MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
Wat me opvalt is dat er zo weinig prog in de lijst staat, zeker in vergelijking met de song top per jaar.
Of deden die niet aan singles?

Ws niet, zijn vaak lange songs he, of ze moeten er single edits van gemaakt hebben, maar dat lijkt me stug

Ja waarschijnlijk, is ook meer albummuziek lijkt me.
Hoewel Marillion wel ook een singlesband was, maar zo ver zijn we nog niet.

Singles om albums te promoten. Progsongs zijn niet echt radiofriendly qua duur ook... De Kayleighs van deze wereld zijn een uitzondering, maar dat vind ik meer een popsong....

Propsongs ?

west schreef:
Als ik het niet leuk vond om per jaar een playlist te maken, zou ik vermoedelijk nu afhaken.

Nouja, jij hebt toch altijd megaveel overeenkomsten met de eindlijst? En dan is het een keer wat minder gelijk afhaken?

En waar stonden bij jou de discoklappers van Don Deputy, Taana Gardner, Gino Soccio en idd. Tantra?

luigifort schreef:
Singles om albums te promoten. Progsongs zijn niet echt radiofriendly qua duur ook... De Kayleighs van deze wereld zijn een uitzondering, maar dat vind ik meer een popsong....

Klopt, maar dat geldt ook voor de ‘postpunk’ in deze lijst. Zijn, op BL na, ook gewoon popsongs wat mij betreft.

Btw...voor al degenen die te klagen hebben in dit topic, verwijs ik graag naar onze gezamenlijke nr. 5 van 1979

catchup schreef:
Waar is Herman?

13. Herman Brood - I Love You Like I Love Myself

Hier was Herman

13. De Breedbekkikkers - Maakt van uw scheet een donderslag

Hier was ie ook nog!

johan de witt schreef:
Wat me opvalt is dat er zo weinig prog in de lijst staat, zeker in vergelijking met de song top per jaar. Of deden die niet aan singles?

Jawel, maar 1979 was sowieso nagenoeg niet besteed aan prog. Van veel artiesten ook geen albums, van o.a. Yes, Genesis, Moody Blues. Manfred Mann's Earth Band had ook geen goede singles van Angel Station.
Ik had nog wel Rendez vous 6:02 van UK en vindt Pink Floyd dit jaar te laag beoordeeld.

Klopt, maar dat geldt ook voor de ‘postpunk’ in deze lijst. Zijn, op BL na, ook gewoon popsongs wat mij betreft.

Helemaal mee eens en vindt dat overigens helemaal niet erg

johan de witt schreef:
Ja waarschijnlijk, is ook meer albummuziek lijkt me.
Hoewel Marillion wel ook een singlesband was, maar zo ver zijn we nog niet.

Zeker geen pure maar het was toch ook wel enigszins een singlesband. Dat wilde EMI ook graag (centjes verdienen...) maar de band was er ook niet vies van en kwam graag naar bv Top of the Pops.

Ze waren in Engeland met 23 singles bij de beste 40 waarvan 4 in de Top 10 ook gewoon erg succesvol. Marillion was ook niet de band die veel nummers van zeg 12 minuten en langer maakte. Veelal gewoon kop en staart liedjes van rond de 5 minuten waar dan idd wel een singlesversie kwam van 3.40 ofzo

Nog even mijn top 20. Allemaal bekende liedjes, toch kansloos voor de mainstreamaward.

1. The Cure - Boys don't cry
2. The Undertones - Teenage Kicks / True Confessions
3. Chicago - Street Player
4. The Police - Bring on the Night
5. Peter Tosh - I'm the Toughest
6. Squeeze - Up The Junction
7. Joe Jackson - It's Different For Girls
8. Neil Young - Hey Hey, My My (Into the Black) / My My, Hey Hey (Out of the Blue)
9. The Undertones - Here Comes the Summer
10. The Pretenders - Stop Your Sobbing
11. Dead Kennedys - California Über Alles
12. Squeeze - Cool for Cats
13. The Specials - A Message to You Rudy
14. Madness - One Step Beyond...
15. The Selecter - On My Radio
16. Cabaret Voltaire - Nag Nag Nag
17. The Shirts - Laugh and Walk Away
18. The Beat - Tears of a Clown
19. Godley & Creme - An Englishman in New York
20. Kirsty MacColl - They Don't Know

Poek schreef:
Nog even mijn top 20. Allemaal bekende liedjes, toch kansloos voor de mainstreamaward.

Waarom? Het merendeel is gewoon pop/rock met wat uitstapjes naar ska en reggae.
Ik zie juist uitsluitend kandidaten die zo mee mogen doen aan de mainstreamaward. Of ze ook zouden winnen in 1979 is weer een geheel andere vraag.

Chicago en Neil Young deden in 1969 al mee aan de verkiezingen voor de mainstreamaward

herman schreef:
(quote)

Nouja, jij hebt toch altijd megaveel overeenkomsten met de eindlijst? En dan is het een keer wat minder gelijk afhaken?

En waar stonden bij jou de discoklappers van Don Deputy, Taana Gardner, Gino Soccio en idd. Tantra?

Je hebt helemaal gelijk. Ik reageerde wel iets te heftig...

Mijn lijstje was nogal nostalgisch, wat weer ten koste ging van Taana Gardner & Gino Soccio. Taana Gardner & Gino Soccio staan wel in mijn top 40, achteraf had dat wel iets hoger gemogen. Ik ben uitgegaan van de singles versies, terwijl ik van hen juist de 12 inch versies nog beter vind. Ik ga die vanaf nu gewoon meetellen, het zijn immers maxi singles. Van Taana Gardner is vooral de Larry Levan mix geweldig, ken je die? Tantra staat zeker in mijn playlist, maar Don Deputy: die ken ik niet. Dus dat wordt luisteren.

Ik vind de 12" versies ook het beste, maar om voor elke single uit te zoeken of die in hetzelfde jaar ook uitkwam vind ik wel veel werk. Heb het wel een paar keer gedaan overigens (afgelopen jaar nog voor Dan Hartman).

Die Larry Levan mix is zeker geweldig. Dat is degene die ik altijd draai en ook de enige die ik goed ken eigenlijk.

Ik ontdek nu dat ik een van mijn favoriete discoplaten uit 1979 nog ben vergeten:

Mouzon's Electric Band ‎– Everybody Get Down (Long Version) ℗ 1979 - YouTube

musician schreef:
(quote)

Waarom? Het merendeel is gewoon pop/rock met wat uitstapjes naar ska en reggae.
Ik zie juist uitsluitend kandidaten die zo mee mogen doen aan de mainstreamaward. Of ze ook zouden winnen in 1979 is weer een geheel andere vraag.

Chicago en Neil Young deden in 1969 al mee aan de verkiezingen voor de mainstreamaward

Maar met mainstreamaward bedoel ik de meeste overeenkomsten hebben met de gezamenlijke top 20. Ik scoorde dit keer aan de lage kant.

Laat ik jullie terugnemen naar 1980, mijn eerste levensjaar, ik weet het nog goed.

Ik was er net op de aarde. Maar toch had ik het gevoel dat niemand me serieus nam. Mijn ouders waren verre van een Romeo en Julia. Ze manifesteerden zich eerder als strenge generalen en majoren. Die moeder van mij profileerde zich als een strenge hertogin. Ik probeerde alleen maar aangenaam gevoelloos door het leven te gaan. Kon ik er wat aan doen dat ik nog geen zelfbeheersing had, ik was nog niet eens 1! Ik kreeg de geest van de radio, want daar hoorde ik mijn verlossingslied. Ik kon niet anders, ik moest vluchteling worden! Ik zag mijn perfecte neefje (die vele jaren Rudi S bleek te zijn, maar dat terzijde) vertrekken en ik dacht, die zal ik volgen. Het was bloeitijd, dus door het hoge gras ging ik als een sluiper er vandoor. Weer iemand die ik stof liet happen! Ik probeerde mijn kaarten goed uit te spelen. Dit was mijn schoppenaas! Helaas bleek het niet de draai van een vriendelijke kaart. Per ongeluk maakte ik een rondje en kwam terug zwart van de modder in de tuin van mijn ouders. Wat een vernedering. Had ik nu tevergeefs getraind? Nou ja, iedereen kent leermomenten.

De goede verstaander kent nu mijn top 20. De volgorde houd ik geheim

we hebben een aantal overeenkomsten Bonk die haal ik er in elk geval wel uit, ook nog een paar andere.

1980, mooi jaar voor City Pop.

Ik heb een droom. Dat iedereen zegt: Britse reggae, te gek hee! Ja, dat is stof tot nadenken. Maar om een lang verhaal kort te maken: 1980 is het jaar van latere superbands die nog relatief underground waren. Wie volgt?

In 1980 hebben ook alle drie ex-Crucial Three leden singles uitgebracht met hun nieuwe bands. Een van de drie heeft het wel gehaald bij mij, een ander net niet (en de derde ook niet, toch minder crucial)

Bij mij halen ze het alle drie
Twee van de drie strijden zelfs mee voor het podium.

Een hardrock nummer en een alternatief nummer met allebei een erg lekkere gitaar en een donkere sfeer:
https://www.plakfoliewebshop.nl/Files/10/180000/180418/ProductPhotos/300/979824810.jpg
https://www.kdv-language.be/wp-content/uploads/2015/07/taaltip-30-KDV-Language-More-300x265.jpg
Die 2e vinden veel goed. Probeer anders de eerste eens?

@west is dat de ingang?

@zaaf kan ik m'n 1978 lijst nog aanpassen, vanmiddag in de auto hoorde ik Radio M Suzi Quatro - If you can't give me love en zat me hardop af te vragen waarom ik die niet n mn lijst had staan.

zaaf
ranja schreef:
@zaaf kan ik m'n 1978 lijst nog aanpassen, vanmiddag in de auto hoorde ik Radio M Suzi Quatro - If you can't give me love en zat me hardop af te vragen waarom ik die niet n mn lijst had staan.
maar natuurlijk mn beste. ik zal haar de plek geven die ze verdient. wil je ook een nieuwe presentatie?

Ik vind dat niet echt een spannend bos west, meer zo'n saai aangeplant bosje op Flevoland ofzo

luigifort schreef:
Ik vind dat niet echt een spannend bos west, meer zo'n saai aangeplant bosje op Flevoland ofzo

Klopt. Alle donkere bossen waren op een te groot formaat...

ranja schreef:
....vanmiddag in de auto hoorde ik Radio M Suzi Quatro - If you can't give me love en zat me hardop af te vragen waarom ik die niet n mn lijst had staan.

Een terecht vraag: dat is zo'n lekker liedje!

Even een paar daagjes naar Cardiff en Londen geweest, dus ik heb nog twee lijstjes te delen. Niet dat het iemand iets interesseert, maar dat zal me niet weerhouden

1978
1. [006] Kate Bush – The Man With the Child in His Eyes / Moving
2. [013] Elvis Costello & The Attractions – (I Don't Want to Go To) Chelsea / You Belong to Me
3. [008] The Cure – Killing an Arab / 10:15 Saturday Night
4. [049] Max Berlin – Elle et moi
5. [005] Buzzcocks – Ever Fallen in Love (With Someone You Shouldn't've?) / Just Lust
6. [029] Chris Bell – I Am the Cosmos / You and Your Sister
7. [001] Talking Heads – Psycho Killer
8. [097] The Shirts – Tell Me Your Plans / Cyrinda
9. [xxx] Drs. P – Orgaan / Harten (met het Resistentie Orkest)
10. [xxx] The Babys – A Piece of the Action / Read My Stars
11. [046] Nick Lowe – I Love the Sound of Breaking Glass / They Called It Rock
12. [023] Japan – Adolescent Sex / Sometimes I Feel So Low
13. [xxx] Sweet – Love Is Like Oxygen / Cover Girl
14. [077] Blondie – Picture This / Fade Away and Radiate
15. [011] Giorgio Moroder – Chase / Love's Theme
16. [042] The Motors – Airport / Cold Love
17. [032] Lene Lovich – Lucky Number / Home
18. [004] Kraftwerk – Das Model / Neonlicht
19. [051] Donna Summer – MacArthur Park / Once Upon a Time
20. [016] Electric Light Orchestra – Mr. Blue Sky / One Summer Dream

Nou, dat hebben jullie helemaal niet slecht gedaan. Slechts drie klassiekers gemist... Wel is Picture This natuurlijk veel beter dan Denis (gekkies).

1979
1. [120] Pylon – Crazy / M-Train
2. [049] Godley & Creme – An Englishman in New York / Silent Running
3. [019] The Shirts – Laugh and Walk Away / Maybe, Maybe Not
4. [004] XTC – Making Plans for Nigel / Bushman President / Pulsing Pulsing
5. [003] Tubeway Army – Are 'Friends' Electric? / We Are So Fragile
6. [066] David Bowie – Breaking Glass / Art Decade
7. [xxx] The Specials – Gangsters / Gangsters (Mono)
8. [xxx] Joe Jackson – Fools in Love / Throw It Away
9. [031] Squeeze – Cool for Cats / Model
10. [xxx] The Charlie Daniels Band – The Devil Went Down to Georgia / Rainbow Ride
11. [034] The Cure – Jumping Someone Else's Train / I'm Cold
12. [069] Bram Tchaikovsky – Sarah Smiles / Turn On the Light
13. [xxx] The Nits – Tutti ragazzi / Harrow Accident
14. [xxx] The Crusaders – Street Life / The Hustler
15. [009] Talking Heads – Life During Wartime / Electric Guitar
16. [074] Fischer-Z – The Worker / Kitten Curry
17. [079] Janis Ian – Fly Too High / Night Rains
18. [025] Patti Smith – Frederick
19. [016] Gary Numan – Cars / Asylum
20. [087] The Romantics – What I Like About You / First in Line

Hier toch wel meer opvallends. Te beginnen met mijn nummer 1 die helemaal niet uit 1979 komt. Foutje in mijn administratie. Des te vreemder dat het nog de gedeelde 120e plek heeft gehaald. Kun je deze alsnog diskwalificeren, zaaf?
Maar goed, dan zetten jullie weer de verkeerde b-kant van Breaking Glass hoger. En waarom niet gewoon de all-Specials single gekozen? En waarom staat de beste van Joe niet in de top 100? En geen Nits, Crusaders of Charlie?!

remcodulac schreef:
Even een paar daagjes naar Cardiff en Londen geweest, dus ik heb nog twee lijstjes te delen. Niet dat het iemand iets interesseert, maar dat zal me niet weerhouden

!

Wachten duurt toch altijd weer lang, maar eindelijk zijn De lijstjes daar, mijn leven kan weer door, echt fijn

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.