MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Week 36:

#11. Olivia Dean - Man I Need

Eigenlijk is dit wel de breakthrough artiest van het jaar, en dat vind ik zeker niet erg. Olivia Dean maakt warme, soulvolle popmuziek. Fijne stem, fijne liedjes. Je kan de kritiek hebben dat het allemaal niet erg spannend is, maar in dit geval heeft de muziek gewoon de juiste vibe die het bij mij, en blijkbaar vele anderen, goed doet.
Cijfer: 8

#35 Bankzitters & Ronnie Flex - Ben Je Morgen Vrij?

Geinig zeg, Ronnie Flex over een soort Franse house-productie van de early zeroes. Het is natuurlijk makkelijk om de Bankzitters af te kraken maar blijkbaar weten ze de juiste producers en songwriters aan te trekken, en dan kijk ik naar het resultaat. Dat is gewoon erg lekker.
Cijfer: 7

#38. Disco Lines & Tinashe - No Broke Boys

Hoe leuk ik het ook vind dat Tinashe de Top 40 haalt, ik vind het echt jammer dat daar een dance-remix voor nodig is. Leuke remix hoor maar het origineel is pas echt goed. Dan zie je echter dat R&B over het algemeen niet echt wil scoren in de Top 40. Ik zei laatst nog dat ik het jammer vind dat Kehlani alleen hits weet te scoren in samenwerking met dance-producers (haar track Folded scoort top 10 in de VS maar is in NL nergens te bekennen), en dit is weer hetzelfde verhaal.
Los daarvan is ook deze remix toch wel een van de leukste hits van het jaar.

Week 37:

#19. Bente - Kan Je Me Zien

Leuk idee om van Cher’s Believe een ballad te maken en het werkt nog goed ook. Ik vind dat Bente met iets te veel maniertjes zingt, maar verder wel mooi gedaan.
Cijfer: 6,5

#35. Lady Gaga - The Dead Dance

In seizoen 1 van Wednesday zat een versnelde versie van Bloody Mary, een albumtrack van Lady Gaga. Dit werd toen alsnog een hit door het dansje dat Jenna Ortega erop deed. Nu mocht ze voor seizoen 2 een nieuw nummer schrijven en dat werd The Dead Dance. Het is aardige synthpop maar van mij had de muziek wat meer uitgesproken en wat gewaagder gemogen. Dit voelt een beetje als ‘net niet’. Doet een beetje denken aan wat The Weeknd tegenwoordig doet.
Cijfer: 6

#36. Sabrina Carpenters - Tears

Erg leuke discoplaat met een nog leukere tekst.
Cijfer: 8,5

#38. Douwe Bob & Meau - Nog Even Blijven

Het is bijna net zo Suzan & Freek als Suzan & Freek zelf, oftewel erg braaf en kleurloos. Vlees noch vis.
Cijfer: 5

Week 38

#37. Ed Sheeran - Camera

Na twee catchy poptracks komt ie weer met een zoetsappige liefdesballad. Aardig maar iets te dramatisch in het refrein naar mijn smaak. Eigenlijk wel gek dat ik dit beter trek dan eerdere tracks van Lewis Capaldi en Alex Warren, zoveel verschil is er ook weer niet. Tsja ik weet het ook niet.
Cijfer: 5,5

#40. Kensington - Stay

Een andere zanger maar ik hoor het verschil niet met al hun andere singles.
Cijfer: 3

Week 39

#33. Sombr - 12 to 12

Ook weer disco-invloeden. Goed geproduceerd, sterk opgebouwd liedje. Ik weet dat Sombr vanuit bepaalde hoeken wel veel kritiek krijgt maar ik vind dit eigenlijk alweer niet zo verkeerd.
Cijfer: 7,5

#37. Damiano David ft. Tyla & Nile Rodgers - Talk to Me

Waarom doet Tyla nou weer mee met zo’n saaie zanger? En waarom scoren haar eigen nummers niet in de Top 40? En waarom is Nile Rodgers nauwelijks te horen op een saaie solo van 10 seconden na? Waarom dumpen Tyla en Nile deze kerel niet en maken ze samen veel leukere muziek?

Week 40

#16. RAYE - Where is My Husband!

Lekkere groovy band die hier op speelt, tof! Niet een geluid dat je tegenwoordig vaak hoort in de Top 40 dus leuk dat dit zo aanslaat!

#39. Roxy Dekker - Go Bestfriend

Lekker geproduceerd zeg! Weer een fris, catchy plaatje van Roxy en meer hoeft het niet te zijn.

Nu ik vakantie heb, kan ik ook dit weer oppakken. Door het jaar heen wel af en toe wat aantekeningen gemaakt, daar kan ik nu uit putten.

W5

#22 Waka – Noano ft. Emms
Gewoon een Top 10-hit voor dhr. Lang, een van de vermakelijkste voetballers van de laatste jaren. Maar waar dit nummer over gaat was me een raadsel. Destijds heb ik de tekst voor de grap omgezet in Polygoon-journaal-stijl en dat leverde meer duidelijkheid op. Wellicht dat ik er bij een volgende Noano-single nog een daadwerkelijk filmpje bij maak.
https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:nqu3tgznovxvhir2yuxjw5z3/bafkreieuthkai7dejwigydobhmiormy77k3zsmhushtleudvdbsafixk5a@jpeg

#31: Guilty – Teddy Swims
Niet vervelend, maar gaat eigenlijk standaard langs me heen.

W6

#31: Cry For Me – The Weeknd
Best oké. Goede vibe, hij komt wel gemeend over. Dat licht industriële beatje is ook netjes.

#34: Sports Car – Tate McRae
Best regelmatig gehoord uiteindelijk. Ik had verwacht dat dit een groeiplaat zou zijn a la keer Gracie Abrams' I Love You I'm Sorry waar het me aan deed denken, al is dit wat opgewekter. Toch bleef het nooit echt hangen helaas.

W7

#14: Beetje van Mij – Antoon
Early 90s rave-vibes, anders dan verwacht. Leuk, alleen: die combinatie met de vocalen trekt me wat minder. Ook omdat de zangstem eigenlijk best matig is.

#28: Abracadabra – Lady Gaga
Na jaren weer een echte Gaga-knaller van de bovenste plank. Ik hoor er zelfs een vleugje opera in, al wordt ook Siouxsie and the Banshees' Spellbound gecoverd. Vaak gedraaid, een de betere top40-hits van het jaar.

#34: Chasing Paradiso – Kygo w/ OneRepublic
Deze combi werkt eigenlijk best goed, maar het nummer werd voor mij nooit echt echt boeiend.

#37: Slow Motion – Marshmello & Jonas Brothers
Deze combi voelt juist wat flauw en kinderachtig. Gewoon niet zo’n boeiend nummer.
Cijfer: 4

W8

#13: Ordinary – Alex Warren
Ehm ja. Vergeleken hiermee is Teddy Swims al een stuk interessanter. En dat is al John Mayer Light. En ik houd al niet van John Mayer.

#37: Rode Draad – Hannah Mae
Iets te doorsnee. Davina Michelle-vibes.

#38: Born With A Broken Heart – Damiano David
Meer poppy dan Måneskin. Aardige pop, lekker uptempo. Maar uiteindelijk al snel het beetje interesse dat ik erin had verloren.

SBube schreef:
Kunnen we weer eens een week of 15 updaten catdog?

Mijn excuses allemaal. Ik heb echt mijn best gedaan om te gaan zitten voor dit topic de afgelopen weken, maar door meerdere aspecten kreeg ik dit gewoon niet langer gedaan. Had oprecht graag nog het jaar willen afmaken, maar dit bleek uiteindelijk niet meer realistisch.

Ik vind het fijn om te zien dat mensen op eigen initiatief gewoon verder zijn gegaan met beoordelen. Ik hoop dat de overige users zich ook vrij hierin voelen. Dan zouden we nog een laatste overzicht kunnen doen over een paar weken. Om 2025 toch nog volledig af te sluiten.

Hoe staan jullie daarin? chartsmaster, motel matches, Poeha, Poek, pureshores, Arrie & herman

Prima! Bedankt voor alle tijd en energie je die je er dit jaar in hebt gsstoken.

Inderdaad dank voor al je tijd. Ik zal de nummers die ik dit jaar nog niet gescoord heb nog toevoegen in de komende week.

Zal ik 'm vanaf hier gaan oppakken?
Bij welke week zijn we gebleven?

ik maak de overige entries nog wel af (ik hou van compleet )
Maar n.a.v. mijn "rant" ergens halverwege dit jaar zal ik niet aanhaken voor 2026, mocht dat doorgaan.
Aan de ene kant is het wel leuk om nog te zien wat de top 40 "doet", aan de andere kant komt het op mij als een nep instituut over waar bepaalde acts met elke scheet de tipparade inkomen en ik niemand ooit over die acts hoor, terwijl tiktok/youtube/spotify Nl hele andere dingen laten zien. En de top 40 is zo suf en traag dat je 3 maanden kan wegblijven en de top 20 is voor 88% nog dezelfde bezetting.

Maar wel dank aan alle trouwe mede-users hier voor de vermakelijke recensies.

Misschien dat ik af en toe nog eens bij een nummer dat ik wel leuk vind, een waardering plaats. Maar feitelijk ben ik afgehaakt.

In ieder geval dank voor je volharding inzake dit topic, catdog.

catdog schreef:
(quote)

Mijn excuses allemaal. Ik heb echt mijn best gedaan om te gaan zitten voor dit topic de afgelopen weken, maar door meerdere aspecten kreeg ik dit gewoon niet langer gedaan. Had oprecht graag nog het jaar willen afmaken, maar dit bleek uiteindelijk niet meer realistisch.

Ik vind het fijn om te zien dat mensen op eigen initiatief gewoon verder zijn gegaan met beoordelen. Ik hoop dat de overige users zich ook vrij hierin voelen. Dan zouden we nog een laatste overzicht kunnen doen over een paar weken. Om 2025 toch nog volledig af te sluiten.

Hoe staan jullie daarin? chartsmaster, motel matches, Poeha, Poek, pureshores, Arrie & herman

Helemaal prima om het zo te doen wat mij betreft. Dank je wel voor je inzet catdog. Zelf ben ik wel van zins dit jaar nog af te maken voor mezelf, al herken ik ook wel wat pureshores zegt. De top 40 is geen graadmeter meer voor wat echt populair is in Nederland. Maar wel relatief makkelijk te volgen i.t.t. andere meer digitale hitlijsten.

chartsmaster schreef:
Zal ik 'm vanaf hier gaan oppakken?
Bij welke week zijn we gebleven?

Volgens mij was week 35 de laatste.

Nieuw in de Top 40-meter - MusicMeter.nl

Ik wil de nieuwkomers in de top 40 blijven volgen om twee redenen:
- om te weten wat er wordt gedraaid op de grote radiostations, en een beetje te weten waarover het gaat in een aantal facebook-muziekgroepen
- om hier en daar nog een 2026-puntje te scoren in een maandelijkse muziekquiz waar ik aan meedoe.

Een achterstand van vier maanden bij het beluisteren van die liedjes is niet echt handig, dus als ik het stokje overneem dan zullen de updates wat regelmatiger zijn dan in dit jaar.
Een deelnemersveld van minder dan 5 met scores die maar een paar keer per jaar komen is echter ook niet echt handig, dus de vraag is of dit topic nog levensvatbaar is. Maar dat zullen we snel genoeg merken.

Ik neem me elk jaar voor dit wat regelmatiger bij te houden. Heb ik in het verleden ook wel gedaan en wil ik volgend jaar ook wel weer proberen.

Ik blijf het lekker volgen want hitlijsten

Stemmen zal er niet vaak van komen, maar trouw meelezen doe ik sws!

Dan ga ik maar verder waar we gebleven waren, week 52 moet ik nog (eens) beluisteren:

Week 36:

Olivia Dean - Man I need 5.5
(ik heb de clip en een live-uitvoering nu best vaak bekeken, aan de ene kant vind ik haar wel fascinerend en die stem heeft wel wat, ze heeft uitstraling, zonder een klassieke schoonheid te zijn, maar het nummer vind ik toch vaak iets te veel in herhaling vallen, een heel magere voldoende dus)

Bankzitters & Ronnie Flex - Ben je morgen vrij? 2.0
(Hier ben ik echt te oud voor, voor dit niemendallig gelul, achtergrondgezeik voor de lallende jeugd)

Disco Lines & Tinashe - No broke boys 2.0
(typisch tegenwoordig top40-geluid, beatje, zangeresje, verder niks om het lijf, even scoren en dan weer in het niets verdwijnen)

Week 37:

Bente - Kan Je Me Zien 1.0
(‘Believe’ van Cher was een topnummer, wel één van de eerste gezongen met autotune, wat later nog heel veel muzikale ellende heeft opgeleverd, maar hier mis ik de hele intentie van dat topnummer, deze keer zonder autotune gezongen, maar het raakt mij totaal niet, wel een hit dus, maar ik vind het niks)

Lady Gaga - The Dead Dance 6.5
(na een paar keer luisteren ben ik toch tot een magere voldoende gekomen, ik vond hem dus niet meteen overtuigend, maar okee, hij kan ermee door)

Sabrina Carpenter - Tears 5.0
(‘Manchild’ vond ik haar eerste leuke, maar dan ook echt goede nummer, daar blijft het voorlopig bij, het gehijg in het begin deed me even aan jaren ‘70/’80 Baccara denken, die oude semi-disco vibe zit er sowieso wel in, maar ik vind het geen voldoende)

Douwe Bob & Meau - Nog even blijven 3.5
(De stem vind ik vaker irritant als goed, al zijn er ook wel songs geweest, waar ik het wel kon hebben, Douwe Bob maakte ooit wel aardige liedjes, maar eigenlijk al lang niet meer, een move naar Nederlandstalig hier, maakt dat echt niet beter)

Week 38:

Ed Sheeran - Camera 7.0
(Zijn vorige, die de Top 40 niet haalde, vond ik niet voldoende, deze heeft weer het gevoel van zijn oude ballads, zijn liedjes kan ik goed hebben, live (solo) hoef ik hem nooit meer te zien)

Kensington - Stay 7.5
(Ook een ouwerwetse Kensington-banger, lekker)

Week 39:

Damiano David, tyla, Nile Rodgers - Talk to me 7.0
(Zoals eerder gezegd, zijn eerste solo-nummers vond ik niet bijzonder, maar sinds ‘The first time’ ben ik wel en beetje om, je proeft hier wel de soulsaus van Nile Rodgers, maar leuk poppy duet)

Week 40:

Raye - Where is my husband! 7.0
(Tot dusver was ik geen groot bewonderaar van (de stijl van muziek van) deze zangeres, maar dit is wel een vermakelijk uptempo nummer )

Roxy Dekker - Go bestfriend 4.0
(een vrouwelijke tekstuele versie van bro’s before ho’s, maar muzikaal natuurlijk weer een niemendalletje, dat niet kan boeien)

Week 41:

Taylor Swift - The Fate of Ophelia 7.0
(Kijk, de hype is natuurlijk enigszins overdreven, het is zeker niet het beste nummer aller tijden, ook al heeft het de meeste downloads etcetera, maar wel gewoon een redelijk tot goed popnummer)

Langa ft. Yssi SB & Rijck - Helaas 1.0
(Deze fuckboys, zo noemen ze zichzelf in het nummer, maken ook fuckmuziek imho)

Claude - Amourr 1.0
(ik vind deze zanger en zijn semi-Frans geleuter één grote kwelling voor de oren)

Week 42:
David Guetta, Teddy Swims, Tones and I - Gone Gone Gone 2.0
(ik ben al geen fan van deze artiesten afzonderlijk, al heeft Guetta wel eens leukere nummers gemaakt, maar deze samenwerking benadrukt imho hun nadelige kanten, gewoon niet leuk dus)

Pommelien Thijs - Ik moet gaan 2.0
(ik vond haar vorige single ‘Ben je klaar’ wel leuk, en nummers als ‘Tegenwoordige Tijd’ en ‘Authentiek’ zijn goede rocksongs, en hiermee weet ze ook een alternatieve festivalpubliek te bedienen, live is het dus ook niet onaardig. Echter met nummers als dit en eerder ‘Atlas’ komt de in de Top 40, maar ik vind dat tegen het tenenkrommende en smartlapperige aan, bah.)

Week 43:

Hannah Mae - Wacht op mij 2.0
(Haar vorige ‘Rode Draad’ vond ik na een paar luisterbeurten echt wel heel fijn, dit doet mij iets te zeer aan S10 denken, er zitten zelfs kleine oehoe’s in, nee, niet voor herhaalde luisterbeurten vatbaar)

Tame Impala - Dracula 2.0
(Komt er weer eens een alternatief nummer in de Top 40, is het deze band waar ik sowieso al heel weinig mee heb, is het record ‘Dracula’ zeggen in een lied dan het recept voor een hit, blijkbaar wel, ik vind het behoorlijke vreselijk)

Week 44:

Suzan & Freek - Niemand 4.0
(Het kan me gewoon slechts heel zelden bekoren hun muziek, ondanks hun meelijopwekkende verhaal, gewoon puur op muziek beoordeeld is het niet goed, zelfs niet voldoende)

Olivia Dean - So easy (to fall in love) 7.5
(Hoewel haar vorige, de nummer 1 hit uiteindelijk, me niet geheel kon overtuigen, heb ik dat bij deze we, leuk deuntje, goed gezongen, happy vibe, wordt ik wel vrolijk van)

Week 45:

Turfy Gang x Bankzitters - Waarom moet ze nou een DJ zijn 2.0
(moet ik hier woorden vuil aan maken, gewoon superslecht)

Week 46:

Sienna Spiro - Die On This Hill 4.0
(zangeres met piano maar mij raakt het niet, het doet me enigszins denken aan het veel en veel mooiere ‘You Say’ van Lauren Daigle, deze raakt mij echter helemaal niet, qua uiterlijk lijkt ze een beetje op Demi Lovato zie ik in de live-clip)

Jisoo & Zayn - Eyes Closed 5.0
(Een K-pop girlband-zangeresje en een ex-boyband zanger, voor een pop-publiek dus, in dat genre kan het ermee door, maar mij doet het weinig)

BLØF & Racoon – Glas 1.0
(Vroeger vond ik beide bands best leuk, ik heb zelfs albums van hen in mijn platenkast staan, maar bij Racoon ben ik helemaal afgehaakt sinds ze op Nederlandstalig zijn overgestapt, dat vond en vind ik verschrikkelijk, dat vind ik ook de overhand hebben in dit nummer. Bij BLØF ben ik sinds ‘Zoutelande’ enigszins afgehaakt, maar niet zo erg als bij Racoon, maar deze keer zeker wel zo erg, vreselijk nummer)

Week 47:

Roxy Dekker - Loser 5.0
(een ware hitmachine tegenwoordig, die Roxy, één keer kon ze me raken met ‘jouw idee’ maar het is toch vooral veel van hetzelfde, soms een 3, soms een 5, dat laatste deze keer)

Son Mieux - Morning 7.0
(Ook Son Mieux scoort regelmatig tegenwoordig, maar bij deze had ik het eigenlijk al opgegeven, maar alsnog en terecht in de top 40, degelijk tot goed)

Week 48:

Lewis Capaldi - The Day That I Die 5.0
(ik heb eindelijk weer een nummer van hem gevonden, dat ik goed vond, ‘Almost’ is echt een leuk popnummer met een fijne semi-ironische zwijmeltekst, maar die haalt de top 40 dan natuurlijk weer niet, deze vind ik weer niet zo bijzonder, ondanks de huilende dames in de live video)

Afrojack, Aloe Blacc - In my world 5.0
(och, in het genre heb ik al slechter gehoord, Aloe Blacc is ook wel een goede zanger, een voldoende gaat me te ver, maar semi-okee, maar over een jaar kent dit niemand meer)

Week 49:

Haven ft. Kaitlin Aragon - I run 2.0
(bij eerste beluistering, heb ik meteen zoiets, van ‘wat een crap’, het wordt niet beter bij de 2de luisterbeurt, ik strijk over mijn hart en geef geen 1)

Myles Smith - Stay (If you wanna dance) 3.0
(er zijn country-invloeden, maar het is country zonder hart en het moet dan opgepopt worden en wordt daardoor echt zo’n het ene oor in en het andere weer uit deuntje, muzak)

Luna - Pauze 5.0
(ze heeft echt een goede stem en haar eerste songs kregen echt wel voldoendes bij mij, deze luistert ook fijner in een live-versie, maar toch is de kwaliteit van haar songs er niet beter op geworden)

Antoon - Tot het eind van mij 2.0
(Niet mijn muziek(stijl), helemaal niet zelfs, nee, kan ik niks mee)

Week 50:

Flemming & Metejoor - Niet nodig 4.5
(tja, ik wordt niet enthousiast als ik de naam van deze artiesten lees, dan valt het al luisterend nog enigszins mee, zonder dat het ook maar in de buurt van een voldoende komt)

Chef’Special - If not now then when 3.0
(toen ik de titel las, moest ik aan een gelijknamig Duits nummer denken (maar in het Duits dan), dat is een ‘Stimmungsknaller’, dat is dit niet, ik heb sowieso niks met deze band, dit verandert daar ook weer helemaal niks aan)

Week 51:

Topic, Fireboy DML, Nico Santos - Body 3.5
(dit heeft weinig om het lijf, het ene oor in en het andere weer uit, het irriteert wel niet, en dat is al enigszins positief tegenwoordig)

Ofenbach - Miles Away 4.0
(tja, ook niet mijn soort muziek, ik ben blij dat ik geen radio 538 of Q-Music luister waar dit soort dingen veel langskomen)

Dank allemaal voor de berichtjes!

chartsmaster, zou wat mij betreft tof zijn als je het op een manier overneemt. Tijd en fut ontbrak om dit zelf nog bij te houden maar ik haak graag nog aan om mee te lezen en mee te beoordelen.

Ik vind de hitlijsten anno nu ook geen compleet drama en ik blijf het interessant vinden om te volgen maar de echte passie die ik ervoor had is afgelopen jaar wel echt weggeëbd.

Eigenlijk doordat ik door TikTok, in een bepaald algoritme, vaak te zien kreeg wat mensen nou echt aan het luisteren zijn op straat, kwam echt het besef binnen dat de hitlijsten écht niet meer representatief zijn. Een nummer #1 hit die bijna een record verpulverd gaat aan de andere helft van het land compleet anoniem voorbij. De hitlijsten anno nu is simpelweg de beperkte playlists van de radiozenders gerankt gecombineerd met de nummers die de 'grote playlists' op Spotify erin hebben staan, ook volledig door een algoritme erin gestampt. TikTok kan nog weleens voor een leuke verassing in de hitlijsten zorgen maar dat is óók een platform gestuurd door algoritmes en dat beperkt tegelijk op zijn manier ook weer wat er populair is.

Lastige tijden... dat album van Doja Cat van dit jaar had 5 jaar geleden echt potten gebroken en nu is ze aan het floppen wereldwijd, terwijl ik durf te zeggen dat ze toch nog altijd één van de meest invloedrijke artiesten is van het moment.

Katy Perry heeft geen enkele hit van haar laatste album weten af te plukken maar is nog wel goed voor 67 miljoen maandelijkse luisteraars. Heel bijzonder allemaal deze tijden.

Olivia Dean - Man I need 6,8

Tja, dit is wel een van de hypes van 2025. Het is allemaal smaakvol, maar niet schokkend, ik verwacht nog wel dat zij experimenteler wordt in de loop der tijd. Overigens hoorde ik de 1e helft van dit jaar Dive vooral, van haar vorige studioalbum, geen idee waarom. Het is opmerkelijk dat ze in de UK met 3 of 4 nummers tussen al het kerstgeweld staande houdt. Haar stem is wel aangenaam.

Bankzitters & Ronnie Flex - Ben je morgen vrij? 1

Disco Lines & Tinashe - No broke boys 6,5

Deze heeft voor mijn gevoel een hele lange aanloop gehad en nu hoor ik hem nog steeds erg veel.
Zou naadloos passen tussen dance hits van 1996, zonder te plat euro te klinken maar wel enorm commercieel. Tinashes eigen werk sijpelt nooit door, maar daar zit heel veel interessants tussen, maar de schoorsteen moet ook roken, dus ik snap dit soort features wel.

Deze week hadden jullie nog te goed!

Week 52:

Douwe Bob & Miss Montreal - Please just come home 4.5
(ach ja, in het rijtje flinterdunne kerstplaten past het wel, maar een klassieker gaat het niet worden)

Yves Berendse - Zou niet willen dat ik Kerst mis 1.0
(Tja, het kan nog flinterdunner natuurlijk, dit mag meteen bij het afval, aub ook nooit meer draaien in de komende kerstperiodes)

Taylor Swift - Opalite 7.0
(Degelijk fijn popnummer, daar heeft deze meid wel een patent op)

Week 41

#3. Taylor Swift - The Fate of Ophelia

Popperfectie.
Cijfer: 9

#28. Langa, Yssi SB & Rijck - Helaas

Lekker nummertje.

#37. Claude - Amour

Tekstueel klinkt het wel heel kinderlijk naïef. Beetje als “ik vind haat niet leuk, ik wil liefde.” Wat ik bij deze man mis is een beetje karakter. En dat geldt ook voor de muziek

Week 42

#27. David Guetta ft. Teddy Swims & Tones and I - Gone, Gone, Gone

Guetta is inmiddels echt een fabriek, maar als het dan wel een keer leuk klinkt mag dat ook gezegd worden. Ik ben geen fan van Teddy maar zijn soulvolle vocalen werken goed bij de blazers, en het is ook leuk om Tones weer eens te horen.

#38. Pommelien Thijs - Ik Moet Gaan

Lekker uptempo liedje van Pommelien deze keer, niet verkeerd, prettige stem ook.

Week 43

#30. Hannah Mae - Wacht op Mij

Oh jee een Nederlandstalige ballad… maar het is een sterk geschreven ballad, ik kan niet anders zeggen.

#39. Tame Impala - Dracula

Aardig deuntje maar het is mij onduidelijk waarom Tame Impala ineens zo goed scoort.

Week 44

#4. Suzan & Freek - Niemand

Aangrijpend onderwerp natuurlijk maar dat maakt nog geen goed liedje. Weet me helaas niet te boeien.
Cijfer: 4,5

#37. Olivia Dean - So Easy (to Fall in Love)

Een warm retrogeluid, een mooie stem en nog een fijn liedje ook.

Week 45

#35. Turfy Gang x Bankzitters - Waarom Moet Ze Nou Een DJ Zijn?

Erg flauw.

Week 46

#27. Sienna Spiro - Die on This Hill

Een dramatische ballad zoals er zovelen zijn. Ook niet echt prettige zang.
Cijfer: 3,5

#34. Jisoo & Zayn - Eyes Closed

Jisoo vind ik het minst interessante lid van Blackpink en deze generieke pop bewijst dat weer.

#36. Blof & Racoon - Glas

Saaiig.

Week 47

#21. Roxy Dekker - Loser

Beat doet denken aan bijv Halo van Beyonce, haar zang klinkt hier wel erg zwakjes en de tekst is ook wel heel erg ‘tienermeisje’ (“vergeet die loser”). Heb liever haar uptempo hits.

#39. Son Mieux - Morning

Dit is echt ene oor in andere oor uit voor mij. Er is echt geen enkel interessant aspect aan het nummer.
Cijfer: 2

Week 48

#33. Lewis Capaldi - The Day That I Die

Ook weinig interessants aan, maar net iets beter dan Survive. Daar is ook alles mee gezegd. Voorheen had Lewis toch wel wat aardige nummers maar hij lijkt het echt kwijt te zijn.
Cijfer: 2,5

#40. Afrojack ft. Aloe Blacc - In My World

Waarom scoort Afrojack weer ineens hit na hit? Van mij hoeft het niet. Klinkt als duizend andere nummers.

Week 49

#33. Haven ft. Kaitlin Aragon - I Run

Oorspronkelijk met AI-vocalen maar na de ophef daaromtrent heeft Haven toch maar een echte zangeres geregeld. Wel aardige beat, refrein is wel catchy maar het voelt onaf.

#35. Myles Smith - Stay (If You Wanna Dance)

Ook zo’n inwisselbare artiest. Het is dat er nog een y-grec in z’n naam staat, anders was z’n naam net zo generiek als z’n muziek. Hij probeert hier een beetje een live sfeer te krijgen, dat is dan nog wel aardig gedaan.

#36. Luna - Pauze

Prima liedje, maar ook weer niet echt bijzonder.

#38. Antoon - Tot Het Eind van Mij

Ergens naar de achtergrond gemixt zit een leuke drum & bass-beat, wat wel een aparte keuze is voor een nummer over de dood van zijn moeder. Maar doe het dan goed en knal die beat erin. Dit is net niks.

Week 50

#33. Flemming & Metejoor - Niet Nodig

Tekstueel de mannelijke versie van Roxy Dekker’s Loser en net zo kinderachtig ook. Deze is wel meer uptempo maar alsnog erg saai.

#38. Chef’Special - If Not Now Then When

Nog zo’n saaie band. Lees maar terug wat ik hierboven over Son Mieux schreef.

Maart:

Week 9:
#34. 100% – Flemming & Mart Hoogkamer
Uptempo schlager – zwemmen in de baco – van nul naar 100% – doet me denken aan de volle metro met gezellige Flemming-fans waarin ik een paar maanden terug belandde. Niet voor mij, maar het kan erger.

#37. Wackelkontakt – Oimara
Duitse schlager met een gabber-beatje. Beetje een guilty pleasure voor mij. Wie zingt er nou over Duitse jaren ’70-lampen? Ergens tussen pure schlager en Europapa.

#40. Call Me When You Break Up – Selena Gomez, Benny Blanco & Gracie Abrams
Klein gehouden, een beetje als Eilish’ bad guy. Intrigerend wel. Maar blijft lang oppervlakkig helaas.

Week 10:
#3. C’est La Vie – Claude
Goed gezongen, sympathiek optreden op ESC, maar het blijft een wat niksig nummer.

#39. Liefste – Luna
Oprecht nummer, best ok, maar blijft niet hangen.

#40. Heart First – Lucas & Steve (ft. Jordan Shaw)
Dit is echt suf, soort dance meets Imagine Dragons met quasi-serieuze zang. Bleh.

Week 11:
#24. Casual – Roxy Dekker
De verrassing is er wel vanaf. Niet vervelend, maar voegt weinig toe aan eerdere liedjes.

#32. Sorry I’m Here For Someone Else – Benson Boone
Saai, maar degelijk. Als je niet verder zou kijken dan de Top 40 zou je kunnen denken dat dit echt goed is.

Week 12:
#29. The Giver – Chappell Roan
Deze moest ik wat vaker horen en misschien groeit ie nog steeds wel. Toffe plaat, maar lang geen Good Luck, Babe! of The Subway die later dit jaar nog komt.

#34. Beautiful People – David Guetta & Sia
Goede commerciële dansplaat, met een uitstekende zangeres en slim in elkaar gezet met o.a. die Summer Jam-riedel. Mineur-brug is een beetje te sad.

#36. Anxiety – Doechii
Herkenbaar omdat het eigenlijk gewoon Somebody That I Used To Know is met een andere tekst. Wel echt goed gedaan.

Week 13:
#19. Echte Liefde Is Te Koop – Samuel Welten
Platte NL-meuk waarbij je niet hoeft na te denken. Boodschap is ook een beetje goedkoop.

#38. Ik Zing – Zoë Livay & Snelle
Dit ging aardig langs me heen. Serieus maar veeelste netjes.

Week 51

#31. Topic x Fireboy DML x Nico Santos - Body

Eindelijk weer wat leuks, dance met afrobeats invloeden en de Nigeriaanse Fireboy DML op zang. Gewoon gezellig, goeie vibe. Liever pure afrobeats maar we doen het er maar mee.

#33. Ofenbach - Miles Away

Inwisselbaar en identiteitsloos.

Week 52

#29. Douwe Bob & Miss Montreal - Please Just Come Home

Saaiig en zouteloos.

#32. Yves Berendse - Zou Niet Willen Dat Ik Kerst Mis

Gezellig deuntje met een geinige woordspeling.

#35. Taylor Swift - Opalite

Leuk, catchy plaatje met nog een mooie titel ook.

Top 10

1. Tate McRae - Sports Car (9,3)
2. Doechii - Anxiety (9)
3. MOLIY, Shenseea, Skillibeng & Silent Addy - Shake It to the Max (FLY) [Remix] (9)
4. Taylor Swift - The Fate of Ophelia (9)
5. Chappell Roan - The Subway (8,5)
5. Ravyn Lenae - Love Me Not (8,5)
7. Frenna feat. Shallipopi - ZAAZAA (8,5)
8. Sabrina Carpenters - Tears (8,5)
9. The Weeknd - Cry for Me (8,5)
10. Disco Lines & Tinashe - No Broke Boys (8)

Flop 10

1. Effe Serieus - Baila de Gasolina (1)
2. CYRIL & maryjo - Still Into You (1)
3. Kensington - A Moment (1)
4. AFROJACK, Martin Garrix, David Guetta, Amél - Our Time (1)
5. Alex Warren feat. Jelly Roll - Bloodline (2)
6. Suzan & Freek - Ken Je Dat Gevoel (2)
7. Marshmello feat. Jelly Roll - Holy Water (2)
8. Son Mieux - Have a Little Faith (2)
9. Dean Lewis - I Hate That It's True (2)
10. Lewis Capaldi - Survive (2)

Ik moet ze nog beluisteren, maar ik heb de binnenkomers vanaf week 36 alvast in een afspeellijstje geplaatst: nieuwkomers top 40

Olivia Dean - Man I Need 7.7
Bankzitters & Ronnie Flex - Ben Je Morgen Vrij? 2
Disco Lines & Tinashe - No Broke Boys 6,1
Bente - Kan Je Me Zien 6,7
Lady Gaga - The Dead Dance 6,8
Sabrina Carpenters – Tears 7,5
Douwe Bob & Meau - Nog Even Blijven 6
Ed Sheeran – Camera 4,8
Kensington – Stay 5
Sombr - 12 to 12 7,3
Damiano David ft. Tyla & Nile Rodgers - Talk to Me 6
RAYE - Where is My Husband! 7,5
Roxy Dekker - Go Bestfriend 6
Taylor Swift - The Fate of Ophelia 7,7
Langa, Yssi SB & Rijck – Helaas 6,8
Claude – Amour 5
David Guetta ft. Teddy Swims & Tones and I - Gone, Gone, Gone 4,8
Pommelien Thijs - Ik Moet Gaan 6,7
Hannah Mae - Wacht op Mij 6
Tame Impala – Dracula 7,4
Suzan & Freek – Niemand 6
Olivia Dean - So Easy (to Fall in Love) 7,1
Turfy Gang x Bankzitters - Waarom Moet Ze Nou Een DJ Zijn? 2
Sienna Spiro - Die on This Hill 5
Jisoo & Zayn - Eyes Closed 4,5
Roxy Dekker – Loser 6
Son Mieux – Morning 6
Lewis Capaldi - The Day That I Die 3
Afrojack ft. Aloe Blacc - In My World 2
Haven ft. Kaitlin Aragon - I Run 4
Myles Smith - Stay (If You Wanna Dance) 4,5
Luna – Pauze 4,7
Antoon - Tot Het Eind van Mij 4,6
Flemming & Metejoor - Niet Nodig 4,5
Chef’Special - If Not Now Then When 4
Topic x Fireboy DML x Nico Santos – Body 5,7
Ofenbach - Miles Away 3
Douwe Bob & Miss Montreal - Please Just Come Home 4
Yves Berendse - Zou Niet Willen Dat Ik Kerst Mis 4,4
Taylor Swift – Opalite 6,3

Even zonder grappig bedoelde commentaren, het kostte me al genoeg moeite om me er doorheen te worstelen.

Olivia Dean - Man I Need 7.5
Bankzitters & Ronnie Flex - Ben Je Morgen Vrij? 5.5
Disco Lines & Tinashe - No Broke Boys 4.0
Bente - Kan Je Me Zien 1.0
Lady Gaga - The Dead Dance 4.5
Sabrina Carpenter – Tears 5.0
Douwe Bob & Meau - Nog Even Blijven 4.0
Ed Sheeran – Camera 3.5
Kensington – Stay 5.0
Sombr - 12 to 12 7.0
Damiano David ft. Tyla & Nile Rodgers - Talk to Me 5.0
RAYE - Where is My Husband! 9.0
Roxy Dekker - Go Bestfriend 7.0
Taylor Swift - The Fate of Ophelia 7.5
Langa, Yssi SB & Rijck – Helaas 2.0
Claude – Amour 2.5
David Guetta ft. Teddy Swims & Tones and I - Gone, Gone, Gone 8.0
Pommelien Thijs - Ik Moet Gaan 3.5
Hannah Mae - Wacht op Mij 2.5
Tame Impala – Dracula 5.5
Suzan & Freek – Niemand 1.0
Olivia Dean - So Easy (to Fall in Love) 8.0
Turfy Gang x Bankzitters - Waarom Moet Ze Nou Een DJ Zijn? 3.0
Sienna Spiro - Die on This Hill 6.5
Jisoo & Zayn - Eyes Closed 3.5
BLØF & Racoon – Glas 8.5
Roxy Dekker – Loser 4.0
Son Mieux – Morning 4.5
Lewis Capaldi - The Day That I Die 2.0
Afrojack ft. Aloe Blacc - In My World 2.0
Haven ft. Kaitlin Aragon - I Run 3.5
Myles Smith - Stay (If You Wanna Dance) 5.0
Luna – Pauze 5.0
Antoon - Tot Het Eind van Mij 5.5
Flemming & Metejoor - Niet Nodig 4.0
Chef’Special - If Not Now Then When 3.5
Topic x Fireboy DML x Nico Santos – Body 3.0
Ofenbach - Miles Away 3.0
Douwe Bob & Miss Montreal - Please Just Come Home 1.5
Yves Berendse - Zou Niet Willen Dat Ik Kerst Mis 5.0
Taylor Swift – Opalite 5.0

April:

Week 14:

#18. Atlas – Pommelien Thijs
Valt op door het Vlaamse accent, maar het nummer verder? De tekst is wel mooi en heeft net iets meer om het lijf dan die van haar genregenoten. Maar als liedje blijft het niet hangen.

#38. Something Like Magic – Nick Schilder x Lucas & Steve
Bij de intro moet ik steeds aan The Weeknd denken, maar uiteindelijk is dit toch vrij clichématige dance-pop. Tegelijk doet het gevoelsmatig niet onder voor buitenlandse artiesten in deze stijl.

Week 15:

#17. Lotje – Lustrum U.V.S.V./N.V.V.S.U. [Anno Ons] & Jopke Van Dobbenburgh feat. Roeland Beelen
Studentendance-pop? Er zit wel meer soul/flow in dan in grofweg Roxy Dekker (waar dit ergens iets van heeft). Pianootje is aardig, sax (uit een doosje?) en outro ook. Knap gemaakt, maar het is verder niet echt mijn kopje thee. Knappe popquizzer trouwens die deze artiestennaam zonder blikken of blozen opschrijft als dit nummer langskomt.

#29. Azizam – Ed Sheeran
Zouteloos. Ed Sheeran wordt hoe langer hoe vervelender.

Week 16:

#26. End of the World – Miley Cyrus
Miley heeft dit jaar betere singles uitgebracht, maar misschien heb ik deze ook nog niet vaak genoeg gehoord. Er zit in elk geval groeipotentie in, denk ik.

#33. Jouw Idee – Roxy Dekker
Roxy Dekker aan de ballads. De uptempo houseplaatjes vind ik leuk, maar de gevoelige kant is niet zo aan mij besteed.

#35. Show me love – Wizthemc & Bees & Honey
Dit is wel heel erg: ene oor in, andere oor uit.

#39. Iconisch – Bankzitters
Een soort mannelijke tegenhanger van de uptempo Roxy Dekker. Leuk als je onder de 21 bent, denk ik…

Week 17:

#28. Alles Wordt Beter – Emma Heesters
Ook niet per se mijn ding, maar op de een of andere manier komt dit wel bij me binnen. Overtuigend gezongen; ik voel dat ze het meent.

#40. Never Forget You – Afrojack
“Van dik hout zaagt men planken”-trance. Wie herinnert zich dit over een jaar nog? Flauw trouwens dat de zangeres geen credits krijgt—dan doe ik het maar: Paige Cavell is de naam.

Mei:

Week 18:

#33. Hart in brand – Froukje & S10
Niet eens per se zo’n fan van deze dames, maar in deze context is dit wel linkerrijtje-Eredivisie-niveau. Vooral de coupletten vind ik sterk.

#38. Blink twice – Shaboozey & Myles Smith
Stomp & holler, de nieuwe nep-folk. Ik krijg hier een Lumineers-vibe bij: van die muziek die zó opgewekt is dat je er depri van wordt.

Week 19:

#38. It’s only love – Son Mieux
Geinig. Wel opvallend hoe die War on Drugs-vibe erin zit. Verder ook gewoon weer een stuk beter dan die matige vorige single.

Week 20:

#29. Think of me – Hugel, David Guetta, Kehlani, Daecolm
The Weeknd 2.0, maar dan veel minder.

#37. Lil freakje – Kraantje Pappie (featuring Jordan Shaw)
Goed geproduceerd, catchy; wel een oké stampertje.

#39. Mona Lisa – Robert van Hemert
Binnen het Nederlandstalige sentiment: best te doen.

#40. Priceless – Maroon 5 & Lisa
Zwak; Maroon 5 kon wel beter.

Week 21:

#31. Lunch – Billie Eilish
Sensueel en ingetogen, en ook goed geproduceerd—met die vette baslijn en percussie die er na het einde nog inkomt. Dat vraagt om een extended versie/remix.

#37. For life – Kygo with Zak Abel & Nile Rodgers
Vakkundig, maar voelt ook inspiratieloos door een beroemd zanglijntje te recyclen.

Week 22:

#27. Zaazaa – Frenna featuring Shallipopi
Ook een eigen hoekje binnen de NL-pop: de kontenwiebelmuziek van Frenna (en ook Bizzey).

#28. Bloodline – Alex Warren with Jelly Roll
Stomp & holler, de nieuwe nep-folk. Ik krijg hier weer een Lumineers-vibe bij: van die muziek die zó opgewekt is dat je er depri van wordt.

#33. Beneden – Bizzey, Ronnie Flex & Russo
Iets lekkerder dan die van Frenna; de marimba-sound maakt het leuk speels.

#38. What I want – Morgan Wallen & Tate McRae
Beetje country-esque duet met subtiele beat. Zijn stem is niet zo, maar samen werkt het wel—en Tate klinkt sowieso goed.

#39. Batterij – Suzan & Freek
Geinige electropop voor hitlijst-begrippen. Je hoort duidelijk dat ze leuk vinden wat ze doen.

Week 21 is van vorig jaar herman

Als ik zo de huidige top 40 eens bekijk, dan is het eigenlijk nog best prima gesteld met de smaak van Nederland (in mijn ogen dan natuurlijk): de top 5 heeft van mij dikke voldoendes gekregen:

1. Taylor Swift - The Fate of Ophelia 7.5
2. Olivia Dean - Man I Need 7.5
3. RAYE - Where is My Husband! 9.0
4. David Guetta ft. Teddy Swims & Tones and I - Gone, Gone, Gone 8.0
5. Huntr/x - Golden 6.0

Een dikke 7,5 gemiddeld dus

Gast
geplaatst: vandaag om 06:27 uur

geplaatst: vandaag om 06:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.