MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
1 The Miracles - The Tracks of My Tears
4 Jackson C. Frank - Blues Run the Game
17 The Seeds - You're Pushin' Too Hard
75 The Beatles - Yesterday

Niets te klagen tot nu toe. Ik had een top 76 en 4 van de 6 halen die lijst. Van zowel The Seeds als The Miracles had ik ook nog een andere heel hoog, maar die komen niet meer denk ik. Jackson C. Frank ken ik al vrij lang, maar een paar jaar terug heb ik het album erg veel beluisterd. Een schrijnend levensverhaal, maar het leverder wel mooie liedjes op...

Geen Frank Sinatra en James Brown, hoewel ik beider nummers prima vind. James zal mijn lijstje ook nog wel eens halen denk ik.

herman schreef:
4 van de 6 halen die lijst.

Jij ook altijd met je mainstream smaak, ik kom niet verder dan 2 matches tot nog toe.

Nog maar 1 nummer van mij en zelfs enkele onbekende nummers. Een verrassend jaar moet ik zeggen.

03. The Beatles - Yesterday

Nog nul, al stonden The Seeds en James Brown tenminste nog op mijn shortlist.

In mijn jaarlijst gebaseerd op een wekelijkse TOP40 haalt dat andere nummer van The Seeds plek 14. Dat bleek niet genoeg voor een plek in mijn TOP20 hier. The Beatles haalden met een nummer plek 12, maar ook dat was niet genoeg voor een notering in mijn TOP20.

zaaf
14. Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)
https://www.youtube.com/watch?v=xDqL0XCs3V4

Punten : 218
Nom. : 10 x
Nr. 1 van : Manfield

RYM's #15 voor 1965
Southern Soul, Deep Soul

In de UK als B-kant van Respect uitgebracht, korte tijd later wereldwijd als A-kant en tijdens het leven van Otis was dit zijn grootste hit. Die twee versies verschillen qua lengte (een extra verse) en qua keyboardspeler: Booker T. Jones versus Isaac Hayes. Hoe dan ook.... wat deze man kan aanboren, zo jong al...

13. Byrds - Turn! Turn! Turn! (To Everything There Is a Season)
https://www.youtube.com/watch?v=eiprqeaydik

Punten : 224
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : johan de witt

RYM's #13 voor 1965
Folk Rock

Cover van Pete Seeger's compositie en tekstueel wordt het Bijbelboek Prediker geciteerd. Bedoeld als vredeslied werd het zeer populair toen na het Tonkin-incident de Vietnamoorlog oplaaide.

Byrds! Blijft een geweldige intro en een zomers nummer. Heerlijk!

Mijn nummer 68 (Otis) en 36 (Byrds). Die laatste vind ik wel echt een onverwoestbaar nummer, maar ik denk dat ze in 1966 mijlen hoger gaan eindigen bij mij...

Byrds bij mij niet verder gekomen dan de shortlist (wel met meerdere nummers)

Wat is er trouwens met de B-kanten gebeurd? Ik heb voor een ander voogelnummer gekozen vanwege de B-kant I'll Feel a Whole Lot Better. In 1966 en 1967 gaan de B-kanten nog vaker een rol spelen bij mij (ik werk braaf vooruit).

Poek schreef:
Wat is er trouwens met de B-kanten gebeurd? Ik heb voor een ander voogelnummer gekozen vanwege de B-kant I'll Feel a Whole Lot Better.

ik ook

zaaf
Tot we anders besluiten heb ik de B-kanten gemeld als de inzender expliciet aangeeft dat het (ook) om de B-kant te doen is of als die B-kant bij slechts enkele singles erbij staat (dat is impliciet he?)

De gehele single vermelden bij allemaal maakt het onoverzichtelijker qua luistertips. Maar als een objectiveerbare meerderheid zegt: alles melden, dan meld ik alles (let op: er komen nog steeds nieuwe deelnemers bij)

Otis krijgt van mij de zilveren medaille, van The Byrds had ik een andere in de onderste regionen.

Vermeld beide maar alsjeblieft

Mijn eerste voltreffer
En ook mijn eerste juiste voorspelling, maar dat is dan weer die andere

Poek schreef:
Wat is er trouwens met de B-kanten gebeurd? Ik heb voor een ander voogelnummer gekozen vanwege de B-kant I'll Feel a Whole Lot Better. In 1966 en 1967 gaan de B-kanten nog vaker een rol spelen bij mij (ik werk braaf vooruit).

Ja, die heb ik bewust op 21 gezet, omdat ik al twee keer Byrds had.
Op basis van de B-side had het zeker top-5 verdiend, maar ik ga toch maar uit van de A-kant vanaf dit jaar.
Als we ooit een B-side-editie spelen komt deze op 1 of 2.

Mijn waardering voor I'll Feel a Whole Lot Better komt trouwens door de cover van Dinosaur Jr. Ik ben er nog steeds niet uit of die versie nou (nog) beter vind dan het origineel of niet.

Bingo:
6. James Brown and The Famous Flames - Papa's Got a Brand New Bag
7. Otis Redding - I've Been Loving You Too Long
17 The Miracles - The Tracks of My Tears
18 The Beatles - Yesterday

The Godfather is in tha house baby!

Wel had ik Otis & the Miracles in onze top 10 voorspeld. Wist ik veel dat Edgar18 niet mee zou doen.

zaaf schreef:
Tot we anders besluiten heb ik de B-kanten gemeld als de inzender expliciet aangeeft dat het (ook) om de B-kant te doen is of als die B-kant bij slechts enkele singles erbij staat (dat is impliciet he?)

De gehele single vermelden bij allemaal maakt het onoverzichtelijker qua luistertips. Maar als een objectiveerbare meerderheid zegt: alles melden, dan meld ik alles (let op: er komen nog steeds nieuwe deelnemers bij)

Oei, dat ben ik even uit het oog verloren, want dat is wel degelijk het geval bij mijn nummer 6. Daar vind ik de B-kant veel beter dan de A-kant.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Oei, dat ben ik even uit het oog verloren, want dat is wel degelijk het geval bij mijn nummer 6. Daar vind ik de B-kant veel beter dan de A-kant.

Ik snap geen kut van al die kanten

Otis, SmokeY en James ook in mijn lijst, gaat prima zo

jordidj1 schreef:
(quote)

Ik snap geen kut van al die kanten

Kocht jij vroeger toen jij jong was niet van die 45 toeren singeltjes

zaaf
Johnny Marr schreef:
(quote)

Dat heb je erbij gezegd (niet uit het oog verloren dus ) en hij staat erbij!

zaaf
Rudi S schreef:
(quote)

Kocht jij vroeger toen jij jong was niet van die 45 toeren singeltjes
ik had het er van t weekend nog met mn dochter over (van 14). Die hoorde er ook van op en vroeg zich af of er nog meer is dan downloads dezer dagen...

Ik vind het overzichtelijker/fijner zoals het tot nu toe gaat.

Ik zie in mijn eigen lijsten voorlopig zelden meer dan 4 singles per jaargang waar de B-kant beter/doorslaggevend is.

Ik zie voor mezelf de b-kant ook steeds minder belangrijk worden. Voor 1966 kwam ik nog wel in de problemen met 1 geweldige b-kant die als los nummer dik op 2 zou staan. Maar met de a-kant erbij en een andere single met een goede a- en b-kant wordt dat lastig vergelijken.
In de 70s en 80s echter zul je steeds vaker echt mindere nummers op de b-kant hebben, of remixen of instrumental versies... in de 90s krijg je met de cd-singles natuurlijk ineens 2, 3, 4 of meer b-kanten, ondanks dat je die meestal niet om kunt draaien. Dat wordt helemaal onoverzichtelijk.
Bij de mp3 wordt het dan weer makkelijker want dat is een los liedje. Daar heb je wel een ander probleem namelijk dat het lastiger wordt een single te herkennen van een albumtrack en dat veel mp3-singles niet op RYM staan. Even een inhaalslag maken voor die tijd misschien, flink wat singles toevoegen?

09. James Brown – Papa's Got a Brand New Bag (Parts I & II)
11. Jackson C. Frank – Blues Run the Game / Can't Get Away From My Love
16. Otis Redding – I've Been Loving You Too Long (To Stop Now) / I'm Depending on You

zaaf
12. Rolling Stones - The Last Time / Play With Fire
https://www.youtube.com/watch?v=kvIIM2AZgCA

Punten : 226
Nom. : 10 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #12 voor 1965
Mod, British Rhythm & Blues

Eerste zelfgeschreven single van Jagger/Richards en meteen een nummer 1 hit. Hoewel… zelfgeschreven… Het refrein komt nogal overeen met This May Be the Last Time van The Staples Singers (1958).

11. Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin'
https://youtu.be/CwtzY-dR0aU?t=119

Punten : 235
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : niemand

RYM's #37 voor 1965
Pop

Compositie van Lee Hazlewood en wat voor één… in vele stijlen gecovered waaronder door Megadeth, Jessica Simpson en Ella Fitzgerald begeleid door het Duke Ellington Orchestra. Maar Nancy maakte toch wel de beroemdste en fijnste versie. Hazlewood schreef het voor zichzelf maar Nancy vond het voor een man te agressief en voor een vrouw perfect. Lee gaf toe...

James Brown in da House! En een beetje Frank Sinatra, Otis Redding en The Miracles.

Bij The Beatles and The Stones laat ik mij nog niet in de kaarten kijken.

ranja schreef:
Ik zie voor mezelf de b-kant ook steeds minder belangrijk worden.

Bij mij andersom, althans, ik herken in 1966 en 1967 een stuk vaker de B-kant.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:47 uur

geplaatst: vandaag om 21:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.