MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:
Ach niet onaardig en die kopstem vind ik een allereerste keer ook wel gaan, maar al tijdens het nummer beginnen m'n gedachten af te dwalen en als dan voor de zoveelste keer die kopstem langskomt gaat dat ook een tikkie irriteren. Nee, de minste van Bruce tot nu toe.

6

Jullie Bossmeter top 200, nu met een eerste nummer dat boven de 7 scoort:

1. Waitin’ On A Sunny Day (7,151851852) (27 stemmen)
2. Book Of Dreams (6,977777778) (27 stemmen)
3. Rockaway The Days (6,885416667) (24 stemmen)
4. Sad Eyes (6,72173913) (23 stemmen)
5. Bishop Danced (6,388095238) (21 stemmen)
6. Buffalo Gals (6,322727273) (22 stemmen)
7. The Long Goodbye (6,290384615) (26 stemmen)

193. Working On The Highway
Album: Born In The U.S.A.

Hier nog eentje die veel te laag staat! Wat rolt dit korte, kolderieke liedje toch steeds heerlijk uit de speakers. Een soort 80s-upgrade van rockabilly op zijn Springsteens, wat mij betreft erg geslaagd, de levensvreugde spat eraf!

Daarom is het wel interessant om de geschiedenis en de tekst van het nummer naast de levenslustige sound te leggen. In Working On The Highway speelt Bruce een wegenwerker (volgens Word bestaat dat woord) die ervandoor gaat met een meisje tegen de zin van haar vader en broers, ze sporen het koppel op en halen het meisje bij hem weg, in de laatste strofe mag de hoofdfiguur opnieuw op de snelweg werken, alleen nu in een zwart-witte outfit en met een zware loden bal om zijn been… Een beetje overdreven? Nou, het nummer werd geschreven en opgenomen voor Nebraska en heette oorspronkelijk Child Bride, dat maakt de zaken er wat minder subtiel op.

Het nummer belandde niet op die plaat maar was wel een van de eerste liedjes die voor Born In The U.S.A. werden opgenomen in een versie die van tekst waarschijnlijk niet zoveel verschilt, maar qua toon is het compleet anders. En zo is niet alleen het titelnummer van Born In The U.S.A. een liedje waar de casual luisteraar de donkere ondertoon er niet zomaar uithaalt… Anyway, heerlijk nummer en een van die Boss-liedjes die elk stadionoptreden moeiteloos op gang trekt.

7,5

Prima albumtrack, die tot mijn blijdschap ook werd gespeeld op het Malieveld.

Lekker nummer op een fantastisch album. Een album met zóveel klasbakken dat mocht ik een minder nummer op moeten noemen ik uit kom bij....Working on the highway. Dat zegt niks over het nummer maar meer over het hoge niveau van het hele album. Live werkt het nummer geweldig. Het wordt alleen behoorlijk ander gespeeld in vergelijking met de albumversie. Op de één of andere manier is het Bruce en band nooit gelukt om de albumversie live te benaderen qua instrumentatie en feel. Vind ik althans. Geldt voor bijna elk nummer van het Born in the USA nummer overigens. Of wellicht willen ze het wel op deze manier. Wie weet....

Cijfer: 7,8

johannesA
8. Toch een van de mindere op Born in the USA.

Ik haak wat later aan, prachtig initiatief! Een 7,3 voor Working on the Highway. Eén van de meest vrolijke en up-tempo nummers uit het ouvre van The Boss. Op de één of andere manier doet het nummer mij denken aan Walk of Life van Dire Straits. Niet zozeer vanwege de gelijkenissen, maar omdat beide nummers vanwege hun vrolijkheid zo opvallen in het repertoire van beide wereldbands.

cosmic kid (moderator)
Geniet, maar met mate. Dat is zo'n beetje mijn credo met Working On The Highway. Verfrissend niemendalletje met diepgang op Born In The USA, heerlijke stamper op Live 1975-1985 en live kan het zowel het grote publiek als de die hard fans wel bekoren. Het is ook een nummer wat al snel zijn verzadigingspunt heeft bereikt en daarna begint het toch wel irriteren.

Wie een écht bloodmooie versie wilt horen die door merg en been gaat en bovenal nooit verveelt, luistert naar het door Arthur genoemde "Child Bride":

Child bride is inderdaad de oerversie. Totaal ander nummer. Zoals bijna alle nummers die hun oorsprong hadden tijdens de Nebraska sessies en later op andere albums terecht kwamen.

cosmic kid (moderator)
Guessmaker schreef:
Ik haak wat later aan, prachtig initiatief! Een 7,3 voor Working on the Highway. Eén van de meest vrolijke en up-tempo nummers uit het ouvre van The Boss. Op de één of andere manier doet het nummer mij denken aan Walk of Life van Dire Straits. Niet zozeer vanwege de gelijkenissen, maar omdat beide nummers vanwege hun vrolijkheid zo opvallen in het repertoire van beide wereldbands.

Leuk dat je aanhaakt. De uitspraak over 1 van de meest vrolijke durf ik te betwisten. Daarover meer gedurende het verloop van deze top 200.

8

een heerlijke rocker

Live altijd een hoogtepuntje inderdaad!

8,3

Wat een fijn topic is dit toch. Leuk om te horen over de ontwikkeling van Child Bride tot Working on the Highway. Hoewel ik erg houd van Nebraska, geef ik in dit geval toch de voorkeur aan de rockende versie. 7,5 voor Working on the Highway.

een 6,8 voor Working

7,4 voor een nummer waar ik soms erg blij van word en op andere momenten maar een standaard liedje vind wat ik geneigd ben te skippen. Erg afhankelijk van de stemming van de dag dus.

Martial
7

Gast
geplaatst: vandaag om 21:52 uur

geplaatst: vandaag om 21:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.