Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2019
zoeken in:
2
geplaatst: 13 april 2020, 13:48 uur
Ik zat Not laatst nog te luisteren en toen dacht ik, weet je wat dit nummer nóg beter zou maken? 30 seconden minder gitaarsolo, het pakkende refrein er weer in laten kicken en samen naar een gitaar climax toe werken. Was het helemaal een wereldhit. Geen dank Adrianne Lenker, je mag me PM'en hoor. Mijn referenties zijn dat ene deuntjes wat ik ooit in fruity loops gemaakt heb
1.
2. clipping. - Blood of the Fang (9)
3. Caterina Barbieri - Fantas (8,5)
4. Weyes Blood - Movies (8,2)
5. clipping. - Nothing Is Safe (8,2)
6. Sevdaliza - Darkest Hour (8)
7. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (7,8)
8.
9. Big Thief - Not (7,2)
10.
11.
12. Georgia - About Work the Dancefloor (4,5)
1.
2. clipping. - Blood of the Fang (9)
3. Caterina Barbieri - Fantas (8,5)
4. Weyes Blood - Movies (8,2)
5. clipping. - Nothing Is Safe (8,2)
6. Sevdaliza - Darkest Hour (8)
7. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (7,8)
8.
9. Big Thief - Not (7,2)
10.
11.
12. Georgia - About Work the Dancefloor (4,5)
2
geplaatst: 13 april 2020, 13:50 uur
jordidj1 schreef:
Oké, klaar nu. Hele rits berichten over stemgedrag en de ruzie die daaruit ontstond verwijderd. Nu weer over naar de orde van de dag!
Oké, klaar nu. Hele rits berichten over stemgedrag en de ruzie die daaruit ontstond verwijderd. Nu weer over naar de orde van de dag!
Ben nu wel reuze benieuwd eigenlijk. Ik hou van drama, je bent een EOTB-fan of niet hé. PM? x
0
Big Thief heeft met hun laatste album(s) zeker een groter publiek bereikt. Op deze site is de populariteit in ieder geval wel toegenomen, getuige ook de overwegend goede resultaten in de ladder en de trui. Dit is toch een stuk meer 'muziek voor de meute' dan dat sommige andere Song van het Jaar favorieten dat zijn.
8
Korte samenvatting: users B en C wilden niet meer samen spelen met user A vanwege beoogd vals spel, user D vond dat user A de regels niet had overtreden, en user E wilde vooral spelletjes spelen met schoonmoeders (of iets in die trant?). Mam wil nu dat we zonder morren het spelletje afmaken.
2
geplaatst: 13 april 2020, 13:51 uur
Masimo schreef:
(quote)
Korte samenvatting: users B en C wilden niet meer samen spelen met user A vanwege beoogd vals spel, user D vond dat user A de regels niet had overtreden, en user E wilde vooral spelletjes spelen met schoonmoeders (of iets in die trant?). Mam wil nu dat we zonder morren het spelletje afmaken. User J(ordi) bezemde vervolgens het gehele risk-spelbord van tafel
1
geplaatst: 13 april 2020, 13:55 uur
Toch wel een tegenvaller, Not van Big Thief nu al. Maar Not zie ik inderdaad wel uitgroeien tot een klassieker, zonder meer!
1. Big Thief - Not (9,5)
3. Georgia - About Work the Dancefloor (7)
5. clipping. - Nothing Is Safe (6,5)
7. Sevdaliza - Darkest Hour (6,5)
9. clipping. - Blood of the Fang (5,5)
10. Weyes Blood - Movies (5,5)
11. Caterina Barbieri - Fantas (5,5)
12. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (5,5)
1. Big Thief - Not (9,5)
3. Georgia - About Work the Dancefloor (7)
5. clipping. - Nothing Is Safe (6,5)
7. Sevdaliza - Darkest Hour (6,5)
9. clipping. - Blood of the Fang (5,5)
10. Weyes Blood - Movies (5,5)
11. Caterina Barbieri - Fantas (5,5)
12. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (5,5)
0
geplaatst: 13 april 2020, 13:56 uur
Edgar18 schreef:
Dit nummer is overigens geen favoriet van het schrijversgilde, vandaar iets minder lovende stukjes dan bij de meeste andere songs.
Dit nummer is overigens geen favoriet van het schrijversgilde, vandaar iets minder lovende stukjes dan bij de meeste andere songs.
Valt nog wel mee toch? Geniaal nummer trouwens

0
geplaatst: 13 april 2020, 13:57 uur
Johnny Marr schreef:
Wow, wat staat Nothing Is Safe laag zeg, en ik ben de enige die 'm op 1 had, verrassend
Wow, wat staat Nothing Is Safe laag zeg, en ik ben de enige die 'm op 1 had, verrassend
Caterina op 12 is schokkender

Nog 1 escape anders wordt die bottom 3 van mij nog echt de top 3 ook nog...

1 Caterina
2 clipping - Nothing is Safe
3
4 BIg Thief
5 Sevdaliza
6 Altin
7 Weyes Blood
8 clipping - Blood of the Fang
9 Georgia
10
11
12
2
geplaatst: 13 april 2020, 14:00 uur
Toch een goed nummer wel. Ik denk dat ik Fantas ondertussen beter vind dan Darkest Hour
Hoe vlug dat het kan verkeren, hé.
0
geplaatst: 13 april 2020, 14:11 uur
Ja, mijn #12 is dan eindelijk aan de beurt.
Mooi nummer ( 7,5 ) maar rechtvaardigt zijn 6 minuten niet, daarvoor is hij te eentonig.
Mooi nummer ( 7,5 ) maar rechtvaardigt zijn 6 minuten niet, daarvoor is hij te eentonig.
0
geplaatst: 13 april 2020, 14:11 uur
Edgar18 schreef:
Vind ik ook wel meevallen. Ik vind het sowieso erg tof om al die stukjes te lezen. Het is dat het me dit weekend aan tijd ontbrak, anders had ik ook wel wat stukjes gedropt.
0
geplaatst: 13 april 2020, 14:16 uur
Gokje voor de top 4:
, Lana, het twijgje, en de vampieren op 1.
, Lana, het twijgje, en de vampieren op 1.
0
geplaatst: 13 april 2020, 14:17 uur
01. clipping. - Blood of the Fang (9,6)
02.
03. Caterina Barbieri - Fantas (8,6)
04.
05. clipping. - Nothing Is Safe (8,4)
06. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (7,4)
07. Sevdaliza - Darkest Hour (7,2)
08. Georgia - About Work the Dancefloor (6,8)
09. Weyes Blood - Movies (6,7)
10.
11. Big Thief - Not (4,7)
12.
02.
03. Caterina Barbieri - Fantas (8,6)
04.
05. clipping. - Nothing Is Safe (8,4)
06. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (7,4)
07. Sevdaliza - Darkest Hour (7,2)
08. Georgia - About Work the Dancefloor (6,8)
09. Weyes Blood - Movies (6,7)
10.
11. Big Thief - Not (4,7)
12.
0
geplaatst: 13 april 2020, 14:19 uur
Dance Lover schreef:
Dat laatste heb ik nou met Fantas, en die is meer dan 10 minuten lang!

0
geplaatst: 13 april 2020, 14:33 uur
De opener van mijn Fietstocht. Nu resteren deel 2, 7, 9 en 12 nog. Spann0nd hè?
1.
2.
3. Georgia - About Work The Dancefloor
4. Caterina Barbieri - Fantas
5. clipping. Nothing Is Safe
6. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
7.
8. Sevdaliza - Darkest Hour
9. clipping. - Blood Of The Fang
10. Big Thief - Not
11.
12. Weyes Blood - Movies
1.
2.
3. Georgia - About Work The Dancefloor
4. Caterina Barbieri - Fantas
5. clipping. Nothing Is Safe
6. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
7.
8. Sevdaliza - Darkest Hour
9. clipping. - Blood Of The Fang
10. Big Thief - Not
11.
12. Weyes Blood - Movies
0
geplaatst: 13 april 2020, 14:45 uur
1.
2. Weyes Blood - Movies
3. clipping. - Nothing Is Safe
4.
5.
6. Big Thief - Not
7.
8. Caterina Barbieri - Fantas
2. Weyes Blood - Movies
3. clipping. - Nothing Is Safe
4.
5.
6. Big Thief - Not
7.
8. Caterina Barbieri - Fantas
0
geplaatst: 13 april 2020, 15:06 uur
Als ik me niet vergis krijgen we de nummers 2, 3, 6 en 10 van de harde kern nog. Wie zou die nummer 10 zijn? Harmony Hall of toch California? Die andere twee verwacht ik niet.
0
geplaatst: 13 april 2020, 15:08 uur
stoepkrijt schreef:
Als ik me niet vergis krijgen we de nummers 2, 3, 6 en 10 van de harde kern nog. Wie zou die nummer 10 zijn? Harmony Hall of toch California? Die andere twee verwacht ik niet.
Je vergist je want Blood of the Fang is nummer 2 van de harde kern.
0
geplaatst: 13 april 2020, 15:08 uur
aerobag schreef:
Ik zat Not laatst nog te luisteren en toen dacht ik, weet je wat dit nummer nóg beter zou maken? 30 seconden minder gitaarsolo, het pakkende refrein er weer in laten kicken en samen naar een gitaar climax toe werken. Was het helemaal een wereldhit. Geen dank Adrianne Lenker, je mag me PM'en hoor.
Ik zat Not laatst nog te luisteren en toen dacht ik, weet je wat dit nummer nóg beter zou maken? 30 seconden minder gitaarsolo, het pakkende refrein er weer in laten kicken en samen naar een gitaar climax toe werken. Was het helemaal een wereldhit. Geen dank Adrianne Lenker, je mag me PM'en hoor.
Goede suggestie, ik schaar me bij jou en [embed]Dance Lover[/embed]: prima nummer, maar een beetje last van het War on Drugs-syndroom: te lang doorebbende gitaren. Mijn nummer 11 (maar gelijk in beoordeling met de nummer 12, die nu echt wel eens mag komen...)
2
geplaatst: 13 april 2020, 15:09 uur
Titmeister schreef:
Goede suggestie, ik schaar me bij jou en (embed): prima nummer, maar een beetje last van het War on Drugs-syndroom: te lang doorebbende gitaren. Mijn nummer 11 (maar gelijk in beoordeling met de nummer 12, die nu echt wel eens mag komen...)
(quote)
Goede suggestie, ik schaar me bij jou en (embed): prima nummer, maar een beetje last van het War on Drugs-syndroom: te lang doorebbende gitaren. Mijn nummer 11 (maar gelijk in beoordeling met de nummer 12, die nu echt wel eens mag komen...)
Probeer je nou Dance Lover te embedden?

4
geplaatst: 13 april 2020, 15:21 uur
Vergeet het maar, ik hou mooi anderhalve meter afstand van jullie 

0
geplaatst: 13 april 2020, 15:44 uur
4. Black Country, New Road - Sunglasses (125 punten, 24 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: aerobag, Cervantes, Titmeister & hoi123
Maand: juli
Maandpositie: 3e
Tussenstanden: 9e - 11e - 9e - 6e - 4e
Eindpositie "de vaste kern": 4e plaats (68 punten, 13 keer genoemd)
Daar is ie dan, het nummer dat de afgelopen dagen veelvuldig onderwerp van gesprek was. Weinig liedjes zullen dit jaar tegelijk zoveel liefde als weerstand hebben opgeroepen. Persoonlijk hoor ik tot die eerste groep, en met deze plaatsing verlies ik (helaas) ook mijn derde podiumklant. Sunglasses werd in slechts 24 lijstjes opgenomen. Een keer vaker dan Altin Gün, en net zo vaak als Georgia en een nummer dat nog moet komen. Sunglasses kwam erg moeizaam op gang, getuige de elfde plaats bij de tweede tussenstand. Even later stond Sunglasses zelfs helemaal onderaan, totdat Cervantes, Ataloona en Ploppesteksel voor de ommekeer zorgden. De weg naar boven werd ingezet, en dit reikte nog bijna tot het podium. Dit is overigens (met afstand) de favoriet van het schrijversgilde. Ik tel drie topposities, twee tweede plaatsen, een derde plek, twee vierde plaatsen en een vijfde stek. dumb_helicopter zorgt voor het frisse tegengeluid.
hoi123 schreef:
aerobag schreef:
Titmeister schreef:
Ploppesteksel schreef:
123poetertjes schreef:
Edgar18 schreef:
Koenr schreef:
stoepkrijt schreef:
jordidj1 schreef:
dumb_helicopter schreef:
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: aerobag, Cervantes, Titmeister & hoi123
Maand: juli
Maandpositie: 3e
Tussenstanden: 9e - 11e - 9e - 6e - 4e
Eindpositie "de vaste kern": 4e plaats (68 punten, 13 keer genoemd)
Daar is ie dan, het nummer dat de afgelopen dagen veelvuldig onderwerp van gesprek was. Weinig liedjes zullen dit jaar tegelijk zoveel liefde als weerstand hebben opgeroepen. Persoonlijk hoor ik tot die eerste groep, en met deze plaatsing verlies ik (helaas) ook mijn derde podiumklant. Sunglasses werd in slechts 24 lijstjes opgenomen. Een keer vaker dan Altin Gün, en net zo vaak als Georgia en een nummer dat nog moet komen. Sunglasses kwam erg moeizaam op gang, getuige de elfde plaats bij de tweede tussenstand. Even later stond Sunglasses zelfs helemaal onderaan, totdat Cervantes, Ataloona en Ploppesteksel voor de ommekeer zorgden. De weg naar boven werd ingezet, en dit reikte nog bijna tot het podium. Dit is overigens (met afstand) de favoriet van het schrijversgilde. Ik tel drie topposities, twee tweede plaatsen, een derde plek, twee vierde plaatsen en een vijfde stek. dumb_helicopter zorgt voor het frisse tegengeluid.
hoi123 schreef:
Black Country, New Road is één van de andere bands die de gitaarmuziek in de komende tien jaar gaan vernieuwen, en dat kan ik al zeggen op basis van twee uitgebrachte nummers. Dachten we dat na het veertiende Arcade Fire-aftreksel de combinatie klassieke instrumenten en rockmuziek wel weer een beetje uitgespeeld was, komt deze band hier even aan met een negen minuten durend angstig epos dat bol staat van elementen uit deze zeitgeist. De eerste reden waarom dit wat mij betreft het nummer van het jaar is, is de vlijmscherpe tekst, die wegleest als een roman: een reeks cynische observaties van hoe de relatie van Isaac, toevallig ook de naam van de zanger van de band, geïnfiltreerd wordt door het klasseprobleem van de Britse maatschappij. Als het nummer compleet is omgeslagen (en daar kom ik zo nog op terug), slaat de tekst om in een omschrijving van hoe het titelkarakter zichzelf deze positie aan de bovenkant van de sociale hiërarchie probeert aan te meten, om te eindigen met een aantal furieuze sneren naar de Britse bovenklasse ("I'm more than adequate/Leave my daddy's job out of this/Leave your Sertraline in the cabinet/And fuck me like you mean it this time, Isaac"). Wat mij betreft een rij ongelooflijk relevante observaties en uithalen in een jaar waarin de kwestie van klasse weer een grotere rol is gaan spelen in de politiek.
Een misantropische tekst als deze kan alleen maar vergezeld worden door een misantropische uitvoering, en godverdomme, ja, dat is het ook hoor. De verontwaardigde woede waarin de hierboven geciteerde tekst wordt uitgevoerd door de desbetreffende Isaac getuigd van een grenzeloze donkerheid, en zo ook de mix van angst en cynisme (ja, dat kan) in zijn stem in het chaotische middenstuk. Maar goed, dit zou allemaal niet mogelijk gemaakt zijn zonder de grandioze compositie, en daar hadden we het dus nog niet over gehad. Die is, eh, ja, grandioos. Het nummer is opgesplitst in een vrij rustig beginstuk en een tweede deel waar alle remmen losgaan; als een Berlijnse muur scheidt het middenstuk deze twee gedeeltes, in een kakofonische, vertragende minuut die spat van de dissonantie. Die minuut zou al een van de tofste stukjes muziek zijn van de afgelopen paar jaar, als we niet daarna een nóg genialere tweede helft op ons aan het wachten waren. Hoe de hele band langzaam alarmbelletje na alarmbelletje toevoegt, om bij het tweede "Leave Kanye out of this!"-gedeelte echt hélemaal uit zijn dak te gaan - ik kan niet uitdrukken hoe ongelooflijk vet ik dit vind. Sunglasses is mijn nummer van het jaar, en staat nu al vrij hoog in mijn lijst van favoriete nummers aller tijden.
Een misantropische tekst als deze kan alleen maar vergezeld worden door een misantropische uitvoering, en godverdomme, ja, dat is het ook hoor. De verontwaardigde woede waarin de hierboven geciteerde tekst wordt uitgevoerd door de desbetreffende Isaac getuigd van een grenzeloze donkerheid, en zo ook de mix van angst en cynisme (ja, dat kan) in zijn stem in het chaotische middenstuk. Maar goed, dit zou allemaal niet mogelijk gemaakt zijn zonder de grandioze compositie, en daar hadden we het dus nog niet over gehad. Die is, eh, ja, grandioos. Het nummer is opgesplitst in een vrij rustig beginstuk en een tweede deel waar alle remmen losgaan; als een Berlijnse muur scheidt het middenstuk deze twee gedeeltes, in een kakofonische, vertragende minuut die spat van de dissonantie. Die minuut zou al een van de tofste stukjes muziek zijn van de afgelopen paar jaar, als we niet daarna een nóg genialere tweede helft op ons aan het wachten waren. Hoe de hele band langzaam alarmbelletje na alarmbelletje toevoegt, om bij het tweede "Leave Kanye out of this!"-gedeelte echt hélemaal uit zijn dak te gaan - ik kan niet uitdrukken hoe ongelooflijk vet ik dit vind. Sunglasses is mijn nummer van het jaar, en staat nu al vrij hoog in mijn lijst van favoriete nummers aller tijden.
aerobag schreef:
Sunglasses is, met gepaste afstand, mijn absolute nummer 1 van 2019 en heeft zichzelf al omhooggewerkt tot een van mijn favoriete liedjes van de afgelopen jaren. De eerste tonen van dat spannende post-punky gitaarloopje pakken mij direct. De melodieuze saxofoon die er dan inkickt, vervolgd door memorabele, humoristische en stekende teksten... en hoe gepassioneerd de leadzanger ze ook brengt. De opvallendste referenties passeren de revue. Van Nutribullets, tot Amerikaanse zanger Richard Hell, van de Fonz tot Scott Walker. Volgens de zanger Isaac Wood beschrijft hij een “series of events, loosely connected, all yet to happen”. In mijn ogen een soort verwijzing naar de sleur des levens waar je niemand onderuit komt. Die chaotische composities die op ons losgelaten worden zijn ijzersterk, om vervolgens weer terug te vallen op het dringende gitaarloopje die vervolgens door magnifieke blazers begeleid worden tot een machtige climax. Ik vind dit echt een modern meesterwerkje.
Erg benieuwd wat BNCR ons in de toekomst gaat brengen, they are more than adequate.
Erg benieuwd wat BNCR ons in de toekomst gaat brengen, they are more than adequate.
Titmeister schreef:
Opeens waren ze daar, in mijn Discover Weekly op Spotify anno maart 2019: Black Country, New Road met Athen's France. Nooit van gehoord, weinig over te vinden, maar wat een waanzinnige muziek. Ik dropte het nummer in het 'Maak kennis met... 2019'-topic, daar sloeg het gelijk aan, wat resulteerde in deelname in Song van het Jaar Maart 2019. Ook daar vloog het uit de startblokken, met misschien wel de beste score in een ladder afgelopen jaar. Het resulteerde in een ietwat teleurstellende 5e plek in de maandfinale - en een meer terechte 26e plek in de jaarfinale - maar duidelijk was: er was een nieuwe hypeband geboren.
Opvolgsingle Sunglasses sloeg niet gelijk aan bij mij - ik haalde zelfs het gemiddelde omlaag in het kennismakingstopic - maar beetje bij beetje groeide ie en inmiddels kan ik ruimschoots zeggen dat Sunglasses het beste nummer van 2019 is, en misschien wel een van de beste nummers van het afgelopen decennium.
Dat het niet gelijk aansloeg, was niet zo heel vreemd. In de 9 minuten durende manie van het nummer wordt je aan alle kanten om je oren geslagen met muzikale en tekstuele referenties, die niet in een paar luisterbeurten volledig geduid kunnen worden. Als je dan toch moet beginnen om het nummer te duiden, kan je niet om de rol van zanger Isaac Wood heen. De meest gelikete YouTube-comment bij dit nummer is niet voor niets van iemand die aangeeft dat ie zijn zangers het liefst hoort alsof ze door een megafoon naar een politie-onderhandelaar aan het schreeuwen. Een punchline waardig voor een nummer als Sunglasses, dat waarschijnlijk in zijn eentje de top 5 beste punchlines in de popmuziek van 2019 vult. Los van de teksten is de praatzang van Wood, vol met soms ingehouden, soms exploderende woede, een absoluut pluspunt van de muziek, die BCNC haar karakteristieke geluid geeft.
Maar de zang is mijns inziens absoluut niet het hoogtepunt op Sunglasses. Nee, de instrumentatie wint het ruimschoots. Het begint al met het intro; ingetogen en minimaal, als stilte voor de storm een voorbode voor de waanzin die nog gaat volgen. Dan is er die geniale, repetitieve riff, die in meerdere vormen en volumes terugkomt in het nummer. En uiteraard de saxofoon, die af en toe heerlijk overstuurt en het geheel een free jazz-vibe geeft. Het geheel komt samen in een geweldige climax aan het eind. Absoluut een uniek nummer van een unieke band. Laat dat debuutalbum maar komen!
Opvolgsingle Sunglasses sloeg niet gelijk aan bij mij - ik haalde zelfs het gemiddelde omlaag in het kennismakingstopic - maar beetje bij beetje groeide ie en inmiddels kan ik ruimschoots zeggen dat Sunglasses het beste nummer van 2019 is, en misschien wel een van de beste nummers van het afgelopen decennium.
Dat het niet gelijk aansloeg, was niet zo heel vreemd. In de 9 minuten durende manie van het nummer wordt je aan alle kanten om je oren geslagen met muzikale en tekstuele referenties, die niet in een paar luisterbeurten volledig geduid kunnen worden. Als je dan toch moet beginnen om het nummer te duiden, kan je niet om de rol van zanger Isaac Wood heen. De meest gelikete YouTube-comment bij dit nummer is niet voor niets van iemand die aangeeft dat ie zijn zangers het liefst hoort alsof ze door een megafoon naar een politie-onderhandelaar aan het schreeuwen. Een punchline waardig voor een nummer als Sunglasses, dat waarschijnlijk in zijn eentje de top 5 beste punchlines in de popmuziek van 2019 vult. Los van de teksten is de praatzang van Wood, vol met soms ingehouden, soms exploderende woede, een absoluut pluspunt van de muziek, die BCNC haar karakteristieke geluid geeft.
Maar de zang is mijns inziens absoluut niet het hoogtepunt op Sunglasses. Nee, de instrumentatie wint het ruimschoots. Het begint al met het intro; ingetogen en minimaal, als stilte voor de storm een voorbode voor de waanzin die nog gaat volgen. Dan is er die geniale, repetitieve riff, die in meerdere vormen en volumes terugkomt in het nummer. En uiteraard de saxofoon, die af en toe heerlijk overstuurt en het geheel een free jazz-vibe geeft. Het geheel komt samen in een geweldige climax aan het eind. Absoluut een uniek nummer van een unieke band. Laat dat debuutalbum maar komen!
Ploppesteksel schreef:
Kanye en Ariana opnemen als referenties in je lyrics, snedige gitaarmuziek maken mét blazers, niet geven om de lengte van je nummers, om (ogenschijnlijk?) onverklaarbare redenen een weglatingsteken in Athen's plaatsen, een bandnaam met een komma hebben, tijdens het zingen zowel roepen als fluisteren als praten en voor al je posts op social media (en de videoclip van Sunglasses) random foto's gebruiken. Ja, deze band tickt veel boxes als het gaat over cool zijn. Ik weet alleen dat wanneer ik - hopelijk - deze zomer om 3u 's nachts licht beschonken over de festivalweide paradeer mijn zonnebril ophoud en van de daken schreeuw: I AM INVINCIBLE IN THESE SUNGLASSES!
123poetertjes schreef:
Fietstocht des Oordeels - deel 7: Black Country, New Road - Sunglasses
Het stuk tussen Geldrop en Heeze dat nu op mijn pad komt is ook maar een saaie rechte provinciale weg met verbazingwekkend veel auto’s die allemaal lekker met de banden over het asfalt schrapen, zo’n vervelend suizend geraas achterlatend. Gelukkig passeert met Sunglasses een nummer dat de dynamiek erin kan houden en waarmee ik lekker even kan grommen en me boosmaken op het feit dat ik niet gewon een lekker rustig bospaadje had uitgekozen. Dit is me toch een regelrecht anthem gebeken, een nummer dat we gaan onthouden als het pronkstuk van een revival van vuige houtjetouwtjerock die stiekem toch wel verdomt ingenieus in elkaar steekt. Direct na het inrijden van Heeze pak ik de eerste rotonde links om het dorp nog weer sneller te verlaten. De weg naar de Heide is meer een klassiek landweggetje met aan de rechterkant een woonwijk en aan de linkerkant een paar boerderijen, glinsterend in het zonlicht. Een zonnebril zou trouwens geen overbodige luxe geweest zijn. Gelukkig heb ik nog een kjoele pet waarmee ik me toch een beetje onoverwinnelijk kan voelen. En dat ben ik ook want deel twee zet nu in en de boel wordt even flink op stelten gezet. Alles hier is citeerbaar, alles is meeblèrbaar. Sunglasses is net niet mijn nummer 1 hier maar eigenlijk is dit wel het nummer dat de titel Song van het Jaar het meeste toekomt. Alleen al omdat ie zo mooi past in het rijtje winnaars. Een decennium aan winnaars, geopend door Kanye. Fuck you Isaac, ik noem m lekker toch x.
Het stuk tussen Geldrop en Heeze dat nu op mijn pad komt is ook maar een saaie rechte provinciale weg met verbazingwekkend veel auto’s die allemaal lekker met de banden over het asfalt schrapen, zo’n vervelend suizend geraas achterlatend. Gelukkig passeert met Sunglasses een nummer dat de dynamiek erin kan houden en waarmee ik lekker even kan grommen en me boosmaken op het feit dat ik niet gewon een lekker rustig bospaadje had uitgekozen. Dit is me toch een regelrecht anthem gebeken, een nummer dat we gaan onthouden als het pronkstuk van een revival van vuige houtjetouwtjerock die stiekem toch wel verdomt ingenieus in elkaar steekt. Direct na het inrijden van Heeze pak ik de eerste rotonde links om het dorp nog weer sneller te verlaten. De weg naar de Heide is meer een klassiek landweggetje met aan de rechterkant een woonwijk en aan de linkerkant een paar boerderijen, glinsterend in het zonlicht. Een zonnebril zou trouwens geen overbodige luxe geweest zijn. Gelukkig heb ik nog een kjoele pet waarmee ik me toch een beetje onoverwinnelijk kan voelen. En dat ben ik ook want deel twee zet nu in en de boel wordt even flink op stelten gezet. Alles hier is citeerbaar, alles is meeblèrbaar. Sunglasses is net niet mijn nummer 1 hier maar eigenlijk is dit wel het nummer dat de titel Song van het Jaar het meeste toekomt. Alleen al omdat ie zo mooi past in het rijtje winnaars. Een decennium aan winnaars, geopend door Kanye. Fuck you Isaac, ik noem m lekker toch x.
Edgar18 schreef:
Yes, we zijn aangekomen bij het koningskwartet van deze editie. Dit is een song vol heerlijke georganiseerde chaos. Een rustig begin wordt langzaam uitgebouwd tot een kakofonie van geluiden. Een pallet van muziekstijlen en instrumenten trekt voorbij in deze negen minuten durende song. Ook tekstueel zit dit nummer uitstekend in elkaar met referenties naar allerhande kunstenaars en gebeurtenissen uit het verleden. Als dit de toekomst van de rockmuziek is dan zitten we het komende decennium gebakken.
Koenr schreef:
"She flies to Paris, France, I come down in her childhood bed.
She tries to fuck me, I pretend that I'm asleep instead.
She loves pop culture, she has 'thank u, next' stuck in her head..."
Als dit de eerste lyrics zijn die je als band op de wereld loslaat heb je mij in ieder geval al voor je gewonnen. Muzikaal was ik niet direct zo overtuigd al velen van jullie, maar de combinatie van de intense zang met de zwart-komische teksten was genoeg om me bij de les te houden. Beide singles zijn door het jaar heen bij me gegroeid en ik vind ze ook niet veel voor elkaar onderdoen.
Er zijn duidelijk invloeden te horen van andere acts, maar de band lijkt genoeg eigen smoel te hebben om daar bovenuit te stijgen. Als ze er in slagen een album te droppen dat in de buurt komt van de kwaliteit van deze 2 singles gaat die ongetwijfeld een kanshebber worden voor mijn jaarlijst.
Ik had ze heel graag live gezien volgende week op Motel Mozaique. Het zal een andere keer worden.
She tries to fuck me, I pretend that I'm asleep instead.
She loves pop culture, she has 'thank u, next' stuck in her head..."
Als dit de eerste lyrics zijn die je als band op de wereld loslaat heb je mij in ieder geval al voor je gewonnen. Muzikaal was ik niet direct zo overtuigd al velen van jullie, maar de combinatie van de intense zang met de zwart-komische teksten was genoeg om me bij de les te houden. Beide singles zijn door het jaar heen bij me gegroeid en ik vind ze ook niet veel voor elkaar onderdoen.
Er zijn duidelijk invloeden te horen van andere acts, maar de band lijkt genoeg eigen smoel te hebben om daar bovenuit te stijgen. Als ze er in slagen een album te droppen dat in de buurt komt van de kwaliteit van deze 2 singles gaat die ongetwijfeld een kanshebber worden voor mijn jaarlijst.
Ik had ze heel graag live gezien volgende week op Motel Mozaique. Het zal een andere keer worden.
stoepkrijt schreef:
Het is post-punk, het is indie, het is van alles wat maar in ieder geval een wat experimentelere vorm van rock. Sunglasses valt grofweg uiteen in twee delen, maar ik heb eigenlijk geen voorkeur. Allebei hebben ze een boeiende opbouw richting een fijne, drukke climax. Het is een lekkere chaos, dit hele nummer, op een positieve manier.
jordidj1 schreef:
Toch knap dat zo'n amateuristisch bandje zo een emotioneel, gevarieerd nummer kan produceren. Deze sloeg erin als een bom vorig jaar en dat laat nog steeds zijn sporen achter.
dumb_helicopter schreef:
Ook ik ben een liefhebber van melodie in songs en bij Sunglasses hoor ik vooral moeilijkdoenerij voor gevorderden. Athens, France was nog in orde, maar dit nummer is - ondanks enkele geslaagde passages - bij momenten eerder storend dan plezierend.
1
geplaatst: 13 april 2020, 15:46 uur
Die laatste dertig seconden zijn zo heerlijk, die rechtvaardigen de tien minuten durende opbouw met verve.
1
geplaatst: 13 april 2020, 16:00 uur
</3 </3 </3
Song van het Jaar 2019 is afgelast jongens, volgend jaar weer proberen.
Song van het Jaar 2019 is afgelast jongens, volgend jaar weer proberen.
1
geplaatst: 13 april 2020, 16:03 uur
1. clipping. - Nothing Is Safe
2. Weyes Blood - Movies
3. Big Thief - Not
4.
5.
6. Black Country, New Road - Sunglasses
7.
8. clipping. - Blood of the Fang
9. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
10. Georgia - About Work the Dancefloor
11. Sevdaliza - Darkest Hour
12. Caterina Barbieri - Fantas
0
geplaatst: 13 april 2020, 16:03 uur
1. Caterina Barbieri - Fantas (9,5)
2.
3. clipping. - Nothing Is Safe (9)
4.
5.
6. Georgia - About Work the Dancefloor (8)
7. clipping. - Blood of the Fang (7,5)
8. Weyes Blood - Movies (7)
9. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (6,5)
10. Sevdaliza - Darkest Hour (6,5)
11. Big Thief - Not (6)
12. Black Country, New Road - Sunglasses (6)
Mijn nummer laatst, dan toch. Hoewel ook die nog een voldoende krijgt, trek ik sommige passages echt niet.
2.
3. clipping. - Nothing Is Safe (9)
4.
5.
6. Georgia - About Work the Dancefloor (8)
7. clipping. - Blood of the Fang (7,5)
8. Weyes Blood - Movies (7)
9. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan (6,5)
10. Sevdaliza - Darkest Hour (6,5)
11. Big Thief - Not (6)
12. Black Country, New Road - Sunglasses (6)
Mijn nummer laatst, dan toch. Hoewel ook die nog een voldoende krijgt, trek ik sommige passages echt niet.
4
geplaatst: 13 april 2020, 16:05 uur
Ik heb de eindstand hier wel nogal vertekend zeg, groetjes x
1.
2.
3.
4. Black Country, New Road - Sunglasses
5. Georgia - About Work the Dancefloor
6. Sevdaliza - Darkest Hour
7. clipping. - Blood of the Fang
8. clipping. - Nothing Is Safe
1.