MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Arrie schreef:
Ligt het nou aan mij dat ik die tekst nogal vaag vind? Was het toch een te lange werkdag?

Wat mij betreft ligt het aan de tekst. Die verhoogt voor mij ook de ambetantiefactor van het nummer.

3,5

3,0 jezus wat is het over de laatste paar weken gezien toch een drama

Narcotic 1,5

Kraag is van zichzelf al een (typisch Nederlands) lelijk woord, maar ik vind het rijm op vraag alleen maar gekunsteld door de drie lettergrepen van lippenstift die in die zin gepropt moeten worden. Dat gaat ten koste van de flow (om dat woord maar eens te gebruiken) waardoor kraag extra nadruk op zijn lelijkheid krijgt.

Denk ik dat het is.

Hoe dan ook: 4,0

3,89 voor Marco, Snelle en John. Laat ik eens de flop 10 posten want daar is de laatste tijd veel in gebeurd:

1. YouNotUs, Janieck & Senex - Narcotic (2,66/11)
2. Kraantje Pappie - Vallende Ster (3,81/10)
3. R3HAB x A Touch of Class - All Around the World (La La La) (3,82/11)
4. Marco Borsato, Armin van Buuren & Davina Michelle - Hoe Het Danst (3,85/18)
5. Marco Borsato, Snelle & John Ewbank - Lippenstift (3,89/7)
6. Anuel AA, Daddy Yankee, Karol G, Ozuna & J Balvin - China (4,16/16)
7. Ed Sheeran & Justin Bieber - I Don't Care (4,17/18)
8. Armin van Buuren & Avian Grays ft. Jordan Shaw - Something Real (4,17/11)
9. Wulf & Miss Montreal - Scared of Love (4,24/15)
10. Kris Kross Amsterdam & Nielson - Ik Sta Jou Beter (4,38/10)

Maroon 5 - Memories

25 jaar geleden begonnen onder de naam Kara's Flowers, 15 jaar geleden braken ze door, maar Maroon 5 blijkt echt een band voor de lange termijn want vorig jaar scoorden ze plots één van de grootste hits uit hun carrière met Girls Like You. Vooral in Amerika. Ze zijn op een gegeven moment samen gaan werken met professionele songwriters en producers en wisten zo bij de tijd en relevant te blijven.

Dat heeft nog weleens tot geforceerd hip geleid maar op Memories valt dat heel erg mee. Het is een opvallend sober liedje eigenlijk. Memories klinkt meteen herkenbaar doordat de befaamde akkoordenprogressie uit het klassieke stuk Canon in D van Johann Pachelbel wordt gebruikt. Dit is ook al eens gebruikt door The Farm (All Together Now), Aphrodite's Child (Rain and Tears), Coolio (C U When U Get There), Green Day (Basket Case), en nog veel meer.

Verder een rustig liedje waarin terug wordt geblikt op het verleden.

4,5

Vrij suf.

Arbeidsdeskundige
4

6,25

Nu nog wat aan de zangstem werken en het wordt nog eens wat...

Arrie schreef:
'Stel jezelf de vraag, ben jij niet veel meer waard dan de lippenstift op zijn kraag?' klinkt voor mij wat gekunsteld (kraag omdat het rijmt op vraag), maar ik denk dat ermee bedoeld wordt dat de jongen haar lippenstiftkus afveegt aan zijn kraag ofzo?

Of: de lippenstift op z'n kraag is van een of andere side chick en de hoofdpersoon verdient iemand die geen player is.

5,69 voor Maroon 5.

1. Billie Eilish - bad guy (7,74/22)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,23/18)
4. Anouk - Million Dollar (7,23/14)
5. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
6. Duncan Laurence - Arcade (7,11/17).
7. Danny Vera - Roller Coaster (7,11/17)
8. Lizzo - Juice (7,10/22)
9. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
10. Shawn Mendes & Camila Cabello - Señorita (6,76/14)

Dominic Fike - 3 Nights

Yes ik kan in de Nieuw in de Top 40-meter over BROCKHAMPTON praten! Niet dat zij de Top 40 hebben gehaald, al heeft NO HALO wel in de UK Charts gestaan. Ik leerde Dominic Fike echter kennen toen BROCKHAMPTON op hun YouTube-kanaal een video postten genaamd This Is Dominic Fike. Hierin wordt Dominic eerst geïnterviewd door BROCKHAMPTON-leider Kevin Abstract, waarna een door hem geregisseerde videoclip van 3 Nights volgt.

Inmiddels is 3 Nights succesvoller dan welke BROCKHAMPTON-single dan ook. Dominic is overigens ook wel deel van hun familie en is bijvoorbeeld te horen op Peach van Kevin Abstract. Hij deed bovendien hun voorprogramma.

Maar dan het verhaal achter Dominic Fike. Twee jaar geleden bracht hij zijn debuut-EP uit, waar dit nummer al opstond. Deze nam hij op terwijl hij huisarrest had vanwege het feit dat ie een politieagent had aangevallen. Door die EP wilde elk label hem hebben en uiteindelijk heeft Columbia een enorm bedrag voor hem neergelegd. Echter, het liep mis: Dominic hield zich niet aan zijn huisarrest en werd daarom de cel ingegooid. Dat heeft alles wat vertraging opgeleverd. Een half jaar geleden kwam de videoclip van 3 Nights uit, plus dus die video van BROCKHAMPTON en sindsdien is het hard gegaan met Fike en vooral met dit nummer. In Engeland en Australië is het al een dikke top 10-hit.

Fike heeft dit twee jaar terug dus zelf thuis opgenomen zonder dat er nog enige verwachtingen waren. En zo klinkt het ook. Het is een ongedwongen, laidback R&B-gitaarliedje. En ik ben ontzettend blij dat het de Top 40 heeft gehaald!

9

Ik ga er gewoon voor. Echt niks op aan te merken. De zang is erg sterk, het liedje is enorm pakkend en zit heel fijn in elkaar. Leuk dat ie in de tekst nog naar M.I.A. verwijst, ook Kevin Abstract is groot fan van haar. Wellicht iets waarop ze geklikt hebben met elkaar. En bovendien: ik heb dit nummer al tig keer gedraaid en het verveelt niet.

Arbeidsdeskundige
8

Heel relaxt hoor. Hoort dat laatste minuutje er ook bij?

6,5

ranboy schreef:
Hoort dat laatste minuutje er ook bij?

Nee.

7.8

Eindelijk weer een fatsoenlijk nummer, dat is lang geleden.

5: 6
3: 6.5

Top 10 voor Dominic! Shawn en Camila vallen weer weg.

1. Billie Eilish - bad guy (7,74/22)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,23/18)
4. Anouk - Million Dollar (7,23/14)
5. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
6. Duncan Laurence - Arcade (7,11/17).
7. Danny Vera - Roller Coaster (7,11/17)
8. Lizzo - Juice (7,10/22)
9. Dominic Fike - 3 Nights (7,09/9)
10. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)

Josylvio - Vroeger

In de Single Top 100 heeft Josylvio al zeventien keer de top 10 gehaald waarvan vier keer de nummer 1-positie. Toch is dit nog maar zijn derde Top 40-hit. Dat komt doordat zijn muziek in Nederland helemaal kapot gestreamd wordt maar het zonder airplay nauwelijks te doen is om de Top 40 te halen. Alleen FunX draait deze muziek en die zender telt niet mee voor de samenstelling van de Top 40. Of dit nummer dan wel airplay heeft gehad, weet ik niet. Je zou het denken want qua streaming valt het ook nog mee, ergens onderaan de top 10.

In ieder geval is het muzikaal niet verrassend dat net deze track van hem het haalt. Net als de track van Kraantje Pappie (die na twee weekjes alweer verdwenen is trouwens) enorm poppy. Josylvio is wel iemand die wat meer naar de ‘straatrap’ neigt, maar bewijst ook regelmatig een goed gevoel voor hooks te hebben. Vroeger klinkt echter zelfs als een vrolijk feelgood-popliedje. Producer Esko staat toch vooral bekend om zijn wat donkere trapproducties maar wijkt daar dus ook behoorlijk vanaf. Esko en Josylvio deden dit trouwens al eens eerder op hun vorige hit Hey Meisje. Een hit die veel fans als sell-out typeerden. Het deert ze blijkbaar niet.

Maroon 5: 5,0
Dominic Fike: 7,0
Josylvio: 2,5

Dominic: 6.7

Josylvio: 3.8

Dat is wel even een clip die in Amerika is opgenomen!
Wel aardig.

5

Gast
geplaatst: vandaag om 04:51 uur

geplaatst: vandaag om 04:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.