MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2020]

zoeken in:
Onweerwolf
http://i.imgur.com/NMFJ1.png

Beste allemaal,

Na bijna 11 maanden stemmen op 311 ladders zijn we eindelijk toegekomen aan de finale van De Witte Trui, editie 2020!

Van de 720 platen die de strijd aangingen zijn er nog 24 over. Van deze 24 platen zal er eentje over drie weken 'de witte trui aantrekken' en zich het beste nummer van de afgelopen 10 jaar mogen noemen.

Natuurlijk mag jij gaan bepalen welke plaat dat wordt. Of je nou het hele jaar heb meegestemd of pas net voor het eerst van De Witte Trui heb gehoord maakt niet uit, we willen natuurlijk graag zoveel mogelijk lijstjes hebben.

Je lijstje inleveren gaat als volgt: beluister alle 24 onderstaande finalisten en selecteer wat voor jou de beste 12 zijn. Deze 12 platen zet je vervolgens op volgorde waarbij de nummer 1 jouw favoriete plaat is. Het lijstje van 12 platen stuur je vervolgens per pm bericht naar ondergetekende en wanneer ik het lijstje heb verwerkt geef ik je hier een bevestiging van. (Krijg je de bevestiging niet binnen enkele dagen, schroom dan niet om nogmaals een berichtje te sturen.)

Ik zou het op prijs stellen wanneer je rekening houdt met enkele aandachtspunten bij het inleveren van je lijstje:

1. rangschik de platen in je lijstje met nummers van 1 t/m 12.
2. Zet jouw nummer 1 (dus je favoriete plaat die de meeste punten moet krijgen) bovenaan.
3. Zet alle platen onder elkaar zonder witregels er tussen.
4. Als je de titels en uitvoerenden niet kopieert uit deze post zorg dan dat je ze A) wel op dezelfde wijze hebt gespeld en B) een spatie-streepje-spatie tussen de titel en uitvoerende hebt staan waarbij de uitvoerende er voor komt en de titel erna.

Gaat bovenstaande mis dan is dat niet erg. Gaat het echter goed dan kan ik je lijstje binnen 10 seconden verwerken en is bovendien de kans op fouten van mijn kant nihil.

Twijfel je nog? Hier een voorbeeld van hoe ik je lijstje het liefst in mijn inbox zie verschijnen:

01. Portishead - Machine Gun (2008)
02. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
03. Archive - Controlling Crowds (2009)
04. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010)
05. The National - Bloodbuzz Ohio (2010)
06. Phosphorescent - Song For Zula (2013)
07. Tame Impala - Let It Happen (2015)
08. Archive - Collapse/Collide (2009)
09. Courtney Barnett - Depreston (2015)
10. Spinvis - Oostende (2011)
11. Beach House - Myth (2012)
12. David Bowie - Lazarus (2015)

De puntentelling van de lijstjes gaat als volgt: alle nummers 1 krijgen 14 punten, alle nummers 2, 12 punten en alle nummers 3, 10 punten. Vervolgens tellen we naar beneden, de nummers 4 krijgen 9 punten, nummers 3, 8, enz. tot aan de nummers 12 die 1 punt krijgen.

Het bekendmaken van de eindstand zal ik doen in het finale weekend op 19 & 20 december en duurt de gehele dag. Net als voorgaande jaren zal ik in Eurovision Song Contest stijl alle lijstjes een voor een presenteren met een tussenpauze van telkens 10 minuten op de zondag en bij overwegende respons, zoals in 2018 en 2019, presenteer ik het eerste handjevol lijstjes al op de zaterdag. Het laatste lijstje maak ik om 21:30 bekend en het tijdstip van het eerste lijstje wordt dus bepaald door het aantal inzendingen. In de praktijk zie dat er als volgt uit:

De eindstand van 2019:

https://i.vgy.me/2NKPUc.png

Als alles meezit komt er ook weer een uitzending van de eindlijst op Orinoco Radio. Hoe dat dit jaar precies ingevuld gaat worden is nog onder voorbehoud maar het één-na-laatste weekend van december kun je hiervoor dus op je kalender aankruisen.

De deadline voor het insturen van je lijstje is daarom op vrijdag 18 december om 23:59 's avonds.

De Finalisten:

Hieronder staan de 24 finalisten van De Witte Trui. Je kunt op elk nummer klikken om het te beluisteren op YouTube. Daarnaast vind je hier de Spotify Playlist:

URL: De Witte Trui - Finale Ladder 2020
of
URI: spotify:playlist:61eD4VH5RKqcz0quSdZh8S

Arcade Fire - Ready to Start (2010)
Arcade Fire - Reflektor (2013)
Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010)
Beach House - Myth (2012)
CHVRCHES - The Mother We Share (2012)
DIIV - Doused (2012)
First Aid Kit - Emmylou (2012)
Kendrick Lamar - King Kunta (2015)
Lana Del Rey - Venice Bitch (2018)
Let's Eat Grandma - Donnie Darko (2018)
M83 - Midnight City (2011)
M83 - Wait (2011)
Michael Kiwanuka - Cold Little Heart (2016)
Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
Phosphorescent - Song For Zula (2013)
PJ Harvey - The Glorious Land (2011)
Röyksopp & Robyn - Monument (2014)
Santigold - Disparate Youth (2012)
Slowdive - Sugar For The Pill (2017)
Spinvis - Kom Terug (2011)
Tame Impala - Let It Happen (2015)
The National - Bloodbuzz Ohio (2010)
The National - Conversation 16 (2010)
The War On Drugs - Red Eyes (2013)

THE LINES ARE OPEN!!!

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, aerobag, aERodynamIC, andré, Andres4, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Brunniepoo, Bucquoy, Casartelli, Ceasar, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, cosmic kid, curufin, Dance Lover, Dave82, DenDimi, DjFrankie, dumb_helicopter, dvdschaaf, Dwejkk_, dynamo d, Edgar18, El Ninjo, esteban, Etiul, Fathead, Finidi, Gebruiker43757, Gele Stift, gerre, Glen Hansard, GrafGantz, Grafmat, Gretz, Guessmaker, Gyzzz, herman, hoi123, hoolie55, HugovdBos, iamsander, ineeeee, jassn, jeroentjuhh, JoaMuse, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Joren999, kaj_666, kemm, kobe bryant fan, Koenr, L_T_B, laxus11, luigifort, Lukas, Maartenn, madmadder, Maestrov, Magick1, Manfield, marsupilami, Marzipaintree, Mastroianni, mauricedegier, Mausie, mol, MRDammann, music4life, MVW, nelis, nico1616, Oldfart, Onweerwolf, Outlaw104, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poeha, Poek, Porcupine Head, ranboy, ranja, remcodulac, Riesdude, riiiiiiiii, Robbie34, Rudi S, Rvdz, Salvadore, SanderT, SBube, Scorpion_21, Silent_shout, Simon77, sj0n88, Snoeperd, sokra, starbright boy, stardust_be, STaRS, stoepkrijt, Sunderland, tbouwh, Teunnis, The Eraser, thelion, Titmeister, vigil, Vince vega, VladTheImpaler, wandelindenatuur, WhyNotSmile, wibro, willemdeux, yeahyeahyeah

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over De Witte Trui stuur me dan even een pm en dan haal ik je van de lijst. Dat geldt ook als je juist nog niet op de lijst staat maar dat wel graag wilt.

Onweerwolf schreef:

THE LINES ARE OPEN!!!

Opgestuurd 5 nummers in mijn top 12 stonden er vorig jaar nog niet in. Fantastische finale, ook mijn nummer 20 zou ik - wanneer ik vergelijk met de MuMeLadder - waarschijnlijk nog in het linkerrijtje zetten.

Onweerwolf schreef:

Het bekendmaken van de eindstand zal ik doen in het finale weekend op 19 & 20 december en duurt de gehele dag. Net als voorgaande jaren zal ik in Eurovision Song Contest stijl alle lijstjes een voor een presenteren met een tussenpauze van telkens 10 minuten op de zondag en bij overwegende respons, zoals in 2018 en 2019, presenteer ik het eerste handjevol lijstjes al op de zaterdag.
(...)
Als alles meezit komt er ook weer een uitzending van de eindlijst op Orinoco Radio. Hoe dat dit jaar precies ingevuld gaat worden is nog onder voorbehoud maar het één-na-laatste weekend van december kun je hiervoor dus op je kalender aankruisen.

https://media.giphy.com/media/RgoGf0umKrYFW2X8Sh/giphy.gif
https://media.giphy.com/media/PkinYzpp2N9GoLqqvP/giphy.gif

Onweerwolf
De eerste punten staan al weer op de kaart. Hier is het vroege vogel lijstje door de jaren heen:

2013: aERodynamIC
2014: Teunnis
2015: Teunnis
2016: El Ninjo
2017: DjFrankie
2018: Teunnis
2019: Gyzzz
2020: Gretz

Gretz op een “first”-lijstje

wat

Hier zitten aardig wat toppers tussen, eens werk maken van 't lijstje.

Edit: Klaar. En het moet gezegd, er zijn wat dingen in geslopen die ik voorheen nooit (automatisch) overwogen zou hebben. Altijd leuk. Ik zag ook net mijn lijstje van 2019, toch wat verschuivingen binnen de top dit jaar.

Van de nummers die vorig jaar niet de finale haalden, en dit jaar wel, staat de meerderheid in mijn top 12. De finalisten van vorig jaar die we dit jaar niet terugzien in de finale komen dan weer in meerderheid uit mijn rechterrijtje. En van de 14 nummers die zowel dit als vorig jaar in de finale stonden, is mijn beoordeling gemiddeld met 0,05 punt gestegen.

Van de drie finales waarin ik heb meegestemd, vind ik dit duidelijk de beste. Gemiddeld kan ik een 8,86 kwijt.

Lijstje ingestuurd. Omdat ik verder nooit met Onweerwold pm zag ik dus na posten direct mijn lijst van vorig jaar:

- nummers 1 t/m 3: nieuw
- nummer 4 t/m 6: de nummers 1 t/m 3 van vorig jaar
- nummers 8 t/m 10: ook de nummers 8 t/m 10 van vorig jaar

Archive en Bowie worden wel gemist, Video Games had mijn lijstje ook wel gehaald in dit deelnemersveld.

Ik mis tov vorig jaar mijn nummers 1, 2, 5, 7 en 11.

Ik mis tov vorig jaar nummer 3, 4, 11 en 12. Daar komen nummer 3, 4, 5 en 7 voor terug. Alleen nummer 23 en 24 zou ik nooit uit mezelf op zetten, de rest is gewoon allemaal goed. Ik ben tevreden

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
Je kunt op elk nummer klikken om het te beluisteren op YouTube.

Arcade Fire - Ready to Start
Nieuwe link, die vorige ging naar een liveversie.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Arcade Fire - Ready to Start
Nieuwe link, die vorige ging naar een liveversie.

Thanks.

Wat stom zeg; er staat gewoon 'official video' bij die link die ik had opgezocht en is van het YT account van de band zelf.

jordidj1, kun jij deze nieuwe link even fixen in mijn finale post?

lijstje ingestuurd, 8 van m'n 12 van vorig jaar kon ik nu niet meer kiezen, van veel vond ik dat ook niet zo erg, van m'n nummer 2 wel natuurlijk.

uit: 2, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12
in: 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12

Casartelli (moderator)
24 nummers zijn gerangschikt en met de bovenste 12 is de organisator van dienst verblijd. 10 nieuwkomers, dat zijn er minder dan de 14 van vorig jaar. Dat de MML daar dit jaar met 15 nieuwkomers (ook procentueel) haasje-over op doet, zullen we maar als eenmalige curiositeit van die kant beschouwen.

Ik ben de volgende nummers kwijt:

1. Archive - Collapse/Collide (2009)
2. Arcade Fire - We Used To Wait (2010)
5. Editors - Papillon (2009)
8. Daughter - Youth (2011)
10. The War On Drugs - An Ocean In Between The Waves (2014)
11. Lana Del Rey - Video Games (2011)
15. Deerhunter - Desire Lines (2010)
17. London Grammar - Strong (2013)
19. A Tribe Called Quest - We The People.... (2016)
20. David Bowie - Lazarus (2015)

en krijg daar nieuwe nummers 2, 6, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 23 en 24 voor terug. De gesneuvelde 2009-nummers volgen uit de definitie, maar het blijft toch hangen op een achteruitgang. Gemiddeld cijfer is een 7,4 en dat is wat lager dan vorig jaar. De bovenste twee en de onderste twee zijn geheel vrouwelijk.

De MML-finale ging dit jaar voor mij harder in kwaliteit achteruit, waarmee voor het eerst de Witte Trui een sterkere finale heeft.

Voor de scorebordjournalistiek:
Gemiddeld cijfer: 7,4 (2019: 7,6 - 2018: 7,2 - 2014: 7,0)
MuMeLadder: 7,3 (2019: 7,7 - 2018: 7,4 - 2017: 7,6 - 2016: 7,5 - 2015: 7,6 - 2014: 7,6 - 2013: 7,2 - 2012: 7,0 - 2011: 6,5)
Nederlandstalige ladder (2014: 8,1)
Prog ladder (2018: 9,0 - 2017: 8,8 - 2016: 8,9 - 2015: 8,9)

Onweerwolf
sj0n88 is dit jaar schuldig aan het insturen van lijstje #25!

Mijn lijstje ook doorgestuurd. Ook hier zitten een aantal fijne liedjes tussen. Arcade Fire vervult hier de rol van Radiohead, met dat verschil dat hun nummers vaak beter zijn. Wait van M83 doet me niks, geen idee waar die gaat uitkomen. Lana zal waarschijnlijk wel ruim top 10 score, maar ook die snap ik helemaal niet.

Onweerwolf
Het 50e lijstje is binnen en staat op naam van de man die vandaag met welverdiende laddervakantie is gegaan: Kapitein El Ninjo!

Onweerwolf
En er mag natuurlijk rustig aan ook hier gefilosofeerd worden over de verwachtingen van deze finale..

Gaat Cave voor het eerst sinds Rebellion (Lies) een dubbelslag doen?

Komt Michael op het podium? Gaat Slowdive verrassen? (Daar viel voor mij een kwartje dit jaar) en wordt M83 laatste en een-na-laatste? Etc.

Onweerwolf schreef:
Het 50e lijstje is binnen en staat op naam van de man die vandaag met welverdiende laddervakantie is gegaan: Kapitein El Ninjo!
Heb ik me dan toch verteld? Ik was aan het rekenen en had m'n lijstje, dacht ik, op het juiste tijdstip vanavond ingestuurd. Bummer, nog niet in de spotlights

Onweerwolf schreef:
en wordt M83 laatste en een-na-laatste? Etc.
He, hou eens op, joh

Onweerwolf
Poeha schreef:
(quote)
Heb ik me dan toch verteld? Ik was aan het rekenen en had m'n lijstje, dacht ik, op het juiste tijdstip vanavond ingestuurd. Bummer, nog niet in de spotlights

52e Freek.. Roemloos...

Onweerwolf
Poeha schreef:
(quote)
He, hou eens op, joh

Het belangrijkste is dat we die twee platen precies zo stemmen dat ze in kaj_666's shift vallen want die spreekt dat toch lekker uit; om je vingers bij af te likken!

Onweerwolf
Tijd voor de eerste herinnering!

Je hebt nog tot vrijdag 18 december 23:59 de tijd om een eindlijstje in te sturen. De volgende mensen staan op de taglijst maar hebben (nog) geen lijstje ingestuurd.

7744leon, andré, Andres4, Angelo, Arrie, Ataloona, Bucquoy, Ceasar, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, Dance Lover, Dave82, dumb_helicopter, dvdschaaf, dynamo d, Etiul, Finidi, Gebruiker43757, Gele Stift, gerre, GrafGantz, Grafmat, Guessmaker, herman, hoi123, hoolie55, HugovdBos, iamsander, ineeeee, jassn, JoaMuse, johan de witt, Joren999, kemm, kobe bryant fan, Koenr, L_T_B, laxus11, luigifort, Lukas, Maartenn, madmadder, Maestrov, Magick1, Manfield, Marzipaintree, music4life, MVW, nelis, Oldfart, Onweerwolf, panjoe, pauljojo, ranboy, remcodulac, riiiiiiiii, Robbie34, Rudi S, Rvdz, Salvadore, Simon77, Snoeperd, sokra, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sunderland, The Eraser, thelion, Titmeister, VladTheImpaler, wandelindenatuur, WhyNotSmile

Krijg je hier een tag maar heb je toch wel al een lijstje naar me gestuurd dan moet je direct even aan de bel trekken.

Wil je liever niet meer getagged worden stuur me dan even een PM. Wil je juist graag in de toekomst getagged worden in dit topic dan hoor ik het ook graag.

Tevens heeft Orinoco Radio inmiddels bevestigd dat de gehele top 400 weer wordt uitgezonden en dit zal plaatsvinden op vrijdag(avond), zaterdag en zondag, 18/19/20 december. En aangezien onze regering eerder vanavond Kerst en O&N definitief heeft gecanceld wordt dit dus het allerlaatste feestje van 2020. Wees erbij! Het is heerlijk om de hele lijst op de juiste volgorde te horen omringd door het liefdevolle commentaar van de Orinoco DJ's.

Ard en Kaj zullen ongetwijfeld ergens in de komende dagen details verstrekken over het uitzendschema.

Ik zal vanavond of ergens komende week mijn finalelijstje opsturen.

Ik ben nu de finale voor de tweede keer aan het shuffelen op Spotify en is het toch wel een grotendeels fijne finale. Hij had uiteraard vele malen beter gekund, naar mijn persoonlijke smaak, maar onvoldoendes kan ik niet uitdelen aan de finalisten. Alhoewel, misschien eentje, maar daar Kom ik dan nog op Terug.

Onweerwolf

DjFrankie (moderator)
Ook nog een tag ronde voor users die hier zeker een lijstje kunnen maken.
RadioMad adri1982 eh1982 thetinderstick

zie De Witte Trui [Editie 2020]

Net mijn lijstje ingeleverd en alles bij elkaar een mooie finale. Volgend jaar gaat er een grote kentering optreden van geijkte klassiekers die wegvallen en openingen die door nieuwe klassiekers ingevuld kunnen worden.

Wat ik wel een opvallende statistiek vind: Slechts één vierde van alle nummers dateert uit de laatste 5 jaar van het decennium. Geeft dat aan dat (ook iets wat ik zelf ervaar) het tweede gedeelte van de '10's een minder memorabel decennium geweest is in de muziekgeschiedenis?

Onweerwolf
Zo! Hier is de 2e herinnering want de tijd begint zo langzamerhand wat te dringen. Je hebt nog 5 dagen om een lijstje op te sturen.

De deadline is aanstaande vrijdag om 23:59

En voor de mensen die houden van flexibele deadlines: deze is dat dus niet.

Van de volgende mensen heb ik nog geen lijstje verwerkt:

7744leon, Andres4, Angelo, Arrie, Ataloona, Ceasar, charlotte2807, Choconas, corn1holio1, Dance Lover, Dave82, dvdschaaf, dynamo d, Etiul, Finidi, Gebruiker43757, Gele Stift, gerre, GrafGantz, Grafmat, Guessmaker, herman, hoi123, hoolie55, HugovdBos, iamsander, ineeeee, jassn, johan de witt, Joren999, kemm, kobe bryant fan, Koenr, L_T_B, luigifort, Lukas, madmadder, Maestrov, Magick1, Manfield, Marzipaintree, music4life, MVW, nelis, Oldfart, panjoe, pauljojo, ranboy, remcodulac, riiiiiiiii, Rudi S, Rvdz, Salvadore, sokra, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sunderland, thelion, Titmeister, wandelindenatuur

Sta je hier tussen maar heb je wel een lijstje opgestuurd laat het me dan direct weten.

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over De Witte Trui stuur me dan even een pm en dan haal ik je van de lijst. Dat geldt ook als je juist nog niet op de lijst staat maar dat wel graag wilt.

Oh, wauw! Ik zie nu pas dat ik mijn nummers 21 t/m 24 van vorig jaar allemaal ben kwijtgeraakt!
Van de andere kant ben ik ook mijn nummers 2, 3 en 6 (Daughter, Editors, Archive) kwijt, maar je kunt niet alles hebben. Volgens mij mag ik uiteindelijk niet klagen.

Onweerwolf
75 lijstjes ingeleverd, met dank aan Guessmaker.

We're slowly getting there...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:05 uur

geplaatst: vandaag om 11:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.