MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
1. Radiohead - True Love Waits
2. Radiohead - Daydreaming
3. The xx - On Hold
4. Amber Arcades - Fading Lines

1. Radiohead - True Love Waits
2. Leonard Cohen - You Want It Darker
3. Radiohead - Daydreaming
4. U.S. Girls - New Age Thriller

Nog meer stemmers? Anders in de loop van de middag de uitslag.

Uitslag ladder 3: 22 stemmers

1. Amber Arcades - Fading Lines (35)
2. Cigarettes After Sex - K. (31)
3. Eefje de Visser - Jong (30)
4. Radiohead - True Love Waits (30)
5. The xx - On Hold (28)
6. Leonard Cohen - You Want It Darker (24)
7. U.S. Girls - New Age Thriller (21)
8. Radiohead - Daydreaming (21)

Grappig feitje, Amber Arcades wint de ladder zonder nummer één noteringen. Het is het enige nummer zonder topposities.

De finale zal vanavond of morgen aanvangen. dumb_helicopter, Gretz en ik stemmen dit nog even af.

Edgar18 schreef:
Uitslag ladder 3: 22 stemmers
Grappig feitje, Amber Arcades wint de ladder zonder nummer één noteringen. Het is het enige nummer zonder topposities.

Maar tegelijkertijd slechts 4 mensen die het nummer geen punten waard vonden. Zo breed gewaardeerd worden is zeer knap.

Ik had gedacht dat beide Radioheads elkaar teveel in de weg zouden, maar uiteindelijk heeft de veelvraat toch weer toegeslagen. Zou wel een unicum zijn geweest als we een Radiohead-loze finale gingen spelen. Ik verwacht nu niet dat True Love Waits echt potten gaat breken in de finale.

In de finale spelen er vaak wel wat extra mensen mee waardoor de uitslagen in het topic niet helemaal één-op-één zijn over te nemen. Bovendien zijn er heel veel nummers die in dezelfde vijver (pop/folk) vissen, daar zouden de uitschieters (Car Seat, A Tribe) best eens van kunnen gaan profiteren.

Maar, een echte favoriet is er wat mij betreft niet. Als ik een eurootje in zou moeten zetten zou ik het op Drunk Driver / Killer Whales doen.

Op 25 februari van het jaar 2016 werd dit topic geopend door de bezieler van het huidige format van Song v/h Jaar, met name Teunnis. Mede door de vele stemmen van de verschillende users, kan ik met recht en rede zeggen dat dit hét topic is voor hedendaagse muziek op MusicMeter. Het succes hiervan kwam er ook door het toedoen van verschillende users die hierbij meehielpen. Naast Teunnis, wil ik ook even Gretz, Edgar18, Arno en Dance Lover bedanken voor de efforts die ze in dit spel staken. Ondertussen zijn we 12 maandspelletjes en ontelbare ladders verder en werden uit 768 inzendingen de - volgens jullie - 12 beste tracks van 2016 geselecteerd. ik geef ze mee in chronologische volgorde:

Eefje de Visser - Jong (genomineerd door Arno)
Prestatie maand: 1e (februari)

De Nederlandse trots Eefje De visser deed het in het begin van 2016 zeer goed met maandladders die gewonnen werden door diverse ereplaatsen en als kers op de taart de twee eerste maandfinales van dit jaar die gewonnen werden door respectievelijk 'Mee' en 'Jong'. Het is echter die laatste die het verst trekt in de eindfinale. Kan Eefje nog één keer uithalen in deze finale?

Daughter - Fossa (genomineerd door Gretz)
Prestatie maand: 13e (februari)

'Fossa' haalde net als vele nummers in deze eindfinale de maandfinale niet eens, maar wist blijkbaar wel te groeien doorheen het jaar, want het wist zich doorheen de verschillende rondes heen te werken, hoewel nooit met veel overschot. Ik vermoed niet dat het zal meedingen voor de ereplekken, maar een plaatsje in de linkerkolom kan wel een mooi doel worden.

Car Seat Headrest - Drunk Drivers / Killer Whales (genomineerd door Dwejkk_)
Prestatie maand: 17e (april)

Misschien wel dé revelatie van het jaar als band, hoewel het met dit anthem het initieel in de maandladder verre van goed deed en zich met een 17e plaats maar ternauwernood kon plaatsen voor de voorrondeladders van de eindfinale. Niet iedereen is hier even hard fan van, maar de liefhebbers geven het nummer steevast zeer hoge noteringen. Volgens mij een nummer dat minstens top-3 zal eindigen en ik zie die eerste plek ook in het vizier komen, aangezien het het nummer was met het hoogste stempercentage in de halve finales!

Amber Arcades - Fading Lines (genomineerd door Gretz)
Prestatie maand: 1e (mei)

Nederland boven in 2016 want met Amber Arcades is er nog een noorderbuur van de partij. 'Fading Lines' wist de maand mei naar zijn hand te zetten en wist vrij geruisloos mee te glippen tot in deze eindfinale. Het won bijvoorbeeld wel zijn laatste ladder, maar deed dit zonder topnoteringen. Vooral een nummer dat het in de breedte goed doet. Top-5 lijkt me tot de opties te behoren.

Radiohead - True Love Waits (genomineerd door Edgar18)
Prestatie maand: 1e (juni)

Nieuwe uitgave van een nummer dat al meer dan 10 jaar bekend was onder de Radioheadfans. Niet de usual suspects 'Burn the Witch' of 'Daydreaming' wist het dus tot de finale te schoppen, maar True Love Waits. Deze maandwinnaar geraakte min of meer vlot tot deze eindfinale, maar in de halve finale werd het plots nipt. Een eenmalige uitschuiver door de concurrentie van 'Daydreaming' of een voorbode voor deze finale? Ik zie hen eerlijk gezegd in de middenmoot stranden.

Agnes Obel - Familiar (genomineerd door Co Jackso)
Prestatie maand: 2e (juni)

Vele oudgediendes die met een nieuw nummer het goed deden in 2016, zo ook Agnes Obel. Na het hoogste stemgemiddelde in de kwartfinales volgde in de halve finale een terugval, met het laagste stermpercentage van alle eindfinalisten. Lijkt me een nummer dat een allemansfavoriet is, maar misschien daardoor in latere rondes steeds minder punten krijgt. Gaat naar mijn mening in de subbottom eindigen.

The Slow Show - Ordinary Lives (automatisch genomineerd via 'Maak Kennis Met...')
Prestatie maand: 3e (augustus)

Eerlijk gezegd had ik dit nummer nooit in de eindfinale verwacht, maar ronde na ronde bleek het wel te groeien, zo ook bij mij. Doorbraaknummer 'Bloodline' haalde een 76e plek in 2015 en dit record is al rumschoots verbroken. Moeilijk in te schatten nummer, maar ik vermoed dat het hoog in het rechterrijtje zal eindigen.

Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms (genomineerd door Arno)
Prestatie maand: 13e (augustus)

Drie nummers die in hun respectievelijke maand net uit de boot vielen met een 13de plaats voor de maandfinale nemen revanche door een plek bij de beste 12. Eat Shiitake Mushrooms is er daar één van en haalde zonder problemen de finale. Meer zelfs in de halve finale wist het zowaar het op één na hoogste stempercentage te behalen en lijkt dus één van de nummers die zal concurreren om de eindoverwinning.

liv - Wings of Love (genomineerd door Arno)
Prestatie maand: 2e (september)

Een beetje hetzelfde verhaal als bij 'Ordinary Lives': ook dit nummer leek met op het eerste zicht nooit de eindfinale te kunnen halen, maar dat deed het dus wel. Groeide eveneens doorheen het spel, want wist pas in de halve finale voor het eerst zijn ladder te winnen in dit eindspel. Zou wel eens kunnen verrassen, maar top-5 lijkt me meer realistisch.

Weyes Blood - Do You Need My Love (genomineerd door stardust_be)
Prestatie maand: 13e (september)

Samen met enkele andere nummers van Weyes Blood werd er goed gepresteerd in 2016. 'Do You Need My Love' deed het het best, hoewel het nooit echt overtuigde in de verschillende ladders. Ik vermoed dat de eindfinale zowat het hoogste haalbare is, maar zeg natuurlijk nooit nooit.

Cigarettes After Sex - K. (genomineerd door stardust_be)
Prestatie maand: 4e (oktober)

Ondanks een beperkt aantal nummers en het album dat pas dit jaar uitkomt, misschien wel ook één van de revelaties van 2016. Slowcore is terug en hoe! Moet het net als Car Seat Headrest vooral hebben van enkele harde fans, maar die zijn net iets minder die-hard als je de voorgaande resultaten op tafel legt. Ik zie hen dan ook rond de middenmoot eindigen.

A Tribe Called Quest - We the People... (genomineerd door Teunnis)
Prestatie maand: 17e (oktober)

Als ik enige kritiek op deze finale kan geven dan is het wel dat er weinig kleur en variatie terug te vinden is. Gelukkig brengt A Tribe Called Quest hier toch enigszins verandering met een comebackplaat van formaat! In de maand zelf liet het nog een serieuze steek vallen en eindigde het slechts als 17e tot verbazing van velen. De weerwraak kwam echter en geheel terecht wist één van dé nummers van 2016 zich te plaatsen voor deze eindfinale. Enorm vlot was dit echter niet, waar door ik denk dat het rechterrijtje het hoogst haalbare is.

De Grote Finale - De Finale:

A Tribe Called Quest - We the People...
Agnes Obel - Familiar
Amber Arcades - Fading Lines
Car Seat Headrest - Drunk Drivers / Killer Whales
Cigarettes After Sex - K.
Daughter - Fossa
Eefje de Visser - Jong
Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms
liv - Wings of Love
Radiohead - True Love Waits
The Slow Show - Ordinary Lives
Weyes Blood - Do You Need My Love

MusicMeter: Song van het Jaar 2016 (De Grote Finale) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:17sCBEXkH8sTmL4CxpiO10

Je kunt nu in een pm je top-8 opsturen naar Dance Lover. Je mag dit uitbreiden, maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten (respectievelijk 8 t/m 1). Het zou leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft.

De deadline hiervoor is vrijdag 2 juni, tijdstip nog vast te leggen door Dance Lover.

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, bart1989, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, De-noir, DenDimi, deric raven, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, johan de witt, Johnny Marr, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, Teunnis, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

We zijn trouwens ook al begonnen aan de 2017-editie.

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over Song van het Jaar stuur dan even een pm aan Teunnis en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden

Ik verwacht dat het tussen Car Seat Headrest en A Tribe Called Quest zal gaan. Beide zullen veel hoge posities binnenhalen van de rock resp. hiphop liefhebbers. Verder is Radiohead natuurlijk altijd een factor om rekening mee te houden en dit geldt op deze site eigenlijk ook voor Eefje de Visser. Voor Agnes Obel verwacht ik veel top acht noteringen en daardoor een mooie eindnotering. Dat paddenstoelenliedje is voor mij de dark horse in het geheel. Persoonlijk vind ik het nogal clownesk maar het komt makkelijk zijn rondes door en dat is niet voor niks. De andere liedjes zijn wel erg veel van hetzelfde en dit zal elkaar vermoedelijk in de weg zitten.

Ik moet er wel bij zeggen dat voorspellen bepaald niet mijn specialiteit is .

Top vijf:

1. Car Seat Headrest - Drunk Drivers / Killer Whales
2. A Tribe Called Quest - We the People...
3. Agnes Obel - Familiar
4. Radiohead - True Love Waits
5. liv - Wings of Love / Let's Eat Grandma - Eat Shiitake Mushrooms

Edgar18 schreef:
Verder is Radiohead natuurlijk altijd een factor om rekening mee te houden en dit geldt op deze site eigenlijk ook voor Eefje de Visser.
Dat gevoel (over Eefje) heb ik eigenlijk ook, maar toch is Scheef vorig jaar 'slechts' tiende geworden in de Grote Finale. Ik zou het best bizar vinden als Jong het beter gaat doen dan Scheef vorig jaar (want Scheef is zóveel beter), maar ik denk dat het inderdaad gaat gebeuren.

stoepkrijt schreef:
Dat gevoel (over Eefje) heb ik eigenlijk ook, maar toch is Scheef vorig jaar 'slechts' tiende geworden in de Grote Finale.
Vergeet niet dat we een heel andere finale hebben dan vorig jaar. Kwaliteit is natuurlijk een bijzonder subjectief begrip maar nummers als The Blacker The Berry, King Kunta, Let It Happen, Shoud Have Known Better, Blackstar, Depreston en ook Scheef ontbreken dit jaar. Al deze ex-finalisten zie ik de komende jaren de finale van de Witte Trui wel halen, bij de finalisten van dit jaar zie ik dan bij geen enkel nummer gebeuren. Mijn nummer één van dit jaar zou vorig jaar op acht hebben gestaan in mijn lijstje!

stoepkrijt schreef:
(quote)
Dat gevoel (over Eefje) heb ik eigenlijk ook, maar toch is Scheef vorig jaar 'slechts' tiende geworden in de Grote Finale. Ik zou het best bizar vinden als Jong het beter gaat doen dan Scheef vorig jaar (want Scheef is zóveel beter), maar ik denk dat het inderdaad gaat gebeuren.
Naast dat Jong dan weer mijn favoriet van Nachtlicht is (Scheef is een uitstekende tweede), vind ik de finale dit jaar ook wel een flink stuk zwakker dan in 2015. Dus een hogere plaats voor Jong zou wat mij betreft nog terecht zijn ook.

Edit: wat Edgar zegt dus

Edgar18 schreef:
Kwaliteit is natuurlijk een bijzonder subjectief begrip maar nummers als The Blacker The Berry, King Kunta, Let It Happen, Shoud Have Known Better, Blackstar, Depreston en ook Scheef ontbreken dit jaar. Al deze ex-finalisten zie ik de komende jaren de finale van de Witte Trui wel halen, bij de finalisten van dit jaar zie ik dan bij geen enkel nummer gebeuren. Mijn nummer één van dit jaar zou vorig jaar op acht hebben gestaan in mijn lijstje!

Mee eens, dat de finale van wat minder hoog niveau is dan vorig jaar, al voorspel ik het nummer van A Tribe Called Quest wel een gouden toekomst toe en zeker een Witte Trui finaleplaats voor in de toekomst en Wings of Love van liv eigenlijk ook wel.

Ik zie nummers die net buiten de finale zijn gestrand zoals Leonard Cohen - You Want it Darker en Radiohead`s Burn the Witch beter presteren in De Witte Trui dan alle finalisten hier. Verder denk ( en hoop ) ik dat Vincent uiteindelijk toch het meest erkende nummer van Car Seat Headrest gaat zijn.

Dat de finale minder sterk is dan die van vorig jaar ben ik met jullie eens. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar vorig jaar stonden er wat 'klassiekers in de dop' in de finale. Die mis ik nu. Blijkbaar ben ik daarin niet de enige. Ik wilde er alleen niet teveel nadruk op leggen om het feestje niet te bederven voor degenen die het wél een goede finale vinden.

Dance Lover schreef:
Mee eens, dat de finale van wat minder hoog niveau is dan vorig jaar, al voorspel ik het nummer van A Tribe Called Quest wel een gouden toekomst toe en zeker een Witte Trui finaleplaats voor in de toekomst en Wings of Love van liv eigenlijk ook wel.
Bij Wings of Love zie ik dat wel voor me, bij A Tribe Called Quest niet.

Verder denk ( en hoop ) ik dat Vincent uiteindelijk toch het meest erkende nummer van Car Seat Headrest gaat zijn.
Die had ik op voorhand ook als hoogste ingeschat van de drie die hier meededen. Zelf vind ik Vincent en Fill in the Blank in ieder geval duidelijk beter dan Drunk Drivers.

Dance Lover schreef:
al voorspel ik het nummer van A Tribe Called Quest wel een gouden toekomst toe en zeker een Witte Trui finaleplaats voor in de toekomst en Wings of Love van liv eigenlijk ook wel.
Wings of Love lag er in ronde één al uit. Ik weet even niet of het de herkansing doorgekomen is maar ik herinner me nog wel de verbazing van Onweerwolf die ook verwacht had dat het nummer het goed zou doen. Van die twee geef ik A Tribe veel meer kans, ik denk dat we liv over een jaar allemaal vergeten zijn.

Ik heb net alle finalisten nogmaals beluisterd en ik ben nog wat aan het schuiven geslagen. Mijn gedoodverfde nummer 1 is plots een plekje gezakt! Ik zal de komende dagen nog maar eens goed nadenken over deze move, want het zit me nog niet helemaal lekker.

Edgar18 schreef:
Wings of Love lag er in ronde één al uit. Ik weet even niet of het de herkansing doorgekomen is maar ik herinner me nog wel de verbazing van Onweerwolf die ook verwacht had dat het nummer het goed zou doen. Van die twee geef ik A Tribe veel meer kans, ik denk dat we liv over een jaar allemaal vergeten zijn.

Volgens mij was hij de herkansing wel doorgekomen, maar voor de komende jaren is hij inderdaad tamelijk kansloos tegen al het grof geschut wat er in de Witte Trui rondloopt.

Het blijft koffiedik kijken welke nummers we over een aantal jaar nog tegen blijven komen het zou zeker kunnen dat hij dan allang weg is geëbd uit onze gedachten, vind ik zelf altijd een interessant proces om te zien. Agnes Obel geef ik ook nog wel een kans om niet in de vergetelheid te geraken, zeker is dat 2015 meer potentiële klassiekers opleverde die gelijk faam maakten in andere spelletjes bij hun entree.

Edgar18 schreef:
Van die twee geef ik A Tribe veel meer kans, ik denk dat we liv over een jaar allemaal vergeten zijn.

Ja, ik denk ook dat we liv al heel snel zullen vergeten, al is het nog altijd een zeer aangenaam nummer. Maar ook ATCQ geef ik weinig kans, als ik in ogenschouw neem hoe weinig potten hiphop kan breken in de Witte Trui (om nog maar te zwijgen over de MuMeLadder).

Kanye en Kendrick hebben beide de finale al eens gehaald...

En King Kunta scoorde vorig jaar uitstekend in de ladder, top tweehonderd ofzo.

Toch zijn dat mooie uitzonderingen die de regel bevestigen (ook al heb ik ontstellend weinig met Kanye, maar dat kan aan mij liggen). Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat ATCQ eens flink kan doorstoten naar een toppositie, maar ik heb er zoals gezegd een hard hoofd in.

Ik heb 10 lijstjes binnengekregen.

Voorlopige stand:

1. 44 punten
2. 40 punten
3. 36 punten
4. 34 punten
5. 33 punten
6. 32 punten
7. 30 punten
8. 27 punten
9. 27 punten
10. 22 punten
11. 19 punten
12. 17 punten

* Zowel de nummer 1 als de nummer 12 vind ik vrij verrassend en had ik daar van tevoren niet neergezet.

Je kunt nu in een pm je top-8 opsturen naar Dance Lover. Je mag dit uitbreiden, maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten (respectievelijk 8 t/m 1). Het zou leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft. Ik hoop nog op een heleboel lijstjes!

De deadline hiervoor is vrijdag 2 juni 22:00

123poetertjes, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Ataloona, bart1989, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, De-noir, DenDimi, deric raven, Don Cappuccino, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, johan de witt, Johnny Marr, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, Teunnis, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Wat een enorm laag niveau heeft deze finale, sorry dat ik het zeg. Het zijn allemaal aardige nummers, maar er zit niets wereldschokkends tussen buiten mijn nummer 1 (CSH) dan. 2016 was veel beter dan dat, toch?

Overigens wel props voor de organisatoren van dit spelletje trouwens, de muziek wordt hier dit jaar misschien langs mijn kant wat minder gewaardeerd maar dat geldt niet voor jullie inzet!!

Toch gek. Iedereen is aan het haten op de finalelijst (ikzelf voorop) maar we zitten er wel mee opgescheept. Waar ging het fout .

Hou allemaal je lijstjes geheim he, zelfs je nummer één Johnny!

Misschien moeten we concluderen dat het een wat minder jaar was.
2017 is nog niet halverwege, maar vind ik nu al mooier dan 2016 in elk geval.

Goed, laat ik dan maar degene zijn die dit wel een meer dan behoorlijke finale vindt! Ik moet mijn lijstje nog maken, maar het lukt me makkelijk om acht nummers te selecteren uit deze finale die wat mij betreft 2016 gekleurd hebben. De meeste zal ik ook over een aantal jaren nog wel draaien. Natuurlijk ontbreken er van mij ook favorieten en had ik er graag een nominatie van mij tussen zien staan, maar een matige finale is het zeker niet (net zoals het ook geen slecht popjaar was).

Mijn top-8 is ook zeker de moeite, hoewel er geen echte supertopper tussenzit, maar dat is meestal niet het geval.

johan de witt schreef:
Misschien moeten we concluderen dat het een wat minder jaar was.
2017 is nog niet halverwege, maar vind ik nu al mooier dan 2016 in elk geval.

Stierenstront.

Edgar18 schreef:
Toch gek. Iedereen is aan het haten op de finalelijst (ikzelf voorop) maar we zitten er wel mee opgescheept. Waar ging het fout .

We houden over wat iedereen wel prima vindt, maar de echte favorieten zijn wellicht te love/hate?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:34 uur

geplaatst: vandaag om 03:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.