MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Jengi - Bel Mercy: 5
Benson Boone - Before You: 4
Suzan & Freek - Slapeloosheid: 5,7
Trobi feat. Bilal Wahib & Ronnie Flex - Love Song: 4,5
Cian Ducrot - I’ll Be Waiting: 5
Tiësto - Lay Low: 6,5
Davina Michelle - Heartbeat: 5,5

Door naar week 3 en 4! De eerste tussenstand volgt bij de volgende update als we meer dan 10 tracks hebben

Week 3:

#4. Miley Cyrus - Flowers

New year, new Miley! Deze teksten waren op meerdere plekken wereldwijd te spotten. Het bleek de perfecte promotie voor Miley die, ondanks veel positieve reacties van critics, toch geen monsterhits meer wist te scoren. Midnight Sky en Prisoner werden in thuisland USA geen Top 10 hits en Angels Like You deed het nergens in de wereld echt goed behalve in Nederland waar nog een #21e positie behaald werd. Toch kreeg Miley steeds meer respect van haar muzikale peers en waren de critics dol op het laatste album Plastic Hearts. Miley trapte het jaar dan ook af met een eigen New Year's show waarbij o.a. Dolly Parton en zelfs Paris Hilton (met Stars Are Blind) het podium betraden.

En ja, die belofte werd in 2023 ingelost: new year, new Miley! Flowers werd halverwege januari uitgebracht en sloeg in als een bom. Na 2,5 week heeft de video op YouTube al meer dan 150 miljoen views. Dat is meer dan de 100 miljoen van Prisoner en al bijna richting die 190 miljoen van Midnight Sky. Die #1 hit heeft ze nu wereldwijd te pakken, ook in Nederland waar het in de 2e week naar de toppositie stijgt, en het haar eerste #1 hit is, hoger dan haar voorheen grootste hit Nothing Breaks Like a Heart dat tot #4 kwam.

Flowers is een classic break-up song die Taylor Swift niet had misstaan. Het maakt korte metten met haar ex Liam Hemsworth. Hij droeg ooit, ten tijde van hun relatie, het nummer When I Was Your Man van Bruno Mars op aan haar. Nu was dat al niet het meest romantische nummer, als je goed naar de tekst luistert, en Miley laat nu weten door als het ware een soort antwoord op When I Was Your Man te schrijven, dat ze definitief klaar is met Liam.

#31. SZA - Kill Bill

Over succesverhalen gesproken. Haar debuutalbum CTRL was een sleeper hit. Die bleef, ondanks het uitblijven van enorme hits, enorm lang plakken en werd door de jaren heen door steeds meer mensen ontdekt én warm onthaald door degenen die het luisterden. Een beetje á la Frank Ocean's Channel Orange werd CTRL een onverwachtse classic én bleven de fans smachtend wachten op de opvolger, terwijl de fanbase alleen maar groeide en groeide.

SZA bracht tussendoor nog wat samenwerkingen uit (waarmee ze vanaf 2017 hier 4 Top 40 hits scoorde) en bracht ongeveer één á twee solo singles uit per jaar in afwachting van het nieuwe album. Good Day uit 2020 scoorde al enorm goed in vergelijking met wat haar eerdere singles deden en I Hate U uit 2021 kwam zelfs de Top 10 binnen. Ja dat nieuwe album zou groot gaan worden!

En dat werd het ook. Het was hét album dat Taylor Swift van haar troon stootte in Amerika en werd ze ook de eerste vrouwelijke artiest die met de meeste album tracks meerdere weken achter elkaar in de Top 100 wist te vertoeven. Het succesverhaal is ook overzees komen waaien. En ook Nederland zwicht nu eindelijk officieel voor SZA. Nobody Gets Me en Kill Bill werden allebei naar voren gepusht als single, en terwijl je zou denken dat Nobody Gets Me meer zou aanslaan gezien de poppy-kwaliteit is het juist Kill Bill dat in Nederland haar eerste solo-hit wordt. Met in de video natuurlijk meerdere referenties naar de Tarantino klassieker.

Week 4:

#32. Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You

De in Nashville geboren Stephen Sanchez groeide op met de sounds van de 60's en hij werd erdoor geïnspireerd muzikant te worden. Dit resulteerde vervolgens in twee EP's waarvan de meest recente de single Until I Found You bevat dat begin vorig jaar al uitkwam. Op TikTok werd de song ontdekt maar ook in Nederland werd al aandacht aan de single besteed en Stephen zong de single een half jaar geleden al live bij NPO Radio 2.

Toch bleef die laatste push voor die hit in Nederland uit. Maar in Amerika bleef de song maar groeien en groeien en daar is het momenteel een dikke top 30-hit. Door het aanhoudende succes in Amerika krijgt de hit toch weer opnieuw aandacht en hier is Stephen slim mee omgegaan om in de markten waar Until I Found You nog geen hit was een duet versie samen met zangeres Em Beihold naar voren te schuiven. Een zangeres die op haar beurt weer geïnspireerd is door Queen en Regina Spektor om te gaan zingen. Voor beiden is het het debuut in de Top 40.

Voor de liefhebbers: er bestaat een video van de solo-versie, niet van de duet versie helaas.

#33. Zoë Tauran - Therapie

De Nederlandse Zoë Tauran brak vorig jaar door met de singles Solo, Gebruik Me, en de grootste tot nog toe: Adrenaline, de samenwerking met Kris Kross Amsterdam en Ronnie Flex. Waar ook haar eerdere singles samenwerkingen betrof (met Bilal Wahib en Frenna) doet Zoë het ditmaal toch écht solo.

Ware het niet dat Miley momenteel door het dak gaat (met bijna 400.000 streams op één dag in Nederland) had Zoë met Therapie momenteel bovenaan de Spotify charts gestaan. Over deze nieuwe single zegt ze: "Ik zit nu zelf middenin een break-up. In Therapie schets ik hoe je jezelf soms even helemaal moet verliezen om er daarna weer tegenaan te kunnen".. Die break-up moet toch al wat beter voelen gezien het succes van Therapie. Ook stond Zoë afgelopen maand nog op het podium van Eurosonic Noorderslag.

#38. Mart Hoogkamer - In Spanje

Mart Hoogkamer maakte er vorig jaar geen geheim van: hij is megafan van Bassie en Adriaan. Vaak keek hij nog korte fragmenten of afleveringen als hij terugkwam van zijn shows om even bij te komen voor het slapengaan. In juli vorig jaar zei Mart in een interview op de vraag welk Nederlandstalig liedje hij graag ooit zou willen opnemen meteen spontaan “In Spanje” van Bassie & Adriaan, uit de bekende serie van Het Geheim van de Sleutel, van het duo.

Het was even flink schakelen met zijn manager, die een beetje huiverig over het idee was, maar na goedkeuring stapte Mart over naar Bas en Aad voor toestemming, die ook zeer enthousiast waren. En dus nam Mart zijn eigen versie van "In Spanje" op. Eigenlijk had de single bewaard moeten blijven voor aankomende zomer maar gezien de zeer slechte gezondheid van Bas van Toor besloot Mart om de single nu al uit te brengen zodat Bas (en Aad) toch nog even van hernieuwd succes van "hun" hit konden genieten.

#39. Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix]

De Nederlandse DJ Eelke Kleijn kwam 10 jaar geleden voor het eerste de Top 40 binnen met zijn single Ein Tag am Strand dat nog een Top 10 hit werd! Een jaar later scoorde hij nog een klein hitje met Mistakes I've Made maar daarna werd het stil. Althans, stil? De DJ heeft niet stil gezeten en speelt al jaren alle festivals plat. Momenteel geniet de DJ van zijn eigen radioshow op SLAM!

Joris Voorn, daarentegen, kent nog niet die bekendheid bij het grote publiek. De eveneens Nederlandse is al jaren co-eigenaar van de labels Rejected en Green. Voornamelijk bekend van zijn techno en house muziek is hij al jaren een graag geziene gast op de dance-festivals en mocht hij al remixen maken voor bekende artiesten als Paul Simon en Lykke Li. Met zijn meest recente remix, voor Transmission van Eelke Kleijn, weet hij ineens de playlists van alle grote stations van Nederland te halen en levert het voor hem zijn eerste Top 40 hit op, en keert Eelke na 9 jaar afwezigheid weer terug.

Wellicht leef ik in een parallel universum (of ik word gewoon oud), maar ik heb geen idee wie Eelke Kleijn is terwijl Joris Voorn een hele grote meneer is. Toch?

GrafGantz schreef:
Wellicht leef ik in een parallel universum (of ik word gewoon oud), maar ik heb geen idee wie Eelke Kleijn is terwijl Joris Voorn een hele grote meneer is. Toch?

Oh in de dance-scene is Joris zeker wat groter dan Eelke. Maar bij het mainstream top 40 publiek zal dat ongetwijfeld andersom liggen. Ein Tag am Strand zal wellicht niet heel veel zeggen qua titel maar het deuntje zullen velen ongetwijfeld bekend in de oren liggen.

MIley Cyrus-Flowers 6,7
Zo bijzonder is het ook allemaal weer niet (door al die binnenkomsten op 1, 2 en 3 overal verwacht je een ommezwaai van hier tot Nashville) en het lijkt heel erg op Cher's Strong enough.

SZA-Kill Bill 6,9

Stephen Sanchez ft. Em Beihold-Until I found you 4
Het bewijs dat Tiktok ook soms er volledig naast zit

De naam Zoe Tauran zorgt er gelijk voor dat ik geen zin heb om de rest al te luisteren dus dat komt later, potentiele eerste 1 van het prille jaar kans.

Miley Cyrus - Flowers 6.5
(Haar stem blijft goed (haar uiterlijk en dus de clip, is ook niks mis mee natuurlijk), het nummer is okee, de hype is enigszins overdreven, ze heeft al veel beter gemaakt en het topic, dat je niet te afhankelijk van een partner moet zijn, is eigenlijk ook al uit en te na gedaan, ik ben ook een beetje bang dat deze helemaal kapot gedraaid gaat worden)

SZA - Kill Bill 2.0
(deze hoeft bij lange na niet het niveau van de gelijknamige films, al wordt daar in de clip wel behoorlijk naar verwezen, de song an sich is een beetje saai en monotoon, ook geen fijne boodschap)

Stephen Sanchez, Em Beihold - Until I found you 3.5
(ik heb het even nagezocht, maar het origineel zonder Em Beihold haalde de top 40 niet, toch heb ik veel lof over Stephen Sanchez gehoord/gelezen, hoe en waarom snapte ik toen al niet, het coupletje extra van Em Beihold maakt de song ook niet (beter))

Zoë Tauran - Therapie 5.0
(Niet slecht gezongen, maar het woord ‘Therapie’ lijkt erbij gesleept in de tekst, theee-ra-pie, nee, ik ga het niet vaker voor mijn plezier luisteren, maar het is beter als het meeste Nederlandstalige wat langskomt)

Mart Hoogkamer - In Spanje 2.0
(tja, Op Losse Groeven, later Op Volle Toeren is terug, vrolijk smartlapje voor de liefhebber, maar dat ben ik duidelijk niet, artistiek natuurlijk totaal onbenullig)

Eelke Kleijn - Transmission (Joris Voorn remix) 4.0
(mooi (bijna) instrumentaal is niet verkeerd, maar ik mis hier toch wat spanning, dat heb ik beter gehoord, mij doet het (te) weinig)

Miley Cyrus - Flowers:6,25
SZA - Kill Bill: 4,5
Stephen Sanchez, Em Beihold - Until I found you: 5,75
Zoë Tauran - Therapie: 5 (waar lijkt dit refrein ook alweer op?)*
Mart Hoogkamer - In Spanje: 3
Eelke Kleijn - Transmission (Joris Voorn remix): 4 ( begint aardig, maar verzandt in herhaling)

* Edit: ik dacht aan Three days in a row van Anouk

Boetiek9999
Miley Cyrus - Flowers: 4
SZA - Kill Bill: 4,5
Stephen Sanchez, Em Beihold - Until I Found You: 3,5
Zoë Tauran - Therapie: 2,5
Eelke Kleijn - Transmission (Joris Voorn remix): 3

7.0 | Miley Cyrus - Flowers
6.5 | Stephen Sanchez, Em Beihold - Until I Found You
6.5 | Eelke Kleijn - Transmission

Miley Cyrus - Flowers: 7
SZA - Kill Bill: 7
Stephen Sanchez, Em Beihold - Until I Found You: 8,2
Mart Hoogkamer - In Spanje: 4
Zoë Tauran - Therapie: 5
Eelke Kleijn - Transmission (Joris Voorn remix): 5

Zoë Tauran - Therapie 1
Ik denk dat ik nu ook in therapie moet om deze 3 minuten een plekje in mijn leven te moeten geven.
Wat een oubollige troep, wat ook van toepassing is op:

Mart Hoogkamer - In Spanje 1
Lijkt ook ergens in 1985 te zijn blijven hangen, hier zit ook geen humor in, wat die Bacardi lemon nog een soort charme gaf.

GrafGantz schreef:

Ja die Joris was in de 90's al een grote naam, vreemd dat we nu in 2023 een top 40 hit hebben waar hij iets mee van doen heeft. Verder kabbelt het wat anoniem voort.

Eelke Kleijn - Transmission (Joris Voorn remix) 5

Miley Cyrus - Flowers: 7.0
SZA - Kill Bill: 7.5
Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You: 7.5
Mart Hoogkamer - In Spanje: 5.0
Zoë Tauran - Therapie: 5.5
Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix]: 6.0

De eerste top 10 van het jaar is bekend! Tot nu toe 3 voldoendes. Nog geen vetpot.

1 Miley Cyrus - Flowers 6.35
2 Tiësto - Lay Low 5.783333333
3 Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You 5.564285714
4 Suzan & Freek - Slapeloosheid 5.433333333
5 SZA - Kill Bill 5.4
6 Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix] 4.785714286
7 Trobi feat. Bilal Wahib & Ronnie Flex - Love Song 4.516666667
8 Cian Ducrot - I'll Be Waiting 4.483333333
9 Davina Michelle - Heartbeat 4.3
10 Zoë Tauran - Therapie 4

En nog de scores van de overige 3 tracks:
11 Benson Boone - Before You 4
12 Jengi - Bel Mercy 3.916666667
13 Mart Hoogkamer - In Spanje 3

Week 5:

#34. Di-Rect - How My Heart Was Won

Di-Rect gaat lekker! In 2009 verving zanger Marcel Veenendaal de vormalige zanger Tim Akkerman en dat leverde aanvankelijk nog wel wat hits op in de vorm van o.a. This Is Who We Are en Times Are Changing. Na 2013, toen ze met een samenwerking met Fedde Le Grand in de Top 40 stonden, was het even over qua hitsucces. Di-Rect telde niet meer mee in het streaming tijdperk, ondanks dat de band gewoon doorging met goed ontvangen albums uitbrengen.

Toen in 2020 Soldier On een soort strijdlied werd voor corona werd er nieuw leven geblazen in het hitsucces van de band en dat leverde ze sinds 2020 al 5 nieuwe Top 40 hits op. Met die 5e, de nieuwste, gooien ze het tempo weer wat omlaag. Het nieuwe studioalbum laat nog even op zich wachten daar ook Through the Looking Glass en 90s Kid nog niet op een album te vinden zijn. Vormt deze nieuwe hit het vuurtje voor het nieuwe album?

#38. P!nk - Trustfall

In Nederland is het, hoewel het wel de Top 10 miste, al weken een hit maar pas afgelopen week kwam de leadsingle van Trustfall, het nieuwste album van P!nk, eindelijk de Billboard Hot 100 binnen op #99. En dat terwijl er tijdens de release nog een live-optreden voor plaatsvond op de American Music Awards. P!nk lijkt toch langzaamaan minder mee te gaan tellen voor de nieuwe generatie.

Waar Never Gonna Not Dance Again gewoon een hit is in Nederland, is dat toch voornamelijk aan de radio te danken want de single kwam nooit hoger dan #51 in de Spotify charts van Nederland. Niet eens Top 50 dus. Gaat dat met de nieuwe single, de titelsong van het album Trustfall, dan wel lukken? Qua sound duikt P!nk wat meer de synth kant op en dat moet toch meer aanslaan bij de jeugd lijkt me dan ouderwetse disco? In de UK is het met #28 iig al een grotere hit dan Never Gonna Not dat maar tot #40 kwam.

Week 6:

#31. Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends

De mensen zijn weer eens in rep en roer. In het gros van geseksualiseerde clips dat we wekelijkse voorgeschoteld krijgen is, voornamelijk Amerika, complete chaos ontstaan dankzij de bijbehorende video van Sam Smith's nieuwse single I'm Not Here to Make Friends. De zanger die verklaard, na lange tijd zichzelf te hebben uitgehongerd en bang te zijn om zichzelf te zijn, eindelijk gelukkig te zijn krijgt momenteel een enorme lading stront over zich heen want mannen in seksuele pakjes kan natuurlijk niet. Helemaal niet als je een maatje meer hebt.

Kots-emoji's en o.a. een hele YouTube comment sectie aan narigheid slaat Sam zich er wel doorheen. Zonder zichzelf te verbergen gaven hun een knallend optreden weg samen met Kim Petras tijdens zowel de Grammys als de Brits ter promotie van hun nieuwe album Gloria. Ook mocht het duo een Grammy in de wacht slepen voor hun single Unholy. En die nieuwe single? There's no such thing as bad press want zowel in de States, als in de UK, als in Nederland komt de track gewoon weer binnen in de charts!

Ditmaal een samenwerking met Calvin Harris die de productie verzorgt en songwriter Jessie Reyez met wie hij iets eerder dit jaar ook al de single Gimme uitbracht. Jessie keert meerdere malen terug op het nieuwe Gloria album en verzorgt in deze track ook de backings en wat extra ad-libjes. Eigenlijk bijna precies zoals op die vorige hit van Calvin Harris en Sam Smith, toen Jessie ook op de ad-libjes te horen was. Toen kreeg ze er echter geen feature credits voor, al is dat tegenwoordig hersteld op de streaming editie. "hihi... give you everything... tonight". Luister hem maar eens terug!

#34. The Kid LAROI - Love Again

The Kid LAROI is ook terug van weggeweest. In 2021 scoorde hij een monsterhit samen met Justin Bieber, in de vorm van Stay, waarmee hij in Nederland, op Bad Habits van Edje na, de hit van het jaar werd. Toen hij dat vorig jaar opvolgde met de single Thousand Miles viel het resultaat wereldwijd na die grote hit toch wat tegen. En toen werd het weer even een jaartje stil.

Nu is hij terug en brengt hij eigenlijk vrijwel wekelijks wat nieuwe tracks uit. De single die het meest aanslaat is Love Again die deze week de lijst binnenkomt. Dat nieuwe album lijkt er nu toch aan te gaan komen...

#39. SERA - Head Held High

We sluiten de week af met het jaarlijkste hitje van de Nederlandse SERA. De zangeres kwam in 2021 voor het eerst de Top 40 binnen met haar single Only Us en volgde dit vorig jaar op met Take a Chance. Dit jaar komt ze binnen met Head Held High. Eigenlijk kwam deze al uit op de valreep van 2022, op 30 december. Maar nu, met de release van de video vier dagen geleden, komt ze dan de Top 40 binnen. Tot volgend jaar SERA!

Boetiek9999
Di-Rect - How My Heart Was Won: 5,5
P!nk - Trustfall: 5
Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends: 3
The Kid LAROI - Love Again: 4
SERA - Head Held High: 3,5

Di-Rect - How My Heart Was Won: 7,25 (ik blijf me verbazen over hoe Di-Rect steeds weer met nieuwe prima composities komt, ook geweldig gezongen door Marcel; als het zo doorgaat moet ik ze nog eens in mijn top 20 zetten...)
P!nk - Trustfall: 5 (de vorige single vond ik niet sterk (in het refrein), deze klinkt iets beter te verteren, maar ook niet meer dan dat)
Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends: 5 (los van alle ophef over de clip is het een vrij standaard liedje dat suggereert heel wat voor te stellen; wel alle lof voor het kennelijk nog altijd controversiële statement van Sam)
The Kid LAROI - Love Again: 5 (het gitaartje kan ik goed hebben, maar de stem van The Kid Laroi is erg eendimensionaal en dat gaat wel een beetje tegenstaan)
SERA - Head Held High: 4,5 (was hem alweer vergeten voor hij afgelopen was; maar wel minder irritant dan de vorige single; al heb ik deze nog niet zo vaak gehoord...)

Di-Rect - How My Heart Was Won: 6.0
P!nk - Trustfall: 7.0
Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends: 7.5
The Kid LAROI - Love Again: 5.5
SERA - Head Held High: 4.0

Di-rect - How My Heart Was Won 6.5
(ik vond het een twijfelaar, het hangt wel heel erg tegen het melodramatische aan, maar daar heeft Di-rect (met Marcel) vaker last van, daarom kan ik niks met ‘Soldier on’, deze kan net, vooral in de versie, die ze speelden bij Radio 2)

P!nk - Trustfall 7.0
(P!nk is gewoon een goede zangeres, dit is ook een goed nummer, een degelijke P!nk)

Sam Smith, Calvin Harris & Jessie Reyez - I’m Not Here To Make Friends 6.0
(Tja, een clip, die totaal over de top is en ik betwijfel idd of je daar veel vrienden mee maakt, iedereen mag natuurlijk altijd zijn wat hij zelf wil, maar of je er zo mee te koop moet lopen, en of je er gemakkelijk een ‘lover’ mee vind? Maar terug naar de basics is het best een redelijk popliedje)

The Kid Laroi - Love Again 4.5
(Ik vond die grote hit van hem, waar hij Justin Bieber onder de tafel zingt, best goed, maar deze komt imho te kort, te weinig onderscheidend)

Sera - Head Held High 4.0
(Dit is nog meer 13 in een dozijn pop, een beetje achtergrondmuziek tijdens het werk, het valt niet op en niemand stoort er zich aan, even een hitje en vervolgend voor altijd in de vergetelheid)

D-Rect - 6.5
P!nk - 7.0
Sam Smith - 6.0
Kid Laroi - 5.0
Sera - 4.0

Di-Rect - How My Heart Was Won 6,8
Weer een fijne single, 3 op een rij al.

P!nk - Trustfall 6,6
Generic maar wel catchy

Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends 5,2

The Kid LAROI - Love Again 5,8

SERA - Head Held High 3

Even de gemiddelden ietsje opkrikken:

Jengi - Bel Mercy 7
Benson Boone - Before You 4
Suzan & Freek - Slapeloosheid 5,5
Trobi feat. Bilal Wahib & Ronnie Flex - Love Song 4,5
Cian Ducrot - I'll Be Waiting 5,5
Tiësto - Lay Low 5,5
Davina Michelle - Heartbeat 5,5

Miley Cyrus - Flowers 6,3
SZA - Kill Bill 6,6
Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You 7
Zoë Tauran - Therapie 5
Mart Hoogkamer - In Spanje 6
Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix] 6,5
(t/m 1 februari)

Miley heeft de top-positie maar één week kunnen vasthouden. SERA is de enige van de nieuwe entries die niet de Top 10 haalt en staat momenteel op #17, één plek boven de laagtste, Mart, met een 3.83.

1 Di-Rect - How My Heart Was Won 6.425
2 Miley Cyrus - Flowers 6.34375
3 P!nk - Trustfall 6.266666667
4 Stephen Sanchez feat. Em Beihold - Until I Found You 5.74375
5 Tiësto - Lay Low 5.742857143
6 SZA - Kill Bill 5.571428571
7 Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie Reyez - I'm Not Here to Make Friends 5.45
8 Suzan & Freek - Slapeloosheid 5.442857143
9 Eelke Kleijn - Transmission [Joris Voorn Mix] 5
10 The Kid LAROI - Love Again 4.966666667

Week 7:

#18. Boef feat. Lil' Kleine - Herinnering

Controverse omringt de nieuwste samenwerking tussen Boef en Lil' Kleine. Niet alleen is het de eerste single van Lil' Kleine sinds zijn heftige situatie met zijn ex Jaimie Vaes, maar Lil' Kleine adresseert de tumultueuze relatie ook nog eens in de track, eveneens als Boef die naar zijn eigen ex Selma Omari uithaalt.

Boef is al terug sinds november vorig jaar met verscheidene singles die het onwijs goed doen op streaming. De radio begint er echter niet aan dus blijven de singles keer op keer in de Tipparade steken, iets dat Boef afgelopen week nog in de talkshow van Humberto Tan adresseerde. De single Probleem, met Cristian D en $hirak, bijv. kwam begin januari uit, heeft sindsdien maar liefst 12 miljoen streams op Spotify weten te krijgen, maar kwam niet verder dan de Tip. Vergelijk dat eens met het gros van de Nederlandse songs die hier wél de Top 40 halen.

Op die nieuwste single, Herinnering, die overigens weer geproduceerd is door $hirak, kan de Top 40 niet omheen. De track werd op de eerste dag al meer dan 846.000 keer gestreamd en verbrak hiermee het record. Inmiddels is het nieuwe album van Boef, Luxeprobleem, uit en staat Herinnering na 2 weken release al op bijna 7 miljoen streams. Groot genoeg voor een entry in de Top 20!

#36. Alok & James Arthur - Work with My Love

Samples van Depeche Mode en The Bucketheads leverde de Braziliaanse DJ Alok hernieuwd hitsucces op nadat hij doorbrak in 2017 met Hear Me Now. Dus is het voor de nieuwe single, logischerwijs, tijd voor wéér een nieuwe sample van een dance-classic die hem dus ook weer zijn nieuwe hit oplevert. Ditmaal is het de beurt aan de bekende song Lola's Theme van The Shapeshifters, dat in 2004 de #13e positie haalde.

Work with My Love is ook ditmaal weer een samenwerking met een grote Britse artiest. Na Ella Eyre en Ellie Goulding is deze keer weer een man aan de beurt. En de keuze is gevallen voor James Arthur. Die is niet vies van samenwerkingen met wat DJ's. Onlangs haalde hij de Tipparade nog op de meest recente single van Afrojack. Maar verder dan wat airplay kwam die track niet dus bleef Lose You dan ook in de Tipparade steken. De sample lijkt toch een hoop werk te verrichten want met Alok komt hij weer fluitend binnen en krijgt hij zijn #4e Top-40 hit.

#40. Lucas & Steve, Yves V, feat. Xoro - After Midnight

Sinds hun debuut in 2016 op Summer on You van Sam Feldt wist het duo Lucas & Steve maar liefst 14 hits te scoren. Jaarlijks stond het duo in de Top 40. In contrast: het duo bleef ook nog eens 13 weken in de Tipparade steken. Vorig jaar stonden ze maar 3 weekjes genoteerd, met #39 als hoogste positie, als onderdeel van Alien met Galantis en Ilira. Dat doen ze ditmaal dan toch weer iets beter want in de 2e week weten ze al naar #38 te stijgen.

Op After Midnight, de nieuwste mét sample van Robert Miles' Children, werken ze samen met de Belgische DJ Yves V. En nee, dit is niet zijn Top 40 debuut. In 2012 wist hij namelijk al samen met de eveneens Belgische Basto!, bekend van de hits Gregory's Theme en Again and Again, een hit te scoren met Cloudbreaker. Ruim 11 jaar later zien we hem dus terug en is hij dankzij Lucas & Steve officieel geen ééndagsvlieg meer. Ook worden ze vergezeld door de Britse DJ Xoro, die in 2020 viraal ging op TikTok met zijn single Face Mask On. Dit leverde hem in 2021 een platendeal op en amper twee jaar later scoort hij nu dan ook zijn eerste officiele Top 40 hit!

Week 8:

#26. Niall Horan - Heaven

De derde meest succesvolle ex-One Directioner is terug! Harry Styles is niet meer te stoppen, zeker niet na zijn recente Grammy wins, maar ZAYN lijkt het succes een beetje verloren te zijn. Ideaal voor Niall om de 2e meest succesvolle ex-One Directioner te worden. In 2016 kwam hij voor het eerste de Top 40 binnen met het zeer succesvolle This Town. Sindsdien wist hij er nog 7 andere hits aan te rijgen, waarvan Our Song, met Anne-Marie, uit 2021 zijn meest recente was.

Nu is hij terug met de single Heaven! Het is de aftrap van zijn aankomende derde album genaamd The Show dat op 9 juni moet gaan verschijnen. Een week later, op 16 juni, staat hij op Pinkpop waar de fans van het nieuwe album kunnen gaan genieten. In Heaven, waarin Niall laat horen dat hij smoorverliefd is, heeft hij iig zijn 9e Top 40 gevonden.

#37. Lauren Spencer-Smith - Best Friend Breakup

De opvolger van Spencer-Smith's doorbraaksingle, Fingers Crossed, vorig jaar genaamd Flowers wist wereldwijd nog wel een redelijk hitje te worden. Echter niet in Nederland waar het in de Tipparade bleef steken. Single Narcissist flopte zelfs wereldwijd. Even leek het dus spannend te gaan worden voor Lauren Spencer-Smith om die enorme hitsingle van vorig jaar succesvol op te gaan volgen in Nederland. Met de nieuwste, genaamd Best Friend Breakup scoort ze echter met gemak weer een hit nadat Qmusic op de dag van release, twee weken geleden, de track al bombaardeerde tot Alarmschijf.

Over een album of aankomende tour is Lauren echter geheimzinnig en lijkt er nog niets op de planning te staan. Vooralsnog is Best Friend Breakup dus nog een losstaande single. Maar wél de 2e hit voor de zangeres dat nog vóór de liveshows van American Idol werd weggestemd maar wel grotere hits weet te verzekeren dan zo'n beetje 99% van de kandidaten van die show.

#39. Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé)

Roxeanne Hazes is momenteel verwikkeld in een heftige rechtszaak met haar moeder Rachel, om het testament van André Hazes, Sr. Een vrij trieste gebeurtenis in haar al vrij tumultueuze leven. Sinds 2017 is Roxeanne echter al een vrij succesvolle zangeres, die het volkslied imago van haar broer en vader toch wel redelijk van zich heeft afgeschud met succesvolle tours en optredens in programma's als de Beste Zangers. Niet vergetende dat Roxeanne in 2007 natuurlijk wel al een Top 40 hit heeft gescoord, als kind, met de single Ik Hou van Jou, dat uitkwam naar aanleiding van de talentenjacht So You Wanna Be a Popstar waarin verschillende BN'ers een poging deden een popster te worden.

Roxeanne lijkt het nu dus, 16 jaar later, officieel gelukt te zijn nu ze haar eindelijk haar tweede Top 40 hit scoort. Ze krijgt hierbij hulp van rapper Donnie en het productie trio Kris Kross Amsterdam. Het trio heeft ditmaal weer eens een oude 'foute' hit afgestoft. Ditmaal geen Party Animals of Cascada. Néé deze keer gaan ze voor de grootste hit van de meest succesvolle groep ooit uit België: K3! Het is gemaakt naar aanleiding van het tv-programma Tulpen uit Antwerpen waarin Nederlandse artiesten een Vlaams nummer coveren en andersom. Het programma is echter zo'n flop in België dat het nog altijd niet op de programmering staat in Nederland...

Boef feat. Lil Kleine - Herinnering 2.5
(#1 in Trending voor muziek, zie ik tijdens het kijken naar de clip, ik wordt oud, de generatiekloof slaat toe in ieder geval, ik kan er niks mee, Boef kan ook alleen ‘zingen’ met autotune)

Alok & James Arthur - Work With My Love 4.0
(de andere plaag van de Top 40 de electronische onderdreun, en dan een sample van een nummer, dat ook weer een nog ouder nummer gesampled heeft blijkbaar, ik vond James Arthur best een aardige zanger, zo vergooit hij zijn artistiek carrière in ieder geval, centjes zal het wel opleveren)

Lucas & Steve, Yves V feat. Xoro - After Midnight 6.5
(Eigenlijk heb ik nog nooit iets goed gevonden van deze DJ’s en dat terwijl Lucas & Steve’s uit mijn regio komen, deze keer kan ik hem goed hebben, ik vind deze een beetje de vibe hebben van de Tiësto’s van de laatste tijd, ‘The Business’, daar hebben ze goed naar geluisterd, zo goed is hij echter ook weer niet, maar in dit geval is goed gejat wel van toepassing)

Niall Horan - Heaven 6.0
(de heren van One Direction doen het af en toe best goed solo, al was ik niet zo enthousiast over het laatste album van Harry Styles als de meesten, ook deze heer heeft wel eens een nummer uitgebracht wat ik best goed vond, deze gaat wel)

Lauren Spencer Smith - Best Friend Breakup 7.0
(deze vind ik lekker, typisch tienermelodrama natuurlijk, maar we zijn allemaal jong geweest, dus we kunnen het ons allemaal herinneren of tenminste voorstellen, fijn gezongen, met de dramatiek in de stem, goed)

Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé) 2.0
(Tja, als je als artiest K3 gaat coveren, dan ben je toch wel echt (der) af. Donnie kan ik soms wel om glimlachen en het oorspronkelijk deuntje is wel aanstekelijke voor de oudere kinderen, nee, niet goed praten, dit kan echt niet)

Boef feat. Lil Kleine - Herinnering: 4
Alok & James Arthur - Work With My Love: 4
Lucas & Steve, Yves V feat. Xoro - After Midnight: 4
Niall Horan - Heaven: 6,75
Lauren Spencer Smith - Best Friend Breakup: 4
Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé): 3

Geen commentaar dit keer.

Boetiek9999
Boef feat. Lil Kleine - Herinnering: 4
Alok & James Arthur - Work With My Love: 3,5
Lucas & Steve, Yves V feat. Xoro - After Midnight: 3,5
Niall Horan - Heaven: 6
Lauren Spencer Smith - Best Friend Breakup: 4

Boef feat. Lil Kleine - Herinnering 3,8

Alok & James Arthur - Work With My Love 6,2
Gered door de herkenbaarheid en Lola's theme was 1 van de lekkerste hits van 2004

Lucas & Steve, Yves V feat. Xoro - After Midnight 3

Niall Horan - Heaven 2
Ongelooflijk slaapverwekkend

Lauren Spencer Smith - Best Friend Breakup 6,4
Fingers crossed was een sleeper hit die ik steeds leuker begon te vinden, kan met deze ook

Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé) 2,5
Net wat minder erg dan de gemiddelde Davina Michelle

Boef feat. Lil Kleine - Herinnering: 5
Alok & James Arthur - Work With My Love: 4
Lucas & Steve, Yves V feat. Xoro - After Midnight: 5
Niall Horan - Heaven: 7
Lauren Spencer Smith - Best Friend Breakup: 5,5
Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé): 3,5

Laatste tijd veel top 40 geluisterd, zal af en toe proberen in te haken. Kan ik nog nummers inhalen catdog?

Boef feat. Lil Kleine - Herinnering: 6
Alok & James Arthur - Work With My Love: 5,5
Lucas & Steve, Yves V feat. Xoro - After Midnight: 5,5
Niall Horan - Heaven: 5
Lauren Spencer Smith - Best Friend Breakup: 5
Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé): 7

jordidj1 schreef:
Laatste tijd veel top 40 geluisterd, zal af en toe proberen in te haken. Kan ik nog nummers inhalen catdog?

Boef feat. Lil Kleine - Herinnering: 6
Alok & James Arthur - Work With My Love: 5,5
Lucas & Steve, Yves V feat. Xoro - After Midnight: 5,5
Niall Horan - Heaven: 5
Lauren Spencer Smith - Best Friend Breakup: 5
Kris Kross Amsterdam x Donnie x Roxeanne Hazes - Der Af (Oya Lélé): 7

Dat kan zeker! Je kunt inhalen en aanpassen wanneer je wilt. Dit is een safe space. x

catdog schreef:
(quote)

Dat kan zeker! Je kunt inhalen en aanpassen wanneer je wilt. Dit is een safe space. x

nice

Suzan & Freek - Slapeloosheid 7,8
Trobi feat. Bilal Wahib & Ronnie Flex - Love Song 6
Cian Ducrot - I'll Be Waiting 4
Tiësto - Lay Low 6
Davina Michelle - Heartbeat 5
Miley Cyrus - Flowers: 7,5
SZA - Kill Bill: 7,3
Stephen Sanchez, Em Beihold - Until I found you 4,5
Zoë Tauran - Therapie 4,5
Mart Hoogkamer - In Spanje 4,5
Eelke Kleijn - Transmission (Joris Voorn remix) 8

Kleine inhaalslag van vorig jaar:

#13. Maan feat. Goldband - Stiekem 8.0
#32. Claude - Ladada (Mon Dernier Mot) 6.5
#35. P!nk - Never Gonna Not Dance Again 4.0

#28. Tiësto feat. Tate McRae - 10:35 6.5
#37. S10 feat. Froukje - Nooit Meer Spijt 7.0
#39. Antoon feat. Dopebwoy - Meteoriet 4.0

#29. Meghan Trainor - Made You Look 2.0
#31. Son Mieux - This Is the Moment 8.0
#33. Ava Max - Million Dollar Baby 6.0

#28. Tom Odell - Another Love [RE-ENTRY] 6.5
#32. Snelle - 5 voor 12 5.0

#29. Lewis Capaldi - Pointless 3.0

#27. RAYE feat. 070 Shake - Escapism 7.5
#28. Martin Garrix & JVKE - Hero 3.5
#29. Metro Boomin, The Weeknd & 21 Savage - Creepin' 5.5

#39. Nielson - Kerstcadeau 3.0

#25. FLEMMING - Paracetamollen 4.0
#33. Felix Jaehn & Ray Dalton - Call It Love 5.0

#28. Lost Frequencies, Elley Duhé & X Ambassadors - Back to You 5.5
#34. Davina Michelle - January Without You 4.0
#38. Metejoor & Hannah Mae - Wat Wil je van Mij 3.0

Gast
geplaatst: vandaag om 03:56 uur

geplaatst: vandaag om 03:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.