MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:

8

Tijdens de '92-'93 World Tour nog alleraardigst gebracht door Bruce en Roy alleen (die vaker tijdens die tournee op die manier nummers van het debuut tackelden). Wat mij betreft ook de leuker rendities. Wanneer de volledige band meedoet (en dan denk ik vooral aan de uitvoering t/m 1975) vind ik het nummer nogal rommelig.

Martial
7

Wel grappig, zo’n ongepolijst nummertje uit zijn jonge jaren. Met de latere live versies heb ik niet zoveel.

7

Live alleszins een leuk nummer. De studioversie vind ik, net als meer nummers op het debuut, nogal rommelig. Een ander zal het de stijl van spelen noemen. Die was met Sancious en Vinnie Lopez nogal anders dan wat ze later gingen doen zeg maar. Maar goed, live dus best vermakelijk. Al zal ik het nooit tot de toppers van Bruce gaan rekenen. Cijfer; 7

Redelijk nummer, maar hoort het in deze lijst? Misschien kantjeboord net an, maar top100 is echt te hoog gegrepen.

6,5

74. Growin’ Up
Album: Greetings From Asbury Park, NJ

I was the cosmic kid in full costume dress

Nog maar eens een nummertje van het debuut, toen Bruce nog zo vrolijk, onstuimig en overenthousiast door zijn nummers stuntelde.

‘When they said, "Sit down," I stood up’… Op Greetings is een gevoelsmens aan het werk, “niet nadenken en twijfelen maar gewoon spelen, de rest zien we dan wel weer” is het devies. De onwetend-straatschoffie-in-een-dure-grotemensenstudio-naïviteit van nummers als Growin’ Up vind ik zo charmant, en dat ongepolijste zo tof, dat Greetings altijd een speciaal plekje in mijn hart zal hebben. De magie is niet op alle nummers gevangen maar zeker wel op Growin’ Up, en live kreeg dit nummer vaak nog een geheel nieuwe dimensie mee (die versie op 75-85 ). Prachtig jongehondennummer, met een prachtige jongehondentekst waar rake observaties nonchalant naast heerlijke onzin wordt gelegd.

(Oh ja, de gemiddeldes uitrekenen doe ik dit weekend)

8

Even vloeken in de kerk. Het gebeurt niet vaak maar van dit nummer vind ik de cover van Eddie Vedder (o.a. Live in Holmde) zelfs nog beter dan de prima Bruce versies

Inderdaad één van de beste nummers van zijn debuutalbum.
En er bestaan heerlijke live versies van dit nummer waar de verhalen vertellende Bruce helemaal los gaat, zoals bij deze.

7,5

johannesA
6,6

Beste nummer van het debuut vind ik. Je hoort in dit nummer al waartoe Bruce in staat is. Het is, als één van de weinige nummers op het debuut, een nummer met een duidelijke kop- en staart. Live stapt hij dan juist weer van dit model af door z'n verhalen toe te voegen. De akoestische versie zoals ie op Tracks staat vind ik overigens ook erg de moeite waard! Cijfer; 8,7

Op de live box vind ik de persoonlijke verhalen tussendoor geweldig. Het geeft ook dit nummer extra cachet.

8

Martial
7

wavanbuuren
7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 23:24 uur

geplaatst: vandaag om 23:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.