MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
Poek schreef:
Geen Ride, als shoegazesnob heb ik alleen de uitvinders in mijn lijst.
Eentje met een zangeres!

Maar die komt nauwelijks boven de geluidsmuur uit, dus die heb ik niet.

Nog in mijn top 40:

36 Ride - Leave Them All Behind

Ride? Zeker wel! Op 10 zelfs.

1. Stone Roses - I Am the Resurrection
4. Pearl Jam - Jeremy
5. Alice In Chains - Would?
10. Ride - Leave Them All Behind
11. Grant Lee Buffalo - Fuzzy
13. Dr. Dre - Nuthin' but a "G" Thang

26. Sonic Youth - 100%
33. Nirvana - Lithium
40. Pete Rock & C.L. Smooth - They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)

remcodulac schreef:
(quote)
Eentje met een zangeres!

Heb jij een verleden als recensist bij Oor onder de naam Tom van Engelshoven?

Poek schreef:
(quote)

Nee joh, hij heet remcodulac!

Poek schreef:
(quote)

Nee, zelfs niet als recensent onder de naam Tom Engelshoven.

Poek schreef:
(quote)

Ik kan het niet verstaan, ik wil het niet verstaan. Zeurpietengezeik.

Die andere van Ride vind ik niet echt shoegaze. Iemand die Chills op 1 heeft moet die ook wel kunnen waarderen lijkt me...

Kadootje speciaal voor GrafGantz
Over de wall of sound gesproken

Auspicium - Disintegration (The Cure cover) - YouTube

Grafgantz begrijpt het! De volledige recensie van Tom van der Engelshoven, gepost door dazzler in het mooie topic OORdelen :

Op kant twee drijven songstructuren à la Velvet Underground als blinde vinken in een vette jus van feedback, en daarboven murmelen de vocalisten ongetwijfeld zeer verheven levenswijsheden. Ik kan het niet verstaan, ik wil het niet verstaan. Zeurpietengezeik. Kant één doet iets minder aan feedback, en laat horen dat de leden van de band ook Sonic Youth en de Beatles hebben ontdekt. Het weerhoudt ze er niet van te spelen en te zingen alsof ze al sinds hun vroegste jeugd aan constipatie lijden. Isn't Anything is niets.

Maar eerst zegt ie dus dat ie het kan verstaan en dan noemt ie het zeurpietengezeik. Huh? Of zou dat woord naar hemzelf verwijzen?

remcodulac schreef:

Dat hoort toch zo bij shoegaze... overigens heb ik die band ook niet, iets met promos, wel een hoop andere schoenstaarders naast Ride.

Poek schreef:
De volledige recensie van Tom van der Engelshoven, gepost door dazzler in het mooie topic OORdelen :

Dit is maar een citaat, hoor, en niet de volledige recensie.

luigifort schreef:
Die andere van Ride vind ik niet echt shoegaze. Iemand die Chills op 1 heeft moet die ook wel kunnen waarderen lijkt me...

Ja, maar de zoon van god moest nog de boel in de fik steken terwijl je slaapt, en toen waren de plekken op.

ranja schreef:
(quote)

Dat hoort toch zo bij shoegaze... overigens heb ik die band ook niet, iets met promos, wel een hoop andere schoenstaarders naast Ride.
Wel als je MBV als de uitvinders en dus definitie van de shoegaze beschouwt en recht in de leer wil zijn, ja. Maar als je shoegaze grofweg opdeelt in een noise pop variant en een dream pop variant, dan gaat mijn voorkeur niet uit naar die eerste categorie.

Dat is wel een interessante natuurlijk, Jesus and Mary Chain waren wel eerder dan MBV - in elk geval de shoegaze albums van die laatste. Ook andere bands waren al aan het shoegazen voor Loveless. Het is ook wel een beetje het verlengde van Madchester, wat minder dance (hoewel, Curve) en (nog) meer gitaarmuur.

Bonk schreef:
Zo had ik het nummer nog nooit gezien, als een poppieige acid trip. Weer wat geleerd! Bij mij op 17.

Ik vind deze van Ride toch veel minder poppy dan een Vapour Trails. Hoe dan ook, geweldig nummer, de tweede helft met name. Wat singles betreft veruit hun beste voor mij.

2. The Cure - Friday I'm in Love
5. Ride - Leave Them All Behind

Ik zie jullie in januari in Paradiso

zaaf
6. Nirvana - Come as You Are
https://www.youtube.com/watch?v=NJqQf5DObtY

Punten : 249
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #9 voor 1992
Grunge

Song over dubbele boodschappen met grappig genoeg een titel die dat weer ontkent. De titel zou een slogan zijn geweest van het Morck Hotel waar Cobain soms verbleef nadat hij op 17-jarige leeftijd zijn ouderlijk huis had verlaten.

Heb ik niet.

Oh ja, wacht, Lithium had helemaal niet. Ik had deze ❤️

luigifort schreef:
Ik zie jullie in januari in Paradiso

Oeh dan ga ik ook ?

Hee, daar hebben we Eighties van Killing Joke. Euh... ik bedoel, Life Goes On van The Damned.

ranja schreef:
Dat is wel een interessante natuurlijk, Jesus and Mary Chain waren wel eerder dan MBV - in elk geval de shoegaze albums van die laatste. Ook andere bands waren al aan het shoegazen voor Loveless. Het is ook wel een beetje het verlengde van Madchester, wat minder dance (hoewel, Curve) en (nog) meer gitaarmuur.

Volgens Wikipedia:
"Shoegaze kent zijn oorsprong in het midden van de jaren 80, toen The Jesus and Mary Chain op zijn debuut Psychocandy uitpakte met ongehoorde hoeveelheden feedback, distortion en enorm luide dreunende riffs. Ook bands als Spacemen 3 en Loop overgoten hun muziek met gedubde gitaarlagen. Deze groepen zetten onder andere My Bloody Valentine ertoe aan om met dat soort noise te gaan experimenteren. In 1988 brachten ze op Isn't Anything een soort hybride van noise en dromerige zang en melodieën à la Cocteau Twins. Shoegaze was geboren. "

Al heeft de Engelse weer een iets ander verhaal.

M'n top 10 gaat goed.

2. Alice in Chains - Would?
3. The Stone Roses - I Am the Resurrection
5. Nirvana - Come as You Are
8. Dr. Dre - Nuthin' but a "G" Thang
9. Ride - Leave Them All Behind
13. Sonic Youth - 100% [/quote]

Nee, Eighties had ik overigens wel heel hoog

Poek schreef:
(quote)

Volgens Wikipedia:
"Shoegaze kent zijn oorsprong in het midden van de jaren 80, toen The Jesus and Mary Chain op zijn debuut Psychocandy uitpakte met ongehoorde hoeveelheden feedback, distortion en enorm luide dreunende riffs. Ook bands als Spacemen 3 en Loop overgoten hun muziek met gedubde gitaarlagen. Deze groepen zetten onder andere My Bloody Valentine ertoe aan om met dat soort noise te gaan experimenteren. In 1988 brachten ze op Isn't Anything een soort hybride van noise en dromerige zang en melodieën à la Cocteau Twins. Shoegaze was geboren. "

Al heeft de Engelse weer een iets ander verhaal.

Ja... maar is nou shoegaze geboren bij Psychocandy of bij Isn't Anything Dat kun je op 2 manieren lezen.

03 Ride - Leave them all behind
05 U2 - One
09 Pearl Jam - Jeremy
10 Nirvana - Come as you are
12 The Stone Roses - I am the resurrection
13 Nirvana - Lithium

Ik mis nog een ex roze solo ganger, met duidelijke roots in de sixties

ranja schreef:
(quote)

Ja... maar is nou shoegaze geboren bij Psychocandy of bij Isn't Anything Dat kun je op 2 manieren lezen.

Of bij A Primary Industry?

(nooit van gehoord overigens, maar wel met vrouwelijke zang!)

Inderdaad, haalde mijn lijstje toen ook
In 1992 was shoegaze min of meer voorbij.
Britpop en zo klopte op de deur.
Hopelijk hier ook

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:34 uur

geplaatst: vandaag om 01:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.