MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:

Zoals al vaker dit jaar een ietwat zoutloze finale. De echte toppers vinden we op de plekken 13 t/m 20, of lager er daarvoor al uit.

1a. clipping. - Chapter 319
1b. Kelly Lee Owens - On
1c. Tapan feat. Radwan Ghazi Moumneh - In My Heart (Khidja Remix)
1d. La Bruja de Texcoco - Chéni (Miedo)

1. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327
2a. Gas - Zeit
2. Aera - Prana
3. Kate NV - Plans
4. Lianne La Havas - Bittersweet
5. Keleketla! - International Love Affair

Een prima, wat degelijke finale. Enkel de onderste 2 liedjes vind ik weinig bijzonder en scoren een kleine onvoldoende bij mij. Leuk dat er opnieuw een Braziliaanse inzending de laatste 12 heeft gehaald.

01. Kate NV - Plans
02. Lianne La Havas - Bittersweet
03. Letrux - Vai Brotar
04. SAULT - Wildfires
05. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327

06. Keleketla! - International Love Affair
07. Jayda G - Both of Us

08. Phoebe Bridgers - I Know The End
09. Kairon; IRSE! - An Bat None
10. Aera - Prana

11. Phoebe Bridgers - I See You
12. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - Hypnotized

Teunnis schreef:
(quote)

Ik kijk toevallig weer eens op MusicMeter en ik zie dat dit topic nog steeds springlevend is! Leuk om te zien

Deze finale staat vol voor mij onbekende nummers

Ik geloofde de oude mythen en sagen waarin voorspeld werd dat Teun ooit terug zou komen naar musicmeter al bijna niet meer, maar die bleken dus toch waar te zijn wb man! Treed je terug toe tot de main cast of ga je meer voor nu en dan een gastoptreden?

Waar de winnaar in de vorige 3 maandfinales toch wel snel een duidelijke voorsprong pakte, is het nu toch een stuk spannender kan ik jullie vertellen. De top 8 wordt na 21 stemmen slechts gescheiden door 5 schamele puntjes.

Mooi om Teunnis weer te zien, zijn kindje begon al steeds meer vragen te stellen wanneer papa hem nou eens op kwam halen van de crèche.

panjoe (moderator)
Teunnis schreef:
Eerste twee nummers zijn meteen raak!

En Hij zag dat het goed was.

1. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - Hypnotized
2. Kairon; IRSE! - An Bat None
3. SAULT - Wildfires
4. Phoebe Bridgers - I Know The End
5. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327

Nog iets meer dan 24 uur tot de deadline om te stemmen op de SvhJ maandfinale van Juni. Zoals gezegd, het hele speelveld ligt nog open.

Ik hoop nog op een lijstje van Snoeperd, arcade monkeys, Ataloona, Dance Lover, JB7x, charlotte2807, Ploppesteksel, Cervantes, inquestos, hoi123, Masimo, jordidj1, sj0n88, Choconas

En nu natuurlijk ook nog stiekeme hoop op een lijstje van Teunnis

En natuurlijk een ieder die zich met de eindstand wilt bemoeien!

Deadline 31 juli 20:00

Ik heb al gestemd hoor

Wat een topmaand . Het verschil is echt minimaal. Ook wat leuke ontdekkingen gedaan.

1. Lianne La Havas - Bittersweet (8+)
2. Jayda G - Both of Us (8+)
3. Letrux - Vai Brotar (8+)
4. SAULT - Wildfires (8)
5. Phoebe Bridgers - I Know The End (8)

6. Kate NV - Plans (8-)
7. Kairon; IRSE! - An Bat None (8-)
8. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - Hypnotized (8-)
9. Aera - Prana (8-)
10. Keleketla! - International Love Affair (7,5)
11. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327 (7)
12. Phoebe Bridgers - I See You (7)

Teunnis schreef:
(quote)

Ik kijk toevallig weer eens op MusicMeter en ik zie dat dit topic nog steeds springlevend is! Leuk om te zien

Deze finale staat vol voor mij onbekende nummers

Besef je wel dat je de hele decenium-ladder hebt misgelopen
Song van het Decennium 10s

Leuk dat jij ook weer van de partij bent, inquestos

1. Jayda G - Both of Us
Wat een banger! Kan zich wat mij betreft meteen meten met de allerbeste house-hits.

2. Kate NV - Plans
Hier wordt ik heel erg vrolijk van. Meteen maar even het hele album op mijn lijstje gezet.

3. Aera - Prana
Heerlijk gedetailleerd afgewerkt.

4. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327
De eerste twee minuten zijn weinig bijzonder, maar gelukkig brengen de gastartiesten het naar een hoger niveau. Met name Tyler is hier ouderwets in vorm.

5. Kairon; IRSE! - An Bat None
In eerste instantie vond ik het te rommelig klinken, maar een paar luisterbeurten extra heeft dit nummer goed gedaan. Doet me ergens wat denken aan M83.

6. Keleketla! - International Love Affair
Lekkere ritmes. Wel verslapt mijn aandacht een beetje aan het einde van het nummer.

7. Letrux - Vai Brotar
De piano steelt hier de show.

8. Lianne La Havas - Bittersweet
Ik zie Bittersweet een paar keer bovenaan andermands lijstje staan. Dat begrijp ik niet helemaal. Heerlijke muziek hoor, maar ook wel een beetje te belegen naar mijn smaak.

9. Phoebe Bridgers - I Know The End
Hé, zowaar eens een wat ander geluid van Phoebe (in de laatste minuut). Aangenaam verrast.

10. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - Hypnotized
Hoorde laatst een knaller van een discohit van Purple Disco Machine. Dit is een beetje saai.

11. SAULT - Wildfires
Ook wat saai.

12. Phoebe Bridgers - I See You
Helaas bleef het bij één verrassend sterk nummer.

ArthurDZ schreef:
Treed je terug toe tot de main cast of ga je meer voor nu en dan een gastoptreden?

Ik ga denk ik hooguit een handvol topics eruit pikken, meer niet. En wie weet ben ik over een paar weken weer spoorloos verdwenen No joke, want dan begint weer een nieuwe fase in mijn leven. Aankomend schooljaar ga ik beginnen als wiskundedocent (op de middelbare school). Nu heb ik nog even vakantie

inquestos schreef:
Besef je wel dat je de hele decenium-ladder hebt misgelopen
Song van het Decennium 10s

Als ik zo de finalisten bekijken, dan zie ik dat jullie ook zonder mij een hele sterke selectie kunnen maken. Ik tel zo'n zeven 10'en. Alleen jammer dat ze geen van allen de top-6 hebben gehaald. Had ik dus toch mee moeten stemmen

EDIT: Als je de top-6 wegstreept, blijf je over met de geniaalste top-5 ooit

Geef die jongen niet teveel likes nu, hij moet nog 352418 eerdere meldingen wegwerken

1. SAULT - Wildfires
2. Keleketla! - International Love Affair
3. Lianne La Havas - Bittersweet
4. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327
5. Phoebe Bridgers - I See You

Sterke finale; met gave ontdekkingen. Eindelijk overtuigt van Phoebe Bridgers kunnen! En Lianne La Havas is wel oké, maar nogal oubollige muzikale omlijsting.

01. Kairon; IRSE! - An Bat None (8,5)
02. Kate NV - Plans (8,5)
03. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - Hypnotized (8,5)
04. Phoebe Bridgers - I Know The End (8,5)
05. Letrux - Vai Brotar (8,5)

06. Keleketla! - International Love Affair (8,3)
07. Jayda G - Both of Us (8,1)
08. Aera - Prana (8,1)
09. SAULT - Wildfires (8)
10. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327 (7,8)
11. Phoebe Bridgers - I See You (7,5)
12. Lianne La Havas - Bittersweet (7,5)

Over de hele breedte inderdaad een behoorlijk sterke finale, dat hebben we met z'n allen goed gedaan! De top twee stond bij mij al snel vast. Eerst en vooral de gouden keel van Lianne, die sterk terugkomt met Bittersweet en haar derde album. Prachtig nummer, schitterend album, geweldige artieste! Daarna het ontzettend pakkende Plans van Kate NV, dat is overgoten met een heerlijk jaren-tachtigsausje. Voor mij dé ontdekking deze maand, al kende ik eerder werk van Kate al wel. Brons is voor het enige hiphopnummer in de finale, heerlijk loom en jazzy, met fijne bijdragen van Joey Bada$$ en Tyler, The Creator. An Bat None vond ik een fijne eerste kennismaking met Kairon; IRSE!, daar wil ik wel eens wat meer van horen. Tof ook dat SAULT de finale heeft gehaald, dat vind ik een erg interessant project.

Verder liggen Keleketla! en Letrux wel redelijk in mijn straatje, in een wat minder sterke finale hadden ze zeker punten gepakt. Aera vond ik niet onaangenaam, ook al is het ook niet meteen heel onderscheidend. Phoebe Bridgers ligt normaal gesproken volledig in mijn straatje, maar deze nieuwe liedjes hebben me nog niet helemaal kunnen overtuigen (maar ik ga het album niettemin proberen). Hypnotized van Disco Machine & Sophie and the Giants past uitstekend bij het zonnige weer van dit moment, maar is helaas wat te doorsnee om me te kunnen betoveren. Ook Jayda G klinkt erg zomers, dit zal ongetwijfeld flink aanslaan met heerlijke cocktails aan het strand en volop zon. Nu glijdt de niets-aan-de-hand-lounge-house echter vrijwel volledig langs me heen. Het heeft helaas niet de charme van bijvoorbeeld Peggy Gou's It Makes You Forget (Itgehane).

01. Lianne La Havas - Bittersweet
02. Kate NV - Plans
03. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327
04. Kairon; IRSE! - An Bat None
05. SAULT - Wildfires

06. Keleketla! - International Love Affair
07. Letrux - Vai Brotar
08. Aera - Prana
09. Phoebe Bridgers - I See You
10. Phoebe Bridgers - I Know The End
11. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - Hypnotized
12. Jayda G - Both of Us

Edit: Kairon; IRSE! (4) en SAULT (5) nog omgewisseld

1. Aera - Prana
2. Phoebe Bridgers - I Know The End
3. SAULT - Wildfires
4. Lianne La Havas - Bittersweet

1. Jayda G - Both of Us
2. Kate NV - Plans
3. Kairon; IRSE! - An Bat None
4. SAULT - Wildfires

6. Lianne La Havas - Bittersweet
7. Aera - Prana
8. Keleketla! - International Love Affair

En de lijnen zijn gesloten!

Ik presenteer u de vakjury van de maand Juni, bestaande uit 29 deelnemers (inclusief ondergetekende):

123poetertjes, Arbeidsdeskundige, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Choconas, Dance Lover, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, Gyzzz, herman, inquestos, jassn, Johnny Marr, Koenr, Mausie, MVW, panjoe, Ploppesteksel, Simon77, sj0n88, stardust_be, stoepkrijt,Teunnis, Titmeister, yeahyeahyeah

Wederom bedankt voor jullie onbegrensde enthousiasme en jullie eeuwige wijsheid.

Het was een stuk spannender dan vorige maanden, waar er steeds al vroeg een duidelijke koploper was. Deze maand lag het speelveld een stuk dichter bij elkaar, al heeft de winnaar uiteindelijk wel met een redelijk veilige marge gewonnen.

Ook weer noemenswaardig, elk nummer heeft minstens één keer bovenaan iemands lijstje gepronkt. Dat onderstreept weer eens het diverse veld aan spelers en smaken waarmee we hier te maken hebben.

Deze maand hebben we onder de kandidaten de volgende vlaggen weten te scoren:
🇩🇪
🇨🇦
🇫🇮
🇷🇺
🇿🇦🇬🇧🇺🇸
🇧🇷
🇬🇧
🇺🇸X2
🇩🇪🇬🇧
🇬🇧🇺🇸
🇺🇸

De nr 12 volgt spoedig!

12. Keleketla! - International Love Affair (19 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: Gyzzz)
Genre: Afro-jazz
🇿🇦🇬🇧🇺🇸

Keleketla! is een samenwerking tussen het Britse elektronische duo Coldcut en een omvangrijke groep Zuid-Afrikaanse Jazz artiesten én jazz muzikanten uit Amerika/Engeland met Afrikaanse roots. Volgens de credits behorende bij het recente album van dit kleurrijke collectief zijn betrokken: Yugen Blakrok, Nono Nkoane, Thabang Tabane, Tubatsi Moloi, Gally Ngoveni, Sibusile Xaba, DJ Mabheko, Tony Allen, Shabaka Hutchings, Dele Sosimi, Tenderlonious, Tamar Osborn, Miles James, Joe Armon-Jones, Afla Sackey, Benny Wenda, Eska Mtungwazi, Jungle Drummer en DeeJay Random.

Kijk maar eens naar deze fraaie verzameling aan portetten

Een héle lijst artiesten dus, waarvan de meeste hier Tony Allen en Shabaka Hutchings wel zullen herkennen. Geen wonder dat ze zo’n feestelijke sound produceren. Het project ging rollen toen de oprichters van de Johannesburg’s Keleketla! Library een open uitnodiging stuurde naar Coldcut voor een samenwerking, waar de mannen van Coldcut dankbaar gebruik van maakten. De muzikale uitspattingen van Keleketla! staan mooi omschreven op hun bandcamp pagina:

On the one hand, there are gqom beats, interlaced with activist chants and Tony Allen’s live Afrobeat drums; on the other, there are warm, lyrical meditations, aided by horns and keys. The name “Keleketla” means “response”, as in “call-and-response”, a title which speaks to the project’s aim: to build out a shared musical ground, traced across different recording sessions, continents apart.

Het album is in verschillende sessies opgenomen. Grootste gedeelte van de opnames vond plaats in Johannesburg en de plaat werd vervolgens aangevuld met studio-opnames in London en New York. Muziek laat zich net als de liefde niet afstoppen door grenzen! Zo is het toepasselijk getitelde ‘International Love Affair’ een viering van de Afrobeat, terwijl de Londense Shabaka Hutchings met zijn saxofoon het nummer een nieuwe dimensie in blaast.

Een vreugdevolle start van de maandfinale, maar Keleketla! moet het voorlopig doen met de rode lantaarn. Enigszins veroorzaakt doordat zijn eigen nominator het nummer puntsgewijs wat in de steek heeft gelaten.

11. Phoebe Bridgers - I See You (22 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via MuMeAfrekening, nummer 1 van: Simon77)
Genre: Indie folk
🇺🇸

Phoebe mag onderhand wel een MusicMeter darling genoemd worden. De oprechte muzikale uitspattingen van Phoebe liggen de stemmers goed. Funeral werd 9de in de SvhJ jaarfinale van 2017 en uiteindelijk 111de in Song van het Decennium. Met sophisticated indie girl supergroep Boygenius wist ze 2 keer in de top 100 van 2018 te belanden, met Me & My Dog (57) en Stay Down (90). Beide nummers waren echter in de top 250 van song van het Decennium niet meer terug te vinden.

Ook in het jaar van de terugkeer van onze lord Teunnis, wordt het nieuwe werk van Phoebe goed ontvangen. Zo was er een 8ste plek voor Garden Song in de maandfinale van februari en liep Kyoto in april net de finale mis, in de beruchte halve finale ladder waar de vrouwelijke indie stars elkaars shine zaten te stelen. Maar nu is het niet één, maar twee keer feest voor Phoebe.

I See You was single numero 3 van haar nieuwe album Punisher. De oorspronkelijke titel was ICU, maar vanwege de overbelaste zorgsystemen als gevolg van de huidige pandemie, werd besloten de songtitel te veranderen. In mijn ogen wat overbodig, maar ze zullen mogelijke negatieve associaties hebben willen vermijden. Het melancholische nummer gaat over haar verbroken relatie met bandgenoot Marshall Vore. Interessant genoeg is dat nog steeds haar huidige drummer. Het zal toch wel een aparte ervaring zijn, om je ex te horen zingen over jullie pijnlijke break-up terwijl jij vrolijk meedrumt. Zeker als ze ook nog je moeder gaat dissen, maar wel met een gevatte oneliner die ook door Simon77 gewaardeerd werd:

I hate your mom
I hate it when she opens her mouth
It's amazing to me how much you can say
When you don't know what you're talking about
.

Je hoeft niet teveel te vrezen voor de gevoelens van Marshall, hij en Phoebe zijn altijd dikke vrienden gebleven en de ex-lover heeft zelfs meegeschreven aan de tekst van dit nummer. Dat je het even weet Mama Marshall.

Nog een stukje trivia voor jullie: Op de achtergrond is een bekende stem te horen, die met haar band ook wel eens indruk wist te maken in de SvhJ competitie. Namelijk de vocalen van Warpaint’s Jenny Lee Lindberg.

De onderlinge finale-strijd met I Know The End ging verloren. Een blik op de albumpagina van Punisher verklapte deze uitslag al enigszins, I Know The End heeft zo’n 20 vinkjes meer dan I See You. Laat dat niet verdoezelen dat 3 (bijna 4) nummers in een maandfinale een prestatie van formaat is, en wie weet haar andere titelkandidaat zal belanden...

aerobag schreef:
Een héle lijst artiesten dus, waarvan de meeste hier Tony Allen en Shabaka Hutchings wel zullen herkennen.

Weer die verdraaide King Shabaka, ik had het kunnen weten. Ik zag dat Joe Armon-Jones ook op een aantal nummers meedoet, ook al zo'n geweldenaar! Ik moet dat album toch maar eens gaan beluisteren.

10. Kairon; IRSE! - An Bat None (30 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: Dance Lover)
Genre: Progressive Shoegaze
🇫🇮

Kairon; IRSE! is een formatie uit Finland die een groot deel van hun succes te danken heeft aan de fanatieke online muziek community. Voordat ook maar één muziekjournalist van de band gehoord had, stond er In 2014 een enthousiaste fan op die met een goeddoordachte review van Ujubasajuba, het 2de album, de main page van RateYourMusic.com wist te bereiken. Het album was toen al 3-4 maanden uit, maar de opvallende cover gepaard met het enthousiasme van de amateur reviewer, brachten een golf aan nieuwe luisteraars en de internationale carrière van Kairon; IRSE! Werd gelanceerd. De kracht van internet musicnerds werd even tentoongesteld. Op zijn beurt biedt muzieknerd ArthurDZ de groep nu aan ons aan.

Het was de opvallende muziekstijl van de Scandinavische formatie die de band uiteindelijk ook een bescheiden fanbase opleverde. Typische metal riffs worden gecombineerd met de knisperende sound van het shoegaze genre. De productie is spacey en de mixing is vooral erg luid, wat uiteindelijk leidt tot een avontuurlijke en psychedelische post-rock sound. De band heeft hun sound zelf eerder eens beschreven als ‘Progressive Shoegazing’. De sound is zo gelaagd dat gitarist Niko Lehdontie in een interview aangegeven heeft totaal gesloopt te zijn na elk live optreden, vanwege de hoge technische moeilijkheidsgraad om de sound live te machten met de studio-recordings. ‘A LOT of instruments and we only have a limited amount of hands’.

Mocht je je afvragen wat de bandnaam betekent, dan zijn er met jou nog vele andere op het internet. KAIRON is Fins voor ‘Uit Caïro’, de hoofdstad van Egypte, maar IRSE betekent niets. De gebruikte punctuatie verward ook eerder dan dat het voor opheldering zorgt. De bandleden beamen de betekenisloosheid van hun bandnaam, net als hun teksten:

In Finnish those words often have no meaning at all. It’s our own language. It’s nonsense. It’s more about the music, and the mood. And the mood is: otherworldly and melancholic.

An Bat None is door de PR van de band zelf beschreven als de nieuwe single van kosmische post-rock freaks Kairon; IRSE! Het is inderdaad weer een opvallende blend van technisch hoogstaand gitaarwerk en dromerige muzieklandschappen. De hoge stem van zanger Dmitry Melet lijkt ergens te verdrinken tussen de oceaan van rollende gitaren. Het nummer verloochent ook zijn post-rock invloeden niet, want in de laatste 2 minuten wordt naar een stevige climax toegewerkt.

11 september is hun nieuwe album Polysomn uit, voor de liefhebber een release om in de gaten te houden. Ikzelf zal het zeker doen.

9. Letrux - Vai Brotar (35 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van: AstroStart, 123poetertjes)
Genre: Synth Pop
🇧🇷

De 38-jarige Letícia Pinheiro de Novaes, geboren en getogen in Rio de Janeiro, is een schrijfster, actrice en (voor ons niet onbelangrijk) zangeres. Haar muzikale carrière begon aanvankelijk in een rockband die haar voornaam Letícia als bandnaam gebruikte, maar ze stapte al snel over naar een elektronische discipline en vormt samen met haar geliefde de indie pop band Letuce. De liefde houdt echter geen stand en in 2017 richt zij haar eerste solo project op, maar houdt de traditie in leven van artiestennamen die de eerste drie letters van haar naam dragen: Letrux.

Solo heeft Letícia al eerder succes weten te behalen, in 2010 won ze een prijs voor ‘best original soundtrack’ voor de film Riscado, een film zo obscuur dat zelfs Koenr hem niet gezien heeft. Het is overigens sowieso wel een vrijgevochten vrouw naar Koen zijn hart, want ze deed eerder Brazilië al schudden met een videoclip met een Lesbisch koppel in de hoofdrol (Ninguém Perguntou Por Você), wat voor de nodige controverse zorgde.

Letrux’s stijl wordt beschreven als psychedelische disco en dat is op Vai Brotar goed te horen. Een mix van speelse piano loopjes, bongo’s en bombastisch gitaarwerk, met als hoogtepunt de discobreak tegen het einde van het nummer. Als google Translate me niet in de steek laat, gaat de tekst over een relatie waarin de zangeres bezingt steeds spiritueler te worden, waar haar (potentiële) lover juist materialistisch is. In het refrein vraagt ze zich openlijk af Vai Brotar? Oftewel Gaat het opbloeien? Ze eindigt het nummer met de zinnen: Wie niet huilt, kan niet groeien. De relatie is toch niet zo goed afgelopen lijkt het. Oftewel tijd voor een disco climax, dancing with tears in her eyes.

Dit is één van de 2 artiesten die in het Maak Kennis Met topic te licht bevonden werd, om vervolgens wel door te stoten naar een maandfinale nadat een andere user nieuw leven in het nummer blies. Ik weet niet waar 123poetertjes de mosterd vandaan haalt, al weet ik wel dat zijn Braziliaanse vlam recentelijk is aangewakkerd. Na zijn recente nominaties (Deze + Gesu No Kiwami Otome) begin ik toch haast te denken dat hij in mijn afrekeningen zit te snoepen.

8. Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327 (36 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van: Edgar18)
Genre: Hiphop
🇺🇸

Dat Westside Gunn de finale heeft behaald is niet eens zo’n verassing, dat flikte hij in 2019 ook al een keer. Nee de grootste verrassing is dat hij niet eens genomineerd is door Johnny Marr, die van horen zeggen elke avond weer in zijn bed kruipt met een Westside Gunn pyjama aan. Blijkbaar is hij toch een fake fan en is Mausie de echte OG.

Westside Gunn is onderdeel van Griselda, een record label die hij samen met zijn broer Conway The Machine opgericht heeft. Samen met hun neef Benny The Butcher en producer Daringer maken zij de harde kern uit van dit hiphop collectief, die zeer hun best doen om de traditionele New-Yorkse gangster rap in leven te houden. Na de oprichting van Griselda records in 2014 is het gezelschap al goed voor 13 studio-albums en nog veel meer mixtapes.

Je zou kunnen stellen dat Westside Gunn op het gebied van rappen het vaak aflegt tegen zijn Griselda collega’s Benny en Conway, maar twee dingen moet je Westside Gunn wel meegeven. Hij heeft toch vaak de meest gelikte productie van de drie én hij weet dondersgoed hoe efficiënt gebruik te maken van sterke features. 327 is hiervan toch wel point & case. Een verfijnde piano loop tezamen met een vertraagde beat zijn het toneel waarop zowel Westside Gunn als Joey Bada$$ als Tyler The Creator hun raps moeiteloos afvuren. Speciaal voor Westside schiet Tyler even terug naar zijn pre-2015 periode, geen soulvolle raps, maar stevige flows.

Naast de geslaagde features wil ik ook Camoflauge Monk naar voren schuiven, de producer van deze track en het gehele album waar dit nummer op staat. Hij verdient alle credits voor deze zeer geslaagde beat.

Op 327 scheppen de rappers op, in ware gangster rap stijl, over hun luxueuze levensstijlen. 327 is een referentie naar zijn eigen nieuwe schoenenlijn in samenwerking met Casablanca. De schoen debuteerde hij hoogstpersoonlijk tijdens de Paris fashion week. Dat verklaart ook het refrein. Eigenlijk lijkt dit nummer wel op een verkapte reclamecampagne.

Ik heb nog wel een leuk voorstel voor een drankspelletje. Take a shot elke keer als Westside BOOM BOOM BOOM BOOM of SKKKRRRRRRRRRR uitschreeuwt. Na 3 nummer is je lever wel aan gort vermoed ik.

Westside Gunn scoort een 8ste plek, maar heeft op de nr. 1 na wel verreweg de meeste top 5 noteringen. Het ontbrak echter aan top 1 en 2 plekken om echt een gooi te doen naar het erepodium

MVW
Van 9 naar 7?

En de vlaggetjes zie ik ook niet helaas maar dat kan aan mij(n laptop) liggen...

Blij verrast dat mijn top 3 nog intact is mijn nummers 10 en 12 mogen zo langzamerhand wel eens komen, daarentegen...

7. Lianne La Havas - Bittersweet (36 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: Choconas, inquestos, Johnny Marr, herman)
Genre: Neo-Soul
🇬🇧

De 30 jarige Londense zangeres Lianne La Havas is alweer toe aan haar derde studioalbum. Als je al niet verliefd wordt op die warrige krullenbos, dan zal haar soulvolle stemgeluid de klus wel klaren. Zie haar in bovenstaande clip maar eens stralen in een recente optreden voor COLORS. Wat de jurk voor moet stellen, daar ga ik geen uitspraak over doen. Ik blijf bij mijn leest.

Met een Griekse vader en Jamaicaanse moeder komen die relaxte vibes uiteraard van nature. Haar vader, die zelf ook een muzikant is, leerde haar op jonge leeftijd al de kneepjes van het vak en verzorgde hoogstpersoonlijk de piano en gitaarlessen. In 2015 had Lianne zich met het album ‘Blood’ al bij de muziekpers in de kijkers gespeeld, in recensies werd ze zelfs de ‘potentiële moderne prinses van soul’ genoemd. Grote woorden, maar ook door andere artiesten werd ze opgemerkt. Zo heeft Stevie Wonder ooit haar voicemail gebombardeerd met lof nadat hij haar live hoorde optreden en is Lianne in de laatste jaren van het leven van Prince dikke vrienden met hem geworden. Op het Pitchfork Musicfest Berlin zou ze zelfs de headliner van de eerste dag zijn, als corona geen roet in het eten had gegooid.

Sinds de release van ‘Blood’ gooit Lianne het enigszins over een andere boeg. Waar de hoes van ’Blood’ nog een gepolijste, geposeerde hoes betreft, kiest ze op haar nieuwste album voor een zwart-wit foto, zo uit de losse pols. Een bewussie, zo geeft ze aan in een interview.

My label was trying to promote me like a pop act, which I don’t know if I am. I think it’s cool if you get popular but the second album taught me I can’t change myself to gain a lot of popularity, so with this one I’m like I’m just gonna do what I wanna do.

Ze gunde zichzelf 5 jaar voor het maken van een nieuw album en in deze oase van creativiteit kwam uiteindelijk de single Bittersweet voren, met de bitterzoete, maar o zo soulvolle, boodschap om soms drastische veranderingen te maken in de relationele sferen om je eigen geluk weer te vinden.

Wat SvhJ betreft, In 2015 deed Lianne al eerder een gooi naar de prijzen, met een feature op het nummer Egg Shells van Aqualung, maar de nominatie strandde in de eerste ronde. Nu mag ze toch nog even van het erepodium proeven, al strand ze ondanks 4 nr. 1 noteringen, buiten de top 6

Gast
geplaatst: vandaag om 18:07 uur

geplaatst: vandaag om 18:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.