MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
Alles auf Halber Mensch bekommt am mindestens ein 8.

Verschrikkelijk. 1

Zo bont hebben we het hier niet eerder meegemaakt, punten die uiteen lopen van 1 tot 10! Dat is wel heel erg straf. Nu kan ik het ook nog wel begrijpen, want de muziek van Einstürzende Neubauten is behoorlijk compomisloos. Door enkele zeer zware onvoldoendes komt het gemiddelde niet verder dan 6,538. (559e)

Een van de meest actieve Deutsche Welle scenes bevond zich in Düsseldorf, de hoofdstad van Nordrhein-Westfalen. De Punk en New Wave bands schoten er als paddenstoelen uit de grond. Een van de meest succesvolle acts was Fehlfarben. Begonnen als underground punkband, scoorden ze een kraker met deze song, die hen de tot op de dag van vandaag is blijven achtervolgen. Het nummer is uitgegroeid tot een der grootste klassiekers van de Neue Deutsche Welle.

575. Fehlfarben - Ein Jahr (Es Geht Voran)

In de Duitstalige ladder komt dit deuntje later ook nog een keer langs, maar ik weet niet of ik ze dan de volle mep (6 punten) ga geven. Natuurlijk hangt dat af van de andere liedjes in dezelfde ladder, maar die moeten dan niet al te sterk zijn. Integendeel.

6

8,2

Maar waarom altijd dat declamerende geschreeuw? Typisch iets van die tijd. Geeft een vals gevoel van urgentie.

Declamerend is vast iets typisch Deutsch.

7,6 opmerkelijk funky gitaarlijn

Dicks: 6
Neubauten: 5
Fehlfarben: 8

Nog een 10 voor Seeing Out the Angel uit 2019

dix
Als ik niet helemaal zeker van mijn zaak ben, dan kijk ik altijd even bij shinybeast.

7,5

Fehlfarben haalt een gemiddelde score van 7,273 met een voorlopige 452e plaats. Dat had beter gekund.

We blijven vandaag in Düsseldorf met Deutsch-Amerikanische Freundschaft ofwel DAF. Deze band begon als quintet, maar werd vanaf 1981 een duo. Zanger Gabi Delgado-Lopez ontwikkelde een aparte, soort hakkelende, zangstijl waarbij hij zijn diepe bariton afwisselde met scherpe uithalen. Hij werd begeleid door de klassiek geschoolde synth-virtuoos Robert Görl. Vooral de sound die door hem werd gecreëerd, mag zeker als een vroege voorloper worden beschouwd van de Techno muziek. Hun grootste hit Der Mussolini , kwam al eerder voorbij en behaalde een score van 7,698.

576. Deutsch-Amerikanische Freundschaft - Als Wär’s das Letzte Mal

dix
Modern Talking voor alternativo's

8

Stomtoevallig stond deze band afgelopen etmaal in de Duitstalige ladder, maar dat staat vanzelfsprekend volkómen los van deze keuze.

Lekker neurotisch en stijf van de spanning.

8

Gast
geplaatst: vandaag om 14:08 uur

geplaatst: vandaag om 14:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.