MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Glamrockmeter

zoeken in:
Ik had een 1980 topic willen starten, maar zag dat er in 2018 al een topic is geweest. Dan vind ik het te kort om dit nu al te doen.
Al een tijdje op mijn verlanglijstje staat een glamrockmeter. Die ga ik nu dus doen.
Een genre wat de eerste helft van de 70's beroerde en opmerkelijk zo nu en dan de kop weer opstak.
Veel bands/artiesten werden er beroemd mee en kwamen ook na de glamgolf nog goed voor de dag.
Velen verzopen ook en kwamen in het golden oldie circuit terecht om hun grote hits tot groot genoegen van de generatie van toen, ter gehore te brengen.
Een genre met veel kleur en gekkigheid, vooral dan ook in de peformance. Rock and roll persiflages, hardrock, bubblegum, maar bepaalde acts kwamen ook met de betere artrock. En natuurlijk gingen ook de van nature geen glamrockers wel eens overstag. Het zal je nog verbazen!

Ik denk dat ik hier met name de doelgroep die de 70's hebben meegemaakt en de users die een inhaalslag hebben gedaan, een plezier mee doe. Ik hoop het wel.
Back to memorylane! De glamrockmeter.
Bekende recept: Een cijfer van 1 tot 10, wel of niet afgerond en ik zal het proberen op te leuken met een stukje geschiedenis als introductie.

Ik trap af met een band uit Wolverhampton UK. Gestart in 1966 als The 'N Betweens die typische Mod muziek maakten. Zonder al te veel succes ging het viertal vanaf 1969 als Skaband door het leven onder de naam Ambrose Slade.
Toen Marc Bolan met T- Rex in 1971 de glamrock aan het rollen bracht, opperde bassist Jim Lea om met een heel ander image ook die kant op te gaan.
Het werkte en de tegen hardrock aanleunende stijl van de band sloeg in. De enorme strot van zanger/gitarist Noddy Holder maakte indruk. Inmiddels was Ambrose verdwenen en was het nu gewoon Slade. Om hun arbeidersverleden extra te benadrukken werden met name in de beginperiode de titels van de nummers fonetisch geschreven. De band was van 1971 tot ongeveer 1975 hot, maar daarna zakte het in.
Een comeback was er begin jaren 80 en werden er zelfs nog wat hits genoteerd.
Dit is één van hun bekendste:

Slade - Mama Weer All Crazee Now • TopPop - YouTube

1. Slade - Mama Weer All Crazee Now (1972)

8,5

Leuk initiatief. Ik ben van 1964 dus heb de glamrock periode wel bewust meegemaakt en ervan genoten toen.

Slade -8,2

AbleMable schreef:
Leuk initiatief. Ik ben van 1964 dus heb de glamrock periode wel bewust meegemaakt en ervan genoten toen.

Slade -8,2

Goed je te zien hier.

Ik ben van 1968 maar zat in pyjama en gewassen rond 1973 al met open mond naar Toppop te kijken.
Mooie periode en voor mij de start van liefhebber van popmuziek. Ik was er vroeg bij zeg maar.

Voor Slade een 7.8

Ik heb zo'n 5 en een kwart jaar van de '70s meegemaakt en bij mijn weten niet 1 noot glamrock gehoord maar dit nummer ken ik wel. Helemaal niets mis mee!

Maar ook niet overdrijven: 8,8.

-edit- p.s.: leuk initiatief, bikkel2!

Komen nog leuke dingen aan ZAP!

Misschien of mogelijk hebben de volgende users zin om deel te nemen? Niks moet, mag wel!

50tracks, andré, nelis, wendyvortex, ranboy, Shaky, heicro, teus, Marzipaintree, Arbeidsdeskundige, Johnny Marr, wibro, Rudi S, luigifort, Simon77, Edgar18, motel matches.

Iedereen natuurlijk welkom.

Arbeidsdeskundige
7,5

Hell yeah dat ik meedoe! Ik ben pas van eind jaren 80, maar dat maakt niks uit. Heerlijk wat glamrock op zijn tijd.

7

Ha! Thanx ZAP! Top

Gaat ineens een stuk rapper!

Goed idee dit

7,5

Slade: 7,3

Af en toe zal ik mijn punten hier ook droppen.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoeveel Glamrock ik ken. Volgens mij meer dan ik denk.

7

Ik doe ook mee...ik luister eigg weinig glamrock meer,
deze vind ik een van de mindere soort hits van Slade
Stukken beter vind ik bv....in het begin Coz I Luv You en de wat latere Far Far Away
7

De kop is er af en Slade scoort heel aardig met een gemiddelde van 7,613.

De volgende band wordt samen met The Velvet Underground en The Stooges gezien als de voorloper van de uiteindelijke punk. Ze bestonden van 1971t/m 1977 en maakten slechts 2 albums.
Waar de punkbands een paar jaar later echter in vooral straatkleding ( spijkerbroeken, verlopen T-shirts) rond liepen, was de verwijfdheid bij The New York Dolls groot. Inspelend op de glamrage vanuit Engeland, werd er echter rauwe rock gemaakt die nadien de benaming glampunk kreeg.
Veel van de orginele bezetting zijn niet meer in leven. Het bekendste lid Johnny Thunders is al heel lang dood en dat was al helemaal geen verrassing.
Best wel een legendarisch stelletje ongeregeld, met twee hele fijne albums.
De volgende song is hun bekendste.

New York Dolls - Personality Crisis (Music Video) - YouTube

2. New York Dolls - Personality Crisis (1973)

8,5

Arbeidsdeskundige
7

Gast
geplaatst: vandaag om 12:23 uur

geplaatst: vandaag om 12:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.