MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
Shaky schreef:
Bij dezen mijn tien nummers voor de longlist
Mooi! Ik plaats komende weekeinde de longlist en dan zet ik er ook de jaartallen bij.

Ik heb de jaartallen erbij gezet.

Het volgende nummer heb ik leren kennen via de zondagochtend versie van Anita Kerr Singers in het Hilversum 3 radioprogramma Muziek mozaïek van Willem Duijs.

Het oorspronkelijke nummer kunnen we ook nog kennen van een ander radioprogramma van Bob Stewart op Caroline North.

Maar misschien kennen jullie het vooral van de coverversie van Emerson, Lake en Palmer. Het werd een grote hit in 1980 in Nederland. Het staat inmiddels ook al bijna 20 jaar in de top 2000.

Of in de uitvoering van Duane Eddy. Solo of met de Art of Noise. Of in de versie van Aretha Franklin en the Blues Brothers. Of die van Deodato. Of in de allereerste versie van Ray Anthony. Al die versies haalden de hitlijsten.

Maar de duistere versie van de componist zelf heeft volgens mij de hitlijsten niet gehaald. Het behoorde bij de spannende misdaad TV-serie Peter Gunn. Het nummer is passend opgebouwd uit sinistere geluiden met dreigende gitaar- en pianoklanken, angstaanjagende saxofoons en schreeuwende blazers. Er is hier duidelijk onraad in de lucht.

Laten we het gaan beoordelen.

Peter Gunn Theme Song - Henry Mancini (1958)

Arbeidsdeskundige
8

7,4 voor Henri Mancini.

Attentie: Marzipaintree

Ter vervanging van dat leuke nummer van Teresa Brewer;

The Gaylords - The Little Shoemaker (1954)

Peter Gunn had ik op mijn lijstje ter aanvulling staan. Ondanks de enorme long list is het aanvullen erg makkelijk. Ik ga nu niet verder zoeken, maar er is veel meer te vinden.

Ans Heidendaal & Willy Alberti - Droomland (1950)
Johnny Cash - Don't Take Your Guns To Town (1958)
Mr. Sunshine & His Guitar Pickers - Marijuana, the Devil's Flower (1951)
The Big Bopper - Little Red Riding Hood (1958)
The Cellos - Rang Tang Ding Dong (I Am the Japanese Sandman) (1956)
The Chimes - Zindy Lou (1955)
The Clovers - Rotten Cocksuckers' Ball (1954)
The Poets - Vowels Of Love (1958)
The Valentines - The Woo Woo Train (1956)
Wynona Carr And The Bumps Blackwell Band - Please Mr. Jailer (1956)

Niets aan kracht ingeboet. Vette track.

8.5

31e plaats voor Peter Gunn (7,908) uit 13

Nu een nummer dat veel gecoverd is in de periode na 1962 o.a. door the Doors, Jesus & Mary Chain en the Rolling Stones.

Volgens Vlaming en muziekkenner Wim Bosmans heeft onderstaand nummer mede een Vlaamse oorsprong.
In zijn boek Fijfer & Trom In Het Vlaamse Land zien we dat voor de opkomst van fanfare- en harmonieorkesten de fijfer (een kleine dwarsfluit) en de trom de meest populaire instrumenten waren in Vlaanderen. In de loop van de eeuwen verdwijnt deze grotendeels, op een paar plekken in Vlaanderen na, maar Wim Bosmans probeert aannemelijk te maken dat deze traditie uiteindelijk ook haar wortels legt in de Amerikaanse Fife and drum blues.
Daar in het stroomgebied van de Mississippi wordt deze muziek verder gecombineerd met allerlei Afrikaanse en Amerikaanse elementen.

En deze blues mengde Bo Diddley samen met Willie Dixon's "I'm Your Hoochie Cooche Man" tot een nummer dat we vandaag gaan beoordelen.

Who Do You Love? - Bo Diddley (1956)

Diddley heeft heerlijke platen gemaakt. Wat betreft Who Do You Love gaat mijn voorkeur toch echt uit naar de Thorogood versie.

7,3

Arbeidsdeskundige
7

Peter Gunn Theme Song - Henry Mancini : 7

Who Do You Love? - Bo Diddley : 7,5
(eens met Shaky)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:39 uur

geplaatst: vandaag om 04:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.