Muziek / Muziekgames / Jordi's genre-overstijgingen
zoeken in:
3
geplaatst: 11 juni 2020, 22:09 uur
EttaJamesBrown schreef:
Punk is eigenlijk net seks.
Punk is eigenlijk net seks.
Luid, lelijk, snel en politiek getint.
0
geplaatst: 11 juni 2020, 22:13 uur
Etta bedoelt waarschijnlijk die verwijzing naar die 1 minuten liedjes 

0
geplaatst: 12 augustus 2020, 20:34 uur
2
geplaatst: 13 augustus 2020, 19:17 uur
Als het mijn beurt is ga ik Jordi m'n favoriete album van 2025 tippen.
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 19:23 uur
Haha, rustig maar jongens, de recensie komt er zeker. Wil hem zeker nog reviewen 

2
geplaatst: 13 augustus 2020, 19:45 uur
Denk dat de volgende alvast het debuutalbum van Blue Ivy Carter kan tippen.
0
geplaatst: 13 augustus 2020, 20:05 uur
Misschien helpt het als ik mijn keuze vervang door het Yes album : Tales from Topographic Oceans?
1
geplaatst: 13 augustus 2020, 22:52 uur
Benieuwd hoe lang Jordi dan zou doen over een ambient-album.
1
geplaatst: 31 augustus 2020, 11:43 uur
Stiff Little Fingers - Inflammable Material (1979)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/13000/13789.300.jpg
De laatste weken duik ik wat meer de (sub)genre-toplijsten in op RYM, ook punk is een genre dat ik wat meer onder de loep neem. Een essentieel album wat ik zeker niet moet vergeten in die ontdekkingsreis is deze, de rammelende old-skool punkrock fave van Rudi S.
Dat-ie invloedrijk is hoor je direct, maar het grijs draaien is nog niet begonnen. Daarvoor is de klik er nog niet, met name omdat ik het bij vlagen een beetje matjes vind klinken. Het mag wel wat feller, wat meer de rammelkast aanslingeren. Ik heb de laatste tijd bandjes geluisterd die mij wat meer van de sokken blies.
Dat wil niet zeggen dat ik de plaat niets aan vond: als geheel luistert het makkelijk weg en er zit een mooie variatie tussen de nummers. Zal het album ook zeker niet links laten liggen, dit werk wil ik nog zeker gebruiken als naslagwerk voor mijn genre-speurtocht. Wie weet ga ik het op den duur alsnog helemaal stukdraaien.
3,5*
https://www.musicmeter.nl/images/cover/13000/13789.300.jpg
De laatste weken duik ik wat meer de (sub)genre-toplijsten in op RYM, ook punk is een genre dat ik wat meer onder de loep neem. Een essentieel album wat ik zeker niet moet vergeten in die ontdekkingsreis is deze, de rammelende old-skool punkrock fave van Rudi S.
Dat-ie invloedrijk is hoor je direct, maar het grijs draaien is nog niet begonnen. Daarvoor is de klik er nog niet, met name omdat ik het bij vlagen een beetje matjes vind klinken. Het mag wel wat feller, wat meer de rammelkast aanslingeren. Ik heb de laatste tijd bandjes geluisterd die mij wat meer van de sokken blies.
Dat wil niet zeggen dat ik de plaat niets aan vond: als geheel luistert het makkelijk weg en er zit een mooie variatie tussen de nummers. Zal het album ook zeker niet links laten liggen, dit werk wil ik nog zeker gebruiken als naslagwerk voor mijn genre-speurtocht. Wie weet ga ik het op den duur alsnog helemaal stukdraaien.
3,5*
0
geplaatst: 31 augustus 2020, 11:43 uur
GrafGantz schreef:
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/965/325/fc4.jpg
2
geplaatst: 31 augustus 2020, 12:21 uur
Maar het is nog lang geen 2025!

Is alweer zo lang geleden dat ik even op pagina 1 heb moeten spieken wat ik hier ook alweer moet doen, maar blijkbaar moet ik je iets tippen in een voor jou wat minder voor de hand liggend genre. Heb even snel gegrasduind in m'n eigen stemmen en kwam binnen een minuut al een dozijn potentiële kandidaten tegen, zat zelfs nog even te denken aan de Gantz Graf EP van Autechre, maar wilde het geoGrafisch toch nog wat verder zoeken:
Charanjit Singh - Ten Ragas to a Disco Beat (1982)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/200000/200818.jpg
Ik kan hier zelf het wiel wel gaan uitvinden, maar er staat op de albumpagina al genoeg over deze opmerkelijke release vermeld:
"It was originally made in 1982 by a Bollywood soundtrack composer, intending to capitalise on the disco phenomenon with a combination of centuries-old classical Indian Ragas set to a disco backing. To achieve this Charanjit used a prototypical acid set-up of Roland TB303 bass melody sequencer and TR808 drum."
Using the very synths that would later define Acid House (Rolands TB-303 and TR-808!), Singh unwittingly created a proto-acid masterpiece, before the techno genre ever existed.
Charanjit Singh was in 1982 Kraftwerk al een flink aantal stappen voor. De electronische ritmes, hypnotiserende baslijnen in Indiase toonladders, en golven van synthesizergeluiden eroverheen klinken enorm modern. Niks geen kazige retro-synths, dit klinkt heel natuurlijk en vloeiend. Kan het moeilijk beschrijven, luister eens, het is echt bizar.
Zijn tijd ver vooruit. Singh moet naast een hoop muzikaal talent ook ergens een tijdmachine hebben gehad.
Viel spass, en bon voyage!

1
geplaatst: 1 september 2020, 17:11 uur
Zo zeg, interessante tip Graf! Ga ik misschien ook wel eens achteraan ter ere van dit topic 
Herken mezelf ook wel in het verhaal van Jordi bij de SLF, leuke plaat maar ik grijp er zelden naar terug. Op Alternative Ulster na dan, meesterwerk dat het is.

Herken mezelf ook wel in het verhaal van Jordi bij de SLF, leuke plaat maar ik grijp er zelden naar terug. Op Alternative Ulster na dan, meesterwerk dat het is.
1
geplaatst: 1 september 2020, 19:39 uur
Inderdaad zeg, nooit van gehoord maar de beschrijving en commentaren bij het album maken me zeer benieuwd.
0
geplaatst: 11 september 2020, 23:45 uur
Geweldige plaat. Eentje die ik regelmatig op feestjes opzet, om vervolgens de reacties van de aanwezigen te bestuderen. ❤️
1
geplaatst: 12 september 2020, 14:10 uur
Tempo er maar even ingooien. Dat kan met deze plaat gelukkig wel 
Oh wow, ik had hier op voorhand een soort Oosters geneuzel verwacht, maar dat valt me ten zeerste mee. Sterker nog, dit is misschien wel de leukste ontdekking in dit topic tot nu toe.
Met mijn redelijke parate kennis van de opkomst van housemuziek, kan je wel eenvoudig stellen dat deze plaat ver zijn tijd vooruit was. Acid Techno in een oosters sausje en dat nota bene in begin jaren tachtig! Bizar ook om te lezen dat die kerel zelf niet eens doorhad dat-ie zo “revolutionair” was.
Dit is zo’n plaat die in het holst in de nacht wil opzetten om je vrienden te doen verbazen (waar haalt hij dit nou weer vandaan?!). Elke track op het album heeft zowat dezelfde structuur, maar dat maakt allemaal niet uit als je toch binnen een minuut in het nummer bent weggedroomd. Lekkere psychedelische, stuiterballendisco uit het Midden-Oosten.
Je zou denken dat vijftig van dit misschien wat te gortig is, maar het is een trip die best vlot voorbij gaat. Toch mis ik wel een klein beetje een "echte" klik, waardoor ik er niet echt verslaafd aan ga worden waarschijnlijk. Maar er naar teruggrijpen, dat ga ik zeker doen. Daar is-ie te essentieel voor
Zo zie je maar dat in elk decennium wel verborgen pareltjes zitten, die een compleet anachronisme zijn.
3,74* voor nu

Oh wow, ik had hier op voorhand een soort Oosters geneuzel verwacht, maar dat valt me ten zeerste mee. Sterker nog, dit is misschien wel de leukste ontdekking in dit topic tot nu toe.
Met mijn redelijke parate kennis van de opkomst van housemuziek, kan je wel eenvoudig stellen dat deze plaat ver zijn tijd vooruit was. Acid Techno in een oosters sausje en dat nota bene in begin jaren tachtig! Bizar ook om te lezen dat die kerel zelf niet eens doorhad dat-ie zo “revolutionair” was.
Dit is zo’n plaat die in het holst in de nacht wil opzetten om je vrienden te doen verbazen (waar haalt hij dit nou weer vandaan?!). Elke track op het album heeft zowat dezelfde structuur, maar dat maakt allemaal niet uit als je toch binnen een minuut in het nummer bent weggedroomd. Lekkere psychedelische, stuiterballendisco uit het Midden-Oosten.
Je zou denken dat vijftig van dit misschien wat te gortig is, maar het is een trip die best vlot voorbij gaat. Toch mis ik wel een klein beetje een "echte" klik, waardoor ik er niet echt verslaafd aan ga worden waarschijnlijk. Maar er naar teruggrijpen, dat ga ik zeker doen. Daar is-ie te essentieel voor

Zo zie je maar dat in elk decennium wel verborgen pareltjes zitten, die een compleet anachronisme zijn.
3,74* voor nu
0
geplaatst: 12 september 2020, 14:12 uur
- Fathead
- dix
- Poek
- EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac
- Sandokan-veld
- Arrie
- McSavah
- forwhomthepetetolls
Oeh ik ben er bijna
- dix
- Poek
- EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac
- Sandokan-veld
- Arrie
- McSavah
- forwhomthepetetolls
Oeh ik ben er bijna
0
geplaatst: 12 september 2020, 14:23 uur
Mijn tip: niet obscuur, wel ongelooflijk lekker en je hebt er niet op gestemd. Ze schijnen binnenkort met iets nieuws te komen, maar de berichtgeving vind ik nogal vaag. Lekker eclectisch, hopelijk vind je het leuk. Veel plezier met:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5124.jpg
The Avalanches - Since I Left You (2000) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5124.jpg
The Avalanches - Since I Left You (2000) - MusicMeter.nl
1
geplaatst: 12 september 2020, 14:25 uur
Wow, die zag ik niet aankomen!
Ken de singles wel, maar de rest van het album heb ik me eigenlijk nooit echt in verdiept.
Word tijd dus
thanks
Ken de singles wel, maar de rest van het album heb ik me eigenlijk nooit echt in verdiept.
Word tijd dus
thanks
0
geplaatst: 30 september 2020, 13:19 uur
jordidj1 schreef:
Word tijd dus
thanks
Word tijd dus
thanks Al onder(ge)dolven?
0
geplaatst: 30 september 2020, 13:27 uur
Yup, al twee keer beluisterd:) even de gedachten op een rijtje zetten nog, kwestie van tijd
0
geplaatst: 1 oktober 2020, 13:20 uur
In mijn ervaring is dit een plaat die wel wat meer luisterbeurten kan gebruiken, al blijf je er dingen in ontdekken. Heerlijk album in ieder geval.
1
geplaatst: 14 oktober 2020, 16:02 uur
The Avalanches - Since I Left You (2000)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5124.300.jpg
Toen ik deze tip ontving, begon ik net weer met FIFA spelen. Nu vanavond FIFA 21 binnenkomt, lijkt het mij een mooi moment om een meninkje neer te droppen. Oef, dit album is wel een heerlijk muziekje om bij te gamen. Of gewoon bij te chillen, zoals nu.
De singles kende ik uiteraard al, Frontier Psychiatrist is mijn homie voor het leven, maar de rest mag er ook zeker zijn. Sterker nog: wat een fijne, gevarieerde en inventieve plaat is dit. Een scala aan muziekstijlen komt voorbij en het is allemaal vakkundig in elkaar gemixt, een heel samplespalet wordt opengetrokken: elke luisterbeurt ontdek je wel wat nieuws. Soms loopt het allemaal iets té goed in elkaar over, waardoor ik mezelf erop betrap dat de aandacht wat verslapt. Het is soms een beetje te lange zit.
Maar goed, de nummer staan als een huis, stilzitten kan gewoon niet, maar Since I Left You en Frontier Psychiatrist zijn echt wel de prijsbeesten van het album. Die overschaduwen de rest wel een beetje, maar het is wel fijne mix aan stijlen. Creativiteit gegarandeerd als je dit luistert.
4 sterren zijn wel op hun plaats.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5124.300.jpg
Toen ik deze tip ontving, begon ik net weer met FIFA spelen. Nu vanavond FIFA 21 binnenkomt, lijkt het mij een mooi moment om een meninkje neer te droppen. Oef, dit album is wel een heerlijk muziekje om bij te gamen. Of gewoon bij te chillen, zoals nu.
De singles kende ik uiteraard al, Frontier Psychiatrist is mijn homie voor het leven, maar de rest mag er ook zeker zijn. Sterker nog: wat een fijne, gevarieerde en inventieve plaat is dit. Een scala aan muziekstijlen komt voorbij en het is allemaal vakkundig in elkaar gemixt, een heel samplespalet wordt opengetrokken: elke luisterbeurt ontdek je wel wat nieuws. Soms loopt het allemaal iets té goed in elkaar over, waardoor ik mezelf erop betrap dat de aandacht wat verslapt. Het is soms een beetje te lange zit.
Maar goed, de nummer staan als een huis, stilzitten kan gewoon niet, maar Since I Left You en Frontier Psychiatrist zijn echt wel de prijsbeesten van het album. Die overschaduwen de rest wel een beetje, maar het is wel fijne mix aan stijlen. Creativiteit gegarandeerd als je dit luistert.
4 sterren zijn wel op hun plaats.
1
geplaatst: 14 oktober 2020, 16:03 uur
Bedankt fathead.
- dix
- Poek
- EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac
- Sandokan-veld
- Arrie
- McSavah
- forwhomthepetetolls
hup dix
- dix
- Poek
- EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac
- Sandokan-veld
- Arrie
- McSavah
- forwhomthepetetolls
hup dix
0
geplaatst: 14 oktober 2020, 18:06 uur
Oh .. och ... ja
Ik kom graag met het voorstel, maar heb ik 48 uur? Even teruglezen wat je zoal voor je kiezen kreeg
Ik kom graag met het voorstel, maar heb ik 48 uur? Even teruglezen wat je zoal voor je kiezen kreeg

0
geplaatst: 14 oktober 2020, 18:25 uur
dix schreef:
Oh .. och ... ja
Oh .. och ... ja
Neem je tijd
* denotes required fields.