menu

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter

zoeken in:
NewYorkCityLight schreef:
6.5

Er is geen stuiver onomgedraaid gebleven om deze video te bekostigen zie ik.

Zo'n paard is niet goedkoop anders

Anyway, Jordi heeft mij gevraagd om een nummer te posten, en dus krijgen jullie reggae - compleet ongerelateerd, maar dat terzijde.

Beargumenteerbaar lag het artistieke hoogtepunt van de reggae in de tweede helft jaren '70, met artiesten als Bob Marley & the Wailers, Toots & the Maytals, Lee "Scratch" Perry, Augustus Pablo, the Congos en Black Uhuru die toen hun beste werk afleverden. Commercieel gezien lag het hoogtepunt echter in de eerste helft jaren '90, toen Jamaicaanse artiesten als Shaggy, Chaka Demus & Pliers, Ini Kamoze en Inner Circle grote hits scoorden met een reggaegeluid dat sterk geënt was op dancehall en hiphop.

Een nummer dat typisch dat geluid heeft is Mr. Loverman. Het was in 1992 de enige hit van Shabba Ranks in NL, in de UK en US scoorde hij nog meer hits met o.a. Housecall, Slow and Sexy en Family Affair. Voor mijn gevoel was dit ook een veel grotere hit dan de magere 21e plaats die het in de Nederlandse top 40 behaalde. In ieder geval is het voor mij een sterk tijdsdocument van de jaren '90.




Shabba Ranks - Mr. Loverman

Hoogste plaats: 21, aantal weken: 5





avatar van herman
8

Vind het wel leuk dat hij loverman in de coupletten uitspreekt op zijn Jamaicaans, terwijl het in het refrein op zijn Engels gaat.










johannesA
5






avatar van jordidj1
Even vlotte tussendoor, een lekker grote hit in ons land. Bijna een halfjaar aanwezig in de hitlijsten, ruim elf weken op één. Daarmee was OMI de opvolger van Sean Paul, de laatste Jamaicaan met een nummer 1-hit.

Wat vinden jullie nou van Cheerleader?

39. OMI - Cheerleader (Felix Jaehn Remix)

[2015, #hp1, #aw29]




avatar van Rudi S
Shabba 5,5
OMI 5

avatar van Dwejkk_
37. Marusha - Somewhere over the Rainbow 5
38. Glen Campbell - Rhinestone Cowboy 7
39. Shabba Ranks - Mr. Loverman 8
40. OMI - Cheerleader (Felix Jaehn Remix) 8

avatar van Simon77
Shabba R: 6,7
OMI: 3,5





Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:52 uur

geplaatst: vandaag om 13:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.