MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Bebe 5,5
Tim 6,0

Danny Vera - Roller Coaster 4.5

Jonas Blue ft. Theresa Rex - What I Like About You 3.5

Lil Nas X - Old Town Road / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road [Remix] 7.5

Bebe Rexha - Last Hurrah 4.0

Avicii - S.O.S. 4.5

Ik word ook niet heel enthousiast van dit nummer. Maar eerlijk is eerlijk, dat werd ik ook niet van Wake Me Up

5,5

5,5

Ik geef zelf nog een 5,5, resulterend in een 5,67 voor Avicii.

1. Billie Eilish - bad guy (7,79/21)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Lizzo - Juice (7,07/22)
6. Danny Vera - Roller Coaster (7,02/16)
7. Duncan Laurence - Arcade (7,00/17)
8. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (6,93/14)
9. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
10. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)

Ellie Goulding - Sixteen

Het was de laatste tijd wat stiller rondom Ellie Goulding. Haar laatste album dateert alweer van 2015, een album dat het voor mijn gevoel ook niet geweldig deed. Daarna volgde nog Still Falling for You als themesong van de laatste Bridget Jones-film, en verzorgde ze de vocalen op First Time van Kygo. Eind vorig jaar zagen we haar alweer de vocalen op een EDM-plaat verzorgen, namelijk Close to Me van Diplo (een top 10-hit!). Toen had ik al het gevoel dat dat het eerste teken was dat er weer nieuwe muziek van Ellie aan zou komen. En inderdaad: een paar maanden terug verscheen de nieuwe single Flux, een rustige, sfeervolle ballad. Het deed niet al te veel. Nu scoort ze wel weer een hit met Sixteen, een uptempo synthpopliedje.

Het is eigenlijk allemaal weinig verrassend. De stem van Ellie geeft het al meteen een vertrouwd geluid. De sound is wat hipper door de EDM-invloeden, al hoorden we dat ook al op haar Kygo-collab. Het liedje zelf gaat over terugverlangen naar de zorgeloze tienertijd. Er zit zelfs een verwijzing naar MSN in (‘just two kids kicking it on MSN’) wat ik zelf erg leuk vind, want dat chatprogramma is voor mij erg belangrijk geweest in mijn tienertijd. Ik heb zelden artiesten over MSN horen zingen, enige wat me te binnen schiet is een stukje rap op Dom, Lomp en Famous. Dat was toen MSN nog bestond, nu is het een symbool van nostalgie geworden.

6,7

Arrie schreef:
Eind vorig jaar zagen we haar alweer de vocalen op een EDM-plaat verzorgen, namelijk Close to Me van Diplo (een top 10-hit!). Toen had ik al het gevoel dat dat het eerste teken was dat er weer nieuwe muziek van Ellie aan zou komen.

Dit stukje tekst riep bij mij de vraag op of je Close To Me kunt zien als eerste single van een nieuw album of niet. Ellie Goulding is namelijk wel gewoon hoofdartiest op dat nummer en wordt ook als eerste genoemd, voor Diplo. Voor deze fansite is het ook niet duidelijk of Close To Me leadsingle is of niet, dus een antwoord heb ik er niet op

Hmm het leek mij echt een losse single. Maar tegenwoordig zie je dat soort collabs wel vaker op albums verschijnen.

5 valt mee voor Ellie begrippen

Beetje vrouwelijke Ed Sheeran vs. platte EDM. Was een behoorlijke zit om dit af te luisteren...

2,5

Inderdaad een weinig verrassend nummer in de lijn van Close To Me, al wordt het denk ik wel een iets minder grote hit dan dat nummer. Ik kan Ellie doorgaans prima hebben, al vind ik haar grootste hit Love Me Like You Do wel weer afschuwelijk. De hoop dat ze ooit nog een nummer als Lights maakt heb ik wel opgegeven.

8

johannesA
7,3

3,5

5 klinkt een beetje onaf

Weer eens bijgelezen/bijgeluisterd:

3,5 Davina Michelle - Skyward
5,0 Alvaro Soler - Loca
2,0 Wulf & Miss Montreal - Scared of Love
5,0 Panic! at the Disco - Hey Look Ma, I Made It
6,0 Ava Max - So Am I
7,5 Billie Eilish - bad guy
6,5 Danny Vera - Roller Coaster
3,5 Jonas Blue ft. Theresa Rex - What I Like About You
6,5 Lil Nas X - Old Town Road / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road [Remix]
4,5 Bebe Rexha - Last Hurrah
4,5 Avicii - S.O.S.
6,0 Ellie Goulding - Sixteen

4,0 wat klinkt dit gedateerd zeg

Een 5,48 voor Ellie. Nét geen voldoende.

1. Billie Eilish - bad guy (7,77/22)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Lizzo - Juice (7,07/22)
6. Duncan Laurence - Arcade (7,00/17)
7. Danny Vera - Roller Coaster (6,98/17)
8. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (6,90/15)
9. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
10. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)

George Ezra - Pretty Shining People

George Ezra had in 2014 meteen een daverend debuut in de Top 40. Budapest werd een top 30-hit en stond meer dan 30 weken genoteerd! Echter, dat succes kon hij niet meteen opvolgen. Hij had nog wat tipnoteringen, maar een tweede Budapest leek er niet in te zitten. Ezra nam vervolgens alle tijd voor zijn tweede album: vier jaar zonder nieuwe muziek is tegenwoordig echt een lange tijd. Het moet spannend zijn geweest toen ie dat uitbracht. Zou men nog geïnteresseerd in hem zijn? Nou, in Engeland wel: Paradise werd vorig jaar nét geen nummer 1-hit. Nederland leek hem echter wel vergeten te zijn. Totdat Shotgun uitkwam, opgepikt werd door de radio en zelfs het succes van Budapest overtrof! George is weer helemaal terug.

En ditmaal haalt hij in de slipstream van de grote hit wél nogmaals de Top 40. Pretty Shining People is de single waar hij dat mee voor elkaar krijgt: een loom feelgood-liedje met een direct meezingbaar refrein. Toch vraag ik me af of hij in Nederland niet beter voor een re-release van Paradise had kunnen gaan, daar zit namelijk wat meer pit in. Pretty Shining People klinkt niet alleen feelgood, het draagt ook een boodschap uit van positiviteit, van de kracht van liefde en samenzijn. In de coupletten uit George zijn zorgen aan een vriend waarmee hij in de auto zit (wel een mooi vervolg op Shotgun natuurlijk), maar die reageert: joh, je moet alles niet zo overdenken, samen komen we er wel uit. Het is wel een heel makkelijk antwoord, als zeer vaardig overdenker wou ik dat het zo simpel was.

5,2 Paradise had wel een ruime voldoende gekregen

5

Zijn liedjes zijn wel pakkend maar ik vraag me af hoe ver hij was gekomen zonder zijn karakteristieke stemgeluid. Ik vind zijn muziek verder redelijk nietszeggend, al was Budapest nog wel geinig.

Budapest vond ik wel leuk en ook Shotgun kon ik best hebben, maar voelde voor mij al geforceerder. Met dit gaat hij voor mij gevaarlijk richting suf radiobehang. Het is alleen dat zijn stem niet doorsnee is.

4.5

5,5

Zijn vorige singles waren beter, dit is vrij banaal.

Zijn liedjes zijn misschien wel pakkend, maar ze beklijven niet.
Grappige clip wel.

5,5

6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 07:47 uur

geplaatst: vandaag om 07:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.