MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
De echt goede nummers zijn er al veel langer uit hoor
Maar goed, in zo'n finale krijg je 12 nummers die gemiddeld genomen door de meesten aardig gepruimd worden met een enkele uitschieter naar boven of beneden.

Nouja, zolang we allemaal maar ontevreden zijn

Ik ben best tevreden eigenlijk. Tenzij Bitch House wint.

1. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
2. Skee Mask - 50 Euro to Break Boost
3. Masta Ace & Marco Polo feat. Pharoahe Monch - The Fight Song
4. Lucy Dacus - Night Shift

Juist deze halve finales wordt er nog enigszins hersteld wat er de voorgaande rondes mis ging. Al zou er deze ladder nog veel mis kunnen gaan.

1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
2. Skee Mask - 50 Euro to Break Boost
3. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"

4. Sons of Kemet - My Queen Is Harriet Tubman

De top-3 moet door. Wie er verder nog doorgaat kan me aan mijn reet roesten.

Niet haten op Bitch House, haat liever op bitch Lucy. Afgetekend het minste nummer.

Gatver, hoe ze het alleen al waagt in het begin van dat nummer om zo passieloos over spuug te zingen. Ranzig mens!

Al mijn smaakgenoten mogen haten op Lucy wat ze willen, ik blijf het een mooi nummer vinden. En jongens, Fight Song is toch veel beter dan Breukelen? Sterker nog: ik vind Breukelen eigenlijk maar erg weinig aan. Had hem over het hoofd gezien, maar die vind ik misschien nog minder dan Lemon Glow. Ik hou van boombap maar dit voelt ongeïnspireerd en voegt niets toe aan alle fantastische 90s boombap die er al bestaat. The Fight Song vind ik wél fantastisch.

Edit: ik geloof dat mijn probleem is met Breukelen dat het wel héél erg 90s boombap imiteert. Maar dan net wat minder: vooral op het gebied van de raps weet het me niet erg te boeien. Ik hou gewoon niet zo van herhalingen. En hé, daar hebben we ook het probleem met Bitch House die al jaren aan het herhalen is.

Fight Song > Brooklyn indeed!

Arrie schreef:
Al mijn smaakgenoten mogen haten op Lucy wat ze willen, ik blijf het een mooi nummer vinden. En jongens, Fight Song is toch veel beter dan Breukelen? Sterker nog: ik vind Breukelen eigenlijk maar erg weinig aan.

Mooie woorden weer over Lucy, Arrie, helemaal mee eens! Wat je zegt over Breukelen voel ik echter niet zo, dat is met Grace Of God wel zo'n beetje de beste boombap die ik in jaren gehoord heb. The Fight Song vind ik ook een te gek nummer, maar haalt het toch niet bij Breukelen wat mij betreft.

Choconas schreef:
(quote)

Mooie woorden weer over Lucy, Arrie, helemaal mee eens!

Ik zeg letterlijk alleen dat ik hem mooi vind?

Exact! Dat zouden meer mensen moeten doen! =P

Van alle nummers die naar de finale gaan heeft Night Shift (imo) met afstand de mooiste tekst. Zonder die prachtlyrics zou een behoorlijk deel van de kracht van het nummer wegvallen. Maar er zijn redelijk wat users die waarschijnlijk minder met teksten hebben, dan kan me ik voorstellen dat je het niet zo'n opvallend indiepopliedje vindt.

Ik vind de tekst van Emerald Rush nog beter.

Edgar18 schreef:
Ik vind de tekst van Emerald Rush nog beter.

Die van Skee Mask is anders ook niet verkeerd.

Wie willen er nog stemmen?

Breukelen > Fight Song nipt voor mij, sorry Arrie!

Gretz schreef:
Wie willen er nog stemmen?

Rond 20.00 uur plaats ik de uitslag en open ik De Finale van De Grote Finale! #siked

Uitslag Halve Finale - Ladder 3 (24 stemmers):

1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (40)
2. Beach House - Lemon Glow (38)
3. Lucy Dacus - Night Shift (35)
4. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (29)
5. Skee Mask - 50 Euro to Break Boost (29)
6. Masta Ace & Marco Polo feat. Pharoahe Monch - The Fight Song (28)
7. Sons of Kemet - My Queen Is Harriet Tubman (21)
8. Julia Jacklin - Body (20)

Breukelen "Brooklyn" vierde op basis van #1-noteringen.

Jezus dat was spannend voor die laatste plek. Zeker als je bedenkt dat ik voor mijn vierde plek heel erg twijfelde tussen Breukelen en Skee Mask. Uiteindelijk voor die eerste gekozen, om de kans te vergroten dat iig één Masta Ace & Marco Polo de finale zou halen. Uiteindelijk heeft dat dus de doorslag gegeven... Sorry Niek

Spijtig van The Fight Song.

dumb_helicopter schreef:
Spijtig van The Fight Song.

Dat sowieso, die had ik veel liever in de finale gehad dan Breukelen, maar ik allang blij dat een vd twee het gehaald heeft (en sowieso een hiphopnummer)...

Op 19 februari 2018 begonnen we met deze editie van Song van het Jaar. Na meer dan een jaar lang stemmen zijn we nu tot de climax van het spel gekomen. Wat wordt de Song van het Jaar 2018?

Zoals altijd gaat het eerste dankwoord naar herman, de peetvader van Song van het Jaar. Hij opende in 2010 de eerste editie van deze competitie en bracht het een jaar later tot de vorm waarin we het nog steeds spelen. Heel veel dank daarvoor! En ik ben ook veel dank verschuldigd aan het meesterbrein achter de machine, de veelbesproken spreadsheet: inquestos. De mannen die me bijstaan in het bijhouden van de spreadsheet en het draaiende houden van het spel moet ik ook bedanken. 123poetertjes, dumb_helicopter, Edgar18 en Gretz, onwijs bedankt voor jullie hulp! En dank aan iedereen die een steentje, groot of klein shout-out naar mijn boi jordidj1, bijdraagt Maar de grootste dank gaat naar iedereen die hier meestemt en er voor zorgt dat we het hele jaar door kunnen genieten van de nieuwste muziek en ons druk mogen maken om teleurstellende uitslagen of juist winnende favorieten. Wat mij betreft gaan we nog jaren zo door!

Dan nu, de presentatie van de deelnemers aan De Finale van De Grote Finale. Dit zijn de twaalf nummers die de concurrentie te sterk af waren en alle rondes hebben overleefd. Eén van deze nummers mag zich binnenkort Song van het Jaar 2018 noemen. In chronologische volgorde presenteer ik de finalisten:

Beach House - Lemon Glow
Genomineerd door: stardust_be
Prestatie maand: 1e (januari)

Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
Genomineerd door: Titmeister
Prestatie maand: 2e (januari)

Lucy Dacus - Night Shift
Automatisch genomineerd
Prestatie maand: 6e (januari)

Jon Hopkins - Emerald Rush
Genomineerd door: Edgar18
Prestatie maand: 2e (februari)

Kali Uchis - In My Dreams
Prestatie maand: 11e (maart)

Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
Genomineerd door: Choconas
Prestatie maand: 2e (mei)

Let's Eat Grandma - Donnie Darko
Genomineerd door: stardust_be
Prestatie maand: 1e (juni)

Julia Holter - I Shall Love 2
Prestatie maand: 3e (augustus)

Jorja Smith - Blue Lights
Genomineerd door: Choconas
Prestatie maand: 1e (september)

Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
Genomineerd door: Titmeister
Prestatie maand: 7e (september)

Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
Automatisch genomineerd
Prestatie maand: 14e (oktober)

La Dispute - FULTON STREET I
Automatisch genomineerd
Prestatie maand: 1e (december)

Verdere info over De Finale volgt spoedig...

De Grote Finale - De Finale:

Beach House - Lemon Glow
Jon Hopkins - Emerald Rush
Jorja Smith - Blue Lights
Julia Holter - I Shall Love 2
Kali Uchis - In My Dreams
La Dispute - FULTON STREET I
Let's Eat Grandma - Donnie Darko
Lucy Dacus - Night Shift
Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid

MusicMeter: Song van het Jaar 2018 (De Grote Finale) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:0mTPWbqalE6QswQAmHWk4R

Je mag vanaf nu in een pm je top-8 naar mij opsturen. Je mag dit uitbreiden, maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten (respectievelijk 8 t/m 1). Het zou leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft. Ik zal dit dan gebruiken voor de presentatie van de uitslag, aangevuld met eerdere teksten in dit topic.

De deadline voor De Finale is dinsdag 14 mei, 10:00 uur.

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, bart1989, catdog, Cervantes, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, Dave82, De-noir, DenDimi, deric raven, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, reejman, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over Song van het Jaar? Stuur dan even een pm aan mij en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden.

Ik heb mijn eigen lijstje ter controle naar Edgar18 gestuurd.

Alle finaleladders winnen en dan uiteindelijk sneuvelen op eerste plekken. Kate Tempest, zeg er wat van.

Pfffff, wat een catastrofe. Finale valt echt vies tegen.
En dan word je ook niet eens getagd voor De Finale, noch bedankt voor de ladderberekeningen en finale presentaties.

Ik zie nog wel of ik stem ??

nee ik zit te ouwehoeren, stem morgen

jordidj1 schreef:
Pfffff, wat een catastrofe. Finale valt echt vies tegen.
En dan word je ook niet eens getagd voor De Finale, noch bedankt voor de ladderberekeningen en finale presentaties.

Ik zie nog wel of ik stem ??

Wie is deze onverlaat?

Teunnis schreef:
(quote)

Wie is deze onverlaat?

De Groeten. Ik voel me gedumpt.
Ik ga wel naar de Prog Ladder.

Nu weer tevreden?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:00 uur

geplaatst: vandaag om 04:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.