MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Jordi's genre-overstijgingen

zoeken in:
luigifort schreef:
Hail is de beste keus, die is prachtig, maar moeilijk te vangen...

Oeh, is ie zo snel dan? Jordi zal mogen lopen...

Ik zal er nog ff over denken ja. Maar HTTT en Kid A moet je sowieso checken man. Kan eigenlijk echt niet dat je die nog niet kent De stoere muziekelite hier op MuMe kan dit echt niet vatten. Ik ook niet.

Arrie schreef:
Hail is toch niet zo moeilijk te vangen? Gewoon een mix van de rock-RH en de electronisxhe RH, prima plaat maar niks nieuws onder de zon.

Andere albums van ze vloeien wat makkelijker...

luigifort schreef:
maar moeilijk te vangen...

MasterBall moet het trucje wel doen. Slowgaze jij weet. Jordi Ketchum. En nu zal ik erover ophouden.

- ArthurDZ
- bennerd
- niels94
- Johnny Marr
- Ward
- catdog
- Masimo
- hoi123
- Koenr
- Gretz
- Cervantes
- luigifort
- Rudi S
- Graf
- Fathead
- dix
- Poek
-EttaJamesBrown
- jeroentjuhh

jordidj1 schreef:
Zoals verwacht, tipt niels94 mij een vrolijk plaatje uit de nineties.

Haha, nee, natuurlijk niet.

Ik heb anders laatst nog smakelijk gelachen om de stemcapriolen van Oldham op deze plaat, en wel met mijn vriendin die dit rommelige gedoe met valse noten totaal niet kan waarderen.

Fijn om te lezen dat het album je bevalt

Ik ga voor één van m'n laatste nieuwe ontdekkingen, en ook een band die op Pukkelpop staat dus dit moet je zeker checken:

Big Thief - U.F.O.F. (2019)

Dit is m'n definitieve keuze, jordidj1. Ik ben benieuwd wat je ervan zal vinden. Mij bevalt het alleszins ten zeerste. Er zit ook groeipotentieel in de plaat.

En dan mogen wij nu nog het album wijzigen toch? Dan verander ik Johnny Marrs keuze in Adrianne Lenkers nieuwste soloplaat.

- ArthurDZ
- bennerd
- niels94
- Johnny Marr
- Ward
- catdog
- Masimo
- hoi123
- Koenr
- Gretz
- Cervantes
- luigifort
- Rudi S
- Graf
- Fathead
- dix
- Poek
-EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac

Masimo schreef:
En dan mogen wij nu nog het album wijzigen toch? Dan verander ik Johnny Marrs keuze in Adrianne Lenkers nieuwste soloplaat.

Eens, die is beter dan UFOF.

Big Thief - U.F.O.F. (2019)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/751000/751581.300.jpg?cb=1556701132

Nieuwe releases, ik begin er niet zo gauw aan. Vooral als het gaat om artiesten die ik nog ken, is de drempel al gauw hoog. Toen ik mij eenmaal in dit pareltje had gestort, kwam er een besef. Ik moet dit soort dingen niet meer gaan negeren. Er wordt hedendaags nog teveel moois op deze wereld afgevuurd.

U.F.O.F. staat vol met waanzinnig mooie folkliedjes. De nummers nestelen zich door de ontoegankelijkheid langzaam maar zeker in je hoofd, om die niet meer te verlaten. Ik krijg associaties met Julia Stone als ik naar de stem van Lenker luister, want beiden hebben een engelenstem. Door de subtiele instrumentatie valt het stemgeluid van Lenker perfect op zijn plek.

Ik kon ook geen betere dag bedenken om deze plaat op te zetten. Deze dromerige folk is de perfecte soundtrack voor een lome, warme zondag. Als het straks nog gaat regenen zou het nóg perfecter maken. Thanks JM, ik ga ze zeker checken op Pukkelpop.

Vier sterren.

- ArthurDZ
- bennerd
- niels94
- Johnny Marr
-Ward
- catdog
- Masimo
- hoi123
- Koenr
- Gretz
- Cervantes
- luigifort
- Rudi S
- Graf
- Fathead
- dix
- Poek
-EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac [/quote]

Ik heb er eerder deze week al over nagedacht wat ik je zou tippen. Ik kan wel allemaal moeilijk gaan doen en een obscure tip verzinnen, maar laat ik gewoon voor misschien wel mijn favoriete plaat aller tijden gaan: Slowdive - Souvlaki (1993).

Echter is dat niet de enige reden dat ik dit album voor je heb uitgekozen. In je stemmen zag ik niet direct shoegaze-albums terug, terwijl als ik naar je stemmen kijk is dat een genre wat je goed zou kunnen liggen. Als ik in je stemmen kijk valt me op dat melancholische, uitgesponnen albums het goed doen (The Cure, Talk Talk, Joy Division, Sigur Ros, etc.). Souvlaki is ook een album wat het vooral van sfeer moeten hebben. De dromerige, melancholische sound die de band hier neerzet is wat mij betreft onovertroffen. Maar laat ik het gras niet teveel voor je voeten wegmaaien. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, jordidj1!

Goeie tip!

Bedankt voor het mooie stukje bij U.F.O.F. jordidj1 en wat een mooie tip van Ward!

Ik ben je niet vergeten hoor, Ward. Ben nu even druk met mijn top 100 presenteren, maar ik heb vanaf morgen vakantie, dus dan heb ik ook tijd om mijn gedachten bij Slowdive op papier te zetten.

Geen haast hoor, rustig aan!

Slowdive - Souvlaki (1993)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3388.300.jpg?cb=1561518147

Nu de laatste tonen van mijn top honderd langzaam aan het wegvloeien zijn, kunnen we ons opmaken voor het verloop van dit topic. Dat is geen straf, want (on)bewust was Slowdive altijd aanwezig bij het pennen van mijn toplijst.

Ward tipte mij zijn favoriete album aller tijden en ik kan er best goed inkomen waarom dat zo is. Het album heeft iets magisch, een veertig minuten lange roes die zomaar voorbij vliegt. De roes, die de eerste luisterbeurt compleet langs me heen vloog, maar dat terzijde. Wat een trip! Ik zou deze plaat wel eens tijdens hevig drugsgebruik willen luisteren, benieuwd of Ward zelf dat wel eens heeft gedaan...

Nee, maar serieus: dit is echt een heel fijne ontdekking. De sound van Slowdive ligt - zoals verwacht - erg in mijn straatje, dus de artiest ga ik zeker vaker opzetten. Het heeft iets verslavends, echter zet ik eerst vrij laag in met mijn cijfer: vier sterren. Waarom? Omdat ik hun laatste plaat misschien nog wel beter vind.

Nu ga ik catdog uit zijn zwembad roepen.

Hiervoor wil ik wel even mijn Corona’tje aan de kant zetten hoor. De keuze was namelijk, voor mij, al vrij snel duidelijk. Het is namelijk over 3 weken precies 30 jaar geleden dat deze 80s klassieker uitkwam: Janet Jackson - Rhythm Nation 1814

Je bent niet vies van een beetje kwalitatieve hitlijsten Pop en R&B. En in dat genre is dit hét album die nog altijd zijn relevantie niet verloren is. Jimmy Jam en Terry Lewis staan hier op scherp met snoeiharde producties en Janet weet sociale thema’s hier perfect doorheen te wikkelen, zonder dat het een zwaar album wordt. Een album waar je lastig bij stil kan blijven zitten en een volle punt te laag wordt gewaardeerd hier op MuMe. New Jack, Hard Rock, R&B, Pop, Dance: alles komt voorbij.

De titel leent zich uit het jaar van het ontstaan van het Amerikaanse volkslied. "We are a nation with no geographic boundaries, bound together through our beliefs. We are like-minded individuals, sharing a common vision, pushing toward a world rid of color-lines."

Laat je de rest maar zelf ontdekken! Enjoy jordidj1!

Fokking held die je bent, catdog. Wat een album, wat een tip!! Overtreft zelfs de mijne.

Ah, fijn, momenteel ga ik best lekker op That's The Way Love Goes, dus Rhythm Nation zal ook geen probleem worden. Nu kan ik nog genieten, want hierna mogen Masimo en hoi123 mij iets tippen, dus dan zal het wel voorbij zijn met de pret.

jordidj1 schreef:
Wat een trip! Ik zou deze plaat wel eens tijdens hevig drugsgebruik willen luisteren, benieuwd of Ward zelf dat wel eens heeft gedaan...

Hooguit mild drugsgebruik

Maar ook zonder hulp space ik wel hard op dit album. Leuk stukje heb je neergepend en fijn dat het in de smaak is gevallen. Tof dat je ook hun laatste album hebt gecheckt, is ook een prachtige plaat.

Souvlaki Space Station though. Wat een song. Live niet te vatten dat nummer. Helemaal van 't padje. Dat je dat maar effe weet.

Johnny Marr schreef:
Souvlaki Space Station though. Wat een song. Live niet te vatten dat nummer. Helemaal van 't padje. Dat je dat maar effe weet.

Mooi blokje met When The Sun Huts ??

catdog schreef:
Het is namelijk over 3 weken precies 30 jaar geleden dat deze 80s klassieker uitkwam: Janet Jackson - Rhythm Nation 1814

Vandaag precies 30 jaar geleden. Heb je 'm klaarstaan jordidj1?

catdog schreef:
(quote)

Vandaag precies 30 jaar geleden. Heb je 'm klaarstaan jordidj1?

Oh, echt? Wat leuk! Heb m’n gedachten wel zo’n beetje op een rijtje wat betreft de plaat, zal het vanavond even verwoorden.

Janet Jackson - Rhythm Nation 1814 (1989)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2177.300.jpg

Precies dertig jaar geleden werd deze plaat uitgebracht, een R&B-klassieker van jewelste. Dat moest niet ongemerkt aan mij voorbij gaan, dus koste wat kost moest ik 'm leren kennen zodat haar verjaardag kon vieren, zo vond catdog.

Allereerst complimenten voor de frisheid van het album, zelfs na drie decenniums klinkt het geheel allesbehalve gedateerd. Lekker rauw en tijdloos, mijn vooroordelen jegens Janet zijn nu wel een beetje weggeëbd (ik vond het maar een hopeloze artieste, die een beetje haar bekendste familielid probeerde te kopiëren).

Nee, wat Miss Jackson (I'm sorry) wel duidelijk heeft is, is een eigen sound. Daar ligt ook direct het gevaar: het beukt en swingt aan een stuk door, dan wel onderbroken door een ballad, wat op den duur uitmondt in enige eentonigheid. Productioneel wordt het wel interessant als het invloeden à la Buffalo Stance krijgt, echter vind ik Jackson haar stem toch ietwat te anoniem om mijn aandacht erbij te houden.

Desondanks een album die haar tijd vooruit was en zeker niet kapot te krijgen is, het zou zelfs legendarisch kunnen wezen als het pakweg twintig minuten minder lang had geduurd.

Fijn dat hij bevallen is! Het klopt dat het album één en al energie is. Door de speelduur ook niet een album dat je even snel op zal zetten. Maar wat een strak album. Fijn dat iig je mening over Janet is gaan buigen. 'janet.' en 'The Velvet Rope' zijn ook echte pareltjes! Gaan beide wat dieper op de R&B in, schroeven de volle energie iets terug en bieden hier en daar wat meer variatie!

Ben wel benieuwd naar je cijfer nog.

Oh ja, een 3,5* met kans op groei. ??

Gast
geplaatst: vandaag om 01:08 uur

geplaatst: vandaag om 01:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.