MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Part 2

Billie Eilish - What Was I Made For? 4,2
Tja, Billie. Het blijft bij mij allemaal erg "gemaakt" overkomen ("ik ben zo anders") en die stemtrucjes zijn inderdaad erg irritant, maar dit is een meesterwerk vergeleken met "Bad guy" en die beginsingles.
Denk dat als zij 5 jaar verder is er nog wel wat moois kan komen.

P!nk - Runaway 5,8
P!nk heeft ook 3 jaar later een kaartje voor The Weeknd/Dua Lipa trein gekocht.
Maar storen doet het ook niet. En de video is wel grappig.

aanpassing Robin

Libianca-People was 7,2 --> 8,8

dit lijkt op weg mijn top 40 nummer van 2023 te worden als de concurrentie zo zwakzinnig blijft

Part 3

Flemming - Hypnose 5,8
Tja, alle voorgaande releases werden keihard neergesabeld door mij, maar als het liedje enigzins aanhoorbaar is en er een 90's house sound onder gemonteerd wordt klinkt dit toch vrij prima, de 1e voldoende voor Flemming van mijn kant

Dimitri Vegas & Like Mike, David Guetta, Afro Bros & Akon - She Knows 1,5 (puur voor Fiesta origineel backing)
Ok je hebt nog je cd-singletje van Fiesta, David Guetta, uit een la gevist? En je laat Akon er iets over roepen.
En Dimitri Vegas & Like Mike hebben flesjes water uit de koeling gehaald tijdens dit proces? En wat doen de Afro Bros precies? Dus minimaal 5 mensen doen iets met de instrumental van Fiesta?? Nee nee nee, daar trappen we niet in, Ik ga Robin Albers bellen.

Bebe Rexha & David Guetta - One in a Million 4,7

Nick Schilder - Shatterproof 4
Nick Schilder goes kantoordance (en ga wat aan je Engels doen....)

DI-RECT - OMG It's Happening: 7,5
Kylie Minogue - Padam Padam: 6,8
Lost Frequencies - The Feeling: 5
Taylor Swift feat. Ice Spice - Karma: 7,1
Felix Jaehn feat. Sandro Cavazza - All for Love: 4
Anne-Marie feat. Shania Twain – Unhealthy: 6,1
Flemming – Hypnose: 5,5
Billie Eilish - What Was I Made For?: 7
P!nk – Runaway: 6,2
Calvin Harris, Sam Smith – Desire: 5,7
Dimitri Vegas & Like Mike, David Guetta, Afro Bros & Akon - She Knows: 3
Sera - Best Friend: 4,9
Bebe Rexha & David Guetta - One in a Million: 5
Nick Schilder – Shatterproof: 5,1

Anne-Marie feat. Shania Twain - UNHEALTHY: 7.0
FLEMMING - Hypnose: 5.0
Billie Eilish - What Was I Made For?: 8.5
P!nk - Runaway: 7.0
Calvin Harris feat. Sam Smith - Desire: 7.5
Dimitri Vegas & Like Mike x David Guetta x Afro Bros, feat. Akon - She Knows: 4.5
SERA - Best Friend: 4.0
Bebe Rexha & David Guetta - One in a Million: 6.0
Nick Schilder - Shatterproof: 4.5

Trustfall valt de Top 10 uit maar Runaway komt daarvoor in de plaats.

1 (1) Nothing but Thieves - Overcome 6.888888889
2 (2) Dua Lipa - Dance the Night 6.557142857
3 (3) Miley Cyrus - Flowers 6.5375
4 (8) DI-RECT - OMG It's Happening 6.533333333
5 (5) Kylie Minogue - Padam Padam 6.525
6 (4) Nothing but Thieves - Welcome to the DCC 6.511111111
7 (--) P!nk - Runaway 6.5
8 (9) Taylor Swift feat. Ice Spice - Karma 6.466666667
9 (6) Son Mieux - Tell Me More 6.388888889
10 (7) Miley Cyrus - River 6.37

Ook Desire (6.1) en What Was I Made For? (5.7) scoren nog voldoendes. De rest doet het een stuk minder (Unhealthy: 5.1, One in a Million: 4.9, Hynpose: 4,7, Shatterproof: 4.6, Best Friend: 3.9 en She Knows: 2.9)

Week 33:

#35. Chef'Special - Miracles

De heren van Chef'Special zijn terug met hun nieuwste single op de valreep van de zomer. De laatste notering betrof 2 jaar geleden toen ze hun grootste hit tot nog toe scoorden met Afraid of the Dark. Die single liep nét de #1 positie mis met een #2-piek. In datzelfde jaar wonnen ze ook nog eens een Edison voor de video van Afraid of the Dark. Na een stilte van 2 jaar brachten de heren begin Augustus de nieuwste single Miracles uit, die daarom nog net meegespeeld kon worden in het Festivalseizoen. Zo deden ze de single op Dutch Valley en staan ze volgende week op de allerlaatste editie van Tuckerville. En die nieuwste is inmiddels hun 7e Top 40 notering.

#39. Troye Sivan - Rush

Hij timmert al flink wat jaren aan de weg als zowel acteur als zanger en heeft daarmee een flinke schare fans verzameld. De Australische Troye Sivan werd daarom, ondanks vaak bescheiden hitsucces, als één van dé gezichten van de moderne popmuziek gezien. Al vaak werden zijn singles geprezen door zowel de fans als de critici maar de vertaling naar een échte wereldwijde hit bleef uit. Troye scoorde in Nederland twee Top 40-hits. Eerst als onderdeel van Martin Garrix's single There for You uit 2017, en daarna nog in 2021 samen met Regard en Tate McRae op You. Nu scoort hij zijn eerste solo Top 40-hit dankzij de release van zijn single Rush. Troye omschrijft de single als: "Rush" is the feeling of kissing a sweaty stranger on a dancefloor, a 2 hour date that turned into a weekend, a crush, a winter, a summer.

De bijbehorende video heeft al flink wat tongen los doen maken en een aangepaste versie moest daarom gemaakt worden om beschikbaar te zijn in de Emiraten en Saudi-Arabië.

Week 34:

#33. Teddy Swims - Lose Control

De Amerikaanse singer-songwriter Teddy Swims mocht eerder dit jaar een riedeltje meezingen op de single Easy to Love van Armin van Buuren en Matoma. Die single bleef echter in de Tipparade steken maar opende wel de deuren voor Teddy Swims richting de Nederlandse radio. De zanger, wiens muziek R&B en Soul combineert met Country en Pop, wist in eerste instantie op te vallen dankzij zijn cover kanaal op YouTube. Hierdoor tekende hij in 2020 bij zijn eerste label en kon hij zijn eerste singles en EPs uitbrengen. Later deze maand zal zijn debuutalbum I've Tried Everything but Therapy uitkomen en single Lose Control betekent nu zijn eerste hit, daar het ook in Amerika al langzamerhand de charts binnen aan het komen is.

#38. Cassö x RAYE x D-Block Europe - Prada

Het begint allemaal met het Britste Hip-Hop collectief D-Block Europe bestaande uit leden Young Adz, Lil Pino en Dirtbike LB. Ze timmeren al flink wat jaren aan de weg en hebben in de UK het record voor meeste top-10 album van een Hip-Hop artiest op hun naam staan. In 2022 brachten ze de single Ferrari Horses uit, een samenwerking met eveneens Britse zangeres RAYE, die we afgelopen jaar knallend solo zagen binnenkomen dankzij haar single Escapism.

Dan nemen we de opkomende Britse DJ Cassö die voornamelijk zijn tracks thuis produceerde en op internet dropte. Hij kwam eerder dit jaar in contact met RAYE en samen maakten ze een remix van die single Ferrarri Horses, nu getiteld Prada. En al vlak na release ging Prada viral en staat het momenteel al op #1 in de Spotify charts. Het succes zorgt bij RAYE voor haar 7e Top 40 hit.

#40. Niklas Dee & Old Jim, feat. Enny-Mae - Not Fair

Entree voor de Duitse DJ Niklas Dee en de Italiaanse producer Old Jim. Niklas Dee is de laatste jaren één van de populairste namen uit de Duitse EDM scene en scoorde eerder dit jaar in Duitsland een grote hit met Mädchen Auf Dem Pferd. Enkele maanden geleden maakte hij met Old Jim een remix van de bekende hit van Lily Allen uit 2009; Not Fair. Deze deed het wel erg goed op de socials en dus besloten de twee om de track opnieuw te laten inzingen en deze uit te brengen als single. De Lily Allen vocalen worden ditmaal gedaan door de, eveneens, Duitse Enny-Mae. Deze zangeres wist vorig jaar nog de Tipparade te behalen als zangeres op One Last Time, een single van Vize en onze eigen R3HAB. Voor alle drie betreft Not Fair de eerste Top 40 hit hier in Nederland

Niet uitstellen Esteban, meteen luisteren!

7.0 | Chef'Special - Miracles
8.5 | Troye Sivan - Rush
6.0 | Teddy Swims - Lose Control
5.5 | Cassö x RAYE x D-Block Europe - Prada
4.5 | Niklas Dee & Old Jim, feat. Enny-Mae - Not Fair

esteban schreef:
Weet je wat voor deze thread nog een goed idee zou zijn? Een bijhorende Spotify-lijst. Dat luistert toch wat makkelijker. En zo krijgen songs, enfin, bij mij toch, de kans om wat te groeien.

Ik luister de nummers altijd een aantal malen via Spotify voordat ik cijfers geef, en wel via de playlist van de Top 40 zelf: https://open.spotify.com/playlist/5lH9NjOeJvctAO92ZrKQNB?si=6ddfd98bcee04e2e
(en dan gesorteerd op Datum toegevoegd zodat ik de nieuwste entries bovenaan staan).

Peggy Gou - (It Goes Like) Nanana 6,5
Nathan Dawe, Joel Corry & Ella Henderson - 0800 HEAVEN 5,5
Tiësto - Drifting 5
Olivia Rodrigo - Vampire 6
Alok & Ava Max - Car Keys (Ayla) 5,5
Wesly Bronkhorst - Amalia 5

Di-Rect - OMG It's Happening 5
Kylie Minogue - Padam Padam 6,5
Lost Frequencies - The Feeling 6
Taylor Swift feat. Ice Spice - Karma 7
Felix Jaehn feat. Sandro Cavazza - All for Love 5,5

(t/m 29 juli)

Chef'Special - Miracles: 6 (uptempo en vrolijk, komt dit allemaal door Multicolour? en het heeft wel wat meegekregen van Rooney - When did your heart go missing)
Troye Sivan - Rush: 6,75 (ouderwets aanstekelijk, dat hoor je niet vaak meer. De clip is dan weer helemaal bij de tijd en inclusief)
Teddy Swims - Lose Control: 6,5 (ik dacht dat dit niet geschikt was voor de hitlijsten, maar het schiet moeiteloos de top 40 in. Een goede stem zonder meer, maar de muziek is weer van dat retro-soort (soul/blues). Wel al de derde entry deze week boven de 3 minuten, wat is er aan de hand?)
Cassö x RAYE x D-Block Europe - Prada: 6,25 (erg uptempo, op het nerveuze af, maar het klinkt toch wel weer lekker gesmeerd)
Niklas Dee & Old Jim, feat. Enny-Mae - Not Fair: 4 (helaas, 5 binnenkomers met een voldoende mogen we niet meemaken, want dit is wel erg goedkoop invulwerk, en die bewerkte vocalen klinken ook lelijk)

Poek schreef:
(quote)

Ik luister de nummers altijd een aantal malen via Spotify voordat ik cijfers geef, en wel via de playlist van de Top 40 zelf: https://open.spotify.com/playlist/5lH9NjOeJvctAO92ZrKQNB?si=6ddfd98bcee04e2e
(en dan gesorteerd op Datum toegevoegd zodat ik de nieuwste entries bovenaan staan).

Haja, nog niet aan gedacht. Goed idee.

Chef’Special - Miracles 4.0
(Nooit fan geweest van de liedjes van deze kok, al viel het me live wel mee, maar het kan me nooit overtuigen, veelal vind ik het zeer matig en dit is geen uitzondering)

Troye Sivan - Rush 4.5
(Troye had wel eens een leuk liedje, maar daar reken ik deze niet toe, je luistert ernaar en een minuut later ben je hem weer totaal vergeten, junkmusic)

Teddy Swims - Lose Control 5.0
(een stem die enigszins aan Rag’n’Bone Man doet denken, ik vind het nummer gewoon niet zo bijzonder, het raakt me niet, wel iets beter als de meeste pre-fab pop, maar voor mij geen voldoende)

Cassö x Raye x D-Block Europe - Prada 4.0
(Dit is zo’n nummer, dat ik 5 keer heb moeten luisteren en dan vraag ik me nog af, waarna ik geluisterd heb, het valt totaal niet op en maakt nul indruk, het irriteert ook niet, dat is dan nog het meest positieve, dat ik kan bedenken)

Niklas Dee & Old Jim feat. Enny-Mae - Nor Fair 2.0
(Overbodige remake, eigenlijk een kleine verkrachting van het origineel met een doffe dreun erdoorheen, dit irriteert wel en is gewoon vreselijk)

Chef'Special - Miracles 2,5
Erg irritante stem

Troye Sivan - Rush 6

Teddy Swims - Lose Control 6
Stoort niet maar ook wat aan de nikserige kant

Cassö x RAYE x D-Block Europe - Prada 6,7

Niklas Dee & Old Jim, feat. Enny-Mae - Not Fair 3
Ik vind Lily Allen-Not fair al niks dus deze 1994 achtige eurodance plokbeat remix doet mij helemaal niets

Chef'Special - Miracles 4
Troye Sivan - Rush 6,5
Teddy Swims - Lose Control 7
Cassö x RAYE x D-Block Europe - Prada 6,5
Niklas Dee & Old Jim, feat. Enny-Mae - Not Fair 2

Chef'Special - Miracles: 4.5
Troye Sivan - Rush: 7.5
Teddy Swims - Lose Control: 6.5
Cassö x RAYE x D-Block Europe - Prada: 7.0
Niklas Dee & Old Jim, feat. Enny-Mae - Not Fair: 5.0

Prada (5.99) en Lose Control (6.17) weten in tegenstelling tot Miracles (4.67) en Not Fair (3.42) nog voldoendes te scoren maar Rush in de enige die in de Top 10 terecht komt.

2 (--) Troye Sivan - Rush 6.625
3 (2) Dua Lipa - Dance the Night 6.557142857
4 (8) Taylor Swift feat. Ice Spice - Karma 6.542857143
5 (3) Miley Cyrus - Flowers 6.5375
6 (5) Kylie Minogue - Padam Padam 6.521428571
7 (6) Nothing but Thieves - Welcome to the DCC 6.511111111
8 (7) P!nk - Runaway 6.5
9 (9) Son Mieux - Tell Me More 6.388888889
10 (10) Miley Cyrus - River 6.37

Week 35:

#35. Miley Cyrus - Used to Be Young

Waar Flowers knallend het jaar opende en vooralsnog dé hit van het jaar is, werd haar album Endless Summer Vacation toch wat lauwtjes ontvangen. River werd maar een klein hitje en opvolger Jaded deed het allemaal stroef. In Nederland zat er niet eens een Top 40 positie in. Vreemd genoeg kreeg single Angels Like You, van haar vorige album Plastic Hearts, ineens wereldwijde aandacht. Maar Nederland was al één van de weinige landen waar die single destijds al aansloeg dus de trend ging ons voorbij.

Om de concert special getiteld Endless Summer Vacation: Backyard Sessions een extra boost te geven voegde Miley onlangs een nieuwe track toe aan zowel het album als de concert special. Een track die terugblikt op een rumoerige periode in haar leven; de release viel samen op het 10-jarige jubileum van haar beruchte twerk-optreden met Robin Thicke tijdens de MTV VMA's en de release van Wrecking Ball. Used to Be Young lijkt tegelijk een statement te willen brengen tegenover het begin van haar carriere daar Miley in de bijbehorende video breekbaar zingt met een Mickey Mouse shirt aan, teruggrijpend op waar haar carriere begon: op Disney Channel. En ditmaal is ze ook weer terug in de hitlijsten!

#36. Doja Cat - Paint the Town Red

Het helemaal zat zijnde om als popsterretje gezien te worden besloot Doja Cat om met de release van haar opkomende album Scarlet zowel haar look als haar sound drastisch om te gooien en meer terug te grijpen naar haar raps. Dit samengaande met een vete met een deel van haar fans (zo verloor ze na wat opmerkingen heen en weer op Twitter maar liefst 500.000 volgers) levert het haar onmiddellijk resultaat op. Leadsingle Attention ontving al positieve reacties maar tweede single Paint the Town Red breekt alle records en is momenteel de meest gestreamde single wereldwijd. Ook verbreekt ze het record van Nicki Minaj door de meeste maandelijkse luisteraars op Spotify te hebben voor een vrouwelijke rapper, met momenteel meer dan 65.8 miljoen luisteraars. Vergezeld op die nieuwe single met een sample van Dionne Warwick's Walk on By kon een nieuwe notering in Nederland dan ook niet ontbreken.

#40. Snelle - Radio

Uitgebracht via zijn eigen label genaamd Lieve Jongens is de nieuwste single van Snelle, Radio, opnieuw een samenwerking met Donda Nisha, die ook achter zijn grootste hits Reünie en Smoorverliefd zat. Radio gaat over de herkenbaarheid van liefdesverdriet, zoals bijna iedereen dat wel op een bepaalde manier meemaakt. Om de single zoveel mogelijk bekendheid te geven ging Snelle op 31 augustus langs zoveel mogelijk verschillende landelijke en regionale radiostations. Zo stopte hij bij onder andere 538 en NPO Radio 2. En met resultaat want sindsdien is Radio niet van de radio af te slaan.

Week 36:

#33. Luke Combs - Fast Car

Country is hotter dan hot momenteel in de States. Onlangs werd de top 3 van de Billboard Hot 100 voor het eerst ooit volledig door country platen bezet. Morgan Wallen is zo'n artiest, die momenteel ook de langstlopende #1 van het jaar in het land heeft met zijn single Last Night, die ook over de grenzen successen aan het boeken is. Last Night werd ook in de UK een grote hit en opvolger One Thing at a Time bereikte hier de Tipparade. Het succes is in Nederland echter weggelegd voor de artiest die wekenlang de #2 in de States bezet hield met zijn cover van Tracy Chapman's Fast Car: Luke Combs. Inmiddels is het alweer 7 jaar geleden dat de laatste versie van Fast Car, in de uitvoering van Jonas Blue en Dakota, één van de grootste hits van 2016 werd. De 33-jarige zanger uit Nashville heeft al 3 Grammy's op zak en ontving al tweemaal de Entertainer of the Year Award bij de Country Music Association Awards, de grootste award show voor de country muziek in de States. Zijn cover van Fast Car leverde hem in Nederland zijn eerste Alarmschijf op en daarmee ook zijn eerste hit.

#38. Douwe Bob - This World Is Our Home

Ondanks zijn hernieuwde succes dankzij zijn deelname aan het Songfestival in 2016 leverde het Douwe Bob geen nieuwe hitsingles op in de Nederlandse Top 40. Ondanks meerdere albums de afgelopen jaren, die overigens ook prima ontvangen werden, leek de massa vooral geïnteresseerd in zijn tumultueuze liefdesleven en zijn optredens in de media, die niet altijd even positief voor hem uitpakten. Momenteel zit hij in het nieuwste seizoen van de Beste Zangers van Nederland en dat levert hem dan eindelijk die positieve boost op om weer een single in de lijst der lijsten te krijgen. In de nieuwste single This World Is Our Home viert Douwe het leven. "Het nummer gaat over je thuis voelen op deze plek, op deze aardkloot waar wij even mogen zijn. Ook dat ik vader ben geworden is toch wel een soort van nieuwe dimensie, een nieuwe laag. Die clichés zijn gewoon waar."

Week 37:

#15. Suzan & Freek, Claude - Vas-y (Ga Maar)

Nog geen jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met de 20-jarige Claude. Sindsdien heeft hij twee zeer succesvolle singles op zijn naam mogen zetten: Ladada (Mon Dernier Mot) en Layla. Zijn prestigieuze gig als voorprogramma van Stromae kon helaas niet doorgaan maar Claude blijft actief. Hij heeft zowaar een samenwerking weten te regelen met z'n muzikale helden Suzan & Freek. Al eerder dit jaar vertelde Claude bij 538 over zijn obsessie met de muziek van Suzan & Freek en daar hintte hij al stiekem richting een samenwerking met het duo. Die is er dan nu in de vorm van Vas-y (Ga Maar). Net als in de voorgaande singles van Claude wordt het Frans vermengd met het Nederland. Suzan en Freek vertellen over de single: 'Het is een gewaagd liedje, even iets anders. Je hoort alleen ons, de piano’s en de strijkers; dat zorgt wel voor een groot geluid. Het klinkt als een dromerige wereld en we hadden heel veel zin om zoiets te maken.'

#37. Kenya Grace - Strangers

We maken tot slot kennis met de Britse singer-songwriter Kenya Grace; de nieuwste sensatie op TikTok. Oorspronkelijk komt de zangeres uit Zuid-Afrika maar ze groeide op in Southampton. Met Amy Winehouse als grootste inspiratiebron timmert Kenya inmiddels al wat jaren aan de weg in de muziekindustrie en tekende ze begin dit jaar bij Warner. Door haar single Strangers te teasen op Instagram en TikTok verwierf Kenya al snel een flink aantal volgers dus de single ging na release, net als eerder dit jaar toen we een soortgelijke releasestrategie zagen bij David Kushner's Daylight, al snel viral. Strangers kenmerkt zich door de Drum 'n Bass sound die momenteel in de UK weer aan zijn comeback bezig is. Onder andere Rudimental en Becky Hill scoorden dit jaar al grote hits in hun thuisland met hun recente singles gedoopt in de Drum 'n Bass. Kenya Grace's Strangers voegt zich in dat rijtje toe en weet het succes door te verhalen over de grenzen.

Part 1 (de onvoldoendes)

Snelle-Radio 2

Luke Combs-Fast car 3
Als je een cover maakt, misschien het blokje creativiteit aanvinken? Dit is gewoon een copy paste maar dan vele malen slechter

Douwe Bob-This world is our home 3
Saai nikszeggend sky radio /het verzorgingstehuis safe op de radio nummer

Miley Cyrus - Used to Be Young: 6 (aan de ene kant een verademing tussen al het inwisselbare dance/pop-geweld van nu, aan de andere kant wel wat standaard ballad)

Doja Cat - Paint the Town Red: 4 (leuk die sample, maar verder hoor ik alleen het niet zo prettige stemgeluid van Doja Cat)

Snelle - Radio: 5 (Snelle klinkt steeds behaagzieker, iedere oneffenheid is netjes weggewerkt. Wel erg slim om je liedje Radio te noemen, want dat draaien de DJ's graag. Maar ja, het is ook wel weer goed gedaan.)

Luke Combs - Fast Car: 5 (de clip is een liveregistratie, dat is toch niet de single? Weer een cover van allang bewezen hit, dus qua originaliteit een 1, maar ik hoor wel een goeie stem en muzikaal is het praktisch hetzelfde gebleven)

Douwe Bob - This World Is Our Home: 6,5 (voor Douwe Bob heb ik wel een kleine zwak. Zingen kan hij zeker goed en zijn liedjes zijn meestal ambachtelijk degelijk, zonder echt te raken, maar je kunt niet alles hebben)

Suzan & Freek, Claude - Vas-y (Ga Maar): 4,5 (allemaal heel gevoelig, maar het lijkt ook bedoeld te zijn om zo gevoelig mogelijk te klinken, een beetje te veel van het goede. En het blijft (nog) niet hangen)

Kenya Grace - Strangers: 6 (voor mij de grote onbekende van dit zevental, maar wel uit UK, en dat is meestal wel een plus. In een lichte drum and bass-omgeving klinkt haar stem op haar plek, niet te heavy maar ook niet te slap)

Ik zie dat ik dit jaar nog helemaal niets heb beoordeeld, ook niet voordat ik AWOL ging. Ik heb wat te doen.

Arrie schreef:
Ik zie dat ik dit jaar nog helemaal niets heb beoordeeld, ook niet voordat ik AWOL ging. Ik heb wat te doen.

PinkPantheress en Ice Spice had je beoordeeld! Leuk dat je weer aanhaakt!

Week 1:

#36. Jengi - Bel Mercy

Leuk plaatje dat heel overwachts een hit werd door een viral video met een dansend jong meisje. Anders zou dat nooit gebeurd zijn. Maar catchy en opzwepend, prima track.
Cijfer: 7

#39. Benson Boone - Before You

Was deze alweer vergeten. Ik vind dat over het algemeen van Benson Boone trouwens, blijft bij mij allemaal niet hangen. Heel doorsnee singer-songwriter ballads in de hoek van Lewis Capaldi, zonder zich te onderscheiden. Mij ook te dramatisch aangezet.
Cijfer: 2

Week 2:

#21. Suzan & Freek - Slapeloosheid

Geen fan van dit duo, maar deze is nog best te doen. Catchy synth-riedeltje, lekker tempo erin. Degelijke popmuziek.
Cijfer: 6

#31. Trobi feat. Bilal Wahib & Ronnie Flex - Love Song

Ondanks de hip-hop namen is dit haast meer 80’s pop voor mijn gevoel, met dan nog een EDM-drop erin. Beetje een mix van dingen dus. Vind het niet zo bijzonder maar klinkt best lekker.
Cijfer: 6,5

#32. Cian Ducrot - I'll Be Waiting

Ik kan haast schrijven: zie Benson Boone hierover. Maar dit liedje vind ik iets sterker. Tenminste een refrein dat blijft hangen.
Cijfer: 3,5

#35. Tiësto - Lay Low

Ik vind Tiesto tegenwoordig nog best leuke dingen uitbrengen. In de hoek van Top 40-dancepop is dit zeker een van de sterkere dingen. Een prettige donkere ondertoon en de laag bewerkte vocalen van de coupletten vormt een fraai contrast tegenover het koor in het refrein.
Cijfer: 8

#37. Davina Michelle - Heartbeat

Dit klinkt toch precies als Avicii van tien jaar geleden? Enorm inspiratieloos wat dat betreft. Het is niet eens zó slecht, het liedje is best pakkend maar ik heb dit al zo vaak gehoord dat dat toch voor minpunten zorgt.
Cijfer: 4

Miley Cyrus - 6.0
Doja Cat - 5.0
Snelle - 6.5
Luke Combs - 5.0
Douwe Bob - 5.5
Suzan & Freek, Claude - 6.0
Kenya Grace - 5.5

Miley Cyrus - Used to Be Young: 7.0
Doja Cat - Paint the Town Red: 8.0
Snelle - Radio: 5.5
Luke Combs - Fast Car: 6.0
Douwe Bob - This World Is Our Home: 5.5
Suzan & Freek, Claude - Vas-y (Ga Maar): 6.0
Kenya Grace - Strangers: 7.0

Miley Cyrus - Used To Be Young 6.5
(Ik vind Miley een geweldige zangeres en daarom scoort ze praktisch altijd een redelijke voldoende, maar haar songs an sich zijn niet altijd memorabel, maar haar stem compenseert dat)

Doja Cat - Paint The Town Red 4.5
(Geen rap-fan, nooit geweest, de sample van ‘Walk on by’ doet me dat niet vergeten, de herhaling begint zelfs te irriteren, leuk clipje wel, maar gewoon niet mijn muziek)

Snelle - Radio 5.0
(Sommige van zijn nummers vond ik best goed, deze vind ik niet heel bijzonder, ook niet echt heel slecht, maar voor mij persoonlijk is het geen voldoende)

Luke Combs - Fast Car 5.5
(Ik ben fan van Luke Combs, geweldige stem, down-to-earth uitstraling en ik heb al liggen snikken bij zijn geweldige nummer ‘Doin’ This {die ik een 9 zou geven}, maar ik had al niks met het origineel van dit nummer, een magere voldoende dus)

Douwe Bob - This World Is Our Home 5.5
(Het is niet slecht, maar het is ook niet bijzonder, beetje middle of the road-nummer, och hetzelfde punt als Luke)

Suzan & Freek, Claude - Vas-y (Ga Maar) 1.0
(vreselijk van begin tot einde, ieder moment van dit nummer koude rillingen, zo slecht vind ik het, voor mij persoonlijk misschien wel het dieptepunt van het jaar)

Kenya Grace - Strangers 4.0
(ook niet helemaal mijn ding, maar na die vorige valt het nog enorm mee, maar hier ga ik zeker ook geen voldoende voor geven, beetje dubstep-soundje met een zwoel zangeresje, mwah)

8 voor Doja Cat, heerlijk hitje! De rest laat ik met veel plezier aan me voorbij gaan

Part 2-Supervoldoende

Doja Cat-Paint the town red 8,3

Laatste 3 volgen in part 3 (de middelmaat)

Miley Cyrus - Used to Be Young: 7
Doja Cat - Paint the Town Red: 6,5
Snelle - Radio: 5
Luke Combs - Fast Car: 5
Douwe Bob - This World Is Our Home: 5
Suzan & Freek, Claude - Vas-y (Ga Maar): 5
Kenya Grace - Strangers: 7.5

Part 3

Miley Cyrus-Used to be young 5,8

Suzan & Freek, Claude-Vas-y (Ga maar) 6
Laat Suzan eens alleen iets doen met een goede producer voor de afwisseling, daar zit echt wel iets in.
Zolang als duo blijft het keurig binnen de lijntjes.

Kenya Grace-Strangers 6,3

Miley stoot zichzelf uit de Top 10 en Doja Cat staat met een 6.33 net onder de Top 10 te bungelen. Kenya Grace scoort ook nog een voldoende (6.05). De rest scoort onvoldoendes (Snelle: 4.83, Luke Combs: 4.92, Douwe Bob: 5.17, Suzan & Freek, Claude: 4.75).

2 (2) Troye Sivan - Rush 6.625
3 (3) Dua Lipa - Dance the Night 6.557142857
4 (4) Taylor Swift feat. Ice Spice - Karma 6.542857143
5 (5) Miley Cyrus - Flowers 6.5375
6 (6) Kylie Minogue - Padam Padam 6.521428571
7 (7) Nothing but Thieves - Welcome to the DCC 6.511111111
8 (8) P!nk - Runaway 6.5
9 (9) Son Mieux - Tell Me More 6.388888889
10 (--) Miley Cyrus - Used to Be Young 6.383333333

Week 38:

#17. Tate McRae - greedy

Afgelopen jaar bracht de Canadese Tate McRae haar debuutalbum uit maar een doorslaand succes was haar eerste echte worp niet. In Amerika liep ze de top 10 mis en in Canada zelf wist ze ook geen #1 hit te scoren. Single She's All I Wanna Be deed het niet verkeerd, maar het was niet de grote hit die verwacht werd. Bijna een jaar geleden bracht ze voor het laatst muziek uit, dit in de vorm van 10:35, haar samenwerking met Tiësto. Nu is ze terug, en hoe!

Nieuwe single greedy ging met een 15-second snippet al viral op TikTok en al vlak na release zet die populariteit zich door. Het werd wereldwijd één van de meest gestreamde singles en de single is nu al in zowel de UK als de US een grotere hit dan She's All I Wanna Be. Deze nieuwe muziek werd geïnspireerd door een ervaring die ze had met een vreemde in een bar die opmerkte dat hij haar mysterieus vond. De vrij verlegen Tate besloot om met haar nieuwe muziek dus iets 'speelsers' en niet in de lijn der verwachting uit te brengen. Mede geschreven én geproduceerd door OneRepublic's Ryan Tedder klinkt de muziek een stuk poppy'er dan Tate's eerdere worpen. En dat resulteert in een dikke hit.

#38. Taylor Swift - Cruel Summer

Swifties begrepen er niks van in 2019; waarom bracht Taylor 'ME!' en 'You Need to Calm Down' uit als lead-singles van haar album 'Lover' terwijl er zoveel betere kandidaten te vinden waren op het album? Één van de tracks die al jaren aan populariteit genoot als deep-cut was Cruel Summer, de tweede track op het Lover album. En die trend werd groter... en groter... en groter. En deze zomer ging de track door het dak. Viral op TikTok en Top 3 posities in zowel de charts van de UK als de US. Nederland zou Nederland niet zijn als ze iets later op de trend hoppen, al deed de track het langer goed hier in Spotify. Maar nu, net ná de zomer, besluiten de radiozenders om tóch Cruel Summer een plekje op de playlists te gunnen waardoor 4 jaar na dato Cruel Summer alsnog die hitsingle van Lover wordt voor Taylor.

Volgens Taylor stond de track wel gepland om als single uitgebracht te worden in 2020, maar gooide de pandemie roet in het eten. Net als het meeste van Taylor's recente werk is deze gemaakt samen met producer en goede vriend Jack Antonoff.

#40. Olivia Rodrigo - get him back!

Waar haar debuutalbum SOUR zich kenmerkte door voornamelijk ballads kent opvolger GUTS voor Olivia Rodrigo een wat steviger rockgeluid. Dit uitte zich al in tweede single van het album bad idea right? maar deze ging aan Nederland voorbij. Dankzij het, opnieuw, grote succes voor Olivia Rodrigo na de release van haar tweede album GUTS slaat de derde single gelukkig wél weer aan voor de zangeres. Eigenlijk dus dezelfde route die haar debuutalbum bewandelde toen eerste en derde singles, drivers licence en good 4 u, hits werden en tweede single deja vu flopte in Nederland.

Olivia deed de single get him back! al spetterend live tijdens de MTV VMA's van dit jaar, een week voor de release van het nieuwe album. Over de inspiratie achter de single zegt Olivia: "I had such a desire to live and experience things and make mistakes and grow after Sour came out, I kind of felt this pressure to be this girl that I thought everyone expected me to be. I think because of that pressure, maybe I did things that maybe I shouldn’t have—dated people that I shouldn't have. get him back! werd dus al snel een anthem voor de vele fans van Olivia. Het album GUTS kwam in 14 landen terecht op de #1e positie waaronder Nederland.

Tate McRae - Greedy 4.5
(Ik vond de vorige singles van deze Canadese danseres/zangeres gewoon goed/leuk, maar deze vind ik een 13-in-een-dozijn nummer, getuige de hoge entry is het grote publiek het daar niet mee eens, maar ik vind hem maar matig)

Taylor Swift - Cruel Summer 5.0
(Van oudsher Swiftie, dit nummer is door corona destijds nooit een single geworden, er is ook geen clip van, maar volgens critici is dit het beste nummer van ‘Lover’, daar ben ik het niet mee eens, ik vind het ook geen bijzonder nummer in haar oeuvre en snap de hype nu ook niet, ze heeft zoveel mooier gemaakt)

Olivia Rodrigo - Get Him Back 4.0
(Haar vorige single ‘Bad Idea Right?’ was de eerste, waarvan ik echt onder de indruk was, maar die haalt dan natuurlijk de top 40 weer niet, dit is weer terug in het oude stramien, rebelse tienerromanproblemen in een verdund Avril Lavigne-sausje, nee wederom mager)

Gast
geplaatst: vandaag om 09:02 uur

geplaatst: vandaag om 09:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.