MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:

herman schreef:
Joren999, catdog, Marzipaintree, willen jullie de komende dagen ook weer een liedje posten? We beginnen een beetje achterop te raken. Helaas is de volgende hit geen hoogvlieger, maar die daarna kan wel eens een nieuwe #1 worden.
Ik ben een beetje druk deze weken, ben komende week ook niet in Nederland. Ik was van plan om het daarna weer op te pakken, dus ik wil volgend weekend wel weer een nummer plaatsen!

In de regel kan een underdog op sympathie van het publiek rekenen.
ranboy schreef:
Sympathiek, maar
catdog schreef:
sympathiek, maar
Maar er volgt meestal een maar.
Het moet natuurlijk wel een underdog blijven.
6,5

herman schreef:
We beginnen een beetje achterop te raken. Helaas is de volgende hit geen hoogvlieger, maar die daarna kan wel eens een nieuwe #1 worden.
Ik plaats komende nacht de volgende.

Chef Special - Trouble 3.5
Selena Gomez - Rare 5.5
Alicia Keys - Underdog 7.0

Alicia Keys. 4,5

Alicia scoort uit 12 stemmen een 6,279 en dat is hier goed voor een 2e plaats uit 10 nummertjes.

Het is nacht dus....
tijd voor Guus.

Zanger Guus Meeuwis heeft zijn vriendin Valérie Gregoire ooit in het studentenleven van Leuven leren kennen. De vonk sloeg over en er kwam een nacht in Brugge waar de vonken van afspatten. Een Nederlandse man en een Luxemburgse vrouw in een Belgisch hotel. Dat werd een hele speciale nacht.

Dat nummer sloeg enorm aan bij het Nederlandse publiek. Het is een nacht.... (Levensecht) werd de nummer 1 van het jaar 1995.
Guus en Valerie trouwden begin deze eeuw maar aan het huwelijk kwam 14 jaar later een eind. Guus was inmiddels vader van haar vier kinderen.

In 2020 wordt pappie Guus gesignaleerd met Kraantje Pappie in autotune met auto's. Brugge is Londen geworden.

Kraantje kennen we vooral van zijn moment uit 2019, zijn grootste hit. Dat nummer klonk nasty en dat was ook zo. Ook een nummer uit de jaren 90 waar Kraantje mee aan de haal is gegaan.
Kraantje eindigde daarmee in het jaaroverzicht van 2019 van de top 40 zelfs op nr. 20 maar bij ons op nr. 84 (met een rapportcijfer 5,4).

Dat kan dus beter. Ik was uiteraard erg geïnteresseerd naar zijn coming out met Guus.
Want het was nooit de bedoeling geweest dat Guus zijn nacht ooit met iemand zou delen, zelf niet met Valérie.
Dus liet hij zich destijds "per ongeluk" betrappen (klik).

Inmiddels zijn er veel versies van zijn "speciale" nacht. Guus met de baseballs, Guus met Vagant, Guus live in Heerenveen.

En Guus met Kraantje Pappie die de top 40 haalt. Slaat de vonk bij jullie over?

Kraantje Pappie & Guus Meeuwis - Nacht (prod. Palm Trees):

Alicia 7.5
Guus & Kraantje 1.0

Arbeidsdeskundige
2

Helaasch heb ik inmiddels de leeftijd bereikt dat ik van covers/samples bijna altijd de originele uitvoering ken. Ik vind het wel sympathiek dat Guus ook mee mag doen op dit nummer maar tegelijkertijd had hij dat van mij niet hoeven doen x.

Een 3.

2 echt een compleet drama dit

3

Dat de originele artiest meerapt op een herbewerking van zijn eigen nummer had ik geloof ik nog niet eerder gehoord. Dat had ook best zo mogen blijven...

herman schreef:
3

Dat de originele artiest meerapt op een herbewerking van zijn eigen nummer had ik geloof ik nog niet eerder gehoord. Dat had ook best zo mogen blijven...

Snow op Con Calma. Die gast van Liquido op Narcotic.

Oja, ook al van die topsongs . Ik zat meer in mijn hoofd met Nederlandstalige nummers.

Kraantje Pappie mag van mij met stip genomineerd worden voor de Grammy voor 'meest overbodige artiest van de 21e eeuw'. Het origineel van Guus heb ik vroeger regelmatig dronken meegeblèrd in de kroeg en heeft daardoor zeker aan sympathie gewonnen. Deze vermolming had van mij dan weer niet gehoeven, zoals Ik over het algemeen vind van muziek uit deze categorie. Ik word oud, denk ik.

2,5

Hm, ik word niet snel boos op "onze" Guus maar hier is toch wel het e.e.a. mis, vooruit een milde 4.

Guus en Kraantje 2

Wie heeft hen zakgeld gegeven om bij Harrods oesters weg te happen

Niemand die verbaasd is over deze resultaten toch? Een 2,89 voor Kraantje en Guus. En snel door!

De BBC Sound of... competitie is een muziekpoll die de gehele maand December de 10 meest belovende artiesten bij elkaar verzameld om er uiteindelijk in Januari een winnaar uit te kiezen. De BBC Sound of competitie wordt al jaren gezien als dé springplank om door te breken. Eerdere winnaars van de competitie zijn o.a. Adele, Sam Smith en Ellie Goulding.

De winnaar van de Sound of 2020 competitie is niemand minder dan de Britse zangeres Celeste. En met resultaat. Al vlak na het winnen van de competitie werd haar nieuwe single 'Stop This Flame' opgemerkt door de radio. Deze single wordt gekenmerkt door een prominente sample van Nina Simone's 'Sinnerman'. Die doorbraak is er voor Celeste! Op 24 April treed ze overigens ook op in een uitverkocht Paradiso Noord.

#28. Celeste - Stop This Flame

Kraantje Pappie & Guus Meeuwis - Nacht

Het origineel lag mij al niet. Guus begon daarin de nacht te prijzen voordat die voorbij is.
En dan hoop ik normaal op dit soort films.
Maar dan levensecht.
Verder zit er een soort Droste effect in dat nummer wat me niet bevalt. Een lied in een lied dat het mooiste lied is.

En dan krijg je in 2020 dit. Twee patsers die oesters lopen weg te slurpen. Pappie die daarna zijn kleine teen wil weggeven voor nog zo'n nacht.
Een nachtmerrie dus.

Maar dat komt aardig in de buurt van de films waar ik in 1995 op gehoopt had.
En de eenzame vogel in het begin die een meeuw is vind ik dan wel weer een erg sterk begin van de clip.

En dat alles levert 2 bonuspunten op.
5

Ik ben fan van dit nummer, staat ook al een tijdje in mijn Afrekening-lijstje. Vernuftig gebruik gemaakt van de Sinnerman-piano.

8,6

Die sample is inderdaad goed gedaan. Doet me verder een beetje denken aan Florence + The Machine, maar dan met meer soul.

7,5

Alicia Keys:

Laatst zag ik dat Alicia een nieuwe single had dus in mijn tiplijst gegooid. Toen ie een paar dagen later langskwam vroeh ik.me af wat voor generiek, gezichtsloos popplaatje ik er nou weer in had gegooid. Het bleek dat Alicia ineens helemaal glad- en vlakgestreken was. Ik had juist de weken ervoor de eerste twee albums van Alicia herbeluisterd en die bleven toch sterk. En ja hoor, dat flauwe singletje betekent dan ook nog haar comeback in de Top 40... oh en om het plaatje compleet te maken is het natuurlijk Ed Sheeran die erachter zit. Hoe sympathiek (en ook echt wel getalenteerd) ik Alicia ook vind, hier kan ik niks mee.

4

Kraantje & Guus: eens dat het origineel soms lekker is om mee te blèren op een feestje. Ik snap prima dat dit ook goed werkt voor de jonge generatie. Vind het vooral nogal saai geproduceerd, de toevoeging van raps vind ik dan nog wel aardig. Ach, in de kroeg zou ik deze ook nog wel trekken.

5

Celeste: ja, niks op aan te merken. Tegelijkertijd voel ik het ook niet écht. Wel leuk dat zoiets de Top 40 haalt.

7

Gast
geplaatst: vandaag om 00:36 uur

geplaatst: vandaag om 00:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.