menu

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
Veel sterkte jordi!

Allereerst nogmaals jordidj1 veel sterkte toegewenst. Niet alleen namens mijzelf, maar namens iedereen in dit topic!

Toevallig heb ik vandaag een vrije dag, dus ik zal de presentatie van jordi overnemen.

Musicmeter song van het jaar uitslag finale September 2019 (20 stemmers):

12. Tropical Fuck Storm - Braindrops (16 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: aerobag, hoi123)

TFS is geen onbekend gezicht voor een maandfinale, eerder sleepte ze met de rauwe liefdesklaagzang Paradise een 9e plek in de wacht. Ondanks dat ze ook deze ronde op twee stembiljetten bovenaan de lijst pronkten (hoi123 en ondergetekende zijn het wel vaker eens), zit er deze maand toch niet meer in de dan de rol van hekkensluiter.
Braindrops was de vierde single van het album met dezelfde titel en geeft zijn geheel eigen invulling aan het punk genre, op RYM mooi omschreven als ‘Art Punk’. Voor Garreth Liddiard overigens geen vreemd genre, met zijn vroegere band The Drones werd de blauwdruk van TFS eigenlijk al opgeworpen. Braindrops is een song met sterke voortkabbelende gitaarritmes en een dynamisch zangspel tussen Garreth en zijn vrouwelijke bandgenoten. De tekst gaat over de gentrificatie van Melbourne en de bevolking die de andere kant op kijkt om hun eigen luxe leventje niet te verliezen.
Daarnaast word in deze track de Sanza gebruikt, het lievelingsinstrument van de Kameroense Francis Bebey en laat ik daar nou vorige week net een stuk over geschreven hebben in het Afrikaans album van de week topic. (Shameless self promotion)

TFS was dit weekend te bewonderen op Le Guess Who?, helaas was ik zelf op congres dit weekend, anders had ik zeker vooraan gestaan. Kunnen andere users bevestigen of ze hun live reputatie waar gemaakt hebben?

Sterkte Jordi!

Sterkte idd Jordi!

11. Céu - Coreto (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: charlotte2807)

Een Zuid-Amerikaanse popsong? Die kan maar uit de koker van één man komen: Koenr. Dankzij hem blijven wij ook hier in het SvhJ topic goed op de hoogte van al dat moois dat aan de andere kant van de Atlantische uitgebracht wordt. In de halve finale scoorde ze nog opmerkelijk hoog, met een virtuele vierde plek. Ze verloor helaas momentum in deze finale ronde
De eerste hoge tonen doen me wat denken aan het recente album Anima van Thom Yorke, maar de warme bas klanken en de krachtige maar tedere Braziliaanse stem nemen al snel de overhand. De elegantie spat er vanaf. Een fusie van elektronica en samba; een verslavend en slim in elkaar gezet popliedje is het resultaat.
Maria do Céu Whitaker Poças, oftewel Céu, is overigens absoluut geen nieuwkomer. Ze heeft sinds 2005 al 5 langspelers uitgebracht. Het woord Céu betekent in het Portugees hemel of lucht, wat wel heel toepasselijk is voor haar muziek. Hoewel ze steeds meer een Elektronische sound omarmd, blijft ze haar voorliefde voor Brazliaanse composers altijd trouw. Volgens meerdere bronnen op het internet mag ze tot een van de meest consistente Braziliaanse artiesten gerekend worden, ze stelt nooit teleur.

10. Tyler, The Creator - I THINK (17 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door 7744leon)

Dit decennia heeft Tyler’s evolutie van controversiële herrieschopper tot innovatieve muzikale duizendpoot zich voor het publiekelijke oog geopenbaard. Zijn talent en ondernemerschap stak al de kop op ten tijde van zijn deelname aan hiphop collectief Odd Future, maar zijn eerdere solo albums werden met gemixte kritieken ontvangen. Wel werd duidelijk dat Tyler op zoek was naar zijn eigen sound en zijn hand niet omdraaide voor de nodige experimentatie. Flower Boy uit 2017 bleek een schot in de roos. Waar Tyler eerder nog beschuldigd werd van homofobie, voelde Flower Boy als een frisse wind van oprechtheid. Naast de tracks die de gevoelige snaren wisten te raken, kende het album ook genoeg verslavende bangers. Het Album van dit jaar, Igor, duikt nog verder het neo-soul konijnenhol in en Tyler’s hiphop roots treden meer naar de achtergrond. The Creator heeft dusdanig indruk gemaakt met zijn eigen (fusie van) stylen dat meerdere publicaties al spreken van Tyler-esque muziek, iets wat eigenlijk alleen weggelegd is voor de echte grootheden.
I THINK. kent een krachtige opzwepende beat, een fenomenale bridge en karakteristieke samples (Geen samples van Kanye West’s Stronger, wat op internet geopperd wordt). In het opvallende refrein wordt Tyler bijgestaan door Solange (je weet wel, het zusje van Beyonce).
Tyler mag dan gegroeid zijn als artiest, een nipte top 10 positie is toch waar hij deze maand blijft steken.

aerobag schreef:
TFS was dit weekend te bewonderen op Le Guess Who?, helaas was ik zelf op congres dit weekend, anders had ik zeker vooraan gestaan. Kunnen andere users bevestigen of ze hun live reputatie waar gemaakt hebben?

Wat mij betreft wel, ik vond het een supervet optreden! Helaas kon ik maar een half uur blijven, ik wilde ook nog een stuk van Fatou meepakken.

9. Danny Brown - Dirty Laundry (21 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via RYM)

De afgelopen zijn er een behoorlijk aantal hiphop grootheden opgestaan. Denk aan Kendrick Lamar, Kanye West, Run The Jewels… Wie wat mij betreft echter ook zeker in dit rijtje thuis hoort: Danny Brown. Sinds 2010 een constante stroom van kwalitatief sterke albums uitgebracht, met Atrocity Exhibition als zijn (huidige) magnus opum. Een unieke stem met een eigenzinnige en knettergekke productie, dat kenmerkt de muziek van Danny Brown.
De zeer rijke productie van Dirty Laundry ligt in handen van de almachtige Q-tip en geeft een flinke jaren 90 vibe af, mede door de scala aan gebruikte samples. De productie doet haast nostalgisch en cartoonesk aan. De tekst van Dirty Laundry is (zoals altijd bij Danny Brown) enorm gevat en humoristisch en de aflevering absoluut on point “ACTUAL CHANGE”.
Danny verovert een negende plek, mede door het gebrek aan nr.1 noteringen. Niet getreurd fanboys, want Combat is nog steeds in de running.

8. Perfume Genius - Eye In The Wall (22 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via MuMe-afrekening)

Perfume Genius heeft al behoorlijke naam gemaakt in de indie pop scene. De synthpop albums van Mike Hadreas zijn onder de kenners bejubled en bekroond. Eye in the Wall kondigt echter een zeer welkom nieuw tijdperk aan voor Perfume Genius: Minder bombastisch met meer subtiel gebruik van synthesizers dan we gewend zijn van deze Amerikaanse muzikant.
Wat meteen opvalt zijn de drums met psychedelische eigenschappen met daarboven op de bedwelmende vocalen. Ik krijg er ook een soort beklemmend disco gevoel bij, een zweterig trance hok ergens in een Aziatische kelder. Door de bijna negen minuut durende track heen wordt er gevarieerd met ritmes en deinen de klanken van synthesizers als een licht onstuimige ocean rond de kamer.

Alhoewel nummer 1 noteringen achterwege bleven, beoordeelden veel stemmers deze track toch met een tweede of derde plek. Erg sterke single die mij watertandend vooruit laat kijken naar een volledig album vol met neo-psychedellica van deze creatieve mastermind.

Dirty Laundry is echt een heerlijk nummer, jammer dat ie onder Combat eindigt. Bij de albumstatistieken staat ie er wel (nipt) boven.

7. Danny Brown - Combat (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door jordidj1, nummer 1 van: jordidj1, 123poetertjes)

Slechts één puntje meer dan Dirty Laundry, maar toch twee plekken meer op de ranglijst; Combat mag zich de winnaar noemen van het vriendschappelijk onderonsje.
De productie van Q-tip valt duidelijk in de smaak, want 2/3 van de door Q-Tip geproduceerde tracks op uknowwhatiamsaying? Hebben de finale gehaald, en wie weet waar Best Life gaat eindigen, mocht deze mee doen. Combat kent een veel nadrukkelijkere jazz productie, iets wat we veel meer gewend zijn van Q-tip. Op het derde refrein en in de outro is Q-tip (samen met zijn neef Consequence) ook nog eens rappend te horen. De teksten gaan over het overleven op the streets, oftewel de Combat Zone. De intro en outro gebruikt een sample uit ’80 Blocks from Tiffany’s”, een documentaire waarin de dagelijks leed en leven van verschillende gangs uit New York gevolgd wordt. Het thema van deze track wordt zo nog eens extra benadrukt.

Een respectabele zevende plek, maar toch bekruipt mij het gevoel dat Danny Brown hier hetzelfde overkomt als Tool en Lana Del Rey in de vorige finale, namelijk dat een dubbele finale plek mogelijk tot een verdeling van het stemgedrag leidt en daarmee tot lagere noteringen.

6. Georgia - About Work the Dancefloor (The Black Madonna Remix) (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door jordidj1, nummer 1 van: Titmeister, Arno, Arbeidsdeskundige)

Georgia, of GEoRGiA (artiesten worden ook steeds gekker met hun artistieke vormgeving van de namen) is een muzikante uit Londen met een neusje voor de electropop. Voor de remix van About Work The Dance Floor heeft ze de overzeese hulp ingeschakeld van de Amerikaanse Black Madonna, begaafd DJ en uitgesproken social justice warrior. Het origineel blijft behoorlijk intact, maar krijgt dankzij de remix en de vervorming van het tempo net even die extra bite.
De muziek doet mij aan Robyn denken, net zulke empowering feelgood music. De beats zijn speels en zeer groovy. Sla deze uitnodiging om de heupen eens los te gooien maar eens af. De stem van Georgia blijft een blikvanger, ook in de remix. Een meeslepend stembereik die de luisteraar de nodige moed op de dansvloer meegeeft, een kwaliteit die mij ook aan Robyn doet denken. Georgia en Black Madonna produceren hier een sound waarin je helemaal op kan gaan, en heeft een aantal users hier totaal weten te veroveren. En dat zelfs zonder een nummer 1 notering van degene die haar genomineerd heeft!

Ok, het was een sterke finale, maar de top 5 kent toch wel erg veel vertegenwoordiging uit de staart van mijn lijstje. Hopen op clipping. of Gang Starr als winnaar.

jordidj1 sterkte!

5. yeule - Pocky Boy (28 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: Ploppesteksel)

Nat Cmíel begon haar muzikale reis vanuit Singapore, maar werkt inmiddels als muzikante/producer in Londen. Ze beschrijft zichzelf als een “Fourth Generation Goth”. Ze haalt veel van haar inspiratie o.a. uit videogame soundtracks en shoegaze, wat zich voornamelijk weerspiegeld in de hoogtonige synthezisers en de fuzzy lagen die over haar liedjes heen hangen. Zo ook in Pocky Boy, vernoemd naar het snoepgoed met dezelfde naam. De titel van het liedje zou een verwijzing zijn naar genderbased marketing, alhoewel volgens Cmíel de tekst van het nummer gaat over een tijd waarin ze emotioneel onstabiel was en tijdens de zoektocht naar een uitweg haar alter ego yeule ontdekte.
Op Pocky Boy creëert yeule een dromerige, doch iet wat duistere atmosfeer. Haar zang is oprecht en past perfect bij de toon van haar muziek. Alhoewel veel nr.1 noteringen uitbleven, wist de muziek toch vele stemmers te raken en pakt yeule (misschien wat verassend) de vijfde plek.

4. Big Thief - Forgotten Eyes (31 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: stardust_be, Simon77, Choconas, Gretz)

Big Thief ging kort geleden in een ijzersterke maandfinale dankzij Not er met de winst vandoor en is nu met Forgotten Eyes terug voor meer. Maar u ziet, een dubbele maandwinst is tot nu toe alleen nog weggelegd voor Little Simz. Aan de nummer 1 noteringen heeft het niet gelegen, geen ander nummer in deze lijst stond zo vaak bovenaan.
Het is al eerder aangekaart, maar qua productie is Big Thief onovertroffen. (Goh Lee Kwang even niet mee gerekend). Twee volwaardige albums die door de muziekjournalisten zeer positief ontvangen zijn en vast in veel eindejaarslijstjes terug te vinden zullen zijn. Adrianne Lenker blijft een dijk van een stem hebben en dat rauwe randje past perfect bij de folk muziek op Forgotten Eyes. Het komt vooral allemaal heel oprecht en goudeerlijk over, een warme deken na een lange tocht van huis. Het is niet gek dat de muziek van Big Thief met veel users zo goed resoneert, al weet ik ook dat er hier een paar zijn die de muziek maar te soft vinden.

aerobag schreef:

Absoluut. Op plaat (zeker deze single) was ik niet zo weg van de stem van de zanger, maar live werkte het voor mij wel heel goed. Enorm tof optreden. Ataloona stond wel vooraan, dubbel zo hard te genieten om jouw afwezigheid te compenseren.

Pfieuw.... gelukkig geen Big Thief bovenaan, ik zat even met samengeknepen billetjes na de laatste twee ingediende lijstjes.

Koenr schreef:
(quote)

Enorm tof optreden. Ataloona stond wel vooraan, dubbel zo hard te genieten om jouw afwezigheid te compenseren.

Fak-king vet. Ben compleet schor.

Een rectificatie, dankzij het niets ontziend oog van Edgar18. 4 punten van Combat waren onterecht naar Dirty Laundry gegaan. Daarnaast eindigt Céu boven Dirty Laundry en I THINK vanwege nr. 1 klasseringen.

Klassement is nu:

4. Big Thief - Forgotten Eyes (31 punten, 9 keer genoemd)
5. yeule - Pocky Boy (28 punten, 10 keer genoemd)
6. Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix) (26 punten, 8 keer genoemd)
7. Danny Brown - Combat (26 punten, 8 keer genoemd)
8. Perfume Genius - Eye In The Wall (22 punten, 9 keer genoemd)
9. Céu - Coreto (17 punten, 7 keer genoemd)
10. Danny Brown - Dirty Laundry (17 punten, 6 keer genoemd)
11. Tyler, The Creator - I THINK (17 punten, 8 keer genoemd)
12. Tropical Fuck Storm - Braindrops (16 punten, 5 keer genoemd)

Top 3 volgt later!

3. DIIV - Blankenship (32 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via MuMe-afrekening, nummer 1 van: dumb_helicopter, Johnny Marr)

Blankenship is een groeibriljantje gebleken. In de halve finale met de hakken over de sloot, maar krijgt hier in de finale even mooi het brons opgespeld. Blankenship was de derde single van het album “Deceiver” en daarmee gelijk ook verreweg de meest ambiteuze single. DIIV is een indierockformatie die altijd met een schuin oor naar shoegaze geluisterd heeft. Blankenship verwijst naar de kolenmagnaat Don Blankenship een climate change-ontkenner en volgens velen het toppunt van kapitalistische hebzucht. Deze track is een betoog om in opstand te komen tegen de wereldvervuilers en is niet voor niets uitgekomen op 20 september, de dag van een wereldwijde klimaat staking.
Dit nummer is meer dan alleen een protestsong, de opbouw is namelijk zeer doordacht, met een refrein wat de volle aandacht opeist. De gitaren zijn niet zo snijdend, maar wel nadrukkelijk aanwezig en de shoegaze invloeden zijn overduidelijk aanwezig. Als de track vordert, zwelt het gitaargeweld op. Dit is duidelijk een track die je vaker moet horen om het volledig te kunnen waarderen, dat wordt nog eens onderstreept door deze derde plek.

Dat betekent dat er weer een hip-hop track wint deze maand.

2. Gang Starr Feat. J. Cole - Family and Loyalty (33 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via ‘Maak kennis met 2019” topic, nummer 1 van: 7744leon, Cervantes)

Heb je het over hiphop legendes, dan kun je rapformatie Gang Starr niet ongenoemd laten. DJ Premier en MC Guru leverden in de jaren ’90 boom bap van de allerhoogste plank. Alhoewel het duo in de studio fluwelen muziek maakte, liep het daarbuiten niet altijd even smooth. Na het onfortuinlijke overlijden van Guru in 2010 zou deze een brief hebben opgesteld waarin staat dat Dj Premier niets met Guru’s en Gang Starr reputatie te maken mag hebben. Er werd getwijfeld aan de echtheid van deze brief en later bleek uit een statement van zijn behandelend arts dat Guru ten tijde van publicatie van de brief in coma lag en deze dus niet geschreven kon hebben. 9 jaar later is er nu toch een release van DJ Release onder de noemer Gang Starr, met Family and Loyalty als leadsingle. Het album “One of the Best Yet” bestaat uit niet eerder uitgebrachte bars van Guru, aangevuld door verschillende features. En ook vanuit het hiernamaals is de chemie er nog altijd.
Family and Loyalty is de leadsingle van dit album en een meer dan eervolle ode aan Guru en de terugkeer van Gang Starr. De productie van DJ Premier is ijzersterk en zeer fijngevoelig, de piano sample is haast nostalgisch te noemen. Je merkt dat Premier zijn A-game meegenomen heeft en zijn overleden collega niet te kort wil doen. Zelfs J. Cole spit op het scherpst van zijn snede.
De kwaliteit van deze comeback single is bij de stemmers zeker niet onopgemerkt gebleven, maar een ander hiphop nummer heeft toch echt de harten van de users veroverd

1. clipping. - Blood of the Fang (35 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: Edgar18, Koenr, Arrie)

Met Nothing is Safe werd clipping. recentelijk nog vijfde in de finale, maar al gauw bleek dat de leadsingle van hun nieuwe album “There Existed an Addiction to Blood” slechts een voorbode was van een serie fenomenale tracks. Blood of the Fang snijdt net zo hard door de concurrentie als door de trommelvliezen en krijgt de eer van de maandwinst toebedeeld. Daarmee heeft ook Edgar18 ook weer een maandwinnaar te pakken die uit zijn stal komt, Edgar weet maar al te goed wat een impact gaat maken.
clipping. (soms geschreven in kleine letters met . en soms volledig in hoofdletters) is een hiphop trio uit Los Angeles die vooral furore maakte met industriële/experimentele hiphop waarbij gebruik gemaakt wordt van noise en glitch elementen om zo een mechanische sound te creëren. Het levert een unieke ervaring op waardoor clipping. opvalt binnen de hiphop scene.
Blood of The Fang is een waanzinnige combinatie van een sterke beat, intelligent sample werk en een genadeloze flow. Daveed Diggs wordt vaak monotoon genoemd, maar liet hier even zien dat hij onwaarschijnlijk hard kan gaan. De track opent met een sample uit een jaren 70 vampierenfilm en verklaard gelijk de titel van het album en de sample van een koor halverwege de track is ook erg geslaagd. Een vurige protest song tegen hedendaagse racisme en wat mij betreft een meer dan terecht finale winnaar!

Edgar18, Koenr, Arrie, 7744leon, Cervantes dumb_helicopter, Johnny Marr stardust_be, Simon77, Choconas, Gretz Ploppesteksel, Titmeister, Arno, Arbeidsdeskundige jordidj1, 123poetertjes, charlotte2807, hoi123

Hartelijk bedankt voor het stemmen! Ik ben gelijk de volgende maand aan het opzetten, dus houdt je nominaties gereed!

Lekkere presentatie aerobag.

Geniale winnaar deze maand. Wat mij betreft overigens niet enkel een protest tegen racisme, maar ook een track over onze obsessie met geweld, bloed, actie, etc. (wat voornamelijk tot uiting komt in populaire cinema). En wat een sample.

Zeker een puike presentatie aerobag, dank daarvoor!

Thanks aerobag, fijn leesvoer

Mooie winnaar en presentatie!

De eerste driekwart van het jaar zit er op en we hebben al heel wat mooie finales achter de rug. Eens kijken wat het vierde kwartaal van 2019 ons nog kan brengen. De volgende ronde: Oktober!

Zoals gebruikelijk zijn er weer 24 liedjes automatisch genomineerd, maar voor de eventuele nieuwe stemmers (je weet maar nooit), de regels nog eens haarfijn uitgelegd

De vijf hoogst genoteerde singles uit 2019 op RYM t/m 31 Oktober:

Caroline Polachek - So Hot You're Hurting My Feelings
JPEGMAFIA - Beta Male Strategies
Liturgy - God of Love
Have A Nice Life - Science Beat
(Sandy) Alex G - Hope

De vijf best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand Oktober uit het topic Maak kennis met 2019:

Yazz Ahmed - Lahan al-Mansour
Antero Mentu Landscaping Team - Moonshine Goddess
Anton Eger - Sugaruzd +++ pT
DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines
Agnes Obel - Island of Doom

Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de recentste weeklijst van de MuMeAfrekening 2019:

Eefje de Visser - Bitterzoet
Elbow - White Noise White Heat
Sam Fender - The Borders
Destroyer - Crimson Tide
White Lies - Hurt my heart

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de negen populairste albums op MusicMeter uit oktober 2019. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan 30, maar wel minstens 10 stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren. Dat is deze maand niet nodig geweest, alle genomineerden hadden >30 stemmen weten te bemachtigen.

Leprous - The Sky Is Red
Patrick Watson - Here Comes The River
Alcest - Spiritual Instinct
Swans - The Hanging Man
Fink - We Watch The Stars
Elbow - My Trouble
Chromatics - On The Wall
Kim Gordon - Cookie Butter
Foals - Neptune

De automatische nominaties op alfabetische volgorde:

Agnes Obel - Island of Doom
Alcest - Spiritual Instinct
(Sandy) Alex G - Hope
Antero Mentu Landscaping Team - Moonshine Goddess
Anton Eger - Sugaruzd +++ pT
Caroline Polachek - So Hot You're Hurting My Feelings
Chromatics - On The Wall
Destroyer - Crimson Tide
DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines
Eefje de Visser - Bitterzoet
Elbow - White Noise White Heat
Elbow - My Trouble
Fink - We Watch The Stars
Foals - Neptune
Have A Nice Life - Science Beat
JPEGMAFIA - Beta Male Strategies
Kim Gordon - Cookie Butter
Leprous - The Sky Is Red
Liturgy - God of Love
Patrick Watson - Here Comes The River
Sam Fender - The Borders
Swans - The Hanging Man
White Lies - Hurt my heart
Yazz Ahmed - Lahan al-Mansour

We vullen de lijst aan tot 64 liedjes en de overige 40 nominates komen van de users zelf. In eerste instantie 2 nominaties per user, graag met spotify Url en Youtube linkje, alsjeblieft dankjewel.

25. Teeth of the Sea - Hiraeth spotify:track:7I3xyxQWvFUtQx7TroZPJg
26. Helado Negro - Running spotify:track:090a3fK6DnEKCECdfctvYy

27. The Big Moon - Your Light spotify:track:6vYRwtuNmaQJg7SlcrMdPs
28. Roosbeef - Menselijke Mensen spotify:track:7y3VhHoxuhc5yUe7KPgouD

Gast
geplaatst: vandaag om 19:41 uur

geplaatst: vandaag om 19:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.