MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
17. The Hole - 15 punten - 5 keer genoemd
Album: No Deeper Blue (1975)
Hoogst genoteerd bij: EttaJamesBrown (plek 6)

So walk my friends, in the light of day
Don't go sneakin' 'round no holes
There just might be something down there
Wants to gobble up your soul

Vlak voor zijn dood blikt Townes terug op het leven dat hij geleid heeft. Voelde hij het einde naderen?

16. Lungs - 20 punten - 8 keer genoemd
Album: Townes van Zandt (1969)
Hoogst genoteerd bij: Gyzzz (plek 6)

Salvation sat and crossed herself
Called the devil partner
Wisdom burned upon a shelf
Who'll kill the raging cancer

Volgens Steve Earle schreef van Zandt dit nummer terwijl hij geveld was door een longontsteking. Wat hij voelde schreef hij op. Mij zou het niet verbazen als het nummer terugblikt op de comatherapie die Van Zandt onderging om zijn schizofrenie te "genezen".

15. Tecumseh Valley - 23 punten - 6 keer genoemd
Album: Our Mother the Mountain (1969)
Hoogst genoteerd bij: Brunniepoo (plek 3)

They found her down beneath the stairs
That led to Gypsy Sally's
In her hand when she died
Was a note that cried
Fare thee well
Tecumseh Valley

Dit liedje laat zien wat een fenomenale verhalenverteller Van Zandt was. Krap vijf minuten aan muziek, maar je zou er een speelfilm van kunnen maken.

14. No Place to Fall - 26 punten - 6 keer genoemd
Album: Flyin' Shoes (1978)
Hoogst genoteerd bij: EttaJamesBrown (plek 3)

I ain't much of a lover it's true
I'm here then I'm gone
and I'm forever blue
but I'm sure wanting you

Townes beschrijft op een lieve manier zijn (on)vermogen om lief te hebben.

13. If I Needed You - 34 punten - 8 keer genoemd
Album: The Late Great Townes van Zandt (1972)
Hoogst genoteerd bij: dumb_helicopter (plek 4)

If I needed you
would you come to me,
would you come to me,
and ease my pain?

Volgens Van Zandt zelf een liedje dat tot hem kwam in zijn slaap. Hij droomde dat hij een beroemde zanger was, en dit was zijn hit. Frappant genoeg was het ook echt een van zijn (kleine!) hitjes.

12. St. John the Gambler - 35 punten - 9 keer genoemd
Hoogst genoteerd bij: Titmeister (plek 4)

When she had twenty years she turned to her mother
Saying Mother, I know that you'll grieve
But I've given my soul to St John the Gambler
Tomorrow comes time leave

Veel triester dan St. John the Gambler zijn liedjes niet gemaakt. Townes stond zijn leven lang voor de keus. Goed of kwaad? God of de duivel? Liefde of wantrouwen? Niet zelden maakte Van Zandt de verkeerde keuze en volgde het pad van St. John the Gambler.

11. Marie - 37 punten - 8 keer genoemd
Album: No Deeper Blue (1995)
Hoogst genoteerd bij: EttaJamesBrown (plek 2)

Marie, she didn't wake up this morning
She didn't even try
She just rolled over and went to heaven
My little boy safe inside
I laid 'em in the sun where somebody'd find 'em

Als je na St. John the Gambler nog niet neerslachtig was dan geeft Marie je het laatste zetje wel. Voor mij Townes laatste grote wapenfeit. Intens triest, en tegelijk zo prachtig.

10. To Live Is to Fly - 40 punten - 8 keer genoemd
Album: High, Low and In Between (1972)
Nummer 1 van: EttaJamesBrown & jordidj1

To live is to fly,
Low and high.
So shake the dust off of your wings,
And the sleep out of your eyes.

To Live Is to Fly is voor mij een perfecte belichaming van wat het album High, Low and In Between is. Deze vreemde eend in Townes oeuvre heeft een flinke gospelsaus over zich, en het geloof en de here Jezus zijn nooit ver weg. Het blije Christengeluid doet het voor mij niet echt, maar de twee eerste plaatsen laten zien dat Van Zandt met deze koerswijziging anderen wel degelijk wist te raken.

9. Flyin' Shoes - 42 punten - 8 keer genoemd
Album: Flyin' Shoes (1978)
Hoogst genoteerd bij: motel matches (plek 2)

I get so tired of these same old blues
Same old song
Baby, it won't be long before I'll be tying on
My flying shoes

Waar To Live Is to Fly verhaalt over de vlucht van het leven, daar neemt Flyin' Shoes je mee naar het andere uiterste van het spectrum. Van Zandts tweede vrouw Cindy denkt dat bovenstaande zinsnede slaat op Van Zandt die haar (weer) verlaat om op tour te gaan. Ik hoor een lied dat gaat over het besef van - en het voorbereiden op - de dood.

8. Rake - 46 punten - 11 keer genoemd
Album: Delta Momma Blues (1971)
Hoogst genoteerd bij: Marco dB (plek 3)

And time was like water but I was the sea
I'd have never noticed it passin'
except for the turnin' of night into day
and the turnin' of day into cursin'

Een van Townes meest poëtische teksten. De nacht representeert de geneugten van Van Zandts levensstijl, terwijl de dag symbool staat voor de consequenties die horen bij een nacht vol destructie. Luister ook eens goed naar de laatste zinnen, waarin de nacht zijn magie verliest en samensmelt met de dag.

I buried my face but it spoke once again
the night to the day we're a bindin'
and now the dark air is like fire on my skin
and even the moonlight is blinding

Op de een of andere manier was dit topic uit mijn updates verdwenen
Zonde, want ik had graag meegedaan aan Townes van Zandt Desondanks toch nu al een feest om mee en terug te lezen. Goed werk Edgar.
Voor wat het waard is, Waitin' Around to Die was mijn nummer 1 geweest.

7. I'll Be Here in the Morning - 48 punten - 10 punten
Hoogst genoteerd bij: Brunniepoo (plek 2)

There's lots of things along the road
I'd surely like to see
I'd like to lean into the wind
And tell myself I'm free
But your softest whisper's louder
Than the highways call to me

Townes liegt dat hij barst, en hij weet het! De vraag is, wist zij het ook? Van Zandt leefde het vrije leven, geen vrouw kon hem temmen.

Bonk schreef:
Voor wat het waard is, Waitin' Around to Die was mijn nummer 1 geweest.
Je bent niet de enige . Leuk dat je alsnog mee leest!

Mooi mooi mooi!

6. (Quicksilver Daydreams of) Maria - 66 punten - 13 keer genoemd
Nummer 1 van: Johnny Marr

So as softly she wanders I'll desperately follow her footsteps
and I'll chase after shadows that offer a trace of her sight
Ah, they promise eternally that she lays hidden within them
but I find they've deceived me and sadly I bid them goodbye

Weeral zo'n machtig mooie poëtische tekst. Een ode aan Maria, een vrouw met niemand te vergelijken. Wanhopig volgt hij haar voetstappen, maar steeds weer wordt hij bedrogen. Niet verwonderlijk, daar de dood onomkeerbaar is.

Bijzonder wel dat Townes' grootste klassiekers volgens de Nederlandse Wikipedia precies drie andere nummers zijn dan de songs die bij ons al sinds jaar en dag in de Ladder genoteerd staan.

Enkele van zijn nummers, zoals "If I Needed You", "To Live is to Fly" en "No Place to Fall", zijn nu klassiekers in hun genre.

Komen bij ons niet in de buurt van de top 3.

Voorspelling voor het podium:

3. For the Sake of the Song
2. Kathleen
1. Waiting Around to Die

Agh, Wikipedia is ook maar Wikipedia. Een ieder kan aanpassen wat ie wil. Misschien kun jij Townes' pagina eens onder handen nemen .

5. Pancho and Lefty - 91 punten - 15 keer genoemd
Album: The Late Great Townes van Zandt (1972)
Nummer 1 van: motel matches

Pancho needs your prayers it's true,
But save a few for Lefty too.
He just did what he had to do
Now he's growing old.

Als Townes al een hit had dan is wel deze Pancho and Lefty. Met dank aan Willie Nelson en Merle Haggard die het nummer de Billboard 100 in zongen. Een klassieke cowboy song over het lot van twee cowboys. Of zit er meer achter het nummer? Natuurlijk, bij Townes zit er altijd meer achter. Volgens zijn biograaf zou hij ooit hebben laten vallen dat Pancho en Lefty dienen als metafoor voor Jezus en Judas. Gezien Townes interesse in het geloof helemaal geen gekke gedachte.

Briljante albumtitel is dat.

Gretz schreef:
Bijzonder wel dat Townes' grootste klassiekers volgens de Nederlandse Wikipedia precies drie andere nummers zijn dan de songs die bij ons al sinds jaar en dag in de Ladder genoteerd staan.

Welke staan er in de ladder dan?

4. For the Sake of the Song - 106 punten - 13 keer genoemd
Nummer 1 van: wendyvortex, Brunniepoo, jeroentjuhh, Poek & stardust_be

Does she actually think I'm to blame
Does she really believe that some word of mine
Could relieve all her pain
Can't she see that she grieves just because she's been blindly deceived
By her shame

Met For the Sake of the Song slechten we de grens van de honderd punten. Townes en vrouwen was een moeizame combinatie. Hoewel de vrouwen aan zijn voeten lagen (hij trouwde drie keer) slaagde hij er niet in een relatie te laten slagen. Hoe veel hij ook van ze hield, zijn liefde voor heroïne en alcohol was iedere keer sterker.

3. Kathleen - 114 punten - 14 keer genoemd
Nummer 1 van: Marco dB en herman

Stars hang high above, the oceans roar
The moon is come to lead me to her door
There's crystal across the sand
And the waves, they take my hand.
Soon I'm gonna see my sweet Kathleen.

Townes ballade van de dood. Even sfeervol als desolaat. De pijn en het verlangen naar het einde zijn in iedere noot voelbaar.

2. Fare Thee Well, Miss Carousel - 119 punten - 16 keer genoemd
Nummer 1 van: Gyzzz en dumb_helicopter

How long will it be before he sees
you own his legs but his mind is free
Only you can tell, Miss Carousel,
how long will he be crawling?

Verrassend hoge score voor Miss Carousel. Het valse loeder dat zonder mededogen iedere man om haar vingers wind, om hen vervolgens berooid en alleen achter te laten. En toch komt hij bij haar terug, iedere keer weer. Hij zal haar toch wel kunnen veranderen? Haar liefde voor hem is echt. Toch?

Gretz schreef:
Enkele van zijn nummers, zoals "If I Needed You", "To Live is to Fly" en "No Place to Fall", zijn nu klassiekers in hun genre. Komen bij ons niet in de buurt van de top 3.
If I Needed You is in Belgie zeker zijn bekendste nummer dankzij de Vlaamse film The Broken Circle Breakdown uit 2012. De coverversie van de acteurs was een dikke hit, groter dan dat Townes ooit met dat nummer zal gehad hebben. Uiteraard kan dit niet tippen aan origineel.

1. Waitin' Around to Die - 149 punten - 18 keer genoemd (door iedereen behalve motel matches)
Nummer 1 van: Superbitch, shinybeast, Choconas, Gretz, Titmeister, Bonk & mijzelf

Now I'm out of prison, I got me a friend at last
He don't drink or steal or cheat or lie
His names Codeine, he's the nicest thing I've seen
Together we're gonna wait around and die

Het eerste liedje dat Townes van Zandt ooit schreef. 21 jaar was hij, en net getrouwd. Zou hij toen al hebben beseft dat het nummer als een blauwdruk voor zijn leven zou dienen? De tragiek spat er aan alle kanten vanaf. Volgens mij, maar ook volgens jullie, zijn allermooiste lied. En dat maakt Waitin' Around to Die de verdiende winnaar van deze greatest hits editie!

Dank je wel Edgar. Kon niet vanaf het begin meedoen, maar het was het absoluut waard om wat meer vertrouwd te raken met zijn muziek.

Geweldige artiest! Zullen we dan ook de opname uit Heartworn Highways er meteen achteraan doen Edgar18? Bedankt voor het organiseren.

Mooie editie, Edgar!

Mijn top3 verrassend laag, vooral van Tecumseh Valley had ik meer verwacht.

Dat was hem, dank voor het meespelen allemaal!

Mochten jullie meer willen over de artiest Townes van Zandt willen weten dan kan ik de documentaire Be Here to Love Me van harte aanraden. Daarnaast zijn er een paar fraaie biografieën geschreven, maar voor de neutrale liefhebber is dat wellicht wat veel (Engelstalig) leeswerk van het goede.

Oh ja, in de outlaw film Heartworn Highways heeft Townes ook een fraaie rol. Sowieso een hele toffe film voor liefhebbers van de betere countrymuziek.

Dank Edgar18, mooi om het bijzondere werk van Townes Van Zandt nog eens uitgebreid in het zonnetje te zetten

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:20 uur

geplaatst: vandaag om 01:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.