Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter
zoeken in:
1
geplaatst: 22 januari 2025, 16:40 uur
In de metalscene zijn er genres en/of bands waarvan wel eens wordt gezegd dat je niks zou missen als de bassist niet ingeplugd was.
Dat is in postpunk in het algemeen en met dit nummer van Red Zebra in het bijzonder toch HEUL anders.
Oh, nu zie ik pas dat Rainmachine ook over de bas schrijft, maar dan in niet malse bewoordingen. Ik heb er evenwel geen last vast: ik houd wel van dat losse, sloppy bassound. Ik ben zelf ook los(jes) en sloppy.
Onderscheidend en origineel is het dan weer niet, zeker niet. Daarom geen 8.
7,8
Dat is in postpunk in het algemeen en met dit nummer van Red Zebra in het bijzonder toch HEUL anders.
Oh, nu zie ik pas dat Rainmachine ook over de bas schrijft, maar dan in niet malse bewoordingen. Ik heb er evenwel geen last vast: ik houd wel van dat losse, sloppy bassound. Ik ben zelf ook los(jes) en sloppy.
Onderscheidend en origineel is het dan weer niet, zeker niet. Daarom geen 8.
7,8
1
geplaatst: 22 januari 2025, 18:22 uur
Het basgeluid op Bastogne is misschien niet van een hoog technisch niveau (hé, we zitten niet in de Prog Meter, gelukkig), maar wel effectief stuwend imo.
Onderscheidend is Red Zebra idd niet echt, maar ik vind het wel lekker urgent.
8,4
Onderscheidend is Red Zebra idd niet echt, maar ik vind het wel lekker urgent.
8,4
0
geplaatst: 22 januari 2025, 18:42 uur
Voor mij is de bas in de Post-Punk ZEER belangrijk, daar valt en staat een hoop bij voor mij. Ik noem maar een Mick Karn, Marcus Bell, Peter Hook, Will Heggie en Derek Forbes als zeer invloedrijk en natuurlijk ook de meer "gewoon ondersteunende" bassisten als Mark Burgess, Simon Gallup, Adam Clayton en Graham Bailey als zeer bepalend voor het geluid van de bands waar ze in spelen/speelden. Maar dat is inderdaad persoonlijk en zal voor anderen minder belangrijk zijn. 

0
geplaatst: 22 januari 2025, 19:13 uur
Rainmachine schreef:
Voor mij is de bas in de Post-Punk ZEER belangrijk, daar valt en staat een hoop bij voor mij. Maar dat is inderdaad persoonlijk en zal voor anderen minder belangrijk zijn.
Voor mij is de bas in de Post-Punk ZEER belangrijk, daar valt en staat een hoop bij voor mij. Maar dat is inderdaad persoonlijk en zal voor anderen minder belangrijk zijn.
Ik neem aan dat deze laatste zin niet voor mij bedoeld is? Je weet dat ik een groot liefhebber heb van het eerste rijtje bassisten, die je noemde (hoewel Marcus Bell imo niet zo onderscheidend is geweest met Opposition).
0
geplaatst: 22 januari 2025, 19:23 uur
Nee joh, ik probeer alleen maar te zeggen dat het voor mij belangrijk is en dat ik het begrijp als dat voor andere mensen niet zo is. Marcus Bell is een van mijn favoriete bassisten uit de jaren 80. Die staat zeker in de top 5.
0
geplaatst: 22 januari 2025, 19:24 uur
Aangezien ik zelf soms ook een poging doe om te plukken aan een (7-snarige) bas, ga ik mee met Rainmachine in dezen. Maar matig baswerk kan gecompenseerd worden door andere fraai elementen. En inderdaad, het baswerk kan soms ook prima effectief zijn en eenvoudig.
0
geplaatst: 22 januari 2025, 19:29 uur
Rainmachine schreef:
Marcus Bell is een van mijn favoriete bassisten uit de jaren 80. Die staat zeker in de top 5.
Dat wist ik, mijn voorkeur ligt bij Derek ForbesMarcus Bell is een van mijn favoriete bassisten uit de jaren 80. Die staat zeker in de top 5.
1
geplaatst: 22 januari 2025, 19:31 uur
Het was destijds, toen ik als 14-jarige voor het eerst New Gold Dream hoorde, die bas van Forbes die me echt wel wegblies. Dat album - en dus Forbes - leidde me, door de poort van de wave, een nieuw pad op.
Ceterum censeo, Gallup heeft met zijn baslijn het nummer ‘Other Voices’ naar grote hoogten gestuwd!
Ceterum censeo, Gallup heeft met zijn baslijn het nummer ‘Other Voices’ naar grote hoogten gestuwd!
2
geplaatst: 22 januari 2025, 20:11 uur
Kwam laatst een nummer tegen van de Italiaanse postpunk band Diaframma, met fijn inventief baswerk.
0
geplaatst: 26 januari 2025, 01:01 uur
Premonition schreef:
Ben nu schaatsen aan het kijken, daarna....
Ben nu schaatsen aan het kijken, daarna....
Schaatsen? Die Elfstedentocht komt er niet meer hoor…

3
geplaatst: 27 januari 2025, 20:01 uur
Shame On Me! Ik heb hier nog steeds niets gepost van mijn top 1 album, terwijl dat toch op en top postpunk is.
Het tweede album van Cocteau Twins Head Over Heels uit 1983, was het eerste zonder bassist Will Heggie. Daarom nam Robin Guthrie alle taken maar waar op dit album (behalve de zang), incl. de productie. Hij was nog maar 20 jaar oud!
Liz Fraser beroert op dit album voorzichtig haar hogere stemregionen en dat kleurt de muziek een stuk melancholischer dan voorheen. Dit nummer, My Love Paramour, is altijd op hun liveset gebleven door de jaren heen en terecht!
Het tweede album van Cocteau Twins Head Over Heels uit 1983, was het eerste zonder bassist Will Heggie. Daarom nam Robin Guthrie alle taken maar waar op dit album (behalve de zang), incl. de productie. Hij was nog maar 20 jaar oud!
Liz Fraser beroert op dit album voorzichtig haar hogere stemregionen en dat kleurt de muziek een stuk melancholischer dan voorheen. Dit nummer, My Love Paramour, is altijd op hun liveset gebleven door de jaren heen en terecht!
1
geplaatst: 29 januari 2025, 01:15 uur
0
geplaatst: 30 januari 2025, 22:09 uur
1
geplaatst: 30 januari 2025, 22:47 uur
Ha joh, niet zo slap “Europees” reageren, doe wat Trumpiaanser. Afbranden dat nummer!

* denotes required fields.