Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019
zoeken in:
4
geplaatst: 7 april 2020, 14:24 uur
Gretz schreef:
Heb je deze beschouwing in De Groene Amsterdammer gelezen? Vond dat de schrijfster het wel treffend verwoord wat Big Thief zo uniek maakt, ondanks dat ze op het eerste gehoor misschien niet zo uniek klinken
Boselven uit stelen – De Groene Amsterdammer
Tof artikel! Het verwoordt nog veel mooier dan ik wat inderdaad de essentie van de kwaliteit van de muziek van Big Thief is: door te weigeren om krampachtig uniek te klinken, en in plaats daarvan je inspiraties te laten dienen om écht bezielde muziek te maken, maak je je gebrek aan uniekheid ruimschoots goed. (quote)
Heb je deze beschouwing in De Groene Amsterdammer gelezen? Vond dat de schrijfster het wel treffend verwoord wat Big Thief zo uniek maakt, ondanks dat ze op het eerste gehoor misschien niet zo uniek klinken

Boselven uit stelen – De Groene Amsterdammer
Wat betreft de solo van Not, Koenr: in mijn hoofd vergelijk ik hem altijd met die van Cow van Sparklehorse, een nummer dat je volgens mij wel kan waarderen. Beide solo's worden begeleid met instrumentatie die steeds meer aftaait, en nogal simpele, generieke percussie. Voor mij is dat in beide gevallen juist datgene wat de nadruk legt op de solo, en daarmee het nummer maakt, al kiest Lenker door vol voor de lelijkheid te gaan in haar solo misschien voor een nog wat meer snijdend geluid. In de live-uitvoering valt ook te zien dat ondanks de vrij simpele verdere instrumentatie er zó veel passie zit bij de band in het uitvoeren ervan dat de emotionele energie alsnog ruimschoots wordt overgedragen.
Maargoed, Lenker solo is inderdaad misschien nóg beter.
2
geplaatst: 7 april 2020, 14:28 uur
hoi123 schreef:
In de live-uitvoering valt ook te zien dat ondanks de vrij simpele verdere instrumentatie er zó veel passie zit bij de band in het uitvoeren ervan dat de emotionele energie alsnog ruimschoots wordt overgedragen.
Not is inderdaad live nog zoveel intenser, werd echt compleet overdonderd de eerste keer dat ik hen dat hoorde spelen toen het nog niet officieel was uitgebracht. Of iets nu origineel is of heel ingewikkeld is qua structuur kan mij niet zoveel schelen, zolang het mij maar raakt en dat is absoluut het geval bij deze band.In de live-uitvoering valt ook te zien dat ondanks de vrij simpele verdere instrumentatie er zó veel passie zit bij de band in het uitvoeren ervan dat de emotionele energie alsnog ruimschoots wordt overgedragen.
1
geplaatst: 7 april 2020, 14:28 uur
Wat betreft de vergelijking met Sparklehorse - ik vind de klankkleur van Cow (en heel Vivadixie...., Cow is zeker niet mijn favoriete nummer op die plaat) wel een stuk eigenzinniger, sprankelender, en misschien vooral 'speelser' dan die van Big Thief, wat mij een stuk beter ligt.
Maar ik sluit niet uit dat het kwartje nog eens valt hoor, ik hoor de passie van de band ook wel.
Misschien ligt die solo-plaat me inderdaad beter, want het lijkt vooral de rock-kant van de band te zijn die niet voor mij werkt. Ik zet hem op de luisterlijst.
Maar ik sluit niet uit dat het kwartje nog eens valt hoor, ik hoor de passie van de band ook wel.
Misschien ligt die solo-plaat me inderdaad beter, want het lijkt vooral de rock-kant van de band te zijn die niet voor mij werkt. Ik zet hem op de luisterlijst.
0
geplaatst: 7 april 2020, 14:47 uur
Ik vind van Big Thief ook imposant dat ze in vrij kort tijdbestek twee zeer consistente albums uitgebracht hebben. De een wat meer folk georiënteerd, de ander meer richting rock. Maar op beide albums zijn naast de uitgebrachten singles ook nog een hoop deep cuts te vinden. + die uithalen van Lenker vind ik genieten
0
geplaatst: 7 april 2020, 14:52 uur
1. Big Thief - Not
2. The National - Light Years
3. Grimes - 4ÆM
4. Sharon Van Etten - Seventeen
3. Grimes - 4ÆM
0
geplaatst: 7 april 2020, 16:11 uur
1. Georgia - About Work the Dancefloor
3. Angel Olsen - Lark
4. Grimes - 4ÆM
3. Angel Olsen - Lark
4. Grimes - 4ÆM
3
geplaatst: 7 april 2020, 16:22 uur
Gretz schreef:
Ik vrees wel dat Not in mijn lijstje niet verder gaat komen dan 4-5, door de sterke concurrentie. In de andere ladders was het sowieso plek 2 geworden
Ik vrees wel dat Not in mijn lijstje niet verder gaat komen dan 4-5, door de sterke concurrentie. In de andere ladders was het sowieso plek 2 geworden
Niet strategisch stemmen jij hé, ik hou je in de gaten
https://66.media.tumblr.com/08169e10e81997291efb4d9aad53074a/tumblr_mr2cccNxgz1st9igxo1_500.gifv
0
geplaatst: 7 april 2020, 16:56 uur
Voor de zekerheid herhaal ik deze nog even:
Edgar18 schreef:
Het verzoek aan iedereen die wil stemmen om dit uiterlijk morgenavond 20:30 te doen. Op dat moment sluit ik de ladder.
Het verzoek aan iedereen die wil stemmen om dit uiterlijk morgenavond 20:30 te doen. Op dat moment sluit ik de ladder.
0
geplaatst: 7 april 2020, 18:16 uur
Bij Darkest Hour is het iedere keer weer stoeien om die eerste twee minuten door te komen, maar daarna wordt het wel écht heel lekker. Toch maar gewoon op 1 zetten, want de rest van de ladder is best goed, maar echte onbetwiste toppers zitten er niet tussen. Alleen Lark vind ik best wel saai.
1. Sevdaliza - Darkest Hour
2. Georgia - About Work the Dancefloor
3. Big Thief - Not
4. The National - Light Years
1. Sevdaliza - Darkest Hour
2. Georgia - About Work the Dancefloor
3. Big Thief - Not
0
geplaatst: 7 april 2020, 19:58 uur
1. FKA twigs - sad day
2. Sharon Van Etten - Seventeen
3. Angel Olsen - Lark
4. Sevdaliza - Darkest Hour
Seventeen is de laatste dagen wel gegroeid bij mij, die mag er best bij in de finale.
2. Sharon Van Etten - Seventeen
3. Angel Olsen - Lark
4. Sevdaliza - Darkest Hour
Seventeen is de laatste dagen wel gegroeid bij mij, die mag er best bij in de finale.
0
geplaatst: 7 april 2020, 20:04 uur
1. Big Thief - Not
2. Angel Olsen - Lark
3. Sharon Van Etten - Seventeen
4. FKA twigs - sad day
2. Angel Olsen - Lark
3. Sharon Van Etten - Seventeen
4. FKA twigs - sad day
1
geplaatst: 7 april 2020, 20:14 uur
1. Sharon Van Etten - Seventeen
2. Big Thief - Not
3. Angel Olsen - Lark
5. Georgia - About Work the Dancefloor
6. FKA twigs - sad day
7. Grimes - 4ÆM
Dit was een lastige keuze. Seventeen is mijn favoriete song van vorig jaar en Sharon verdient een finaleplek maar daarachter ligt het dicht bij mekaar met bijna al mijn overgebleven favorieten in deze ladder.
2. Big Thief - Not
3. Angel Olsen - Lark
5. Georgia - About Work the Dancefloor
6. FKA twigs - sad day
7. Grimes - 4ÆM
Dit was een lastige keuze. Seventeen is mijn favoriete song van vorig jaar en Sharon verdient een finaleplek maar daarachter ligt het dicht bij mekaar met bijna al mijn overgebleven favorieten in deze ladder.
0
geplaatst: 7 april 2020, 20:20 uur
1. Sharon Van Etten - Seventeen
3. Georgia - About Work the Dancefloor
4. Grimes - 4ÆM
Sevdaliza is de mazzelkoningin van 2019. In de eerste twee ladders was ze zeer waarschijnlijk 5e of 6e geëindigd. Nu zitten al haar (poptimism) concurrenten vooral elkaar in de weg. Ik vrees het ergste...
3. Georgia - About Work the Dancefloor
4. Grimes - 4ÆM
Sevdaliza is de mazzelkoningin van 2019. In de eerste twee ladders was ze zeer waarschijnlijk 5e of 6e geëindigd. Nu zitten al haar (poptimism) concurrenten vooral elkaar in de weg. Ik vrees het ergste...

0
geplaatst: 7 april 2020, 20:20 uur
1. Georgia - About Work the Dancefloor
3. Grimes - 4ÆM
3. Grimes - 4ÆM
0
geplaatst: 7 april 2020, 20:27 uur
Ik tel 29 stemmers, is dat een record Gretz?
Slagveldje hoor deze uitslag, het verdict staat al klaar....
Slagveldje hoor deze uitslag, het verdict staat al klaar....
0
geplaatst: 7 april 2020, 20:28 uur
Evenaring van het record. Jammer dat we het record niet verbreken, 2 lijstjes hadden de hele top 7 op z'n kop kunnen gooien

0
geplaatst: 7 april 2020, 20:30 uur
Een lijstje en de boel staat al op zijn kop.
3 - 2 - 1 - - - - - - -
3 - 2 - 1 - - - - - - -
0
Dat lijst komt niet meer
Ik heb inquestos niet meer gezien afgelopen dagen
Ik heb inquestos niet meer gezien afgelopen dagen

0
Uitslag halve finaleladder 8: 29 stemmers
1. FKA twigs - sad day (43) *
2. Sevdaliza - Darkest Hour (40) *
3. Big Thief - Not (39) *
4. Georgia - About Work the Dancefloor (39) *
5. Sharon Van Etten - Seventeen (37)
6. The National - Light Years (37)
7. Grimes - 4ÆM (36)
8. Angel Olsen - Lark (19)
Finalist Song van het Jaar 2019!
1. FKA twigs - sad day (43) *
2. Sevdaliza - Darkest Hour (40) *
3. Big Thief - Not (39) *
4. Georgia - About Work the Dancefloor (39) *
5. Sharon Van Etten - Seventeen (37)
6. The National - Light Years (37)
7. Grimes - 4ÆM (36)
8. Angel Olsen - Lark (19)
Finalist Song van het Jaar 2019!
1
geplaatst: 7 april 2020, 20:31 uur

Ik zag het na de kwartfinales een beetje somber in, maar we hebben toch wel een supermooie finale zo.
Angel Olsen wel ver verwijderd van de rest, oef.
4
geplaatst: 7 april 2020, 20:32 uur
Van de spanning kreeg ik geen hap door mijn keel, dus ik ga nu eerst even eten. Daarna nog drie stukjes typen en dan gooi ik over een uurtje / anderhalf uur de finale open.
Komt dat zien, komt dat zien!
Komt dat zien, komt dat zien!
3
twigie
sevda 
De anti-georgia fanclub feliciteert de georgia fanclub met de finale plaats, zo zijn we dan ook weer
sevda 
De anti-georgia fanclub feliciteert de georgia fanclub met de finale plaats, zo zijn we dan ook weer
0
Sharon
(m'n favoriete nummer van het jaar mist op 2 puntjes de finale
)
(The National op plek 6 had ik verwacht, geen bittere tranen om deze voorspelde nederlaag)
Sevdaliza mag enorm van geluk spreken dat ze de voor haar ideale halve finale lootte
Ik had dan liever Naaaaaaaz (Taped) in haar plaats gezien
(m'n favoriete nummer van het jaar mist op 2 puntjes de finale
)(The National op plek 6 had ik verwacht, geen bittere tranen om deze voorspelde nederlaag)
Sevdaliza mag enorm van geluk spreken dat ze de voor haar ideale halve finale lootte
Ik had dan liever Naaaaaaaz (Taped) in haar plaats gezien
0
geplaatst: 7 april 2020, 20:33 uur
Koenr schreef:
Ik zag het na de kwartfinales een beetje somber in, maar we hebben toch wel een supermooie finale zo.
De kwartfinale was een flink slagveld voor "ons" kamp, maar al met al hebben we inderdaad een alleraardigste finale bij elkaar gespeeld. Ik zag het na de kwartfinales een beetje somber in, maar we hebben toch wel een supermooie finale zo.
Toch jammer dat Seventeen net naast de pot piest.
0
geplaatst: 7 april 2020, 20:34 uur
Wat een zinderende climax! 
Zelfs na 29 stemmers hangt de Top 7 nog aan elkaar vast en wordt alleen Angel Olsen vernederd.

Zelfs na 29 stemmers hangt de Top 7 nog aan elkaar vast en wordt alleen Angel Olsen vernederd.
0
geplaatst: 7 april 2020, 20:36 uur
Wel sneu voor Angel, ze had nog zo haar best gedaan om indruk op ons te maken door te transformeren van indie folk-rockert tot art-poppert
* denotes required fields.