MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2019]

zoeken in:
Deze keer wel erg content met de laatste herkansingsronde. Phosphorescent en ATCQ gaan zeker een boel punten krijgen

Deerhunter & Tribe!

DEERHUNTER!!!

Eerste mooie uitslag in maanden.

Onweerwolf
http://i.imgur.com/NMFJ1.png

Beste allemaal,

Na bijna 11 maanden stemmen op 311 ladders zijn we eindelijk toegekomen aan de finale van De Witte Trui, editie 2019!

Van de 720 platen die de strijd aangingen zijn er nog 24 over. Van deze 24 platen zal er eentje over vijf weken 'de witte trui aantrekken' en zich het beste nummer van de afgelopen 10 jaar mogen noemen.

Natuurlijk mag jij gaan bepalen welke plaat dat wordt. Of je nou het hele jaar heb meegestemd of pas net voor het eerst van De Witte Trui heb gehoord maakt niet uit, we willen natuurlijk graag zoveel mogelijk lijstjes hebben.

Je lijstje inleveren gaat als volgt: beluister alle 24 onderstaande finalisten en selecteer wat voor jou de beste 12 zijn. Deze 12 platen zet je vervolgens op volgorde waarbij de nummer 1 jouw favoriete plaat is. Het lijstje van 12 platen stuur je vervolgens per pm bericht naar ondergetekende en wanneer ik het lijstje heb verwerkt geef ik je hier een bevestiging van. (Krijg je de bevestiging niet binnen enkele dagen, schroom dan niet om nogmaals een berichtje te sturen.)

Ik zou het op prijs stellen wanneer je rekening houdt met enkele aandachtspunten bij het inleveren van je lijstje:

1. rangschik de platen in je lijstje met nummers van 1 t/m 12.
2. Zet jouw nummer 1 (dus je favoriete plaat die de meeste punten moet krijgen) bovenaan.
3. Zet alle platen onder elkaar zonder witregels er tussen.
4. Als je de titels en uitvoerenden niet kopieert uit deze post zorg dan dat je ze A) wel op dezelfde wijze hebt gespeld en B) een spatie-streepje-spatie tussen de titel en uitvoerende hebt staan waarbij de uitvoerende er voor komt en de titel erna.

Gaat bovenstaande mis dan is dat niet erg. Gaat het echter goed dan kan ik je lijstje binnen 10 seconden verwerken en is bovendien de kans op fouten van mijn kant nihil.

Twijfel je nog? Hier een voorbeeld van hoe ik je lijstje het liefst in mijn inbox zie verschijnen:

01. Portishead - Machine Gun (2008)
02. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
03. Archive - Controlling Crowds (2009)
04. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010)
05. The National - Bloodbuzz Ohio (2010)
06. Phosphorescent - Song For Zula (2013)
07. Tame Impala - Let It Happen (2015)
08. Archive - Collapse/Collide (2009)
09. Courtney Barnett - Depreston (2015)
10. Spinvis - Oostende (2011)
11. Beach House - Myth (2012)
12. David Bowie - Lazarus (2015)

De puntentelling van de lijstjes gaat als volgt: alle nummers 1 krijgen 14 punten, alle nummers 2, 12 punten en alle nummers 3, 10 punten. Vervolgens tellen we naar beneden, de nummers 4 krijgen 9 punten, nummers 3, 8, enz. tot aan de nummers 12 die 1 punt krijgen.

Het bekendmaken van de eindstand zal ik doen in het finale weekend op 21 & 22 december en duurt de gehele dag. Net als voorgaande jaren zal ik in Eurovision Song Contest stijl alle lijstjes een voor een presenteren met een tussenpauze van telkens 10 minuten op de zondag en bij overwegende respons, zoals in 2018, presenteer ik het eerste handjevol lijstjes al op de zaterdag. Het laatste lijstje maak ik om 21:30 bekend en het tijdstip van het eerste lijstje wordt dus bepaald door het aantal inzendingen. In de praktijk zie dat er als volgt uit:

De eindstand van 2018:

https://vgy.me/a7vjR1.png

Als alles meezit komt er ook weer een uitzending van de eindlijst op Orinoco Radio. Hoe dat dit jaar precies ingevuld gaat worden is nog onder voorbehoud maar het één-na-laatste weekend van december kun je hiervoor dus op je kalender aankruisen.

De deadline voor het insturen van je lijstje is daarom op vrijdag 20 december om 23:59 's avonds.

De Finalisten:

Hieronder staan de 24 finalisten van De Witte Trui. Je kunt op elk nummer klikken om het te beluisteren op YouTube. Daarnaast vind je hier de Spotify Playlist:

URL: De Witte Trui - Finale Ladder 2019
of
URI: spotify:playlist:4WpFkaigZQyRpFQJ44XEXp

A Tribe Called Quest - We The People.... (2016)
Arcade Fire - Reflektor (2013)
Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010)
Arcade Fire - We Used To Wait (2010)
Archive - Collapse/Collide (2009)
Beach House - Myth (2012)
CHVRCHES - The Mother We Share (2012)
Daughter - Youth (2011)
David Bowie - Lazarus (2015)
Deerhunter - Desire Lines (2010)
Editors - Papillon (2009)
Kendrick Lamar - King Kunta (2015)
Lana Del Rey - Video Games (2011)
Let's Eat Grandma - Donnie Darko (2018)
London Grammar - Strong (2013)
Michael Kiwanuka - Cold Little Heart (2016)
Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
Phosphorescent - Song For Zula (2013)
PJ Harvey - The Glorious Land (2011)
Spinvis - Kom Terug (2011)
Tame Impala - Let It Happen (2015)
The National - Bloodbuzz Ohio (2010)
The War On Drugs - An Ocean In Between The Waves (2014)
The War On Drugs - Red Eyes (2013)

THE LINES ARE OPEN!!!

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, aERodynamIC, Andres4, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Brunniepoo, Bucquoy, Casartelli, Ceasar, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, cosmic kid, curufin, Dance Lover, Dave82, DenDimi, DjFrankie, dumb_helicopter, dvdschaaf, Dwejkk_, dynamo d, Edgar18, El Ninjo, Etiul, Fathead, Finidi, Gebruiker43757, Gele Stift, gerre, Glen Hansard, GrafGantz, Grafmat, Gretz, Guessmaker, Gyzzz, herman, hoi123, hoolie55, HugovdBos, iamsander, ineeeee, jassn, JoaMuse, johan de witt, johannesA, Johnny Marr, jordidj1, Joren999, kaj_666, kemm, kobe bryant fan, Koenr, L_T_B, laxus11, luigifort, Lukas, Maartenn, madmadder, Maestrov, Manfield, Mastroianni, mauricedegier, mol, MRDammann, music4life, MVW, nelis, nico1616, Oldfart, Onweerwolf, Outlaw104, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poeha, Poek, ranboy, ranja, remcodulac, Riesdude, riiiiiiiii, Robbie34, Rudi S, Rvdz, Salvadore, SanderT, SBube, Scorpion_21, Silent_shout, Simon77, sj0n88, Snoeperd, sokra, starbright boy, stardust_be, STaRS, stoepkrijt, Sunderland, tbouwh, Teunnis, The Eraser, thelion, Titmeister, vigil, Vince vega, VladTheImpaler, wandelindenatuur, WhyNotSmile, wibro, willemdeux, yeahyeahyeah

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over De Witte Trui stuur me dan even een pm en dan haal ik je van de lijst. Dat geldt ook als je juist nog niet op de lijst staat maar dat wel graag wilt.

Onweerwolf
Het eerste lijstje van het jaar is al weer een feit en ditmaal staat die op naam van Gyzzz!

Jammer van Zula, had veel liever Blackstar gezien. Maar Desire Lines is dan weer een aangename verrassing. Daarmee voor mij toch 5 absolute topsongs in de finale.

Ik tel zelfs 7 absolute topsongs. En ook nog wel minimaal 5 hele aangename.
Lijstje verstuurd.

Ook m'n lijstje verstuurd. Ik ben blij met de twee hiphoptoevoegingen in de finale, maar volgens mij is dit ook het eerste jaar dat er zes dikke vette onvoldoendes voor mij instaan. Toch een beetje een jammere bias naar indiebandjes in een decennium waarin juist in de andere genres zo veel is gebeurd (al moet ik wel hypocriet toegeven dat één van die indiebandjes prominent vertegenwoordigd is in mijn eindlijst).

edit: Leuk feitje waar ik daarnet ben achtergekomen: Bloodbuzz Ohio is het enige nummer dat sinds het begin van de Witte Trui altijd in de finale heeft gestaan.

Verlies het goed...

Onweerwolf
Het duurde even maar met lijstje #9 is nu elke plaat genoemd.

Poahh, lekkere finale hoor. Word nog lastig rangschikken.

Ik was vergeten hoe bizar spannend het vorig jaar was.

Zou me niets verbazen als Ome Nick nu gaat winnen met een tweede (betere ) War On Drugs en drie keer Arcade Fire.

Aan de andere kant lijkt Bloodbuzz Ohio ook best wat momentum te hebben (en geen last van Conversation 16). Zie ook de finaleplaats in de Ladder. En Let It Happen is altijd een dark horse.

Met de toevoeging van Michael Kiwanuka en Kendrick Lamar heb ik er twee podiumklanten bij gekregen. Helaas is er ook enorm veel rommel bijgekomen waardoor dit over de hele linie de zwakste trui finale tot nu toe is.

Ik kom aan vijf toppers, daarachter staan zes nummers die ik ook wel vrijwillig op zou zetten. De nummer twaalf in mijn lijstje wordt dus al een 'gebrek aan beter'. Ter vergelijk, vorig jaar telde ik negen toppers.

Onweerwolf schreef:

Twijfel je nog? Hier een voorbeeld van hoe ik je lijstje het liefst in mijn inbox zie verschijnen:

01. Portishead - Machine Gun (2008)
02. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
03. Archive - Controlling Crowds (2009)
04. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010)
05. The National - Bloodbuzz Ohio (2010)
06. Phosphorescent - Song For Zula (2013)
07. Tame Impala - Let It Happen (2015)
08. Archive - Collapse/Collide (2009)
09. Courtney Barnett - Depreston (2015)
10. Spinvis - Oostende (2011)
11. Beach House - Myth (2012)
12. David Bowie - Lazarus (2015)

Ik wil dit lijstje best insturen, maar ik vrees dat het dan wel ongeldig verklaard wordt

Onweerwolf
kaj_666 schreef:
(quote)

Ik wil dit lijstje best insturen, maar ik vrees dat het dan wel ongeldig verklaard wordt

Dit lijstje werd vorig jaar ingestuurd, maar niet door jou.

hoi123 schreef:

edit: Leuk feitje waar ik daarnet ben achtergekomen: Bloodbuzz Ohio is het enige nummer dat sinds het begin van de Witte Trui altijd in de finale heeft gestaan.

Hehe, dat had ik ook ontdekt toen ik de varia op wiki schreef. Kom maar door als je nog meer triviale feiten hebt die ik er bij kan plaatsen.

Hier het overzicht van alle nummers die ooit in de finale stonden: Overall ranglijst finales De Witte Trui - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

Net even met J en G alle nummers ge-csl'd dus op naar de voorspellingen:

1. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street
vorig jaar kwam ie drie puntjes tekort, en laat Red Eyes nou net gezelschap krijgen van een tweede Lost In The Dream. Heb er tien euro om gewed met J dat ie m wint

2. The War On Drugs - Red Eyes
AOIBTW zal m puntjes afsnoepen maar zie hem nog altijd helemaal vooraan meespelen. Mag van mij negatief verrassen btw.

3. The National - Bloodbuzz Ohio
voor het eerst de enige National in de finale. Voor de overwinning denk ik gewoon niet goed genoeg maar zal wel zijn beste prestatie tot dusver neerzetten, hangt ervanaf hoeveel chicks Geert nog op de been kan krijgen om te stemmen.

4. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
itt The War On Drugs zie ik deze minder last hebben van haar twee broertjes, dus gezien het kleine verschil vorig jaar zit een tweede plek er ook wel in.

5. Tame Impala - Let It Happen
deze blijft dan over uit de topvijf van vorig jaar. Kan misschien ooit de trui winnen als de bovenstaande nummers te oud zijn geworden, zal verder waarschijnlijk altijd net tekortkomen

6. David Bowie - Lazarus
vorig jaar zas, dit jaar zas. Geen last meer van Blackstar en misschien wat bonuspuntjes voor de theatershow kunnen Bowie misschien nog een plekje hoger krijgen.

7. Bitch House - Myth
vorig jaar zeuven, dit jaar zeuven. Geen last meer van DDTK, Shadow en REALiTi, wel van Donnie Darko.

8. Michael Kiwanuka - Cold Little Heart
haalde zo overtuigend de finale dat ie wel linkerrijtje moet eindigen. Anders wordt Edgar boos.

9. Archive - Collapse/Collide
is van die andere CC af (HUILEN) al weet ik niet hoeveel last ie daar daadwerkelijk van had. Haalde wel probleemloos de finale dus verwacht ook hier weer ongeveer eenzelfde resultaat als vorig jaar

10. Phosphorescent - Song For Zula
Haalde de finale met moeite maar gaat hier toch linkerrijtje eindigen. Valt ook aardig in de smaak bij wat Ladderstemmers die er zo nog bij gaan komen. Verwacht ook best veel hoge scores.

11. The War On Drugs - An Ocean In Between The Waves
doet wat Conversation 16 vorig jaar deed. Allebei kut, allebei tweede viool en allebei onderin linkerrijtje

12. Spinvis - Kom chat x
verwacht ik iets hoger dan wat Oostende presteerde, afhankelijk van hoeveel Orinocopubliek nog inhaakt is toptien mogelijk

13. Kendrick Lamar - King Kunta
hiphop, het blijft een beetje eng. Toch verwacht ik genoeg liefhebbers om Kenny vrij steady de middenmoot in te stemmen, hij staat niet voor niets in de Ladderfinale

14. Arcade Fire - Reflektor
werd een gouden toekomst voorspeld, inmiddels wat afgegleden maar staat toch weer in de finale ya bish. Denk dat, nu die finale dan weer gehaald is, hij toch wel genoeg punten sprokkelt om te middenmoten.

15. CHVRCHES - The Mother We Share
één van de weinige echt vrolijke nummers in de finale. Pirouette zich gemakkelijk de finale in en gaat redelijk stabiel punten scoren. Eindigt vlak boven haar Tivolivoorprogramma.

16. Let's Eat Grandma - Donnie Darko
niet heel veel noteringen, wel veel hoge scores en ook een beter debuut dan Shadow en DDTK vorig jaar. Wordt wel een blijvertje en zal de komende jaren steeds meer stijgen. Dat ga ik Jenny en Rosa beloven want het zijn mijn bitches

17. PJ Harvey - The Glorious Land
te weinig liefhebbers om echt hoog te scoren, wel een vaste trouwe groep aanhangers die haar wel veel punten gaan geven. Eindigt ongeveer waar ze haar vorige twee deelnames ook eindigde: kop van de staart. Dat kan lager!

18. Deerhunter - Desire Lines
gaat geen impala's kunnen jagen maar de gunfactor is hoog genoeg om m van de laatste plekken te houden.

19. Lana Del Rey - Video Games
had alle plekken al ingevuld en deze bleef over. Zal hier en daar wat last krijgen van Youth en Strong maar die eindigen toch onderaan dus heel veel punten kunnen het niet kosten. Q Magazine noemde het The Song of the Decade dus volgend jaar tentieseditie moet ze m winnen. Nee hoor, Dancing On My Own moet hem dan winnen x

20. Editors - Papillon
mooi dat ie nog de finale haalt in z'n laatste jaar. Editors heeft hier een aardige fanbase en zal ook best vaak genoemd worden. Hopelijk valt ie niet zo tegen als op DTRH, al zet ik in dit geval al wel laag in.

21. A Tribe Called Quest - We The People....
twee keer hiphop is denk ik iets teveel gevraagd voor het toch wat conservatieve MuMepubliek. All you rap folks, you must go.

22. Arcade Fire - We Used To Wait
knap dat AF drie keer de finale heeft gehaald maar denk at deze daar wel het meest onder te lijden gaat hebben.

23. Daughter - Youth
Samen met Strong vooral strijdend om restpuntjes. Gaat de finale niet snel nog een keer halen.

24. London Grammar - Strong
vind m zelf nog wel wel mooi maar daar win je weinig punten mee. Bij Knappe Musici wel tho. Volgend jaar maar inruilen voor Lorde?

123poetertjes schreef:

7. Bitch House - Myth
vorig jaar zeuven, dit jaar zeuven. Geen last meer van DDTK, Shadow en REALiTi, wel van Donnie Darko.
Huh, maar Donnie Darko is wel een fatsoenlijk nummer en deze, DDTK en zeker Shadow niet?

123poetertjes schreef:
24. London Grammar - Strong
vind m zelf nog wel wel mooi maar daar win je weinig punten mee. Bij Knappe Musici wel tho. Volgend jaar maar inruilen voor Lorde?

Hannah is toch oneindig veel knapper dan Lorde!? Niks inruilen dus! Bovendien vind ik dit ook gewoon een lekker nummer (ook al is het niet hun beste).

Casartelli (moderator)
24 nummers zijn gerangschikt en met de bovenste 12 is de organisator van dienst verblijd. Qua finale is dit inherent dynamischer dan de MuMeLadder en dat blijkt ook dit jaar wel weer: 14 nieuwkomers!

Ik ben de volgende nummers kwijt:

2 First Aid Kit - Emmylou
4 Archive - Controlling Crowds
7 The National - Conversation 16
8 Portishead - Machine Gun
11 Portishead - The Rip
12 Leonard Cohen - You Want It Darker
13 Wolf Alice - Don't Delete The Kisses
16 Arcade Fire - The Suburbs
17 Santigold - Disparate Youth
18 Grimes - REALiTi (Demo)
21 Chromatics - Shadow
22 Spinvis - Oostende
23 Courtney Barnett - Depreston
24 David Bowie - Blackstar

en krijg daar nieuwe nummers 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21 en 24 voor terug. Per saldo toch wel een verbetering en de 7,6 die ik er gemiddeld aan kwijt kan, ligt ook duidelijk hoger dan vorig jaar. Enkel de nummer 24 krijgt een bescheiden onvoldoende.

Diversiteit en kwaliteit kunnen altijd beter, maar met de kaltstellung van Wolf Alice, Santigold, Grimes en Chromatics is in elk geval een flinke grijze valszweverige brij opgeruimd.

Voor de scorebordjournalistiek:
Gemiddeld cijfer: 7,6 (2018: 7,2 - 2014: 7,0)
MuMeLadder: 7,7 (2018: 7,4 - 2017: 7,6 - 2016: 7,5 - 2015: 7,6 - 2014: 7,6 - 2013: 7,2 - 2012: 7,0 - 2011: 6,5)
Nederlandstalige ladder 2014: 8,1
Prog ladder 9,0 (2017: 8,8 - 2016: 8,9 - 2015: 8,9)

Choconas schreef:
(quote)

Hannah is toch oneindig veel knapper dan Lorde!? Niks inruilen dus! Bovendien vind ik dit ook gewoon een lekker nummer (ook al is het niet hun beste).

Inderdaad, al kwam ik daar natuurlijk vandaag pas achter hoe knap ze wel is (wat ook heeft geleid tot een stijging in mijn kladlijstje )

Onweerwolf
Mooie voorspelling Poetermans en ik ga behoorlijk met je mee. Eigenlijk twijfel ik het meest bij de Top 5 want ik zie ze allemaal wel winnen. Zelfs Bowie wil ik nog niet helemaal uitvlakken.

Edit: en die andere van TWOD heb je wel een stuk hoger staan dan ik voorlopig zou denken.

Onweerwolf
Lijstje #10 staat op naam van sj0n88.

Wat een leuke nieuwe finalisten hebben we erbij gekregen! Youth, Papillon, Donnie Darko, King Kunta. Mooi dat deze Witte Trui zich ieder jaar weer zo blijft vernieuwen.

Hmm, het voordeel van 3x AF en 2x TWOD de kans op een goed nummer (Bloodbuzz, Jubilee of LIH) als winnaar aanzienlijk groter maakt. Ik verwacht dan ook deze top 5:

1. Jubilee Street
2. Bloodbuzz Ohio
3. Let It Happen
4. Red Eyes
5. Sprawl II

Met King Kunta als hoogste nieuwe binnenkomer en Deerhunter, London Grammar en Daughter die - in die volgorde - de achterhoede vormen.

Lijstje gepost...
verdwenen zijn m'n nummers 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11
nieuw zijn: 1, 2, 4, 5, 8, 9, 11, 12

Gemiddeld is het duidelijk minder geworden ondanks de top 2. Vorig jaar nog 7 die ik prima zou opzetten, dit jaar blijft dat bij de top 3, vanaf 4 wordt het al een stuk minder en vanaf 8 a 9 ga ik al zappen als ik het op de radio zou horen.

Onweerwolf
Het 20e lijstje is een feit met dank aan mauricedegier!

Gretz schreef:

Hier het overzicht van alle nummers die ooit in de finale stonden: Overall ranglijst finales De Witte Trui - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

Dit overzicht is nu bijgewerkt.
https://i.imgur.com/t2LhHX7.png

Onweerwolf
Het 30e lijstje is dit jaar voor Ploppesteksel.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:17 uur

geplaatst: vandaag om 22:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.