MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Kriss Kross Amsterdam - Donderdag: 5
Harry Styles - Golden: 6,8
Ava Max - Who's laughing now?: 6
Armin van Buuren: Feel something: 5,5

Jaap Reesema & Pommelien Thijs - Nu Wij Niet Meer Praten: 5
Maluma & The Weeknd - Hawái [Remix]: 4,5
Snelle & Thomas Acda - Papa Heeft Weer Wat Gelezen: 5,5
Billie Eilish - Therefore I Am: 4,8

Jaap Reesema - Nu wij niet praten: 4
Maluma - Hawaii [Remix]: 5,5
Snelle - Papa heeft weer wat gelezen: 5
Billie Eilish - Therefore I am: 3

Jaap & Pommelien 3

JR & P - 6.5 (eigenlijk best verrast)
M & tW - 4.0 (Weeknd onwaardig nummer)
S & TA - 3.0 (dat ritme wringt langs alle kanten)
Billie - 6.0 (ietwat flauwe Eilish)

Jaap & Pommelien een 4,1. Snelle & Thomas een 4,6. Maluma & The Weeknd 4,7. Billie een 4,76. Redelijk gelijk en allemaal niet positief. Wat brengen de volgende 4?

Ze scoorden vorig jaar beide grote hits. Het Italiaanse DJ trio MEDUZA deed dat met de monsterhit 'Piece of Your Heart' en de opvolger 'Lose Control'. De Ierse zanger Dermot Kennedy deed dit met 'Power Over Me'. Nu doen ze het samen en sluiten ze 2020 alsnog af met een nieuwe hit op hun naam.

#38. MEDUZA feat. Dermot Kennedy - Paradise

Dat was me toch wat he. Danny Vera op #1 in de Top 2000. Daar kon ie niet iedereen mee plezieren. Maar dat de zanger momenteel een ongelofelijke populariteit kent mag me wel duidelijk zijn. Ook zijn nieuwere singles weten wat sneller aan te slaan, wat best lastig is in het Spotify tijdperk met zijn sound. Het mag duidelijk zijn dat Danny toch wel de sensatie van het moment is. Snelle wie?

#40. Danny Vera - The Weight

Het nieuwste album van Miley Cyrus 'Plastic Hearts' wordt momenteel enorm goed ontvangen en toch wel als één van dé pop-platen van 2020 bestempeld. Op dit album grijpt ze terug naar de synth-sound van de 80's met een Rock-sausje. Het album kenmerkt zich door samenwerkingen met ouwe rotten: Joan Jett, Billy Idol en Stevie Nicks. Voor het moderne sausje roept Miley de hulp in van de dame die niets fout lijkt te kunnen doen in 2020: Dua Lipa.

#34. Miley Cyrus feat. Dua Lipa - Prisoner

Waar er in 2020 niet echt heel veel was om enthousiast over te worden is het voor de jongere generatie een uitermate verassend pop-jaar. Kregen we hierboven al een tour-de-force wat betreft de vrouwelijke sterren van dit moment. Krijgen we twee plekken lager een tour-de-force van de mannelijke sterren. Beide doorgebroken als tienersterretjes. Momenteel niet meer weg te denken uit de hitlijsten, maar toch beide met een andere invalshoek in hun muziek. Op 'Monster', van Shawns nieuwste album, doen ze het samen: Shawn Mendes en Justin Bieber.

#36. Shawn Mendes feat. Justin Bieber - Monster

Meduza - Paradise: 3,5
Danny Vera - The Weight: 5
Miley Cyrus - Prisoner: 6,5
Shawn Mendes - Monster: 2,5

Meduza - 5.5
Danny Vera - 6.0
Miley Cyrus ft Dua Lipa - 6.0
Shawn Mendes ft Justin Bieber - 3.5

Maluma & The Weeknd - Hawái [Remix] 3 (haat dat reggeaton altijd hetzelfde ritme)
Danny Vera - The Weight 6
Shawn Mendes ft Justin Bieber 2

Ok dynamisch presentatieteam hier, ik ben bij sub pagina 92, misschien haal ik het wel nog voor 31dec

Even wat oppoetswerk:

Miley Cyrus-Midnight sky verhoog ik van 6,5 naar 7,3

Suzan & Freek/Snelle-De overkant verhoog ik van 6,8 naar 7,2

Snelle-Kleur verhoog ik van 4,5 naar 6

En Harry Styles-Watermelon sugar verhoog ik van 7 naar 8

Is dat geen kerstgedachte

Nog een verhoging voor Doja Cat? Nu we toch in de Kerststemming zijn?

Meduza - Paradise: 5
Danny Vera - The Weight: 7 (nog iets beter dan Rollercoaster)
Miley Cyrus - Prisoner: 4 (veel minder dan Midnight sky)
Shawn Mendes - Monster: 4,5

Meduza - Paradise: 6
Danny Vera - The Weight: 8
Miley Cyrus - Prisoner: 6,5
Shawn Mendes - Monster: 6

MEDUZA feat. Dermot Kennedy - Paradise 6,5
Danny Vera - The Weight 6,5
Miley Cyrus feat. Dua Lipa - Prisoner 6,8
Shawn Mendes feat. Justin Bieber - Monster 5,5

MEDUZA feat. Dermot Kennedy - Paradise: 5.0
Danny Vera - The Weight: 6.0
Miley Cyrus feat. Dua Lipa - Prisoner: 7.5
Shawn Mendes feat. Justin Bieber - Monster: 5.5

Ik typ hier net weer een uitgebreide nieuwe update en ik verwijder met mn lompe kop per ongeluk het bericht. Vervelend. Deze update hou ik dan even kort.

Medzua & Dermot: 5.2
Danny Vera: 6.4
Miley & Dua: 6.2
Shawn & Justin: 4.2

In Week 49 op #37 de man die weer een nieuwe TIk-Tok instrumental als basis gebruikt voor zijn nieuwste single. Door zijn populariteit op de app heeft hij zijn muzikale carriere weer nieuw leven in kunnen blazen met dit jaar alweer zijn 3e hit.

#37. Jason Derulo x Nuka - Love Not War (The Tampa Beat)

Op #38 een zangeres uit Nederland die prompt door de Nederlandse radiostations werd opgepikt. Met haar nieuwste single 'Forever Yours' wordt Nona door 3FM al vergeleken met Amy Winehouse. De hit komt toch wel uit het niets van een zangeres waar we eigenlijk nog vrij weinig over weten:

#38. Nona - Forever Yours

Na een debuutalbum, een #1 hit en een eigen docu voor Pathe scoort Davina Michelle weer lekker door met de 5e single van haar debuutalbum 'My Own World'. Ditmaal met de ballad 'Liar'.

#40. Davina Michelle - Liar

In Week 51 zien we 2 Kerstsingles als binnenkomers. De tweede bewaar ik nog even voor de volgende update. Als hoogste op #38 alweer de derde kerstsingle van Miss Montreal, na 'Being Alone at Christmas' en 'Christmas Hearts' terwijl de Stef Bos cover nog stevig in de Top 3 staat.

#38. Miss Montreal - Angels in the Sky

JD x N - 3.5
Nona - 6.0
Davina - 6.0
Miss M - 5.5

Toch wel weer een leuke single van Jason Derulo. Al heb ik wel het gevoel dat ik het eerder heb gehoord. Inmiddels is het al in de top10 beland zie ik.

Hij gaat toch ook al een hele tijd mee, en ik zie dat hij pas 31 is.

Een 7.5

Jason Derulo x Nuka - Love Not War (The Tampa Beat) 6
Nona - Forever Yours 6,5
Davina Michelle - Liar 5
Miss Montreal - Angels in the Sky 4

Jason Derulo x Nuka - Love Not War (The Tampa Beat) 4
Nona - Forever Yours 6,75
Davina Michelle - Liar 4,5
Miss Montreal - Angels in the Sky 3,5

Jason Derulo x Nuka - Love Not War (The Tampa Beat) 4,5 (hint weer naar vervelende reggaeton beat)
Nona - Forever Yours 7,8
Davina Michelle - Liar 2
Miss Montreal - Angels in the Sky 3

De 2 verschrikkelijkste zangessen uit NL van dit moment, hoop (tegen beter weten in) dat beiden stoppen in 2021

Jason Derulo x Nuka - Love Not War (The Tampa Beat): 6.5
Nona - Forever Yours: 6.0
Davina Michelle - Liar: 4.5
Miss Montreal - Angels in the Sky: 5.0

#38. Jaap Reesema & Pommelien Thijs - Nu Wij Niet Meer Praten 3.0
#39. Maluma & The Weeknd - Hawái [Remix] 6.5
#40. Snelle & Thomas Acda - Papa Heeft Weer Wat Gelezen 4.0
#36. Billie Eilish - Therefore I Am 6.0

#38. MEDUZA feat. Dermot Kennedy - Paradise 3.5
#40. Danny Vera - The Weight 5.0

#34. Miley Cyrus feat. Dua Lipa - Prisoner 5.5
#36. Shawn Mendes feat. Justin Bieber - Monster 4.0

#37. Jason Derulo x Nuka - Love Not War (The Tampa Beat) 4.0
#38. Nona - Forever Yours 6.0
#40. Davina Michelle - Liar 4.0

#38. Miss Montreal - Angels in the Sky 3.0

Nona scoort een prima voldoende met een 6.5. De rest moet het stellen met onvoldoendes.

Nu in deze laatste update de laatste 6 binnenkomers. Jullie stemmen zijn weer welkom en hopelijk zijn er nog wat laatstemmers voor een aantal noteringen. Richting het eind van de week zal ik dan de balans opmaken en de toplijst onthullen met alle jullie scores verrekend. Het kan in principe, met enkele laatstemmers, nog alle kanten op in de Top 10.

Jullie hadden nog een kerstsingle tegoed van mij uit week 50. Deze is voor Ava Max, die geen al te verkeerd jaar achter de rug heeft. Het succes van 'Salt' eerder dit jaar bleek slechts een opwarmertje voor die megahit die 'Kings & Queens' uiteindelijk geworden is. Momenteel staat 'Who's Laughing Now' nog genoteerd maar Ava heeft in principe ook weer 3 singles sindsdien uitgebracht. Het is maar even afwachten welke dat gaat worden. Als dat nog niet genoeg was is er ook nog een 4e single, en dat is de eerste van het setje dat binnen mag komen: de kerstsingle 'Christmas Without You'.

#40. Ava Max - Christmas Without You

Thijs Vroegop studeerde rechten in Utrecht. Uiteindelijk besloot hij het toch te gaan zoeken in de muziek. Onder de naam Tim Dawn heeft hij enkele singles sindsdien uitgebracht. Deze eerste hit is te danken aan de Kerst-reclame van de PLUS. Het betreft een cover van de Bee Gees en die sloeg zo aan dat Tim er gelijk een Alarmschijf mee scoorde. In week 51 komt ie binnen op:

#34. Tim Dawn - To Love Somebody

Kerstmuziek is de rage. Sinds de opkomst van de streaming-diensten zien we een enorme drang richting Kerstmuziek, al vroeg in November. Als hedendaagse Pop-artiest hoor je er bijna niet meer bij als je niet tenminste één Kerst-single hebt uitgebracht. Het is vaak ook altijd een bevestigde vorm van aandacht richting je single genereren. Ditmaal doet de zangeres die afgelopen jaar haar doorbraak jaar ervoer ook een poging tot het maken van een nieuwe Kerstklassieker: Emma Heesters. Ze komt binnen op:

#38. Emma Heesters - Als de Eerste Sneeuw Valt

In 2014 scoorden ze een monsterhit met 'Runaway (U & I)' en sindsdien zijn ze een terugkerend DJ-duo in de Top 40: Het Zweedse Galantis. De laatste hit bleek echter alweer 3 jaar geleden met 'Hunter' dus werd het hoog tijd voor een nieuwe hit. Dit doen ze ditmaal samen met de Amerikaanse DJ NGHTMRE en de Britse zanger Liam O'Donell.

#40. Galantis & NGHTMRE, feat. Liam O'Donell - Tu Tu Tu (That's Why We)

Hij stond al 12 weken in de Tipparade maar scoorde alsnog een Alarmschijf. Robin Schulz scoort hiermee zijn derde hit dit jaar na eerder flink te hebben gescoord met 'In Your Eyes' en zijn bewerking van 'Alane' van Wes. Op zijn nieuwste single 'All We Got' doet hij het met de Zweedse KIDDO.

#29. Robin Schulz feat. KIDDO - All We Got

Rob Kemps. Wie kent m niet? Met zijn rode jasje en zijn wilde haren wist hij onder de naam Snollebollekes al menig feest op z'n kop te zetten en geheel Nederland van links naar rechts te laten springen. Je vind 'm geweldig of je vind 'm helemaal niets. Of je mocht nog niet eens van onze Snollebollekes gehoord hebben. Hij heeft namelijk, wonder boven wonder, nog nooit eerder een Top 40 hit gescoord. Toch een slachtoffer van het streaming tijdperk? Hoe dan ook, die eerste Top 40 hit is er dan eindelijk in de vorm van, hoe kan het ook anders, een Kerst-single:

#33. Snollebollekes - Beuk de Ballen Uit de Boom

En dat waren ze allemaal voor dit jaar! We hebben een totaal van 153 nieuwe Top 40 hits gekregen. Iets meer dan de 146 van vorig jaar, maar nog een heel stuk minder van de 192 van 2018 en al helemaal als we zo'n 10 jaar teruggaan waar we in 2010 nog 248 noteringen hadden. Door de huidige vorm van muziekconsumptie blijft helaas heel veel vast zitten.

Hoe dan ook het was een zeer interessant muziekjaar en ik zie jullie laatste scores graag tegemoet!

Ava Max - 5.5
Tim Dawn - 6.5
Emma Heesters - 5.0
Galantis - 4.5
Robin Schulz - 5.0
Snollebollekes - 3.0

Het verrast mij wel dat er "maar" 153 nieuwkomers waren. Dat was zo'n kleine 10 jaar terug inderdaad een pak meer. Anderzijds merk ik ook bij Q-Music en MNM dat nummers inderdaad héél lang kunnen blijven plakken en er minder plaats is voor nieuwe doorstoters.

#40. Ava Max - Christmas Without You 4.5

#34. Tim Dawn - To Love Somebody 4.0
#38. Emma Heesters - Als de Eerste Sneeuw Valt 4.0
#40. Galantis & NGHTMRE, feat. Liam O'Donell - Tu Tu Tu (That's Why We) 4.0

#29. Robin Schulz feat. KIDDO - All We Got 5.5
#33. Snollebollekes - Beuk de Ballen Uit de Boom 4.5

Inhaalwerk

Regard & Raye-Secrets 7

Martin Garrix/J. Martin-Higher ground 5,3

Boef ft.Ashafar-Nooit thuis 5

JC Stewart-I need you to hate me 4

Kris Kross Amsterdam-Mij niet eens gezien 4

Rolf Sanchez-Mas mas mas 5,5

Ava Max-Kings & Queens 4,5

Dopebwoy & Jonna Fraser-Vakantie 3

Jason Derulo - Love not war: 4
Nona - Forever yours: 3
Davina Michele - Liar: 2,5
Miss Montreal - Angels in the sky: 2,5

Ava Max - Christmas without you: 2,5
Tim Dawson - To love somebody: 5,5
Emma Heesters - Als de eerste sneeuw valt: 1,5
Galantis - Tu tu tu: 4,5
Robin Schulz - All we got: 6
Snollebollekes - Beuk de ballen uit de boom: 5,5

Sheppard-Symphony 4

Sam Feldt & Vize-Far away from home 3

J. Balvin, Bad Bunny ft.Dua Lipa 6 (zodra Dua featuring is gaat het meteen naar beneden voor mij, behalve bij Calvin Harris)

S1mba ft.DTG-Rover 6

Clean Bandit/Mabel-Tick tock 6

Justin Bieber ft.Chance The Rapper-Holy 3

dan nog:
Rolf Sanchez-Come tu gaat van 4 naar 5

Jaap & Pommelien gaan van 3 naar 2 (wat zingt die gozer verschrikkelijk ott)

Miss Montreal-Door de wind van 2 naar 1 !!!!!! (ik ga mezelf nu dwingen om het fragment van beste zangers te kijken met ongetwijfeld dat gejank op een bankstel, teiltjes staan al klaar)

Niet meegestemd, maar wel de top 40 een beetje gevolgd en waar ik nog niet zo lang geleden redelijk optimistisch was over de hits , vind ik dat het de laatste 2, 3 jaar behoorlijk minder is geworden. Dit jaar is het nog wat minder dan vorig jaar. Omdat airplay zwaar meetelt is ook de radio hier wel schuldig aan.

esteban schreef:

Het verrast mij wel dat er "maar" 153 nieuwkomers waren. Dat was zo'n kleine 10 jaar terug inderdaad een pak meer. Anderzijds merk ik ook bij Q-Music en MNM dat nummers inderdaad héél lang kunnen blijven plakken en er minder plaats is voor nieuwe doorstoters.

Het stoort me dat de lijst zo statisch is. Terug naar begin jaren '80 zeg ik. Toen een top 40 er heel anders uitzag. En dan heb ik het nu niet over de muziek. Een lijstje uit die tijd:
Top 40-lijst van week 4, 1983 - top40.nl
Maar wat een beweging en dynamiek in de lijst toen. Maar een nummer langer dan 10 weken in de lijst (en af en toe zelfs geen). 5 nieuwe binnenkomers in een week was weinig, soms waren het er wel 9. Een van de vervelende bijwerkingen van streaming. Ik zou die dymamiek graag terug willen.

Ik kan mij daar deels in vinden. Het is ook heel dubbel. Veel minder platen krijgen de kans om langs te komen enerzijds, fenomenen als TikTok maken dat voorheen onbekende namen langskomen anderzijds.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:09 uur

geplaatst: vandaag om 09:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.