menu

Muziek / Muziekgames / Indiemeter (UK Indiechart 1980-1989)

zoeken in:
avatar van herman
Het onvolprezen muziekblog Kettingzaag wees me erop dat het deze week veertig jaar geleden is dat de UK Independent Singles Chart, kortweg de Britse Indie Top 40 voor het eerst verscheen. Dit naar een idee van enkele platenbazen van indielabels. De lijst werd gepubliceerd voor het blad Record Week en bleef tot ver in de jaren '80 gezaghebbend door als springplank te fungeren voor diverse band. De lijst bestaat nog steeds, maar anno nu is de muziekwereld dusdanig veranderd dat de lijst niet heel relevant meer is.

Het leek me leuk om hier een topic aan op te hangen, voortbordurend op de andere metertopics. Er zullen veel bekende nummers voorbij komen, maar ook wat vergeten plaatjes. Aan ons dan te bepalen of dat wel of niet terecht is.

Een aantal namen uit de allereerste lijst zijn Joy Division, Dead Kennedies en Mo-Dettes, maar het leek me leuk te beginnen met het nummer dat op 1 stond in die lijst:




Spizzenergi - Where's Captain Kirk?

avatar van herman
8

Logische nummer 1 eigenlijk, als je bedenkt dat Cherry Red baas Iain McNay een van de drijvende krachten achter de oprichting van lijst was. Kende het nummer nog niet zo goed, maar wel een leuke novelty punkplaat.

avatar van Arrie
6,5

Mwah, springt er niet echt uit wat mij betreft. Maar wel grappig om eens te horen.

Waar kan je die lijst eigenlijk vinden? De UK Charts-site heeft hem pas vanaf '97.

avatar van Arrie
Heet de band trouwens niet Spizzenergi?

avatar van herman
Heb de bandnaam even gecorrigeerd.

Ik ben een jaar of 6 geleden een online archief tegengekomen met alle nummers die erin hebben gestaan, dat heb ik destijds gekopieerd naar een spreadsheet met het idee daar ooit nog eens wat mee te doen. Geen idee meer waar dat toen stond en of het nog steeds online staat.


avatar van johan de witt
Leuk topic, ga ik zeker volgen.
De indiecharts waren altijd een van de eerste pagina's waar ik naar keek toen ik MM en NME nog las.

Deze is van ver voor die tijd, komt volgens mij ook uit 1979.
Nog gecoverd door R.E.M. begin jaren 90. R.E.M. - Where's Captain Kirk? - YouTube
Maar deze is wel beter

7,7

avatar van luigifort
Niks voor mij indie...

avatar van pygmydanny
Fijn initiatief herman!

Lang niet meer gehoord, deze van Spizz: 7,5.

Het Electronic Sound Magazine van deze maand staat trouwens in het teken van de eerste Independent Top 40 van 19 januari 1980 met daarin ook de volledige eerste Top 40.


avatar van Poek
7,5

avatar van Frenkie!
6,5

Leuk om te horen maar wordt niet getaped op mn Indie verzamel 90min cassettebandje.



avatar van LucM
7,5

Nooit van gehoord maar wel energiek en aanstekelijk nummer hoewel niet echt bijzonder.

avatar van herman
7,118 voor Spizzenergi.

Fijn dat er gelijk zoveel respons is. Ik had eerst het idee gevat alle binnenkomers een voor een af te lopen, maar dan zou ik moeten beginnen met allemaal nummers van eind 1979/begin 1980. Ik heb nu maar besloten kriskras nummers uit te zoeken en obscuur/minder obscuur af te wisselen.

Heb eens gekeken welke nummers echt lang genoteerd stonden en het viel me op dat zo'n 15 nummers langer dan een jaar genoteerd stonden. Eentje (een hele bekende) zelfs meer dan drie jaar. Veel van die platen zijn wel uit 1980, blijkbaar was er toen nog wat minder doorstroom.

Maar in april 1984 kwam de volgende plaat binnen die 64 weken genoteerd stond:



Cocteau Twins - Pearly-dewdrops' Drops

avatar van herman
Ze hebben betere, maar ik houd wel van de vroege Cocteau Twins.

7,5


avatar van Poek
7,7


avatar van wibro
Dit kende ik nog niet. Maar zeker niet het beste wat Cocteau Twins heeft voortgebracht.

6,8


avatar van 50tracks
Spizzenergi 7
Cocteau Twins 5


avatar van Simon77
SpizzEnergi: 7,5
Cocteau Twins: 6,8 (op basis van wat ik van ze ken uit de Ladder e.d. verwachtte ik een onvoldoende te moeten geven, maar dit was goed te doen )

avatar van nelis
Spizzenergi 7
Cocteau Twins 7,5

avatar van jorro
Spizzenergi 6
Net een voldoende dit.

Cocteau Twins 9.5
Een van de betere CT songs. CT kan bij mij weinig fout doen.



avatar van GrafGantz
9.5

Een van hun beste nummers ❤

Gast
geplaatst: vandaag om 13:20 uur

geplaatst: vandaag om 13:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.