MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
Als Kate wint schrijf ik me uit.

hoi123 schreef:
Spoiler: The National wint weer.
The National is de Mathieu van der Poel van de muziekscene.

3. Caterina Barbieri – Fantas (30 punten, 10 keer genoemd). Nummer 1 van Masimo

Ook Fantas mocht alleen op de nummer-een-positie van zijn nominator rekenen en in dit geval is dat extra zuur voor de artiest, aangezien het aantal topposities doorslaggevend was tussen de zilveren plak en de bronzen plak in deze finale. Deze artiest, de Italiaanse Barbieri, heeft een erg interessante visie op haar muziek: de repetitieve synthesizer-arpeggio’s die haar muziek voortdrijven hebben het doel de luisteraar in dezelfde meditatieve toestand te brengen als tijdens het hardlopen. Voor Barbieri is geluid onlosmakelijk verbonden aan ruimte: de manier waarop ruimte geluid laat disintegreren of juist weerkaatsen geeft volgens haar een eleverende dimensie aan de muziek. Om deze reden probeert ze dan ook in grote ruimtes op te treden, zodat haar wervelstromen van arpeggio’s het beste tot hun recht komen. Dit effect lijkt ze na te proberen te bootsen in Fantas, waarin de noten rondom de constant meanderende synthlijn regelmatig worden versterkt, weerkaatst of verwrongen. Als resultaat wordt de luisteraar inderdaad in een soort trance gebracht en zal voor velen de tien minuten omvliegen. Desalniettemin is deze groep net niet groot genoeg om Barbieri een zilveren of gouden plak te bezorgen.

Tof hoor - derde!

Wat betreft de top-2 vrees ik het ergste. Leuk je gekend te hebben, Jordi. Tip nog even snel een supertiptoppertip.

Zou ook mijn nummer 1 zijn geweest om het extra zuur te maken...

Ennn hier dan het podium, allebei nominaties van Edgar18. Vind ik een verdachte zaak.

2. Kate Tempest - People's Faces (30 punten, 9 keer genoemd). Nummer 1 van Johnny Marr, Teunnis en Choconas.
Genomineerd door Edgar18

Gecondoleerd aan de fanbase en gefeliciteerd aan de Kate-haters (hier zit ergens een woordgrap in): het is hem toch niet geworden voor People’s Faces. Dat het nummer veelbesproken is, is begrijpelijk: op de climax van The Books of Traps and Lessons toont Tempest op interessante wijze hoe het persoonlijke en het politieke zich in haar visie kunnen vermengen. Ze concludeert dat het land waar ze geboren is in rap tempo uiteenvalt en dat er weinig is om optimistisch over te zijn. Maar juist hierdoor, rapt ze, wordt het persoonlijke nog belangrijker: in de intimiteit met haar geliefde (ze is rond de release van dit album achteloos uitgekomen als lesbisch), en simpelweg in het vinden van vrede in de gezichten van mensen op straat. De normaal gesproken vrij uitbundige instrumentale begeleiding is hier door producer Rick Rubin uitgekleed tot een simpele pianobegeleiding waar Tempest haar spoken word overheen legt, waardoor dit nummer eigenlijk niet meer klinkt als hiphop. Het is eerder een soort monumentaal anthem, een pleidooi voor meer empathie, voor meer het persoonlijke, ondanks het politieke. Het feit dat dit sentiment in deze roerige tijden toch mensen kan bereiken uit zich in deze podiumplek.

_____________________________________________________________________________________

1. Little Simz – Venom (35 punten, 12 keer genoemd). Nummer 1 van Ploppesteksel, Koenr en Edgar18.
Genomineerd door Edgar18

En ja hoor, ondanks het feit dat ze in de halve finaleladder nog door Tempest werd verslagen pakt Little Simz, of Simbiatu Abisola Abiola Ajikawo, hier gewoon haar tweede maandwinst van het jaar! Ik link stiekem in plaats van de studioversie even de live-uitvoering van dit nummer, omdat hier voor voor- en tegenstander toch wel onmiskenbaar duidelijk wordt dat Ajikawo in ieder geval op technisch gebied echt ongelooflijk goed kan rappen. Op Venom, waarschijnlijk het meest pissige nummer (sorry Jamila Woods) van haar bejubelde plaat dit jaar, uit Ajikawo haar onvrede met haar onderdrukkers, binnen en buiten de hiphopindustrie, en de gevolgen die deze onderdrukking heeft op haar psyche. In het kort, de situatie is Venom. Ze wordt begeleid door een intrigerende combinatie van een grimmige synthesizer en violen die plots komen opduiken in overgangsmomenten, wat het geheel een nog spannendere ervaring maakt. Wat men er ook van vindt, we kunnen niet ontkennen dat Little Simz 2019 domineert, binnen en buiten dit topic.

Little Simz album van het jaar tot nu toe, dus ook niet zo heel verrassend

Hoezee, rapsterren (woordgrap) uit Londen aan de top! =)

Met de vorige Simz-maandwinnaar had ik niets, vnl door de gruizige stemopname en het Albert Heijn-basdeuntje. Venom is daarentegen fantastisch: heel dreigend, sterk onderwerp en overtuigend gebracht. Blij met deze maandwinnaar.

hoi123 bedankt voor de presentatie!

Nummers 1 en 2 zijn duidelijk niet aan mij besteed, maar liever Little Simz dan Kate Tempest en liever deze dan die vorige van haar...

Thanks, Roeland. Leuke, inhoudelijke tekstduidingen!

Genot om te lezen hoi123

Kate

Maar wel een mooie uitslag en een mooie winnaar

Wat een fijne presentatie trouwens, hoi123! =)

Fijne winnaar, boeiende presentatie ??

hoi123 schreef:
Ennn hier dan het podium, allebei nominaties van Edgar18. Vind ik een verdachte zaak.
Whoop, whoop, extra nominatie komende maand

Bedankt voor de presentatie hoi123, fijn om te lezen. Mijn favorieten op plek één en vijf, het kon minder.

Noice, alweer zin in de ontdekronde. Is er iemand die 'm kan opzetten?

Aangezien ik ook al zin heb in de volgende ronde en Teunnis altijd beweert dat er toch echt vaart gemaakt moet worden, presenteer ik u de voorselectie voor song van het jaar 2019 maand Juni.

Wederom zijn er 24 nummers automatisch genomineerd.

De vijf hoogst genoteerde singles uit 2019 op RYM t/m 30 juni:

(Sandy) Alex G - Gretel
Jai Paul - Do You Love Her Now
Carolina Polachek - Door
Robyn - Ever Again
Zack Fox & Kenny Beats - Jesus Is The One (I Got Depression)

De vijf best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand juni uit het topic Maak kennis met 2019:

Tropical fuck storm - Paradise
Rosalia - Aute Cuture
Tyler the creator - IGOR'S THEME
Bonnie 'prince' billy, Bryce Dressner, Eighth Blackbird - Beast for Thee
Kasper marott - Drømmen om Ø (Forever mix '19) Kulør 002

Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de recentste weeklijst van de MuMeAfrekening 2019:

Bat For Lashes - Kids In The Dark
Fields - Border Boys
Kishi Bashi - Summer of '42
Julien Baker - Red Door
The Slow Show - Vagabond

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de negen populairste albums op MusicMeter uit Juni 2019. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Thom Yorke - Dawn Chorus
The Raconteurs - Help Me Stranger
Black Midi - 953
Bruce Springsteen - Western Stars
Black Pumas - Colors
Calexico & Iron and Wine - The Bitter Suite (Pájaro / Evil Eye / Tennessee Train)
Richard Hawley - Off My Mind
Madonna - God Control
Silversun Pickups - Freakazoid

De 24 genomineerde in alfabetische volgorde:

Bat For Lashes - Kids In The Dark
Black Midi - 953
Black Pumas - Colors
Bonnie 'Prince' Billy, Bryce Dressner, Eighth Blackbird - Beast for Thee
Bruce Springsteen - Western Stars
Calexico & Iron and Wine - The Bitter Suite (Pájaro / Evil Eye / Tennessee Train)
Carolina Polachek - Door
Fields - Border Boys
Jai Paul - Do You Love Her Now
Julien Baker - Red Door
Kasper marott - Drømmen om Ø (Forever mix '19) Kulør 002
Kishi Bashi - Summer of '42
Madonna - God Control
Richard Hawley - Off My Mind
Robyn - Ever Again
Rosalia - Aute Cuture
(Sandy) Alex G - Gretel
Silversun Pickups - Freakazoid
The Raconteurs - Help Me Stranger
The Slow Show - Vagabond
Thom Yorke - Dawn Chorus
Tropical Fuck Storm - Paradise
Tyler the Creator - IGOR'S THEME
Zack Fox & Kenny Beats - Jesus Is The One (I Got Depression)

Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige twee voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2019 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

25. Jungstötter - Silence spotify:track:4fr5ehZiRSjbTQCC3zUvOy
26. Matmos - Plastic Anniversary spotify:track:4PUbCmbIfIIKUW6Zka4Dfp

27. Thom Yorke - Twist spotify:track:28RuGuBl6W3Hkg1sYPsWMM
28. Bon Iver - Faith spotify:track:3mZHmZahGKJwP0GDtWaOq8

29. Underworld & Ø [Phase] - Border Country
30. Tshegue - M'Benga Bila

Hardgaan op deze twee tracks tijdens DTRH like wtf

Machtige maandwinnaar ook trouwens. En een machtige presentatie mister EY EY EY EY123

31. Midori Takada & Lafawndah - Ceremonial Blue
32. Gillian Hills - Little Soldier spotify:track:1CXB9bP5VcR7JvZdECWLEl

33. 75 Dollar Bill - Tetuzi Akiyama spotify:track:1Ls5sH1Wp1IzomD1dJpEdD
34. Tommy T feat. Mahmoud Ahmed - Anchin spotify:track:5GrexTuvi4GSHuqdWI7Qb5

Ik hoop dat er mensen zo vriendelijk zijn om Plaid - Dancers, Tunnelvisions - Tucan en iets van het debuutalbum van KOKOKO! mee te nemen...

35. Hobo Johnson - Typical Story spotify:track:3CTBO7cZM8tM3jIZmAWiFr
36. Mattiel - Keep The Change spotify:track:6fxLWm0I1MyHxkrTHAZ1I0

37. Angie McMahon - Pasta spotify:track:4CItYPcJYOWN2U5NYgkHx4
38. Ezra Collective feat. Jorja Smith - Reason in Disguise spotify:track:0ebJuVgQ6VoS1mc7b713J2

39. Jenny Hval - Ashes to Ashes
40. Freddie Gibbs & Madlib feat. Yasiin Bey & Black Thought - Education

Mijn Spotify doet even vreemd dus ik probeer over een uurtje nog een keer de linkjes toe te voegen.

41. Shinichiro Yokota - Timeless spotify:track:5c1oS0XoNBejfyJMFUFppS
42. Taylor Swift - You Need to Calm Down spotify:track:29fRTIKsJhLUJoldM89GZS

43. Jaeho Hwang - Transience spotify:track:1rCWYYinjqinJ0ydxZqw1o
44. Хадн Дадн - Киви кошелёк spotify:track:3BIUHhUHVpv60ZehwrogGb

123poetertjes schreef:
29. Underworld & Ø [Phase] - Border Country spotify:track:7zAoGI2akC1znyhqKB9F3g
30. Tshegue - M'Benga Bila spotify:track:1pE8S1Axswlp7YMrlDKt4I

Edgar18 schreef:
39. Jenny Hval - Ashes to Ashes spotify:track:6DnvvG2gOew4ZAv2ROK5lA
40. Freddie Gibbs & Madlib feat. Yasiin Bey & Black Thought - Education spotify:track:7kYqWxsKFTQYSUkEmkepFF

Mijn Spotify doet even vreemd dus ik probeer over een uurtje nog een keer de linkjes toe te voegen.

Spotify-URI's toegevoegd.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:10 uur

geplaatst: vandaag om 17:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.