MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Glamrockmeter

zoeken in:
Arbeidsdeskundige
7

9.0

Eén van mij favobands uit de 70's.

Suzi Quatro: 6,5
Roxy Music : 9,5

8.5

Roxy Music voert de lijst nu aan met een knap stemgemiddelde van 8,507. De latere scores voor Suzi Quatro zijn doorgevoerd.

De 70's laat ik weer even voor wat het is en maak een fikse sprong naar 2007. Micheal Holbrook Penniman, beter bekend als Mika, is een Libanees/Brits artiest en komt aardig op in deze periode. Zijn muziek heeft wat weg van Queen uit hun 70's periode, maar als grootste inspiratiebronnen noemt hij David Bowie en Marc Bolan. Hij scoort een aantal fikse hits, maar lijkt toch niet helemaal doorgebroken. De song die ik plaats heeft een frivole aanstekelijkheid en ja, Queen is wel een referentiekader. Zijn nummers hebben een duidelijke theatrale glam factor. Mika mag dus wat mij betreft in dit overzicht.

MIKA - Grace Kelly (Official Video) - YouTube

14. MIKA - Grace Kelly (2007)

6.5

Arbeidsdeskundige
6

Frivool, talent is hoorbaar, maar niet bijster origineel.

6.7

7,5

7,5

Roxy M: 7
Mika: 5,5

Mika behaald een wat magere 6,041 en komt daarmee in de staart van de lijst terecht. Na Simon77's 7 voor Roxy Music, heeft Lou Reed zijn nummer 1 plek weer terug. Het rommelt boven in! Morgen plaats ik weer even een tussenstand.

Ik vervolg het glamrock verhaal met een Britse band die al ontstaat in 1966. Er zijn nogal wat bezettingswisselingen en het loopt allemaal niet zo lekker. Islands records vind de band goed, maar zanger Stan Tippins wordt niet geschikt geacht. Die wordt tourmanager en Ian Hunter wordt de nieuwe frontman.
De verkopen van de albums vallen tegen en de groep inmiddels gedoopt tot Mott The Hoople, staat op het punt uit elkaar te vallen. Dan komt David Bowie in beeld en schijnt fan van te zijn. Hij biedt de song Suffragette City aan, maar de band weigert. Dan schrijft Bowie All The Young Dudes voor hen en dat wordt uiteindelijk de doorbraak en grootste hit. Uiteindelijk is het één van de bekendste glamrock songs geworden. Een echte meezinger en het tienerpubliek voelt de verwantschap. Uit Juli 1972. Wat vinden wij er van?

Mott the Hoople - All The Young Dudes - YouTube

15. Mott the Hoople - All The Young Dudes (1972)

Arbeidsdeskundige
6

7,5

7,8

9,5

With the glasses

Gast
geplaatst: vandaag om 20:25 uur

geplaatst: vandaag om 20:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.