MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:

Chameleon Day schreef:
Fel maar niet macho: de postpunk is terug en raast van Groningen tot Rotterdam - NRC

De revival hier te lande begon kennelijk in Groningen. Jij iets mee van doen, Premonition?

Ok, ik beken. Heb vorig jaar menig oefenhok in Stad en Ommeland bestormd, om de plaatselijke jeugd aan te sporen om na al die laptopmuziek van de laatste jaren eens de “real shit” van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig te bestuderen. Als visitekaartje mijn postpunk playlist achtergelaten.

Premonition schreef:
…om de plaatselijke jeugd aan te sporen om na al die laptopmuziek van de laatste jaren eens de “real shit” van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig te bestuderen. Als visitekaartje mijn postpunk playlist achtergelaten.

Ik heb hier in mi casa ook meerdere malen de plaatselijke jeugd - te weten de hier aanwezige, aan mij verwante jong adolescenten - aangespoord in vaders platenkoffers te kijken, maar ik kreeg slechts meewarige blikken….”wat kun je met zo’n zwarte schijf?”

Toen mijn oudste zoon 16 was (twee jaar terug), gaf ik hem een cassettebandje. Hij had geen idee wat het was. Dat niet alleen: hij was zelfs twee volle minuten bezig om alleen maar het doosje open te krijgen.

Ik draai dan ook vooral vinyl, zelden tot nooit tapes.

Ik maar denken trouwens dat deze band Solitary heet. Enfin, Solitary of The Gentry: ik had er sowieso nog nooit van gehoord. Lekker krachtig gespeeld. Bevalt me wel, maar ik sla niet stijl achterover.
7

Over tapes gesproken: hun laatste release van de eerste incarnatie van The Gentry is ook alleen maar op tape verschenen, zie ik op Discogs. Een kennis van mij werkt(e) in het Allard Pierson Museum om hun collectie van 6000 tapes/demo's van Nederlandse artiesten in kaart te brengen: misschien zit-ie daar wel tussen? Hij plaatst af en toe wel eens wat fotootjes op Facebook. Ik vond vooral deze wel fascinerend: een voorselectie voor de LP Uitholling Overdwars (1979).
https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/391551842_10230602565944526_3322708732245363085_n.jpg?stp=dst-jpg_p180x540&_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=DiNOBFx7pkYAX-Sc47z&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AfBhPHa8m9c6_DeSbo6PIvpdnrHeLTScOH0s9c58GMExig&oe=660005A9
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/350476630_224411387018752_2507680441324086175_n.jpg?stp=dst-jpg_p526x296&_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=ZH6SSN3QgTsAX8pit6n&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfARTS1S6HSxDtxK8LLOapIZeDMdjHhz-kfb4YLmJl9Xsw&oe=65FF778D

Oei, lekker!!

8,5

Er staat al weer, na enige vertraging, sinds een paar dagen een nieuwe, Alicia, Arrie, koosknook, shinybeast, Rodajc, Rudi S, jeanmaurice en dix!

Oooohhh! Niet de vlotste, die Alicia!

7

Ik hoor te veel stijlen door elkaar heen, wat het een beetje overdone maakt, maar m.n. de dreigende elementen vind ik niet slecht...

7.3

7,5

Gemiddeld een 7,6 voor de band uit Wormer.

Weer eens tijd voor een bekende band. Toch is dit nummer voor de meeste liefhebbers een relatief onbekende. De band was na Fiction door uitblijvend succes, gedropt door Polydor en probeerde via Jive hun carriere commercieel succesvoller te maken. Het geluid was inderdaad commercieler, maar succes bleef uit.
Land en 7 Day Weekend waren echter ook artistiek een treetje terug ten opzichte van hun eerste drie albums en de groep verloor mijn aandacht.
Dit nummer van Land uit 1983 vind ik een (grote) uitzondering en kan zich mijn inziens meten met hun beste nummers van 1980-1982.

Had ik jou deze niet een tijd terug getipt? (niet voor dit topic hoor)

9,8

Inderdaad een van hun beste tracks. Ademt nog helemaal de dromerige, heiige sfeer van het wonderschone Fiction, mijn favoriete album van de Comsats op een millimeter gevolgd door Sleep No More.

Chameleon Day schreef:
Had ik jou deze niet een tijd terug getipt? (niet voor dit topic hoor)

Klopt, ik was dit nummer helemaal uit het oog en oor verloren tot jouw bericht, eind vorig jaar.

dix
7,5

Nee, deze smaakt mij niet.

6,8

8,5

Voor The Comsat Angels mag je mij altijd wakker maken.

8

Martijn Jonkers schreef:
Voor The Comsat Angels mag je mij altijd wakker maken.

Ha, goed. Geef me je 06 en ik bel je vannacht … dan luisteren we samen naar After the Rain en What Else live.

8,5

Live is dit natuurlijk niet, maar wel een mooi tijdsdocument van de Comsats uit 1982.
Komt deze opname niet uit het VPRO-programma Götterdämmerung?

En is de zang wel gewoon live?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:55 uur

geplaatst: vandaag om 14:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.