lading. Hoe dan ook:

7,8

cosmic kid (moderator)
Weinig tot niets inhoudelijks aan het stukje van Arthur toe te voegen. Voor mij persoonlijk staat Lonesome Day, als opener van het album The Rising, vooral ook symbool van de wederopstanding van Bruce Springsteen & The E Street Band.

Wat een vol en vet geluid en wat anno 2002 klonk de E Street Band. Op vol volume knallen ze echt door je luidspeakers heen, inclusief saxbreak van Clarence Clemons. Dat volle en vette geluid is ook gelijk de achilleshiel. Het geluid van producer Brendan O' Brien is ook wel vermoeiend en leidt zeker op latere albums tot een geluidsbrij die niet altijd even geslaagd uitpakt.

De bijbehorende wereldtournee is wat mij betreft legendarisch; de concerten in de Kuip, Live op MTV (Live In Barcelona), de vele bootlegs die ik daarna ben gaan verzamelen.Bruce Springsteen was helemaal terug in de champions league van de rock 'n roll en de E Street Band klonk machtiger dan ooit. Onvergeetbare herinneringen heb ik aan die tijd.

Krachtige opener van The Rising waarmee Bruce, op het moment dat de natie hem nodig had, in een klap terug was. 8,5

8.1 .Prima opener van een al even goed album.

Het album The Rising is toch wel een van mijn favorieten ( heeft ook met de thematiek te maken ) en als onderdeel daarvan is Lonesome Day een heerlijk nummer.
8.5

Een nummer waarbij ik nogal heen en weer geslingerd wordt. Het heeft hele sterke kanten, maar het nummer weet me toch niet echt mee te krijgen.
Op the Rising staan sterkere nummers (Into the Fire, You're Missing).

7

johannesA
Ik moet streng zijn. Leuk nummer maar geen topper. 6,5.

Martial
7,5

Lonesome Day afkomstig van een sterk album van het baasje

Ik heb destijds heel wat concerten afgelopen door Europa heen van The Rising Tour.

Het zal waarschijnlijk niet de grootste favoriet zijn van vele hier, maar Worlds Apart vond ik live altijd heerlijk klinken en is best een vreemde eend in de bijt in het oeuvre van Springsteen.

cosmic kid (moderator)
191. Lucky Town
Album: Lucky town

Eigenlijk het eerste nummer wat ik persoonlijk veel te laag vind staan. Naar mijn mening is dit top 100 materiaal en in de door mij geposte versie zelfs top 50 werk. Lucky Town is 1 van de vier sterkhouders van het gelijknamige album (gelukkig volgen de andere 3 nog).

Lucky town klinkt heerlijk rauw en op deze live versie spat zowel het gitaarintro als outtro er van af. Deze uitvoering is zo gedreven, klinkt zo urgent, zo vol geldingsdrang; daar kan geen enkele versie met de E Street Band tegenop. De volgende tekstregels behoren daarnaast tot de 1 van de meest inspirerende die Bruce ooit heeft geschreven:

When it comes to luck you make your own
Tonight I got to dirt on my hands but I'm building me a new home

Helaas bracht het onvolprezen systeem van Arthur en mij Lucky town niet verder dan de 191e plek.

7,5

Lekker nummertje, vooral in de live-versie

Heerlijke coupletten, sterke achtergrondzang later, fijne modern westernsfeer, maar die refreinen zijn mij wat te repetitief. Better Days gaat ook zo lang door tegen het einde. Wel een van de betere songs uit de periode.

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 23:37 uur

geplaatst: vandaag om 23:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.