Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 24 oktober 2019, 17:39 uur
Tussen de slowchat door even een serieuze vraag:
Hoe werkt dat eigenlijk met "Release view [combined information for all issues]"? Ik ben nu twee keer na elkaar een single tegenkomen waarbij een [p] bovenaan staat (de cd-versie) met daaronder de klaarblijkelijk echte singles (op vinyl). De volgorde is van belang voor dit spel, heb ik begrepen, maar hoe wordt die bepaald?
Hoe werkt dat eigenlijk met "Release view [combined information for all issues]"? Ik ben nu twee keer na elkaar een single tegenkomen waarbij een [p] bovenaan staat (de cd-versie) met daaronder de klaarblijkelijk echte singles (op vinyl). De volgorde is van belang voor dit spel, heb ik begrepen, maar hoe wordt die bepaald?
2
geplaatst: 24 oktober 2019, 17:41 uur
6. Yannick Noah - Saga Africa
Een tijdje geleden heb ik een pubquiz gemaakt voor mijn tennisclub en daar moest natuurlijk ook een muziekronde in. Het aantal tennisnummers is eigenlijk niet zo heel groot, dus ik kwam al snel uit bij Yannick Noah, de voormalige Franse toptennisser die ook wat muziek heeft gemaakt. Maar ik heb mijn tennisclub hem toch maar bespaard, want Yannick had het beter bij tennis kunnen houden.
5. Timmy T - One More Try
Dit nummer vond ik destijds al niet best en het is er niet beter op geworden. Ik herinner me nog dat we gingen bowlen op schoolkamp met groep 8 en een meisje uit mijn klas aan me vroeg van wie dit nummer was toen het langskwam. Onder de meisjes was dit toen blijkbaar erg geliefd. Dit soort ballads waren toen trouwens wel geliefd, zie ook Boyz II Men, Stevie B, etc.
4. Vanilla Ice - Satisfaction
De singles van Vanilla Ice vond ik toen nog wel leuk (Ice Ice Baby was een van mijn eerste), maar nu weet ik ook wel dat hij gewoon flauw heen rapte over oude hits van anderen. Destijds waren de Stones wel redelijk in de herwaardering volgens mij, via allerlei samples en covers, maar dit is toch wel een dieptepuntje.
Een tijdje geleden heb ik een pubquiz gemaakt voor mijn tennisclub en daar moest natuurlijk ook een muziekronde in. Het aantal tennisnummers is eigenlijk niet zo heel groot, dus ik kwam al snel uit bij Yannick Noah, de voormalige Franse toptennisser die ook wat muziek heeft gemaakt. Maar ik heb mijn tennisclub hem toch maar bespaard, want Yannick had het beter bij tennis kunnen houden.
5. Timmy T - One More Try
Dit nummer vond ik destijds al niet best en het is er niet beter op geworden. Ik herinner me nog dat we gingen bowlen op schoolkamp met groep 8 en een meisje uit mijn klas aan me vroeg van wie dit nummer was toen het langskwam. Onder de meisjes was dit toen blijkbaar erg geliefd. Dit soort ballads waren toen trouwens wel geliefd, zie ook Boyz II Men, Stevie B, etc.
4. Vanilla Ice - Satisfaction
De singles van Vanilla Ice vond ik toen nog wel leuk (Ice Ice Baby was een van mijn eerste), maar nu weet ik ook wel dat hij gewoon flauw heen rapte over oude hits van anderen. Destijds waren de Stones wel redelijk in de herwaardering volgens mij, via allerlei samples en covers, maar dit is toch wel een dieptepuntje.
2
geplaatst: 24 oktober 2019, 17:41 uur
zaaf schreef:
Lelijke kinderen kunnen best lief zijn
Lelijke kinderen kunnen best lief zijn
mASTROg zeg er es wat van man
Edit: Megadeth flop 10?!

0
zaaf
geplaatst: 24 oktober 2019, 17:45 uur
Poek schreef:
ik ga louter uit van de primaries. dus de singles die bij de discografie van de artiest worden vermeld en het jaartal dat daarbij staat.Tussen de slowchat door even een serieuze vraag:
0
geplaatst: 24 oktober 2019, 17:47 uur
Hoho, savage idd. Maar Holy Wars is wel lichtjaren beter, dus gelukkig dat die niet in z'n floptop stond. Of ik ging m'n shit verliezen.
1
geplaatst: 24 oktober 2019, 18:03 uur
Poek schreef:
De volgorde op RYM is redelijk arbitrair; de p staat bij de 'primary' wat vaak de eerste release is (qua datum) maar soms ook gewoon op volgorde van invoeren door gebruikers. Dus soms staat de primary opj 1991 en een andere release op 1990. Voor de charts worden alle versies, de primary en alle andere, bij elkaar gemiddeld. De naam waarmee die in de charts komt is wel de naam van de primary, inclusief b-kanten of andere overbodige info (purple vinyl) in het titelveld. Het jaar ook van de primary, correct of niet.
(zo heeft het album Palomine tijden als primary de Matador release gehad uit 1993 terwijl de Brinkman release uit 1992 als secundair stond... tja - overigens zie ik dat nu de UK release als primary staat, gelukkig wel het juiste jaar inmiddels - toch jammer voor een nederlandse band)
1
geplaatst: 24 oktober 2019, 18:45 uur
Hoe zou het gaan met het liedje waarin stiekem wel gezongen wordt?
Nog 4,3,2,1 dagen en we weten het, niet eerder. Gewoon blijven eten dus en na afloop in diepe treurnis of helemaal blij. Hoe dan ook zullen we zaaf weer vereren.
Nog 4,3,2,1 dagen en we weten het, niet eerder. Gewoon blijven eten dus en na afloop in diepe treurnis of helemaal blij. Hoe dan ook zullen we zaaf weer vereren.
2
geplaatst: 24 oktober 2019, 19:42 uur
Tijd om mijn old-skool hip-hop kennis af te stoffen en bij te zaven zie ik...
1
geplaatst: 24 oktober 2019, 19:43 uur
luigifort schreef:
De week is doormidden gezaafd...
De week is doormidden gezaafd...
Ja dat is mooi mooi mooi man
0
geplaatst: 24 oktober 2019, 21:03 uur
Dat is wel een beetje de sport: leuke lelijke liedjes uitzoeken voor de top 20. Alleen maar verantwoorde mooie liedjes is ook zo saai.
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:06 uur
Het ziet er naar uit dat ik voor 1991 moet gaan passen. De reden is eigenlijk heel simpel: In Spotify heb ik alle nummers per jaar opgeslagen die ik goed vind. Hoe verder ik in de jaren vooruit ga kijken, hoe minder die nummers op single te vinden zijn. En dan komt bij mij de vraag en dat is geen verwijt naar zaaf: Wat is nu het belang of iets nu wel of niet op singel is uitgebracht? Voor mij maakt het geen bal uit; als ik het nummer maar goed vind. Volgens mij heb ik die vraag al eerder gesteld maar ik zie mij genoodzaakt om het toch te herhalen. Bovendien stel ik steeds minder belang in de single releases op RYM. Die site moet het van mij toch vooral hebben van de album releases. Ook dat speelt bij mij de voornaamste rol in het organiseren van meters zoals bij voorbeeld de (Post)punk - New Wave Meter. Ik kies voornamelijk de beste nummers uit die jaren ongeacht of ze op single uitgebracht zijn of niet.
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:14 uur
wibro schreef:
Hoe verder ik in de jaren vooruit ga kijken, hoe minder die nummers op single te vinden zijn.
Hoe verder ik in de jaren vooruit ga kijken, hoe minder die nummers op single te vinden zijn.
Dat gold voor mij veel sterker voor de 70s en 80s dan voor de 90s. Ik hoef nu een stuk minder diep te graven om tot een mooie lijst te komen.
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:14 uur
We spelen singles per jaar. Songs per jaar hebben we al eens gedaan, nu dus alleen singles. In mijn singles top 20 per jaar staan ook niet al mijn fave 20 songs van dat jaar. Niet alles is op single uitgebracht namelijk. Het is niet anders, dat is de opzet van het spel. Beetje vreemd om tot en met 1990 wel mee te doen, maar daarna niet meer...
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:15 uur
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten ...
Nu hoeft een single niet per se uit het (album)releasejaar te komen natuurlijk maar als je toch een jaarlijst hebt, filter je die op single. Die vul je aan met de RYM overzichten. Het zal geen perfecte jaarlijst zijn (maar wanneer is het dat wel), maar wel de beste singles lijst.
Nu hoeft een single niet per se uit het (album)releasejaar te komen natuurlijk maar als je toch een jaarlijst hebt, filter je die op single. Die vul je aan met de RYM overzichten. Het zal geen perfecte jaarlijst zijn (maar wanneer is het dat wel), maar wel de beste singles lijst.
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:18 uur
luigifort schreef:
Beetje vreemd om tot en met 1990 wel mee te doen, maar daarna niet meer...
Dat zeg ik niet maar het geldt wel voor 1991. Het is niet anders. Ik werk ook nog eens als vrijwilliger in het 2019 festival van Jazz International in Nijmegen die gehouden wordt van 24 t/m 27 oktober. Ook wil ik ook nog de nodige concerten daarvan bijwonen. Dus er is voor mij in deze periode niet al te veel tijd voor allerlei andere games.Beetje vreemd om tot en met 1990 wel mee te doen, maar daarna niet meer...
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:20 uur
Als je ergens geen uurtje de tijd hebt om een top 20 te maken zou ik inderdaad 1991 overslaan. Werkse 

0
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:31 uur
Koenr schreef:
Dat gold voor mij veel sterker voor de 70s en 80s dan voor de 90s. Ik hoef nu een stuk minder diep te graven om tot een mooie lijst te komen.
(quote)
Voor 2010 heb ik de helft van m'n top 20 al gevuld
#yeezyseasonapproachin'
1
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:34 uur
Ja, er komt steeds meer keus, het werd natuurlijk steeds makkelijker om iets als single uit te brengen.
Ik zie voor 2010 ook zo 4 Caribou singles die allemaal kans maken op m'n top 20.
Ik zie voor 2010 ook zo 4 Caribou singles die allemaal kans maken op m'n top 20.
1
geplaatst: 25 oktober 2019, 12:50 uur
Deze hadden jullie nog tegoed. Ik hoop niet dat iemand er eentje in zijn toplijst heeft...
3. Johnny - Je hebt me belazerd
Een Amsterdamse volkszanger die ongeveer vanaf hier ineens een paar jaar populair was en een paar hits scoorde. Die latere zijn nog wel een beetje grappig, dit is gewoon een heel slechte tranentrekker. Vooral ergerlijk is hoe hij van elke zin het laatste woord zihihingt... Het zal wel de jordaansnik zijn ofzo.
2. Gordon - Kon Ik Maar Even Bij Je Zijn
In 1991 huilde heel Nederland mee met Gordon, een toen nog marktkoopman die afgaande op de clip blijkbaar nog niet uit de kast was. Let vooral ook op de foeilelijke synths in de achtergrond.
1. Ten Sharp - You
Voor mij de duidelijke nummer 1. Dit was een erg grote hit, sowieso in de top 40 (plek 3 als ik me goed herinner) maar misschien nog wel meer op de radio, waar dit enorm veel gedraaid werd en ook in de jaren na 1991 helaas nog... Op de een of andere manier vond ik dit nummer vrijwel meteen erg irritant, al vind ik het moeilijk te benoemen waarom ik er zo slecht tegen kan en eigenlijk wil ik ook helemaal niet nadenken over deze muzikale marteling.
3. Johnny - Je hebt me belazerd
Een Amsterdamse volkszanger die ongeveer vanaf hier ineens een paar jaar populair was en een paar hits scoorde. Die latere zijn nog wel een beetje grappig, dit is gewoon een heel slechte tranentrekker. Vooral ergerlijk is hoe hij van elke zin het laatste woord zihihingt... Het zal wel de jordaansnik zijn ofzo.
2. Gordon - Kon Ik Maar Even Bij Je Zijn
In 1991 huilde heel Nederland mee met Gordon, een toen nog marktkoopman die afgaande op de clip blijkbaar nog niet uit de kast was. Let vooral ook op de foeilelijke synths in de achtergrond.
1. Ten Sharp - You
Voor mij de duidelijke nummer 1. Dit was een erg grote hit, sowieso in de top 40 (plek 3 als ik me goed herinner) maar misschien nog wel meer op de radio, waar dit enorm veel gedraaid werd en ook in de jaren na 1991 helaas nog... Op de een of andere manier vond ik dit nummer vrijwel meteen erg irritant, al vind ik het moeilijk te benoemen waarom ik er zo slecht tegen kan en eigenlijk wil ik ook helemaal niet nadenken over deze muzikale marteling.
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 13:08 uur
Ik heb ook geen hekel aan You, ik snap op zich wel dat het je kan irriteren. Maar inderdaad een kneiter van hit. Deze Nederlandse mannen kwamen in zo'n beetje heel Europa in de Top 10. In Frankrijk, Zweden en Noorwegen (16 wkn in de Top 10) zelfs op 1 en ool de grote muzieklanden Duitsland (nr 4, maar liefst 43 wkn in de lijst!)) en Engeland (nr 10) waren om. Ik weet niet precies hoeveel maar grote kans dat er miljoenen exemplaren van verkocht zijn.
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 13:24 uur
Eigenlijk vind ik negatieve lijstjes nooit interessant, maar moet toch reageren.
Jammer dat de hele top 3 nederlands product is, zelfs 2/3e nederlandstalig. Alsof Nederland zo bijzonder is in het maken van 'slechte' muziek. Ik vind dat toch een zwaktebod dat er internationaal niks ergers te bedenken is dan iets wat je toevallig kent omdat je zelf nederlands bent.
Ik zou het dan ook iets interessanter vinden als die nummers ook uit de RYM top 100 of 200 zouden komen net als het gros van de singles in de top-lijstjes.
You is overigens wel een uitzondering op bovenstaande, die zou bij mij ook hoog staan in een irri-lijstje.
Jammer dat de hele top 3 nederlands product is, zelfs 2/3e nederlandstalig. Alsof Nederland zo bijzonder is in het maken van 'slechte' muziek. Ik vind dat toch een zwaktebod dat er internationaal niks ergers te bedenken is dan iets wat je toevallig kent omdat je zelf nederlands bent.
Ik zou het dan ook iets interessanter vinden als die nummers ook uit de RYM top 100 of 200 zouden komen net als het gros van de singles in de top-lijstjes.
You is overigens wel een uitzondering op bovenstaande, die zou bij mij ook hoog staan in een irri-lijstje.
0
geplaatst: 25 oktober 2019, 13:45 uur
Tja, ik ken verhoudingsgewijs nu eenmaal meer Nederlands product dan van andere landen. En ik kies ook wel nummers uit die nog enigszins bekend zijn. Heb ook hele lage stemmen op bv. Franse nummers, maar dan zijn er vaak maar 1 of 2 stemmen, dus weet niet of dat zo leuk is voor hier. Ik vind 4 keer NLs product op 10 nummers trouwens ook wel meevallen eigenlijk.
De toplijst aflopen kan ook, maar ik vind het wel onhandig dat je dan niet meteen kunt zien wat je stem is. En dan zou mijn lijst waarschijnlijk volstaan met alle metal die bij RYM hoog scoort, dus dat is ook niet echt leuk.
De toplijst aflopen kan ook, maar ik vind het wel onhandig dat je dan niet meteen kunt zien wat je stem is. En dan zou mijn lijst waarschijnlijk volstaan met alle metal die bij RYM hoog scoort, dus dat is ook niet echt leuk.
1
geplaatst: 25 oktober 2019, 13:51 uur
Terwijl er in de top 100 van 1991 (van de top 40) toch ook ander enorme flutnummers staan. Zoals:
Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You
Guns N' Roses - Don't Cry en You Could Be Mine
R.E.M - Losing My Religion
Scorpions - Wind of Change
Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You
Guns N' Roses - Don't Cry en You Could Be Mine
R.E.M - Losing My Religion
Scorpions - Wind of Change
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.