MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 사다리 [Editie 2020]

zoeken in:
Edgar18 schreef:
(quote)
Dag mag niet van Arrie, omdat ze in een zelfverzonnen taal zingen.

Is elke taal niet zelfverzonnen?

Edgar18 schreef:
(quote)
Dag mag niet van Arrie, omdat ze in een zelfverzonnen taal zingen.

Ik heb het alleen over Untitled #8 gehad. Geldt voor het gehele haakjes-album overigens, de rest van hun oeuvre is wel in het IJslands.

jordidj1 ff Jotunheim droppen zegtie, held

Amenra - Plus Près De Toi (Closer To You) (Frans) spotify:track:4iTUrKGcxTojfTnldpAl3q
Moonsorrow - Tuleen Ajettu Maa (Fins) spotify:track:7ieGgGdcDyLz4wxxSwd63i
Opeth - Svekets Prins (Zweeds) spotify:track:73Fxk8o08fxguSJbpjpJQx
Rammstein - Adios (Duits) spotify:track:3zPvL6ZCSVAHvSZXNoAbkl
Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása (IJslands) spotify:track:1blbT2vGiqxICPoyxzfVn1

Holy shit, dat is me het lijstje wel. Plus Près De Toi

aerobag schreef:
(quote)

Is elke taal niet zelfverzonnen?

Verzonnen ja, niet zelfverzonnen door een band. Overigens: in werkelijkheid zingt Jónsi gewoon wat random klanken op ( ), en dat noemen ze dan 'hopelandic', maar met een daadwerkelijke taal heeft het vrij weinig te maken. Geldt ook voor Treble.

Voor wie niet kan wachten met (in)luisteren:

Anderstalige Ladder (Luisterlijst) on Spotify - open.spotify.com

De John Cage-nummertjes zijn de nummers niet op Spotify staan.

Stein Torleif Bjella - Undergang (Noors) spotify:track:5LcPKVQCeeQXs0nebS12S0
Elisapie - Arnaq (Inuktitut) spotify:track:6AVVysS7GljYeGmvFKMD4s
A Filetta - Ne'n tarra ne'n celu (Corsicaans) spotify:track:3dfGm66uBdVAyA6v7HyMBQ
Zita Swoon Group - Sababu (Bambara) spotify:track:0AyuwKjTcibBm1R2vF4PGw
Alash Ensemble - Karachal (Toevaans) spotify:track:5R11vAMQGLzjhXS8MCFKg0

Kun je deze nominatie van mij er ook nog bij zetten?
Zoé - Labios Rotos (Live) [Spaans] spotify:track:1nULBrlzWatdcjA2ZctIMvbohwe

dynamo d schreef:
(quote)

Kun je deze nominatie van mij er ook nog bij zetten?
Zoé - Labios Rotos (Live) [Spaans] spotify:track:1nULBrlzWatdcjA2ZctIMvbohwe

Hmm, hij pakt je link niet op de een of andere manier. Ook als ik 'm in een lege playlist werp, verschijnt er geen nummer. Volgens mij is dit de betere link: spotify:track:1nULBrlzWatdcjA2ZctIMv

jordidj1 schreef:
(quote)

Hmm, hij pakt je link niet op de een of andere manier. Ook als ik 'm in een lege playlist werp, verschijnt er geen nummer. Volgens mij is dit de betere link: spotify:track:1nULBrlzWatdcjA2ZctIMv

ja prima, muchas gracias

Juan Gabriel - Ya Lo Se Que Tu Te Vas spotify:track:5KSwwf96ITyukZpWfazLzS
Indochine - J'ai demandé a la Lune spotify:track:2QSAj76Ba6aMFX9RlXdUdO
Udo Jürgens - Griechischer Wein spotify:track:452WSSzuklpg0w4RKTlkvn
Freddie Aguilar - Anak spotify:track:6sJyD4XrxVSbdOIUoUc6qm

Thegiornalisti - Riccione

Poek schreef:

Twintig nummers die volstrekt kansloos waren toen Zaaf voor het eerst een hiphoptoplijst organiseerde:
11 Manau - La tribu de dana

Oh echt, die wilde ik ook al nomineren. Blijft toch echt wel lekker hangen.

Koenr schreef:
(quote)

Deze graag met originele titel mee laten spelen, en niet met die belachelijke (racistische) Engelse titel.

Kyu Sakamoto - Ue o Muite Arukou [Japans] spotify:track:2YL0hONHSk8PJlYTbMpw5s

jordidj1
Even ook de passende uri erbij gezocht zodat de foute titel ook uit de Spotifylijst geweerd blijft:

Kyu Sakamoto - Ue o Muite Arukou [Japans] spotify:track:7BIj2EumM3JA6NmxPcF6C5

Gal Costa - Tuareg [Portugees] spotify:track:71O6lj9OWTWrnCDRGpICFG
Gaye Su Akyol - İstikrarlı Hayal Hakikattir [Turks] spotify:track:0Aff9MzaWHs1h38n6o1OHR
Huaira - Semilla Solar [Quechua] spotify:track:35utSqtj3GkIAXfrTt6ok8
Sachiko Kanenobu - 春一番の風は激しく [Japans]
Senyawa - Gaib [Indonesisch] spotify:track:77wzZlg7LXt0q07zxdLdQq

Masimo, gooi jij Ustad Saami er even in?
zaaf, gooi jij Brigitte Fontaine er nog even in?

Koenr schreef:

Masimo. gooi jij Ustad Saami er even in?
zaaf, gooi jij Brigitte Fontaine er nog even in?

Fontaine heb ik ook op de shortlist staan voor de volgende nominatie ronde.. Met een beetje hulp uit Chicago

Cervantes schreef:
Ajico - 波動 [Japans]
Lhasa - Con Toda Palabra [Spaans] spotify:track:1j3qE65hw8vxZU1QFqck8b
Joose Keskitalo - Tietoisuus [Fins] spotify:track:1kCR610USKO7YugZYEQHLw
Shye Ben Tzur, Jonny Greenwood & The Rajastan Express - Junun [Hindi/Hebreeuws/Urdu] spotify:track:2e7cqTtXsEmSwrFRHUXA8F
UA - Konna Sora Ni Wa Odoru Uma [Japans]

Je hebt 2x japans, graag eentje vervangen

jordidj1 schreef:

De John Cage-nummertjes zijn de nummers niet op Spotify staan.

4:33 van J.Cage kan toch niet meedoen omdat er geen tekst in voorkomt. (Staat 3 keer in de spotifylijst).
Op de originele partituur staat dan ook nog " For any instrument".

jordidj1 schreef:
Opvallend: er is nog geen Sigur Rós genomineerd,
Omdat we allemaal snobs zijn.

Ben overigens wel benieuwd wat de overweging was om een niet-bestaande taal af te keuren.

Amoc feat. Guerra Norte - Nortenos Legioon (Fins) spotify:track:3BPvtv7kL4FOHguxKiXNmu
Astyplaz - Zaira (Grieks) spotify:artist:13GgjRbE6JOi8z9XCb8x8m
BABYMETAL - メギツネ Megitsune (Japans) spotify:track:213fcsbfrn69u0vHnrg1Gl
Seigmen - Döderlein (Noors) spotify:track:1Qia5xbRJ7nU8REvpbFo8m
Van Wieren - Kâld Fjoer (Fries) spotify:track:5ipA8vuNnY8qUkg4nnzsVH

Jordidj, ik heb Altin Gün gewijzigd naar Van Wieren.

Altin Gün is al genomineerd Poeha

chevy93 schreef:
(quote)

Ben overigens wel benieuwd wat de overweging was om een niet-bestaande taal af te keuren.

Behalve JM, dus.

Geen idee, sommige regeltjes heb ik "gewoon" overgenomen van de vorige edities. Misschien dat dynamo d die vraag beter kan beantwoorden

Ga ik op zoek naar een ander nummer, maar eerst moet de overkapping opgeruimd worden.

Ben jij alleen nog maar aan het klussen?

Alcest - Sur L'Océan Couleur de Fer [Frans] spotify:track:20ay5NHFZvKZhM5U36ooaz
Kent - Den döda vinkeln [Zweeds] spotify:track:3ZupiEZdTEA0m62uzvgfpy
Rammstein - Engel [Duits] spotify:track:0xrkyEMkG4dVa5OMLQZOX8
Santana - Oye Como Va [Spaans] spotify:track:5u6y4u5EgDv0peILf60H5t
Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands] spotify:track:07eGxuz8bL6QMsRqEe1Adu

chevy93 schreef:
(quote)

Van mij mogen er best nummers in Esperanto, Klingon of Sindarijns genomineerd worden, maar Hopelandic is simpelweg geen taal.

jordidj1 schreef:
(quote)

Behalve JM, dus.

Geen idee, sommige regeltjes heb ik "gewoon" overgenomen van de vorige edities. Misschien dat dynamo d die vraag beter kan beantwoorden

Lijkt me niet zo ingewikkeld. Het gaat om talen die in één of meerdere landen worden (of werden) gesproken, en die ook een semantische betekenis hebben.
Sigur Rós zegt over Hopelandic zelf het volgende:
hopelandic (vonlenska in icelandic) is the 'invented language' in which jónsi sings before lyrics are written to the vocals. it's of course not an actual language by definition (no vocabulary, grammar, etc.), it's rather a form of gibberish vocals that fits to the music and acts as another instrument. sigur rós - frequently asked questions.sigurros.com

Bij eerdere edities die ik organiseerde, en ook de laatste georganiseerd door El Ninjo, heeft dit nooit tot echte verwarring of dicussies geleid. Lastigste was als er een nummer was met minimale tekst of een nummer met (te) veel Engels erin.

Svefn-G-Englar is ook deels in het Hopelandic.

Zeker alleen het 'tsjoe'? Verder zingt ie gewoon een hele tekst in het IJslands dus ik zie het probleem niet.

Arrie schreef:
Zeker alleen het 'tsjoe'? Verder zingt ie gewoon een hele tekst in het IJslands dus ik zie het probleem niet.

Inderdaad! Sigur Rós - Svefn-g-englar songtexten + Engels vertaling - lyricstranslate.com

dynamo d schreef:
(quote)

Lijkt me niet zo ingewikkeld. Het gaat om talen die in één of meerdere landen worden (of werden) gesproken, en die ook een semantische betekenis hebben.
Hoewel ik de ironie ervan inzie om een semantische discussie over het begrip 'taal' te voeren, en ik ben niet van plan om iets in het 'Hopelandisch' te nomineren, voldoet Sigur Rós vrij aardig aan de officiële definitie van 'taal' lijkt me:
taal (de; v(m); meervoud: talen) 1spraakklanken waarmee je je gedachten en gevoelens aan anderen kenbaar maakt
2spraakklanken van een bep. gemeenschap: de Nederlandse taal; in alle talen zwijgen volstrekt zwijgen
3dat wat iem. zegt, zijn woorden: taal noch teken geven niets van zich laten horen
4(in het algemeen) middel om gedachten en gevoelens kenbaar te maken: gebarentaal, lichaamstaal
Gratis woordenboek | Van Dale - vandale.nl

Een tegenvoorbeeld: wanneer ik tientallen willekeurige Franse woorden achter elkaar zou zetten mag deze meedoen, maar enigszins coherente klanten in een zelfverzonnen taal dus niet?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:56 uur

geplaatst: vandaag om 03:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.