MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019

zoeken in:
10 deelnemers gehad, alle 12 de nummers van de 0 af. Het ziet er naar uit dat het heel spannend gaat worden tussen 2 dames....

3 absolute toppers deze finale. Rest varieert van wel aardig tot niet slecht, maar weinig verheffend.

1. COEO - Matchbox
2. Andy Stott - Versi
3. Maquinas feat. Ayla Lemos & Eros Augustus - Corpo Frágil
4. clipping. feat. The Rita, Elcamino & Benny The Butcher - La Mala Ordina
5. DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines

6. Chromatics - On The Wall
7. yeule - Pixel Affection
8. Marika Hackman - I'm Not Where You Are
9. Alcest - Spiritual Instinct
10. FKA twigs - sad day
11. Elbow - White Noise White Heat
12. Eefje de Visser - Bitterzoet

Sterke (vrouwen)top 5, de rest kan mij minder bekoren

1. FKA twigs - sad day
2. yeule - Pixel Affection
3. Marika Hackman - I'm Not Where You Are
4. Eefje de Visser - Bitterzoet
5. Chromatics - On The Wall

1. Andy Stott - Versi
2. yeule - Pixel Affection
3. FKA twigs - sad day
4. Chromatics - On The Wall
5. DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines

6. COEO - Matchbox
7. clipping. feat. The Rita, Elcamino & Benny The Butcher - La Mala Ordina
8. Maquinas feat. Ayla Lemos & Eros Augustus - Corpo Frágil

1. Maquinas feat. Ayla Lemos & Eros Augustus - Corpo Frágil
2. Marika Hackman - I'm Not Where You Are
3. Eefje de Visser - Bitterzoet
4. DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines
5. Alcest - Spiritual Instinct

1. FKA twigs - sad day
2. Elbow - White Noise White Heat
3. Eefje de Visser - Bitterzoet
4. DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines
5. Alcest - Spiritual Instinct

6. Chromatics - On The Wall
7. Andy Stott - Versi

1. Elbow - White Noise White Heat
2. Alcest - Spiritual Instinct
3. Marika Hackman - I'm Not Where You Are
4. Chromatics - On The Wall
5. COEO - Matchbox

Inmiddels zitten we op 16 stemmers en voor twee finalisten is het eenzaam aan de top, maar ze zijn wel verstrengeld in een heftige nek aan nek race.
Voor de overige 10 plaatsen ligt het speelveld nog helemaal open, de huidige nummer 3 en nummer 12 verschillen maar 7 puntjes.

Met de deadline van vandaag 19:00 in zicht, kan het nog alle kanten op!

Ik hoop nog op lijstjes van o.a.

Edgar18, Arrie, 7744leon, Cervantes, Ataloona

en gastheer Koenr, maar dat zal hij zelf ook wel in de smiezen hebben

1. FKA twigs - sad day
2. clipping. feat. The Rita, Elcamino & Benny The Butcher - La Mala Ordina
3. Andy Stott - Versi
4. COEO - Matchbox
5. Chromatics - On The Wall

6. DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines
7. Maquinas feat. Ayla Lemos & Eros Augustus - Corpo Frágil
8. Eefje de Visser - Bitterzoet
9. Marika Hackman - I'm Not Where You Are
10. Elbow - White Noise White Heat
11. yeule - Pixel Affection

12. Alcest - Spiritual Instinct

Prima maandfinale! De top drie was makkelijk rangschikken, maar daarachter zit het heel dicht bij elkaar. Enkel Alcest is het niet voor mij.

1. clipping. feat. The Rita, Elcamino & Benny The Butcher - La Mala Ordina
2. Maquinas feat. Ayla Lemos & Eros Augustus - Corpo Frágil
3. Andy Stott - Versi
4. FKA twigs - sad day
5. COEO - Matchbox

Zou ik zelf nog bijna vergeten te stemmen...

Heel erg lastig kiezen, ik vind de bovenste 7 allemaal heel erg tof. Daarnaast nog 3 fijne tracks en 2 nummers/bands waar ik helaas geen klik mee heb.

01. FKA twigs - sad day
02. yeule - Pixel Affection
03. Maquinas feat. Ayla Lemos & Eros Augustus - Corpo Frágil
04. Andy Stott - Versi
05. clipping. feat. The Rita, Elcamino & Benny The Butcher - La Mala Ordina

06. DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines
07. COEO - Matchbox

08. Marika Hackman - I'm Not Where You Are
09. Eefje de Visser - Bitterzoet
10. Alcest - Spiritual Instinct

11. Chromatics - On The Wall
12. Elbow - White Noise White Heat

De lijnen zijn gesloten!

De finale van Oktober 2019, een maand waarin 19 mensen zo lief waren om uiteindelijk een lijstje samen te stellen. Dank jullie.

////////////////////////

12. Chromatics - On the Wall (14 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via meest populaire releases, nummer 1 van: niemand)

Sommige bands behoeven geen introductie meer. Zelf ken ik Chromatics eigenlijk voornamelijk van film (Drive, Twin Peaks), en in zo'n audiovisuele setting komt hun muziek voor mij beter tot zijn recht dan zo los. Niettemin is het een geliefde band hier op de site en deze 2e finaleplek van het jaar komt zeker niet onverwacht.

Hoewel Dear Tommy nog altijd niet in de schappen ligt, blijft de band rustig nieuw materiaal uitbrengen. Time Rider haalde in februari dit jaar nog de finale en de band ging er ook al eens met de allergrootst mogelijke eer vandoor; Shadow werd Song van het Jaar 2017. Deze maand kon de band echter nimmer meedoen om de hoogste treden. In de eerdere ladders werd On the Wall tweemaal 2e en moest de band respectievelijk buigen voor mevr. twigs en dhr. Stott. In de finale stellen ze ietwat teleur en moeten ze het hele deelnemersveld boven zich laten. Weliswaar werd het nummer 8x genoemd, maar als de helft daarvan uit 5e plaatsen bestaat, tja, dan schiet het ook weer niet heel erg op.

De liefhebber kan zich troosten met het feit dat de band waarschijnlijk nog zat nieuwe kansen krijgt in de toekomst, maar meer dan een rode lantaarn zat er deze maand helaas niet in.

En nu nog Alcest als volgende en de toppers van de finale zijn voor mij al geweest.

11. Elbow - White Noise White Heat (14 punten, 4 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Simon77)

Op #11 vinden we Elbow terug, 1 van de 2 bands die de eer van rockmuziek kwam verdedigen deze maand. De band werd opgericht in Bury, Engeland in 1990(!) als Mr Soft. In 1997 veranderden de heren hun naam in Elbow, en pas in 2001 kwam hun debuutplaat uit. Die werd wel gelijk goed ontvangen, en de band heeft sindsdien een behoorlijk consistent oeuvre weten op te bouwen, met een (voorlopig?) hoogtepunt in 2008. Ook hun nieuwe plaat is hier weer vrij goed ontvangen, en hoewel Seven Veils en My Trouble nog tekort kwamen, vonden jullie White Noise White Heat wel een finaleplekje waard.

En hoewel het nummer het heel goed deed in de eerste 2 ladders (virtueel stonden ze 5e), was de finale dit keer net een stapje te veel voor de heren (ze worden immers ook al een jaartje ouder). Een 11e plek is het eindresultaat, met evenveel punten als de nummer 12, maar wel met een mooie #1 notering van Simon.

dumb_helicopter schreef:
En nu nog Alcest als volgende en de toppers van de finale zijn voor mij al geweest.

Pessimist.

Dat Elbow (al dan niet onder een andere naam) al zo lang mee gaat, heb ik pas ook recentelijk ontdekt. Knap hoe ze toch meestal kwalitatief sterke tracks kunnen blijven leveren

10. DJ Premier feat. Westside Gunn, Conway & Benny - Headlines (16 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via Maak Kennis Met topic, nummer 1 van: niemand)

Gang Starr is terug dit jaar! Vorige maand werd de 2e plek nog behaald in de maandfinale. DJ Premier is nooit helemaal weggeweest natuurlijk, en onder zijn eigen naam weet hij ook deze maand onze finale te halen. De beat van Headlines is gebouwd rond een drumsample van Glenn Yarbrough & The Havenstock River Band, en er wordt daarnaast hevig geleend van enkele hip-hop klassiekers. Premier wordt ditmaal bijgestaan door het Griselda collectief, dat in 2019 haast verslaafd leek aan het uitbrengen van nieuw materiaal. Het is dan ook geen hele grote verrassing dat we hun namen al eerder zijn tegengekomen in dit topic, en dat Benny the Butcher deze maand zelfs tweemaal in de finale is terug te vinden. Hier, met zijn eigen crew, is hij helemaal in zijn element, maar jullie waren streng en verkozen uiteindelijk toch zijn andere feature deze keer. Nog steeds een prima plek voor deze track, net binnen de top 10. Wat mij betreft boven verwachting.

Griselda is die gangster rap revival, tijd voor een collab met Freddie Gibbs

9. COEO - Matchbox (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van: Arbeidsdeskundige, Titmeister)

Het Duitse Duo COEO, bestaande uit Andreas Höpfl en Florian Vietz, is al bijna dit hele decennium actief en een geliefde naam in de Duitse underground. Coeo komt uit het Latijn, en betekent zoveel als 'verenigen' of 'samenkomen', wat dus perfect aansluit bij de filosofie van de clubscene.

Matchbox komt van een EP die voornamelijk geïnspireerd is door city pop (de Japanse muziekstroming uit de 80s), en de vocalen op de track zijn dan ook het resultaat van cuts en edits van enkele zeldzame city pop releases. Dit is een benadering die we eigenlijk vooral kennen uit de vaporwave scene, maar dit nummer balanceert meer tussen (neo-)Italodisco en electrofunk. Een eigenzinnige plaat dus, en jullie beloonden dat met een 9e plek deze maand.

Oh, en het zal verder niemand verbazen dat dit een nominatie van Titmeister is.

Aangezien ik onverwacht visite heb, volgt de rest van de top 12 morgen in de loop van de dag. xx

Koenr schreef:
Aangezien ik onverwacht visite heb, volgt de rest van de top 12 morgen in de loop van de dag. xx

"Spontane" visitie om 10 uur s'avonds, jaaaaaaaja

Nouja, hij was wel iets eerder aangekondigd op de dag zelf, maar nog steeds relatief spontaan.

08. Alcest - Spiritual Instinct (20 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via meest populaire releases, nummer 1 van: dumb_helicopter)

Metal blijft toch een beetje een zeldzaamheid in de finale hier, maar Alcest is zeker geen onbekende. Dit Franse post-metal project was tussen 2000 en 2009 voornamelijk een soloproject van zanger en multi-instrumentalist Stéphane "Neige" Paut. Vanaf 2010 doen er afwisselend enkele andere muzikanten mee, voornamelijk voor de line-up tijdens de live optredens. Dit jaar kwam alweer de 6e plaat uit van het project.

2012 was volgens jullie het sterkste jaar voor de band, toen wisten ze 2 finaleplaatsen te scoren (met respectievelijk een 6e en een 7e plek als resultaat). Ook in 2014 haalde band eenmaal de finale, met een toen teleurstellende 11e plek als resultaat. Overige pogingen strandden in eerdere stadia in 2013 en 2016. Deze maand hadden Neige en co 2 ijzers in het vuur en hoewel de meningen verdeeld waren, verkozen jullie uiteindelijk de titeltrack boven de single Protection.

In de halve finale wist het nummer op 1 punt Caroline Polachek uit de finale te houden, en moesten ze Elbow en Maquinas nog voor laten gaan, maar hier wippen ze toch even netjes met 6 puntjes verschil over Elbow heen. En hoewel de grootste liefhebber hier het van te voren nog wat somber in zag, zal hij blij zijn dat Spiritual Instinct toch nog een nette 8 plek heeft weten te behalen.

Alcest is voor mij wel de ontdekking van deze ladder en als ik eerder wat actiever geweest op dit forum had ik ze dus al veel eerder ontdekt. "Blackgaze" bevalt me wel, en alhoewel Spiritual Instinct een prima nummer is, had Protection op meer punten van mij kunnen rekenen had deze de finale gehaald. Eefje moest zo nodig weer roet in eten gooien

Ik kende eigenlijk vooral Souvenirs d'un Autre Monde uit 2007. Die plaat heb ik door de hoes (en een plekje in iemands top 10 misschien) ooit opgemerkt en geluisterd. Daarna heb ik ze met een half oog gevolgd, maar ik ben nooit meer echt compleet voor een plaat gaan zitten. De muziek is niet helemaal mijn ding, maar ik zou ze wel een keer live willen zien.

07. Marika Hackman - i'm not where you are (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van: 123poetertjes)

Met i'm not where you are heeft de Brits-Finse multi-instrumentalist Hackman na 7 jaar werken en 3 albums eindelijk haar eerste maandfinale hier te pakken. Jullie zijn ook een moeilijk publiek hè. Ze deed eenmaal eerder een poging, in 2015 had ze net als dit jaar 2 ijzers in het vuur, maar die strandden toen beiden op de 5e plek in hun ladders. En waar All Night deze maand ook tekort kwam, was het dus wel raak voor deze track. Fanboi Niek is trots op jullie.

De inmiddels 27-jarige Marika komt uit een creatief nest. Haar ouders zijn animatoren en haar broer Ben maakt ook muziek onder hun gedeelde achternaam. Ben haalde overigens wel al één keer de maandfinale hier, hij kwam in 2012 met Forgotten Notes tot een 11e plek. En zoals altijd tussen broers en zussen levert dat een boel competitie en strijdlust op. Het is dan ook niet geheel verwonderlijk dat Marika haar broer 7 jaar later eindelijk weet te overtreffen door hier een 7e plek te noteren (en het nummer werd ook nog eens 7x genoemd). Ben werd overigens uiteindelijk 28ste in de eindlijst van 2012, ik Ben (haha..) benieuwd of Marika ook die prestatie straks kan verbeteren. En wie weet, misschien zit er ooit nog eens een Hackman & Hackman samenwerking in. Die scoort dan vast nog beter in dit spel.

06. yeule - Pixel Affection (21 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: hoi123)

yeule is het alias van de pas 19(!) jaar oude Singaporese Nat Ćmiel. Ze heeft zich vernoemd naar Yeul uit Final Fantasy XIII-2, muziek voor echte nerds dus (daar hebben we gelukkig geen tekort aan op deze site). Na 3 EP's was het dit jaar niet alleen tijd voor haar debuutplaat, maar nu dus ook voor een 2e maandfinale op rij.

Pixel Affection handelt, net als veel andere nummers op haar debuutplaat, over het wegvluchten in digitale ervaringen i.p.v. fysieke, en over de complexe dynamiek die digitale liefdes en vriendschappen met zich meebrengen.

Ze won behoorlijk overtuigend haar 2 ladders op weg naar de finale en de vraag was natuurlijk of ze haar 5e plek van vorige maand kon evenaren of misschien zelfs verbeteren. Ze moet echter een heel klein stapje terug doen, maar ze bewijst dat ze nog steeds mee kan met de grote namen en ze opent deze maand het linkerrijtje. Een nette 6e plek voor een jong talent.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:38 uur

geplaatst: vandaag om 00:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.