Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter
zoeken in:
0
geplaatst: 31 december 2025, 10:48 uur
Bente - Kan Je Me Zien 1.0
Zodra de quote Beste Zangers optreedt kan je al raden welk cijfer hier komt
Lady Gaga - The Dead Dance 6,2
Dit klinkt vooral Dua Lipa achtig, geen scherp randje wat Gaga zou (moeten) onderscheiden
Sabrina Carpenter – Tears 5
Ik vind de output van Sabrina niet echt beklijvend, ik hou het maar op Espresso en Taste
Douwe Bob & Meau - Nog Even Blijven 1
De meeste verschrikkelijke stem en de zaadslingerende cowboy, nee dank u
Zodra de quote Beste Zangers optreedt kan je al raden welk cijfer hier komt
Lady Gaga - The Dead Dance 6,2
Dit klinkt vooral Dua Lipa achtig, geen scherp randje wat Gaga zou (moeten) onderscheiden
Sabrina Carpenter – Tears 5
Ik vind de output van Sabrina niet echt beklijvend, ik hou het maar op Espresso en Taste
Douwe Bob & Meau - Nog Even Blijven 1
De meeste verschrikkelijke stem en de zaadslingerende cowboy, nee dank u
1
geplaatst: 31 december 2025, 15:12 uur
Damiano David - The First Time 6
Donnie x Yves Berendse - Nachtenlang 7
Justin Bieber - DAISIES 6
Lil Kleine & Yade Lauren - LIES 3
Dean Lewis - I Hate That It's True 4
Roxy Dekker feat. Idaly & Ronnie Flex - Hoe het Is 5
sombr - undressed 7,5
BLACKPINK - JUMP 8
Alex Warren - Eternity 4
Chappell Roan - The Subway 7,5
Huntr/x - Golden 6
KATSEYE - Gabriela 6
Jan Smit - Tranquilo 5
Luna x Russo - Voorbestemd 6
Bente & BLØF - Hoe Hou Ik Dit Vast 6,5
MK feat. Chrystal - Dior 7
AFROJACK, Martin Garrix, David Guetta, Amél - Our Time 6
Bilal Wahib - Overdosis 2
Marshmello feat. Jelly Roll - Holy Water 5
Bedankt voor al je bijdragen catdog, ik heb ze altijd met interesse gelezen!
Donnie x Yves Berendse - Nachtenlang 7
Justin Bieber - DAISIES 6
Lil Kleine & Yade Lauren - LIES 3
Dean Lewis - I Hate That It's True 4
Roxy Dekker feat. Idaly & Ronnie Flex - Hoe het Is 5
sombr - undressed 7,5
BLACKPINK - JUMP 8
Alex Warren - Eternity 4
Chappell Roan - The Subway 7,5
Huntr/x - Golden 6
KATSEYE - Gabriela 6
Jan Smit - Tranquilo 5
Luna x Russo - Voorbestemd 6
Bente & BLØF - Hoe Hou Ik Dit Vast 6,5
MK feat. Chrystal - Dior 7
AFROJACK, Martin Garrix, David Guetta, Amél - Our Time 6
Bilal Wahib - Overdosis 2
Marshmello feat. Jelly Roll - Holy Water 5
Bedankt voor al je bijdragen catdog, ik heb ze altijd met interesse gelezen!
1
geplaatst: 1 januari, 23:35 uur
Verdraaid, stond blijkbaar verkeerd op de site die ik altijd gebruik (michajans.nl/hitlijsten). Niet de minste week, dus ik noem hem graag alsnog:
week 21:
#25. Blessings - Calvin Harris ft. Clementine Douglas
Cijfer: 7,50 | Harris blijft ook maar leveren, dit is inmiddels zelfs zijn grootste hit tot nu toe. Goede plaat met een efficiënte productie waarin alles functioneel is, met als kers op de taart de Spaanse gitaar. Goede zangeres ook (elke keer als ze zingt 'No looking back this time' doet ze me aan iemand denken, maar kan er nooit opkomen).
#29. Espresso Macchiato - Tommy Cash
Cijfer: 6,75 | Een van de vrolijkere deuntjes van het laatste songfestival. Niet heel hoogstaand, maar destijds was het een leuke oorwurm en de regel "life is hard like spaghetti, until you make it" is grappig gevonden.
37. Love Me Not - Ravyn Lenae
Cijfer: 7,00 | Opgewekt soul-liedje, maar op de een of andere manier net iets teveel in een format gegoten om echt hoge ogen te gooien. Maar heb hem nog niet zo vaak gehoord, dus wellicht word ik er nog wat enthousiaster over. Heb het gevoel dat ik dit nog een stuk leuker zou kunnen vinden.
6
geplaatst: 2 januari, 19:18 uur
2026, laat ik er maar gewoon mee beginnen:
Week 1:
#37. Tyla - Chanel
De eerste entry van het nieuwe jaar is voor Tyla Seethal. Vorig jaar bereikte de Zuid-Afrikaanse zangeres voor het eerst de top 40, als gastzangeres op 'Show me love' van Wizthemc & Bees & honey (#4). Dat bleek het begin van een succesvolle reeks, alhoewel de hits wel allengs kleiner werden: #21 voor 'Talk to me' en #26 voor haar eerste solohit, 'Water'. De materialistische Afrobeats-hit 'Chanel' levert haar ook in 2026 weer een notering op.
#40. Bente - Hoogtevrees
En ook de tweede top 40-hit van het jaar is voor een solozangeres. Bente Fokkens schreef 'Hoogtevrees' voor 3FM Serious Request van afgelopen december. De actieweek voor de stichting Spieren voor Spieren leverde 3FM een recordbedrag op van ruim €18 miljoen en Bente een 3FM Megahit.
Bente vertelt over de betekenis van het nummer: “Ik wil heel graag die mensen wat kracht en liefde sturen, met: ik hoop dat als je om je heen kijkt, dat je nog mooie dingen kan zien, ook op de dagen dat dingen misschien wat minder mooi zijn. Dat het een liedje wordt, dat als je op de fiets zit of als je aan het lopen bent of in je stoel zit en je dit luistert, dat je wat harder gaat en dat je voor jezelf voelt van, dit geeft mij echt kracht. En voor de mensen die dat misschien echt fysiek niet kunnen, dat ze in ieder geval voelen van, ik mag er zijn en ik voel me sterker.”
Week 1:
#37. Tyla - Chanel
De eerste entry van het nieuwe jaar is voor Tyla Seethal. Vorig jaar bereikte de Zuid-Afrikaanse zangeres voor het eerst de top 40, als gastzangeres op 'Show me love' van Wizthemc & Bees & honey (#4). Dat bleek het begin van een succesvolle reeks, alhoewel de hits wel allengs kleiner werden: #21 voor 'Talk to me' en #26 voor haar eerste solohit, 'Water'. De materialistische Afrobeats-hit 'Chanel' levert haar ook in 2026 weer een notering op.
#40. Bente - Hoogtevrees
En ook de tweede top 40-hit van het jaar is voor een solozangeres. Bente Fokkens schreef 'Hoogtevrees' voor 3FM Serious Request van afgelopen december. De actieweek voor de stichting Spieren voor Spieren leverde 3FM een recordbedrag op van ruim €18 miljoen en Bente een 3FM Megahit.
Bente vertelt over de betekenis van het nummer: “Ik wil heel graag die mensen wat kracht en liefde sturen, met: ik hoop dat als je om je heen kijkt, dat je nog mooie dingen kan zien, ook op de dagen dat dingen misschien wat minder mooi zijn. Dat het een liedje wordt, dat als je op de fiets zit of als je aan het lopen bent of in je stoel zit en je dit luistert, dat je wat harder gaat en dat je voor jezelf voelt van, dit geeft mij echt kracht. En voor de mensen die dat misschien echt fysiek niet kunnen, dat ze in ieder geval voelen van, ik mag er zijn en ik voel me sterker.”
0
geplaatst: 2 januari, 19:24 uur
Arrie schreef:
#37. Damiano David ft. Tyla & Nile Rodgers - Talk to Me
Waarom doet Tyla nou weer mee met zo’n saaie zanger? En waarom scoren haar eigen nummers niet in de Top 40? En waarom is Nile Rodgers nauwelijks te horen op een saaie solo van 10 seconden na? Waarom dumpen Tyla en Nile deze kerel niet en maken ze samen veel leukere muziek?
Cijfer: 5,5
#37. Damiano David ft. Tyla & Nile Rodgers - Talk to Me
Waarom doet Tyla nou weer mee met zo’n saaie zanger? En waarom scoren haar eigen nummers niet in de Top 40? En waarom is Nile Rodgers nauwelijks te horen op een saaie solo van 10 seconden na? Waarom dumpen Tyla en Nile deze kerel niet en maken ze samen veel leukere muziek?
Cijfer: 5,5
Kijk eens aan

1
geplaatst: 2 januari, 19:27 uur
chartsmaster schreef:
Week 1:
#37. Tyla - Chanel
Week 1:
#37. Tyla - Chanel
Dit klopt niet helemaal, Water was in 2023 al haar eerste Top 40-hit. Die ging wereldwijd tien ook enork viral.
0
geplaatst: 2 januari, 22:01 uur
O wacht, ik zie het al: de top 40-site rangschikt de hits standaard alfabetisch ipv chronologisch...
Ik had van Tyla nog nooit eerder gehoord; sinds ik gestopt ben met de content voor 3FM geen hitparades meer geluisterd. Die viral hit van haar van twee jaar geleden heb ik dan ook grandioos gemist
Ik had van Tyla nog nooit eerder gehoord; sinds ik gestopt ben met de content voor 3FM geen hitparades meer geluisterd. Die viral hit van haar van twee jaar geleden heb ik dan ook grandioos gemist
1
geplaatst: 2 januari, 22:06 uur
chartsmaster schreef:
O wacht, ik zie het al: de top 40-site rangschikt de hits standaard alfabetisch ipv chronologisch...
Ben je toch geen echte chartsmaster

2
geplaatst: 2 januari, 22:27 uur
Ik wás ooit een echte chartsmaster. The good old days... Dat boek is ook al meer dan tien jaar oud
0
geplaatst: 2 januari, 22:36 uur
chartsmaster schreef:
Ik wás ooit een echte chartsmaster. The good old days... Dat boek is ook al meer dan tien jaar oud
Ah dat boek is mij welbekend! Jij hebt daaraan bijgedragen?
0
geplaatst: 2 januari, 23:49 uur
chartsmaster schreef:
Wat leuk zeg! Dat boek heb ik ook nog in de kast staan. Onderhoudend en informatief en die database is top! Ik vond de Nationale Hitparade en later de Mega Top 50 trouwens beter en betrouwbaarder dan de Top 40. Ook minder commercieel gestuurd. Doodzonde dat de publieke omroep die lijst heeft weggegooid.
1
geplaatst: 2 januari, 23:56 uur
Martijn Jonkers schreef:
Wat leuk zeg! Dat boek heb ik ook nog in de kast staan. Onderhoudend en informatief en die database is top! Ik vond de Nationale Hitparade en later de Mega Top 50 trouwens beter en betrouwbaarder dan de Top 40. Ook minder commercieel gestuurd. Doodzonde dat de publieke omroep die lijst heeft weggegooid.
(quote)
Klopt. Ooit, rond 2013, luisterde ik er elke zaterdag naar tijdens m'n werk als postbezorger. Vond ik toen ook fijn gepresenteerd door Bart Arens.
0
geplaatst: 3 januari, 00:20 uur
Week 38
Ed Sheeran - Camera 2,5
Zoals bij elke album run, iets "trendies" proberen als 1e single en dan een eind verderop weer de ballad die net iets anders is als Thinking about you/Lego House etc. Saai en voorspelbaar
Kensington - Stay 5
Ook zo'n voorspelbare act, maar omdat het in zn eigen genre hangt en op weinig lijkt wat verder de top 40 haalt een krap vijfje
Ed Sheeran - Camera 2,5
Zoals bij elke album run, iets "trendies" proberen als 1e single en dan een eind verderop weer de ballad die net iets anders is als Thinking about you/Lego House etc. Saai en voorspelbaar
Kensington - Stay 5
Ook zo'n voorspelbare act, maar omdat het in zn eigen genre hangt en op weinig lijkt wat verder de top 40 haalt een krap vijfje
0
geplaatst: 3 januari, 12:20 uur
Week 01:
Tyla - Chanel 4.0
(tja, je kunt het geen meesterwerk noemen, het drijft op een herhaling van het woord ‘Chanel’, verder heeft het weinig om het lijf, maar het boort wel enigszins in je geheugen daardoor, ik vind het ook niet te irritant)
Bente - Hoogtevrees 3.0
(een talent noemen ze Bente, tenminste 3FM riep haar daartoe uit, en dan mocht ze dit Serious Request-anthem opnemen, ik vind het en haar niet zo heel bijzonder, een goed doel is natuurlijk prima, maar puur als lied en zelfs ook haar als zangeres, vind ik maar magertjes)
Tyla - Chanel 4.0
(tja, je kunt het geen meesterwerk noemen, het drijft op een herhaling van het woord ‘Chanel’, verder heeft het weinig om het lijf, maar het boort wel enigszins in je geheugen daardoor, ik vind het ook niet te irritant)
Bente - Hoogtevrees 3.0
(een talent noemen ze Bente, tenminste 3FM riep haar daartoe uit, en dan mocht ze dit Serious Request-anthem opnemen, ik vind het en haar niet zo heel bijzonder, een goed doel is natuurlijk prima, maar puur als lied en zelfs ook haar als zangeres, vind ik maar magertjes)
6
geplaatst: 3 januari, 14:15 uur
Martijn Jonkers schreef:
Ik heb nooit binding gevoeld met de top40, en daarom jarenlang alle info bij elkaar gezocht van de publieke zenders. Die heb ik verzameld in een database, gewoon omdat zo'n overzicht nog nooit eerder gemaakt was.
Ik schreef tig jaar geleden het popnieuws bij de binnenkomers van de Mega Top 50 en daar gebruikte ik het cijfermateriaal vanuit die database voor. Toen ik Bart doorgaf dat de hitparade op de publieke omroep z'n vijftigjarig jubileum naderde (gestart op 30 november 1963), bracht hem dat op het idee van een boek. Ten eerste mooie promotie voor de Mega Top 50 en ten tweede altijd leuk om de top40 de loef af te steken (die pas op 2 januari 1965 begonnen was).
Dus: Bart zorgde voor budget vanuit Avro/Tros en ging aan de slag met het interviewen van oud-presentatoren, Edgar werd de ghost writer en ik maakte een stuk van mijn database geschikt voor het boek (ik heb ook nog alle Hilversum 3-tiplijsten en Mega Tip 30's in de database staan, maar die pasten niet meer in het boek). Ook de vijftig stukjes (elke jaargang één) over een markante hit uit dat jaar zijn van mij.
Helaas hield het op toen Bart naar Radio2 vertrok: de opvolgers (presentator en producer) hadden weinig binding met hitparades, de betrouwbaarheid van de lijst verdween als sneeuw voor de zon, de Avro/Tros had geen budget voor een vervolg, dus wat mij betreft was dat ook wel einde verhaal. Dus na een tijdje ook maar gestopt met het schrijven van popnieuwtjes.
Toch mooi een leuke vakantie aan overgehouden
0
geplaatst: 3 januari, 19:51 uur
Even verder met de inhaalslag, ik bezuinig nu wel wat op de stukjes.
Juni:
5,00 - Lichtje branden - Suzan & Freek
4,50 - Funny - Douwe Bob
6,00 - Sapphire - Ed Sheeran
4,50 - Mad - Martin Garrix & Lauv
4,00 - Met of zonder jou - Tino Martin
6,00 - Mystical magical - Benson Boone
6,75 - Manchild - Sabrina Carpenter
7,00 - Shake it to the max (Fly) - remix - Moliy, Silent Addy, Skillibeng & Shenseea
5,00 - Sparen voor de nacht - Guus Meeuwis & Maksim
1,50 - Baila de gasolina - Effe Serieus
4,00 - Alles kan kapot - Samuel Welten
In het algemeen veel liedjes die eigenlijk vlees noch vis zijn: te anoniem en veilig om te irriteren, te mager en braaf om blij van te worden. Uitzondering aan de onderkant is Baila de gasolina, echt een heel irritant nummer. Moet nog zien of er voor mij -dit jaar- een mindere langskomt. Aan de bovenkant is Shake it to the Max wel een positieve uitzondering; sowieso eens een wat ander geluid. Ook Sabrina Carpenter scoort aardig, maar Manchild is helaas geen Espresso of Taste.
Wat me verder nog specifiek opviel was de zang van Tino Martin, met zijn geforceerde uithalen aan het einde van veel zingen (ik heb je gemihihihist, dat vind je allemaal goehoehoehoed, daarin ben jij de beheheheheste). Het is niet om aan te horen, maar wel weer grappig om op te letten. Soms is een hitlijst afluisteren ook gewoon ramptoeristje spelen
Juni:
5,00 - Lichtje branden - Suzan & Freek
4,50 - Funny - Douwe Bob
6,00 - Sapphire - Ed Sheeran
4,50 - Mad - Martin Garrix & Lauv
4,00 - Met of zonder jou - Tino Martin
6,00 - Mystical magical - Benson Boone
6,75 - Manchild - Sabrina Carpenter
7,00 - Shake it to the max (Fly) - remix - Moliy, Silent Addy, Skillibeng & Shenseea
5,00 - Sparen voor de nacht - Guus Meeuwis & Maksim
1,50 - Baila de gasolina - Effe Serieus
4,00 - Alles kan kapot - Samuel Welten
In het algemeen veel liedjes die eigenlijk vlees noch vis zijn: te anoniem en veilig om te irriteren, te mager en braaf om blij van te worden. Uitzondering aan de onderkant is Baila de gasolina, echt een heel irritant nummer. Moet nog zien of er voor mij -dit jaar- een mindere langskomt. Aan de bovenkant is Shake it to the Max wel een positieve uitzondering; sowieso eens een wat ander geluid. Ook Sabrina Carpenter scoort aardig, maar Manchild is helaas geen Espresso of Taste.
Wat me verder nog specifiek opviel was de zang van Tino Martin, met zijn geforceerde uithalen aan het einde van veel zingen (ik heb je gemihihihist, dat vind je allemaal goehoehoehoed, daarin ben jij de beheheheheste). Het is niet om aan te horen, maar wel weer grappig om op te letten. Soms is een hitlijst afluisteren ook gewoon ramptoeristje spelen

0
geplaatst: 3 januari, 20:25 uur
Juli:
2,50 - Survive - Lewis Capaldi
4,00 - In de naam van - Mart Hoogkamer
3,50 - Ze komt uit Amsterdam - Kris Kross Amsterdam, Andre Hazes jr.
5,00 - The first time - Damiano David
4,00 - Nachtenlang - Donnie & Yves Berendse
3,50 - Daisies - Justin Bieber
5,00 - Lies - Lil Kleine & Yade Lauren
4,00 - I hate that it's true - Dean Lewis
4,50 - Hoe het is - Roxy Dekker featuring Idaly & Ronnie Flex
7,50 - Undressed - Sombr
8,00 - Jump - Blackpink
Ook hier veel vlees noch vis, met name van Justin Bieber had ik wel meer verwacht - een periodelang had hij toch vrij aardige singles. Opvallend vond ik vooral de gospelsmartlap van Mart Hoogkamer, die kan zo door naar de EO-jongerendag. Een nummer dat ik meer vermakelijk dan goed vind. Ook wel opvallend vind ik Lies, met een opvallende getergde Lil Kleine en ook een sterk zingende Yade Lauren, zeker als zij naar een andere mij onbekende taal switcht.
Blij word ik vooral van Sombr, ondanks de artiestennaam. Dat er anno 2025 nog zulke Beach Boys-harmonieën opduiken in de hitlijsten had ik niet verwacht. Prima liedje ook verder. Nog iets blijer word ik van Blackpink's Jump, heerlijke K-hyperpop met 90's drum & bass en eurohouse-invloeden.
2,50 - Survive - Lewis Capaldi
4,00 - In de naam van - Mart Hoogkamer
3,50 - Ze komt uit Amsterdam - Kris Kross Amsterdam, Andre Hazes jr.
5,00 - The first time - Damiano David
4,00 - Nachtenlang - Donnie & Yves Berendse
3,50 - Daisies - Justin Bieber
5,00 - Lies - Lil Kleine & Yade Lauren
4,00 - I hate that it's true - Dean Lewis
4,50 - Hoe het is - Roxy Dekker featuring Idaly & Ronnie Flex
7,50 - Undressed - Sombr
8,00 - Jump - Blackpink
Ook hier veel vlees noch vis, met name van Justin Bieber had ik wel meer verwacht - een periodelang had hij toch vrij aardige singles. Opvallend vond ik vooral de gospelsmartlap van Mart Hoogkamer, die kan zo door naar de EO-jongerendag. Een nummer dat ik meer vermakelijk dan goed vind. Ook wel opvallend vind ik Lies, met een opvallende getergde Lil Kleine en ook een sterk zingende Yade Lauren, zeker als zij naar een andere mij onbekende taal switcht.
Blij word ik vooral van Sombr, ondanks de artiestennaam. Dat er anno 2025 nog zulke Beach Boys-harmonieën opduiken in de hitlijsten had ik niet verwacht. Prima liedje ook verder. Nog iets blijer word ik van Blackpink's Jump, heerlijke K-hyperpop met 90's drum & bass en eurohouse-invloeden.
0
geplaatst: 3 januari, 20:32 uur
Augustus:
5,00 - Eternity - Alex Warren
8,50 - The subway - Chappell Roan
5,00 - Golden - Huntr/x
6,00 - Gabriela - Katseye
3,00 - Tranquilo - Jan Smit
4,00 - Voorbestemd - Luna & Russo
6,50 - Hoe hou ik dit vast - Bente & Blof
6,50 - Dior - MK featuring Chrystal
3,00 - Our time - Afrjoack, Martin Garrix, David Guetta & Amel
2,50 - Overdosis - Bilal Wahib
2,50 - Holy water - Marshmello x Jelly Roll
Matig rijtje, maar wel met misschien wel de beste hit van het jaar: The Subway. Staat ook nog steeds in mijn eigen hitlijst. Van The Giver was ik een beetje underwhelmed na het fantastisch Good Luck, Babe!, maar The Subway komt daar weer aardig bij in de buurt. Verder nog een aardige single van Bente & Blof, met een tekst die me zowaar aan zou kunnen spreken, en ook Dior vind ik best goed te doen. MK draait trouwens al een hele tijd mee, de meesten hier zullen hem wel kennen van zijn remix van Nightcrawlers' Push The Feeling On, een grote hit uit 1995.
De maand sluit wel heel beroerd af verder, brrrr.
5,00 - Eternity - Alex Warren
8,50 - The subway - Chappell Roan
5,00 - Golden - Huntr/x
6,00 - Gabriela - Katseye
3,00 - Tranquilo - Jan Smit
4,00 - Voorbestemd - Luna & Russo
6,50 - Hoe hou ik dit vast - Bente & Blof
6,50 - Dior - MK featuring Chrystal
3,00 - Our time - Afrjoack, Martin Garrix, David Guetta & Amel
2,50 - Overdosis - Bilal Wahib
2,50 - Holy water - Marshmello x Jelly Roll
Matig rijtje, maar wel met misschien wel de beste hit van het jaar: The Subway. Staat ook nog steeds in mijn eigen hitlijst. Van The Giver was ik een beetje underwhelmed na het fantastisch Good Luck, Babe!, maar The Subway komt daar weer aardig bij in de buurt. Verder nog een aardige single van Bente & Blof, met een tekst die me zowaar aan zou kunnen spreken, en ook Dior vind ik best goed te doen. MK draait trouwens al een hele tijd mee, de meesten hier zullen hem wel kennen van zijn remix van Nightcrawlers' Push The Feeling On, een grote hit uit 1995.
De maand sluit wel heel beroerd af verder, brrrr.
0
geplaatst: 3 januari, 21:56 uur
chartsmaster Schreef jij de stukjes van de MEGAMAN bij de Mega top 50/100?
1
geplaatst: 3 januari, 22:40 uur
Dat was aanvankelijk een eenmansproject van iemand anders, maar daar heb ik na verloop van tijd aan meegeschreven. Die stukjes verschenen op planet.nl, in het hitparadeblaadje en daarna heb ik de blogspot opgezet waarop we het wekelijkse hitparadenieuws publiceerden. Die laatste bestaat nog steeds, maar dat doet de Megaman al weer jaren in z'n eentje.
Ik schreef daarnaast het hitparadenieuws voor de radio-uitzendingen en voor de Mega Top 50-site. En daarna als klapper dat boek dus.
0
geplaatst: 3 januari, 22:58 uur
Ook zo leuk aan het boek is dat de tipschijven van de omroepen apart vermeld worden in de database. In het Hitdossier van de Top 40 staat alleen de Alarmschijf vermeld. Heb je die schijven altijd zelf bijgehouden chartsmaster?
0
geplaatst: 4 januari, 00:40 uur
September:
6,25 - Man I need - Olivia Dean
4,00 - Ben je morgen vrij? - Bankzitters & Ronnie Flex
5,50 - No broke boys - Disco Lines & Tinashe
3,50 - Kan je me zien - Bente
7,00 - The dead dance - Lady Gaga
6,25 - Tears - Sabrina Carpenter
5,00 - Nog even blijven - Douwe Bob & Meau
3,50 - Camera - Ed Sheeran
4,00 - Stay - Kensington
6,75 - 12 to 12 - Sombr
6,50 - Talk to me - Damiano David featuring Tyla & Nile Rodgers
Sombr viel me voor het eerst op toen het voorbij kwam op een Instagram-account waarbij mensen op straat worden gevraagd naar welke muziek ze op dat moment luisteren. Had toen nog geen idee datdeze artiest ook daadwerkelijk top40-materiaal zou zijn, maar dit is de tweede entry al. Minder Beach Boys dan Undressed, mijn eerste associatie hier is zelfs Tame Impala (een light-variant dan weliswaar). Verder helaas geen echte hoogvliegers deze maand. Lady Gaga's single is leuk, maar geen Abacadabra helaas. De single van Sabrina Carpenter is helaas een tegenvaller en ook in die van Olivia Dean hoor ik (nog?) niet de enorme hit die het is geworden.
Verder opvallend wel is Kan Je Me Zien, een rustig nummer op de melodie van Cher's Believe. Als dat verrassingseffect is verdwenen blijft er verder een vrij pover middelmatig liedje over. Opvallend aan de andere kant is dan weer de track van Damiano David, volgens mij voor het eerst dat hij een voldoende haalt bij mij.
6,25 - Man I need - Olivia Dean
4,00 - Ben je morgen vrij? - Bankzitters & Ronnie Flex
5,50 - No broke boys - Disco Lines & Tinashe
3,50 - Kan je me zien - Bente
7,00 - The dead dance - Lady Gaga
6,25 - Tears - Sabrina Carpenter
5,00 - Nog even blijven - Douwe Bob & Meau
3,50 - Camera - Ed Sheeran
4,00 - Stay - Kensington
6,75 - 12 to 12 - Sombr
6,50 - Talk to me - Damiano David featuring Tyla & Nile Rodgers
Sombr viel me voor het eerst op toen het voorbij kwam op een Instagram-account waarbij mensen op straat worden gevraagd naar welke muziek ze op dat moment luisteren. Had toen nog geen idee datdeze artiest ook daadwerkelijk top40-materiaal zou zijn, maar dit is de tweede entry al. Minder Beach Boys dan Undressed, mijn eerste associatie hier is zelfs Tame Impala (een light-variant dan weliswaar). Verder helaas geen echte hoogvliegers deze maand. Lady Gaga's single is leuk, maar geen Abacadabra helaas. De single van Sabrina Carpenter is helaas een tegenvaller en ook in die van Olivia Dean hoor ik (nog?) niet de enorme hit die het is geworden.
Verder opvallend wel is Kan Je Me Zien, een rustig nummer op de melodie van Cher's Believe. Als dat verrassingseffect is verdwenen blijft er verder een vrij pover middelmatig liedje over. Opvallend aan de andere kant is dan weer de track van Damiano David, volgens mij voor het eerst dat hij een voldoende haalt bij mij.
1
geplaatst: 4 januari, 12:49 uur
Sombr - 12 to 12 7,8
Dit bevalt me beter dan die twee 3FM "real music" nummers
Damiano David featuring Tyla & Nile Rodgers - Talk to me 6,2
Het gaat steeds verder weg van Maneskin (dat was het natuurlijk al) maar dit gaat heel erg naar Harry Styles levels
RAYE - Where is my husband? 3
Ik denk dat je hier geen vrienden mee maakt op mumu, maar sinds de 1e keer dat ik het hoorde had ik al meteen een hekel aan dit nummer, ik vind het echt 10x niks, komt over als een Single Ladies voor de 2020's en valt ook in de categorie "je bent echt raar als je dit niet geweldig vindt! (zie ook Outkast-Hey ya/Gnarls Barkley-Crazy), gaat ook echt niet groeien of omslaan. Ben benieuwd of er toch nog iemand komt ook met een onvoldoende .....
Dit bevalt me beter dan die twee 3FM "real music" nummers
Damiano David featuring Tyla & Nile Rodgers - Talk to me 6,2
Het gaat steeds verder weg van Maneskin (dat was het natuurlijk al) maar dit gaat heel erg naar Harry Styles levels
RAYE - Where is my husband? 3
Ik denk dat je hier geen vrienden mee maakt op mumu, maar sinds de 1e keer dat ik het hoorde had ik al meteen een hekel aan dit nummer, ik vind het echt 10x niks, komt over als een Single Ladies voor de 2020's en valt ook in de categorie "je bent echt raar als je dit niet geweldig vindt! (zie ook Outkast-Hey ya/Gnarls Barkley-Crazy), gaat ook echt niet groeien of omslaan. Ben benieuwd of er toch nog iemand komt ook met een onvoldoende .....
1
geplaatst: 6 januari, 19:41 uur
Een totaaloverzicht van mijn beoordelingen van de 132 nieuwkomers in de Top 40 van 2025 (in 2024 kwamen er 139 songs nieuw de Top 40 binnen en in 2023 waren het er 141).
Alles hoger of gelijk aan een 6.5 (de 'ruime voldoendes') heeft mijn eigen playlists gehaald, dat waren er 28 in 2025, dat is flink minder als in 2024 (35) en 2023 (34).
Dan heb je de middenmoot van 6.0 tot 4.5: 31 liedjes net als in 2024 (2023: 34).
Slecht tot zeer slecht (4.0 tot 3.0): 38 nummers (2024: 40 ; 2023: 42)
Zeer slecht (2.5 tot 1.5): 22 ‘songs’ (2024:25 ; 2023: 19)
Het slechtste van het slechtste, songs met een 1.0: 13 stuks
(dat zijn er weer een stuk meer als de 8 van vorig jaar (2023: 12)
Damiano David - The first time 8.0
Sabrina Carpenter - Manchild 7.5
Chappell Roan - The Subway 7.5
Ed Sheeran - Sapphire 7.5
Olivia Dean - So easy (to fall in love) 7.5
Son Mieux - It’s Only Love 7.5
Kensington - Stay 7.5
Raye - Where is my husband! 7.0
Taylor Swift - The Fate of Ophelia 7.0
Taylor Swift - Opalite 7.0
Son Mieux - Have A Little Faith 7.0
Kensington - A Moment 7.0
Miley Cyrus - End of the World 7.0
Damiano David, tyla, Nile Rodgers - Talk to me 7.0
Son Mieux - Morning 7.0
Luna - Liefste 7.0
Benson Boone - Mystical Magical 7.0
Ed Sheeran - Camera 7.0
Hannah Mae - Rode Draad 6.5
Benson Boone - Sorry I’m Here For Someone Else 6.5
Chappell Roan - The Giver 6.5
Ed Sheeran - Azizam 6.5
Afrojack - Never Forget You 6.5
David Guetta & Sia - Beautiful People 6.5
Morgan Wallen feat. Tate McRae - What I Want 6.5
Tate McRae - Sports Car 6.5
Roxy Dekker - Jouw Idee 6.5
Lady Gaga - The Dead Dance 6.5
Olivia Dean - Man I need 5.5
Oimara - Wackelkontakt 5.0
Sven Versteeg & Likke Pehp - Blikkendag 5.0
Katseye - Gabriela 5.0
Luna & Russo - Voorbestemd 5.0
CYRIL, maryjo - Still Into You 5.0
De Poema’s & Snelle - Op Jou Heb Ik Gewacht 5.0
Sabrina Carpenter - Tears 5.0
Jisoo & Zayn - Eyes Closed 5.0
Luna - Pauze 5.0
Roxy Dekker - Loser 5.0
Lewis Capaldi - The Day That I Die 5.0
Afrojack, Aloe Blacc - In my world 5.0
Kygo, OneRepublic - Chasing Paradise 5.0
Marshmello & Jonas Brothers - Slow Motion 5.0
Alex Warren - Ordinary 5.0
Selena Gomex, benny blanco, Gracie Abrams - Call me when you break up 5.0
Emma Heesters - Alles Wordt Beter 5.0
Froukje & S10 - Hart in Brand 5.0
Teddy Swims - Guilty 5.0
Lustrum U.V.S.V./N.V.V.S.U, ANNO ONS, Jpke van Dobbenburgh & Roeland Beelen - Lotje 5.0
Tommy Cash - Espresso Macchiato 4.5
Calvin Harris, Clementine Douglas - Blessings 4.5
Lewis Capaldi - Survive 4.5
Justin Bieber - Daisies 4.5
Dean Lewis - I hate that it’s true 4.5
Roxy Dekker ft. Idaly & Ronnie Flex - Hoe Het Is 4.5
Sombr - Undressed 4.5
Marshmello x Jelly Roll - Holy water 4.5
Flemming & Metejoor - Niet nodig 4.5
Douwe Bob & Miss Montreal - Please just come home 4.5
Roxy Dekker - Ga Dan! 4.0
Damiano David - Born with a broken heart 4.0
Lady Gaga - Abracadabra 4.0
Bente & Bløf - Hoe hou ik dit vast 4.0
Alex Warren - Eternity 4.0
Zoë Livay feat. Snelle - Ik zing 4.0
Maroon 5 ft. LISA - Priceless 4.0
Samuel Welten - Alles kan kapot 4.0
Roxy Dekker - Go bestfriend 4.0
Sienna Spiro - Die On This Hill 4.0
Ofenbach - Miles Away 4.0
Kris Kross Amsterdam, André Hazes, Tabitha - Ze komt uit Amsterdam 4.0
Suzan & Freek - Niemand 4.0
Douwe Bob & Meau - Nog even blijven 3.5
Topic, Fireboy DML, Nico Santos - Body 3.5
Doechii - Anxiety 3.5
Roxy Dekker - Casual 3.5
Martin Garrix & Lauv - Mad 3.5
Claude - C’est La Vie 3.5
Cameron Whitcomb - Medusa 3.0
The Weeknd - Cry For Me 3.0
Blackpink - Jump 3.0
Antoon - Beetje van mij 3.0
Suzan & Freek - Ken Je Dat Gevoel 3.0
Samuel Welten - Echte liefde is te koop 3.0
Flemming & Mart Hoogkamer - 100% 3.0
Lucas & Steve feat. Jordan Shaw - Heart First 3.0
Shaboozey, Myles Smith - Blink Twice 3.0
Robert van Hemert - Mona Lisa 3.0
Ravyn Lenea - Love Me Not 3.0
Alex Warren & Jelly Roll - Bloodline 3.0
Suzan & Freek - Batterij 3.0
Suzan & Freek - Lichtje Branden 3.0
Douwe Bob - Funny 3.0
Effe Serieus - Baila de Gasolina 3.0
Myles Smith - Stay (If you wanna dance) 3.0
Bilal Wahib - Overdosis 3.0
Chef’Special - If not now then when 3.0
Jan Smit - Tranquilo 2.5
MK ft. Chrystal - Dior 2.5
Pommelien Thijs - Atlas 2.0
Huntr/X - Golden 2.0
Yves Berendse - Vandaag ben ik van jou 2.0
Donnie x Yves Berendse - Nachtenlang 2.0
R3HAB, Mufasa & Hypeman, Rani - Believe (Shooting Stars) 2.0
Kraantje Pappie ft. ADF Samski - Lil Freakje 2.0
Noano ft. Emms - Waka 2.0
HUGEL, David Guetta, Kehlani, Daecolm - Think of me 2.0
Afrojack, Martin Garrix, David Guetta, Amél - Our Time 2.0
David Guetta, Teddy Swims, Tones and I - Gone Gone Gone 2.0
Pommelien Thijs - Ik moet gaan 2.0
Hannah Mae - Wacht op mij 2.0
Tame Impala - Dracula 2.0
Haven ft. Kaitlin Aragon - I run 2.0
Antoon - Tot het eind van mij 2.0
Disco Lines & Tinashe - No broke boys 2.0
WizTheMc, bees & honey - Show Me Love 2.0
Bankzitters & Ronnie Flex - Ben je morgen vrij? 2.0
Bizzey, Ronnie Flex & Russo - Beneden 2.0
Turfy Gang x Bankzitters - Waarom moet ze nou een DJ zijn 2.0
Nick Schilder x Lucas & Steve - Something like magic 1.5
Guus Meeuwis & Maxim - Sparen voor de nacht 1.0
Yves Berendse - Zou net willen dat ik Kerst mis 1.0
Tino Martin - Met Of Zonder Jou 1.0
Bankzitters - Iconisch 1.0
Lil Kleine & Yada Lauren - Lies 1.0
Frenna ft. Shallipopi - Zaazaa 1.0
Mart Hoogkamer - In de naam van 1.0
Moliy, Shenseea, Skillibeng, Silent Ady - Shake it tot he max (fly) -remix 1.0
Langa ft. Yssi SB & Rijck - Helaas 1.0
Claude - Amour 1.0
BLØF & Racoon – Glas 1.0
Alles hoger of gelijk aan een 6.5 (de 'ruime voldoendes') heeft mijn eigen playlists gehaald, dat waren er 28 in 2025, dat is flink minder als in 2024 (35) en 2023 (34).
Dan heb je de middenmoot van 6.0 tot 4.5: 31 liedjes net als in 2024 (2023: 34).
Slecht tot zeer slecht (4.0 tot 3.0): 38 nummers (2024: 40 ; 2023: 42)
Zeer slecht (2.5 tot 1.5): 22 ‘songs’ (2024:25 ; 2023: 19)
Het slechtste van het slechtste, songs met een 1.0: 13 stuks
(dat zijn er weer een stuk meer als de 8 van vorig jaar (2023: 12)
Damiano David - The first time 8.0
Sabrina Carpenter - Manchild 7.5
Chappell Roan - The Subway 7.5
Ed Sheeran - Sapphire 7.5
Olivia Dean - So easy (to fall in love) 7.5
Son Mieux - It’s Only Love 7.5
Kensington - Stay 7.5
Raye - Where is my husband! 7.0
Taylor Swift - The Fate of Ophelia 7.0
Taylor Swift - Opalite 7.0
Son Mieux - Have A Little Faith 7.0
Kensington - A Moment 7.0
Miley Cyrus - End of the World 7.0
Damiano David, tyla, Nile Rodgers - Talk to me 7.0
Son Mieux - Morning 7.0
Luna - Liefste 7.0
Benson Boone - Mystical Magical 7.0
Ed Sheeran - Camera 7.0
Hannah Mae - Rode Draad 6.5
Benson Boone - Sorry I’m Here For Someone Else 6.5
Chappell Roan - The Giver 6.5
Ed Sheeran - Azizam 6.5
Afrojack - Never Forget You 6.5
David Guetta & Sia - Beautiful People 6.5
Morgan Wallen feat. Tate McRae - What I Want 6.5
Tate McRae - Sports Car 6.5
Roxy Dekker - Jouw Idee 6.5
Lady Gaga - The Dead Dance 6.5
Olivia Dean - Man I need 5.5
Oimara - Wackelkontakt 5.0
Sven Versteeg & Likke Pehp - Blikkendag 5.0
Katseye - Gabriela 5.0
Luna & Russo - Voorbestemd 5.0
CYRIL, maryjo - Still Into You 5.0
De Poema’s & Snelle - Op Jou Heb Ik Gewacht 5.0
Sabrina Carpenter - Tears 5.0
Jisoo & Zayn - Eyes Closed 5.0
Luna - Pauze 5.0
Roxy Dekker - Loser 5.0
Lewis Capaldi - The Day That I Die 5.0
Afrojack, Aloe Blacc - In my world 5.0
Kygo, OneRepublic - Chasing Paradise 5.0
Marshmello & Jonas Brothers - Slow Motion 5.0
Alex Warren - Ordinary 5.0
Selena Gomex, benny blanco, Gracie Abrams - Call me when you break up 5.0
Emma Heesters - Alles Wordt Beter 5.0
Froukje & S10 - Hart in Brand 5.0
Teddy Swims - Guilty 5.0
Lustrum U.V.S.V./N.V.V.S.U, ANNO ONS, Jpke van Dobbenburgh & Roeland Beelen - Lotje 5.0
Tommy Cash - Espresso Macchiato 4.5
Calvin Harris, Clementine Douglas - Blessings 4.5
Lewis Capaldi - Survive 4.5
Justin Bieber - Daisies 4.5
Dean Lewis - I hate that it’s true 4.5
Roxy Dekker ft. Idaly & Ronnie Flex - Hoe Het Is 4.5
Sombr - Undressed 4.5
Marshmello x Jelly Roll - Holy water 4.5
Flemming & Metejoor - Niet nodig 4.5
Douwe Bob & Miss Montreal - Please just come home 4.5
Roxy Dekker - Ga Dan! 4.0
Damiano David - Born with a broken heart 4.0
Lady Gaga - Abracadabra 4.0
Bente & Bløf - Hoe hou ik dit vast 4.0
Alex Warren - Eternity 4.0
Zoë Livay feat. Snelle - Ik zing 4.0
Maroon 5 ft. LISA - Priceless 4.0
Samuel Welten - Alles kan kapot 4.0
Roxy Dekker - Go bestfriend 4.0
Sienna Spiro - Die On This Hill 4.0
Ofenbach - Miles Away 4.0
Kris Kross Amsterdam, André Hazes, Tabitha - Ze komt uit Amsterdam 4.0
Suzan & Freek - Niemand 4.0
Douwe Bob & Meau - Nog even blijven 3.5
Topic, Fireboy DML, Nico Santos - Body 3.5
Doechii - Anxiety 3.5
Roxy Dekker - Casual 3.5
Martin Garrix & Lauv - Mad 3.5
Claude - C’est La Vie 3.5
Cameron Whitcomb - Medusa 3.0
The Weeknd - Cry For Me 3.0
Blackpink - Jump 3.0
Antoon - Beetje van mij 3.0
Suzan & Freek - Ken Je Dat Gevoel 3.0
Samuel Welten - Echte liefde is te koop 3.0
Flemming & Mart Hoogkamer - 100% 3.0
Lucas & Steve feat. Jordan Shaw - Heart First 3.0
Shaboozey, Myles Smith - Blink Twice 3.0
Robert van Hemert - Mona Lisa 3.0
Ravyn Lenea - Love Me Not 3.0
Alex Warren & Jelly Roll - Bloodline 3.0
Suzan & Freek - Batterij 3.0
Suzan & Freek - Lichtje Branden 3.0
Douwe Bob - Funny 3.0
Effe Serieus - Baila de Gasolina 3.0
Myles Smith - Stay (If you wanna dance) 3.0
Bilal Wahib - Overdosis 3.0
Chef’Special - If not now then when 3.0
Jan Smit - Tranquilo 2.5
MK ft. Chrystal - Dior 2.5
Pommelien Thijs - Atlas 2.0
Huntr/X - Golden 2.0
Yves Berendse - Vandaag ben ik van jou 2.0
Donnie x Yves Berendse - Nachtenlang 2.0
R3HAB, Mufasa & Hypeman, Rani - Believe (Shooting Stars) 2.0
Kraantje Pappie ft. ADF Samski - Lil Freakje 2.0
Noano ft. Emms - Waka 2.0
HUGEL, David Guetta, Kehlani, Daecolm - Think of me 2.0
Afrojack, Martin Garrix, David Guetta, Amél - Our Time 2.0
David Guetta, Teddy Swims, Tones and I - Gone Gone Gone 2.0
Pommelien Thijs - Ik moet gaan 2.0
Hannah Mae - Wacht op mij 2.0
Tame Impala - Dracula 2.0
Haven ft. Kaitlin Aragon - I run 2.0
Antoon - Tot het eind van mij 2.0
Disco Lines & Tinashe - No broke boys 2.0
WizTheMc, bees & honey - Show Me Love 2.0
Bankzitters & Ronnie Flex - Ben je morgen vrij? 2.0
Bizzey, Ronnie Flex & Russo - Beneden 2.0
Turfy Gang x Bankzitters - Waarom moet ze nou een DJ zijn 2.0
Nick Schilder x Lucas & Steve - Something like magic 1.5
Guus Meeuwis & Maxim - Sparen voor de nacht 1.0
Yves Berendse - Zou net willen dat ik Kerst mis 1.0
Tino Martin - Met Of Zonder Jou 1.0
Bankzitters - Iconisch 1.0
Lil Kleine & Yada Lauren - Lies 1.0
Frenna ft. Shallipopi - Zaazaa 1.0
Mart Hoogkamer - In de naam van 1.0
Moliy, Shenseea, Skillibeng, Silent Ady - Shake it tot he max (fly) -remix 1.0
Langa ft. Yssi SB & Rijck - Helaas 1.0
Claude - Amour 1.0
BLØF & Racoon – Glas 1.0
0
geplaatst: 6 januari, 20:32 uur
Dat is eigenlijk wel veelzeggend voor de top 40 anno nu, dat een 4,5 de middenmoot is, dat was ooit zwaar onder de maat/onvoldoende

Ik ben overigens nog lang niet klaar met 2025, ik moet er nog een hoop.....
0
geplaatst: 6 januari, 20:41 uur
Tja, mijn percentage 'ruim voldoende / goed' steeg in 2024 nog enigszins t.o.v. 2023 (25,2% t.o.v. 24,1%), maar zakt in 2025 toch heel stevig naar 21.2%.
Dat komt erop neer dat ik gemiddeld in iedere Top 40 8 songs okee of meer vind, dat klopt ook wel ongeveer met mijn wekelijkse waarneming.
Dat komt erop neer dat ik gemiddeld in iedere Top 40 8 songs okee of meer vind, dat klopt ook wel ongeveer met mijn wekelijkse waarneming.
0
geplaatst: 7 januari, 20:52 uur
Week 1:
#37. Tyla - Chanel
En we beginnen goed! Erg fijn geproduceerd, smooth met een fijne groove en Tyla voegt er extra karakter aan toe met haar vocalen.
Cijfer: 8
#40. Bente - Hoogtevrees
Ik vind Bente dus wel sympathiek en dat helpt een hoop. Ze lijkt nu wel volledig voor de ballads te gaan terwijl ze vijf jaar geleden toch meer uptempo popliedjes deed in mijn herinnering. En deze ballad gaat naar het einde toe ook wel over de top, dat is minder m'n ding. Maar verder best prima.
Cijfer: 6
#37. Tyla - Chanel
En we beginnen goed! Erg fijn geproduceerd, smooth met een fijne groove en Tyla voegt er extra karakter aan toe met haar vocalen.
Cijfer: 8
#40. Bente - Hoogtevrees
Ik vind Bente dus wel sympathiek en dat helpt een hoop. Ze lijkt nu wel volledig voor de ballads te gaan terwijl ze vijf jaar geleden toch meer uptempo popliedjes deed in mijn herinnering. En deze ballad gaat naar het einde toe ook wel over de top, dat is minder m'n ding. Maar verder best prima.
Cijfer: 6
* denotes required fields.