MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
Ik kan er ook prima naar luisteren en het doet me ook wat. Kreeg wel het idee van sinterklaasrijm bij sommige nummers.

7

Alright AOVV, dan mag jij los deze week! En dan zou ik voorstellen om volgende week een end of year-rustpauze in te lassen, dat heeft dit topic misschien wel even nodig. Ik zal dan ook proberen om de sheet weer up to date te krijgen, en weer eens een tussenstand te plaatsen!

Zo, de laatste tip van dit jaar wordt https://www.musicmeter.nl/album/63930]Telescopic van de Amerikaanse singer-songwriter Edith Frost. Rond de eeuwwisseling was zij aardig productief op het gerenommeerde label Drag City, waarop ook o.a. releases verschenen van Bonnie 'Prince' Billy, Jim O' Rourke, Smog / Bill Callahan, Joanna Newsom, Six Organs of Admittance en Ty Segall. En dat zijn geen misse namen!

In 1997 kwam haar debuut uit, met daarop het nummer Temporary Loan, waarvan ik eerder dit jaar een versie hoorde op het coveralbum van Marika Hackman. Dat vond ik het mooiste nummer van de plaat, waarna ik gretig het origineel ging opzoeken. En ja, dat vond ik nóg mooier!

Ik heb echter gekozen voor de opvolger van die plaat, omdat die als geheel wat diverser, gedurfder en intenser klinkt. Luister maar 'ns naar de prachtige opener, waarop folk, pop en rock een lofi-huwelijk zijn aangegaan. Na dit album bracht ze nog twee platen uit, waarna het stil werd. Lang stil werd. Tot dit jaar! Want op 4 mei bracht ze de EP Nothing Comes Around uit, die nog niet op MuMe staat, blijkbaar. Maar gauw 'ns toevoegen!

Anyway, het gaat dus om dit album:

[url=https://www.musicmeter.nl/album/63930[/url]

Slechts 4 sterren, maar wel Ataloona-approved!

jordidj1, pas jij de topictitel aan?

Dinsdag 21.00u CSL'en deze?

Ik plaats hier elke week hetzelfde bericht zeg

Deze draait binnen een klein kwartiertje in de BeatSense-kamer.

Voor Doc Watson's Southbound nog een 6,9. Duurt mij vaak een tikkeltje te lang voordat ik er echt in zit en sommige liedjes zijn ietwat flauwtjes. Anderen, vooral in het middenstuk, hebben wel weer een enorme overtuigingskracht.

Edith Frost's Telescopic krijgt een 8,0. Een uitvoerig berichtje heb ik al eens jaren terug bij het album geplaatst. Gestript zijn de songs net folksongs in de traditie van jaren 70 singer-songwriters als Joni Mitchell, Karen Dalton en Nick Drake, maar met begeleidingsband wordt met waarlijk unieke arrangementen een hele eigen en unieke sfeer en sound aan het album meegegeven. De soms haast fluisterende zang (die zo nu en dan effectief via overdubs gelaagd wordt) schenkt het album in combinatie met de teksten een nóg depressiever en melancholisch gevoel. Met zo nu en dan een knipoog naar lo-fi en noisy pop (scheurende gitaren, geluidseffecten, ''blurry'' vocalen) krijgt het album ook nog een extra beetje pit. Tof om deze weer eens te horen.

Hmmm hier is iets vreemds aan de hand: ik vind Telescopic zowel erg mooi en geheel in mijn straatje passend, als... helemaal niet zo interessant en wat langs me heen kabbelend. Huh? Ik profiteer even van onze eindejaarsbreak en laat deze nog een weekje rusten, om hem dan eens opnieuw te proberen. Wie weet wat dat geeft. Stem volgt nog dus!

Als ik een tip mag geven, Arthur: beluister 'm met de koptelefoon.

Ik ga van de rustpauze hier gebruik proberen maken om de tips die ik nog niet heb beoordeeld nog 'ns wat te beluisteren. Dat zijn er wel een aantal, en enkele daarvan zijn erg fraai (ik denk dan bijvoorbeeld aan Maneige).

Wat denken jullie, gaan we maar eens verder hier? Vind dit nog steeds een leuk topic, al merk ik dat ik het toch ergens wel jammer vind dat het deelnemersaantal zo geslonken is. Maar bij voldoende animo wil ik dit draadje zeker terug oppikken in 2021!

Ik zeg ja, want nog steeds corona.

Nieuw jaar, nieuwe mij, maar nog altijd een (sporadische) deelnemer.
Count me in.

Ik denk dat als een obscure parel als OK Computer de tip van de week wordt er weer meer deelnemers zijn.

Haha nou vooruit, we gaan er weer tegenaan. Met een tip van Mausie!

Aangepaste intekenlijst (iedereen een weekje achteruit, ik ging er per abuis vanuit dat we door het rondgeschuif van een tijd terug twee weken kerstvakantie hadden, ipv 1)

- 08/01: VladTheImpaler
- 15/01: Gretz
- 22/01: madmadder
- 29/01: Poek
- 05/02: korenbloem
- 02/02: ArthurDZ
- 19/02: Johnny Marr
- 26/02: Choconas

Ik schijf ook opnieuw aan!

- 05/03: AOVV

- 12/03: Barney Rubble

Was vergeten dat ik mij hiervoor had aangemeld, maar wil graag een plaatje nomineren durf niet te beloven dat ik zelf actief meedoe, als dat niet erg is.

Ik ga voor de plaat van mijn avatar:

https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Music118/v4/6f/9c/b1/6f9cb1b9-811c-0eaa-bd50-53a694586cc5/811408030458.jpg/400x400bb.jpg
Ovlov - Tru (2018)

Opgepikt door een review van Pitchfork. Korte, maar intense plaat. Boordevol mooie melodiën en hooks, die verborgen liggen achter een laag van distortion (genretags volgens RYM zijn indie rock, shoegaze en noise pop).

- 19/03: Jordi

Leuk Jordi! Pas jij dan ook meteen de topictitel aan?

En leuk Mausie! Weet ik ook meteen waar jouw avatar op slaat Maken we van dinsdag weer CSL night in 2021? Uiteraard geen verplichting als je aan dit topic wil deelnemen

Dit lijkt me meteen een interessante tip. Ik zal er dinsdag zijn!

Ik zal mijn sporadische lijn ook doorzetten

Ik moet mijn CSL-cherry nog poppen, hoe werkt dat allemaal?

Via onderstaande link, Mausie.

MusicMeterCSL | BeatSense

Daar kan je eerst een account aanmaken, en daarna aanmelden, en je komt meteen in de beatroom van MuMe!

Dit lijkt me een leuk topic om regelmatig aan mee te doen! Ga Ovlov een dezer dagen eens opzetten.

Kan niet beloven dat ik aan de CSL's mee ga doen - ben niet zo flexibel met een baby thuis - maar wie weet.

- 19/03: Jordi
- 26/03: iemand74

Ovlov - Tru

Inmiddels twee keer beluisterd. Shoegaze vind ik altijd moeilijk, het verzandt toch vaak in een soort monotone stofzuigerrock. Daar had ik bij deze plaat stukken minder last van. Zeker bij de tweede keer luisteren hoorde ik veel goede melodieën en ook heel spannende harmonieën in de metersdikke lagen gitaar. De zang kan me niet altijd overtuigen, het heeft hier en daar iets vlaks. Het is een goede keuze van de band om de plaat kort en krachtig te houden met 30 minuten. Tegen de tijd dat ik mezelf erop betrapte toch wat murw geslagen te raken, was de plaat weer over. Goede timing. Al met al een 7,2.

Wie komt er mee met mij muntjes zoeken in de beatsense-room vanavond om 21.00 uur?

ArthurDZ schreef:
Wie komt er mee met mij muntjes zoeken in de beatsense-room vanavond om 21.00 uur?

Ik! Eerst nog Twin Peaks-afleveringkje uiteraard. Wat jij?

Ik probeer er ook om 21:00 te zijn, ben benieuwd naar deze plaat.

ArthurDZ schreef:

Ik zal m'n vergrootglas meenemen.

Present!

6,4

Lekker albumpie hoor, vooral de outro was heel smakelijk. Alles kapotraggen!

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.