MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
8.5

Best dreigend en rauw voor die tijd.

7

Deze single heeft historische waarde, want ver voor The Kinks met 'You Really Got Me' en The Who met 'My Generation' kwamen had Link Wray de techniek van distortion en feedback ontdekt. Door onder andere met scheermesjes in de luidsprekersboxen te snijden creëerde hij rauwe, venijnige gitaarklanken die in latere jaren veelvuldig werden gebruikt in de rockmuziek. Dus een extra puntje voor Link Wray!

9

zaaf
trebremmit schreef:
6,5

Ik ken dit nummer van een film, maar weet zo niet meer welke.
sopranos

Foei! weinig historisch besef

Misterfool
heicro schreef:
(quote)

Foei! weinig historisch besef

Dat het historisch relevant is, geloof ik graag. Dat wil echter nog niet zeggen dat ik het een mooi nummer moet vinden. .

7,2

herman schreef:
Heb wel eens gelezen dat hier voor het eerst power chords werden gebruikt, maar of dat echt zo is durf ik niet te zeggen.
De combinatie powerakkoorden, elektrische gitaar en distortion (oversturing) is hier voor het eerst gebruikt. Daardoor ontstaat een uniek geluid wat voor 1958 nieuw is.

Die powerakkoorden bestaan technisch gezien al veel langer. Maar op een akoestische piano bijvoorbeeld zijn harmonische intervallen met kwint en octaaf (bijv. D-A-D) en het ontbreken van terts (bijv. F) in 1958 bepaald niet nieuw.
Cijfer: 8
heicro schreef:
Dus een extra puntje voor Link Wray!
Je hebt gelijk.
Cijfer: 9

7.5

Martial
7

8,5

Ook in de 70's een interessante/relevante muzikant gebleken.

Link Wray nestelt zich vlak achter Elvis:

1 Hank Williams - Ramblin' Man 8,096 (24)
2 Dave Brubeck Quartet - Take Five 7,841 (34)
3 Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' 7,728 (23)
4 Elvis Presley - Mystery Train 7,654 (27)
5 Link Wray - Rumble 7,632 (22)
6 Frank Sinatra - In The Wee Small Hours Of The Morning 7,265 (23)
7 Cannonball Adderley - Autumn Leaves 7,232 (22)
8 Little Willie John - Need Your Love So Bad 7,04 (20)
9 The Coasters - Yakety Yak 7,024 (23)
10 Yma Sumac - Taki Rari 5,783 (20)

Een tijdje terug ontdekte ik een blog dat alle Amerikaanse nummer 1 hits vanaf het begin van de Billboard (1958) bespreekt. Een aantal daarvan die hoog scoorden zal ik ook hier de revue laten passeren, te beginnen met Conway Twitty - It's Only Make Believe

En hier de blog, voor wie het interessant vind. inmiddels zijn ze halverwege jaren '60.

The Number Ones: Conway Twitty’s “It’s Only Make Believe” - Stereogum

Ergens tussen rock 'n' roll en country, tussen Elvis en Roy Orbison.

En de regel "My only prayer will be / Someday you’ll care for me / But it’s ooooooon-ly make beliiiiiieve" wordt mooi gezongen...

8

Helemaal mee eens...ergens tussen Elvis en Roy.

7.5

7.4

Misterfool
8

7.6

7,25

7.5

zaaf
ja mij raakt het ook niet. tenminste niet positief.

7

De nummer 11 van Billboard's top 100 van 1958

Gast
geplaatst: vandaag om 17:54 uur

geplaatst: vandaag om 17:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.