MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
6. Ride

Na de twee feestbands is het nu tijd voor een geluidsdeken van trage gitaren. Prachtige melodieën verstopt onder een muur van herrie. In 1991 had ik er nog geen oor voor, nu is Nowhere een Koesterplaatje voor mij. Heel spijtig dat Paralised niet gespeeld wordt.

Een paar kenners schuifelen naar voren, steken hun handen in de zak, doen verder niets en luisteren Stoicijns. Volgens mij zijn het andré en Johnny Marr.

Als de rest bij het succesnummer Vapour Trail (67 punten) ook aanhaakt, zitten ze er dubbel in. Zij hebben andere favorieten.

5. Dinosaur jr

Een allemansvriendje betreedt het podium. Voor niemand nummer 1. Wel prachtige gitaarliedjes. Freak Scene doet het goed met 73 punten.

Deze hangt al jaren in m’n keuken (al heeft het niets met Pukkelpop te maken):

https://www.vera-groningen.nl/content/uploads/old/poster/400/dinosaur-jr-dead-meadow.jpg

4. House of Love

Dit toch wel een van mijn favoriete bandjes ooit. Een beetje gevangen tussen de jaren 80 ( The Smiths) en de jaren 90 ( Stone Roses), daarom nooit echt doorgebroken. De eerste twee platen naderen perfectie.

Een rustpuntje in het programma. Ik geniet samen met luigifort, likeahurricane motel matches, 50tracks en johan de witt

Shine on wint nipt met 76 punten.

3. Nirvana

Wat een verschil met de echte Pukkelpop! Toen waren er maar 700 mensen in een veld waar 30.000 pasten.
De geschiedenis wordt herschreven.

Een jaar of tien geleden vertelde Dave Grohl in Oor dat Pukkelpop hun grootste optreden tot dat moment was. Het mooiste vonden ze dat RAMONES ook speelden. Ze hebben dat aangegrepen om keihard te pogoën. Ik troost mij met de gedachte dat ik met de mannen van NIRVANA een pogofeest heb gehouden. Wellicht dat Kurt mijn schoen heeft uitgetrapt…

Met glundering staan de volgende vooraan: Superbitch, Shaky en Simon77.

11 jaar was ik ten tijde van Pukkelpop 1991. Ik had mijn kleedje al ingepakt om te kijken of ik alsnog het festivalterrein op zou komen, maar soms word je zo opgeslokt door drukte dat je op een gegeven moment het maar opgeeft om ergens een gaatje in de bewaking van het terrein te vinden, zodat je er toch nog bij had kunnen zijn met terugwerkende kracht. Het is niet anders. Maar met zo'n prachtige lyrische beschrijving als die van EttaJamesBrown voelt het toch nog alsof je er toch beeld bij krijgt en erbij bent

2. Black Francis (met z’n Pixies classics)

Welaan, een fijne verrassing. Toen wij de kaartjes kochten, wisten wij niet eens dat hij zou komen. Hij waarschijnlijk zelf ook niet. Ik vond the Pixies nooit zo leuk, dus ik was wat terughoudend. Nu dertig jaar later moet ik mijn mening wat bijstellen ( deze zin zal straks nog een keer voorbij komen), want eigenlijk is het best wel puik. Ik houd van Velouria. Bij mijn vriendjes is Debaser de favoriet. Met 107 punten. Dat getal gaan we nog een keer tegenkomen.

Ik sta aan de zijkant bij een bierstandje. In de verte zie ik Gretz, ArthurDZ en aERodynamIC hand in hand vooraan bij de dranghekken staan.

Na twee uur pogoën was ik volledig bezweet en volgeplakt met Belgisch klei in mijn oren, neus, schaamstreek en m’n Mano Negra T-Shirt. M’n vriendjes Bert en Hans had ik al uren niet gezien. Ach, met zoveel leuke mensen in de buurt maakt dat ook niet uit.

Rond 12 uur ‘s nachts stoppen mijn helden RAMONES en zoek ik in mijn eentje de tent. Ik mis Bert en Hans niet. Ergens voelt het wel cool om moe, tipsy, voldaan en sereen met duizenden onbekenden door de nacht te lopen. De camping blijkt verdacht dichtbij. Bert en Hans zitten voor de tent en hebben zelfs een biertje voor mij bewaard. Morgen in de trein naar huis. Gelukkig heb ik nog een schoon shirt in mijn tas.

1. Sonic Youth

Nu na dertig jaar moet ik mijn mening bijstellen. Yep! Deze week heb ik jullie favo’s veelvuldig beluisterd. Ik vond ze best wel goed. Schizophrenia scoorde evengoed als Debaser, maar de andere liedjes van Sonic Youth deden het net beter dan die van Frank.

De kenners zagen dat het goed was. Ik ontwaarde daar zaaf, wendyvortex, Rudi S, ranja, Choconasdix, The Eraser en Mastroianni.

“Wat zit je nou te zoeken”: vraagt Bert mij. De tent is bijna ingepakt. Onze sporttassen ook. “Mijn schone T-Shirt. Je weet wel, die witte met GreenPeace erop”
“Huh, niet gezien”: zeggen Hans en Bert zo’n beetje gelijkertijd. Hans draagt een kraakhelder shirt met ‘Kathmandu’ er op. Bert draagt zijn schone favo-shirt ‘Bier heeft dit prachtig lichaam gemaakt’ en draait een shaggie van de jongens van het tentje naast ons. “Houd jij je Mano Negra shirt maar aan. Staat je goed”: lachen Bert en Hans.

De trein nadert Groningen. We zijn kapot en willen serieus bijslapen. Ik wel. “ Eigenlijk stink je best”: zegt Bert tegen mij. Uit zijn tas haalt hij een GreenPeace-shirt en geeft het aan mij. “Doe die maar aan. Dan maak je ook meer kans bij de dames, vieze stinkerd”

Het was een top weekend. Ik heb genoten.

EttaJamesBrown schreef:
1. Sonic Youth

De kenners zagen dat het goed was. Ik ontwaarde daar zaaf, wendyvortex, Rudi S, ranja, dix, The Eraser en Mastroianni.

Maar waar was Choconas?

EttaJamesBrown schreef:
Het was een top weekend. Ik heb genoten.

Niks aan toe te voegen

Choconas schreef:
(quote)

Maar waar was Choconas?

Op zoek naar Kim Gordon? Heb je naam toegevoegd.

Dank Etta voor deze heerlijke Pukkelweek! Maak de crowdfundpagina voor je uit te komen boek maar aan

Ha chevy93, het is jouw beurt met de topband NNB.

Gaat dat lukken in combinatie met de decenniumlijstjes?

Hulde voor de heerlijke presentatie en de bloemrijke beschrijvingen, EttaJamesBrown!

EttaJamesBrown schreef:
Ha chevy93, het is jouw beurt met de topband NNB.

Gaat dat lukken in combinatie met de decenniumlijstjes?

Ik vrees het ergste:

chevy93 schreef:
Huishoudelijke mededeling: omdat ik een weekend weg ben zal de uitslag sowieso pas na het weekend volgen. Dat betekent ook dat de deadline verlengd wordt tot minimaal maandagmiddag.

Etta grote dank voor deze spectaculaire presentatie van dit mooie festival, wat een helden waren daar ( ook erg goeie bands trouwens ).

Mocht Chevy niet kunnen. Zouden luigifort en johan de witt dan een weekje eerder kunnen?

Nee, helaas niet...

EttaJamesBrown schreef:
Mocht Chevy niet kunnen. Zouden luigifort en johan de witt dan een weekje eerder kunnen?

Anders kun jij wat mij betreft wel Pukkelpop 1993 doen deze week

Dat zeker niet. Vrijdag moet ik een pubquiz houden, die ik nog moet verzinnen.

11 juni - chevy93(NNB)
18 juni - johannes en lowietje (n.t.b.)
25 juni - Casartelli(Big Country)
02 juli - herman (Tropicália)
09 juli - Gretz (Beach House)
16 juli - Choconas (The Rolling Stones)
23 juli - laxus11 (Bruce Springsteen)
30 juli - dynamo d (Alicia Keys)
6 augustus - jordidj1 (Gang Starr)
13 augustus - Poek (90's Powerpop)
20 augustus - aerobag ("landfill indie": Indie rock uit de 00's)
27 augustus - ArthurDZ (U2 vanaf 1993)

Casartelli (moderator)
Ik heb ook wat andere verplichtingen die het er even in fietsen van een nog te verzinnen Greatest Hits wat ingewikkeld maken.

Niemand die b.v. Goh Lee Kwang van na 2020 wil doen?

dix
Het is wel goed weer voor Beach House

Als er niemand kan, dan wil ik wel invallen. Heb toevallig sinds vandaag tijd.

EDIT: Zonder tegenberichten start ik in de loop van de middag / begin van de avond met…

The Greatest Hits of PC Music & Friends

Teunnis schreef:
Als er niemand kan, dan wil ik wel invallen. Heb toevallig sinds vandaag tijd.

EDIT: Zonder tegenberichten start ik in de loop van de middag / begin van de avond met…

Ah, dan ben ik zeker van de partij.

EttaJamesBrown schreef:

Een paar kenners schuifelen naar voren, steken hun handen in de zak, doen verder niets en luisteren Stoicijns. Volgens mij zijn het andré en Johnny Marr.

Nee joh, ik ga helemaal uit m'n plaat en scheur m'n t-shirt aan flarden tot ik met bezwete blote bast het podium opstorm. Niks stoïcijns, daarvoor ga ik niet naar een festival.

EttaJamesBrown schreef:

Ik sta aan de zijkant bij een bierstandje. In de verte zie ik Gretz, ArthurDZ en aERodynamIC hand in hand vooraan bij de dranghekken staan.

Ik ga helemaal stuk, make this happen heren

Big up voor deze editie, Etta. Heel mooi gedaan!

Johnny Marr schreef:
make this happen heren !

Alleen als je geen kleffe handjes hebt.

Ik zit nu met Hans in Stadspark Groningen. Hij vindt het leuk, maar stom dat ik hem niet gewoon Harald heb genoemd. Bij deze.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/ae/PC_Music_logo.svg/1200px-PC_Music_logo.svg.png

Welkom bij weer een prachtige Greatest Hits. Dit keer mogen jullie in de wondere wereld van PC Music duiken. Voor degenen die een beetje onder een steen hebben geleefd: PC Music is officieel een muzieklabel, officieus een muziekstroming met een, tot op de de dag van vandaag, immer groeiende invloed op de popmuziek. PC Music is in 2013 opgericht door Alexander Guy Cook. Hij studeerde Electronic Music aan Goldsmiths, University of London en de inspiratie voor PC Music kwam mede door het vak Music Computing.

Cook vond in Londen een aantal gelijkgestemden: mensen die op een experimentele manier bezig waren met artificiële popmuziek. Dat is ook altijd het uitgangspunt gebleven bij de muziek van PC Music: de barrière tussen experimentele muziek en popmuziek beslechten. Velen wisten initieel niet zo goed wat ze er mee moesten: was het een parodie, was het een raar kunstzinnig project, was het goedkoop scoren? Het antwoord ligt dus in het midden: ja, er zit hier en daar een knipoog in, ja, er wordt geëxperimenteerd en ja het is popmuziek en dus bedoeld voor een relatief groot publiek. Voor hokjesdenkers misschien wat verwarrend, ach jee.

https://i.pinimg.com/originals/cd/f9/b6/cdf9b6c047f07702693eeaf3c5f48711.png

PC Music kreeg als snel een hoop fanatieke volgelingen en zodoende mochten ze ook optreden op SXSW in 2014. XL Recordings bracht Hey QT uit, van de artiest QT. QT was een bizar energiedrankjesproject (lees: kunstproject) van Hayden Dunham, waarbij de muziek geschreven en geproduceerd werd door A. G. Cook en SOPHIE. De hype was geboren en zou - zo weten we nu - nooit meer weggaan.

https://i.ytimg.com/vi/VwOKHqtF2Nc/maxresdefault.jpg

Hieronder een overzicht met de artiesten die er al vanaf het prille begin bij waren, de echte OG's. Niet iedereen bracht zijn materiaal uit op PC Music. De intentie van Cook was dan ook niet om een labelbaas te zijn, maar eerder een vaandeldrager van een nieuwe stroming. Inclusiviteit heeft altijd een grote rol gespeeld in deze stroming, dus iedereen mocht muziek maken en uitbrengen op hun eigen manier. Zodoende is het wat lastig een goed overzicht te krijgen wie nou wel of niet onderdeel is van PC Music. Ik heb er daarom drie categorieen van gemaakt: PC Producers, PC Performers en PC Friends. De eerste twee waren officieel onderdeel van het label, de laatstgenoemden enkel officieus.

https://z-p3-scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.18172-8/13708424_1191813287507079_955394141501298586_o.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-3&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=XH0LCAY8WDgAX8v6WzC&_nc_ht=z-p3-scontent-amt2-1.xx&oh=63f89084bab9e54b2c551f320e51f649&oe=60E93098

OG PC Producers:
Alexander Guy Cook (a.k.a. A. G. Cook)
Daniel Harle (a.k.a. Danny L Harle)
Dominik Władysław Salter Dvorak (a.k.a. felicita)
Finn Kean (a.k.a. EASYFUN)
Gus Lobban (a.k.a Kane West)
Hana Risk (a.k.a. Spinee)
Jack Armitage (a.k.a. Lil Data)

OG PC Performers:
Hannah Amond (a.k.a. Hannah Diamond)
Polly-Louisa Salmon (a.k.a. GFOTY)

OG PC Friends:
Sophie Xeon (a.k.a. SOPHIE)
Hayden Frances Dunham (a.k.a. QT)
Sarah Midori Perry (a.k.a. Sarah Bonito)

De oplettende kijker zou misschien opvallen dat Sarah Bonito en Gus Lobban beide artiesten zijn van de groep Kero Kero Bonito. En terwijl de groep zelf niks heeft uitgebracht op het label PC Music, zijn Sarah en Gus al vanaf het begin onderdeel van de vriendengroep en werken ze geregeld samen met andere artiesten van PC Music.

https://i.ytimg.com/vi/4aQBkCrpWOg/maxresdefault.jpg

Ondertussen denderde de "hype train" voort en kregen ook de mainstream in de gaten dat er iets gaande was. Eind 2014 was het Madonna - natuurlijk Madonna - die als eerste inspeelde op dit nieuwe geluid en SOPHIE binnenhaalde om aan een aantal nummers mee te werken. Eind 2015 kwam er zelfs een officiële samenwerking met Columbia Records. Daardoor kon Danny L Harle grote namen als Carly Rae Jepsen en Caroline Polachek verleiden om samen te werken en kwam Charli XCX in contact met SOPHIE en A. G. Cook. Voor Caroline en Charli was dit zo'n indrukwekkende ervaring dat ze niks anders meer wilden en de PC Music-familie ontving de twee met open armen.

https://i.ytimg.com/vi/OZdSR1QEK1o/maxresdefault.jpg

PC Friends since 2016:
Caroline Polachek
Charlotte Emma Aitchison (a.k.a Charli XCX)

Met name de toevoeging van Charli XCX bracht veel teweeg. Een jonge artieste die een aantal jaar eerder grote successen kenden en een horizon vol goud zag liggen. Maar ze was niet tevreden over haar eerdere muzikale keuzes en dat besef kwam driedubbel dik binnen zodra ze met SOPHIE (en later A. G. Cook) ging werken. Ze gaf een potentiële carrière als hitkanon op om zich aan te sluiten bij deze stroming. Het inspireerde vele andere artiesten, zowel al actieve als beginnende. Charli voelde zich snel thuis in de familie en nodigde veel, heel veel andere artiesten uit om mee samen te werken. Bij sommige bleef dat bij een enkele keer, maar anderen werden voor altijd onderdeel van PC Music.

https://assets.rbl.ms/18773902/origin.jpg

PC Producer since 2017:
Umru Rothenberg (a.k.a. umru)

PC Performer since 2017:
Tomas Tammemets (a.k.a. Tommy Cash)

PC Friends since 2017:
Dorian Electra Fridkin Gomberg (a.k.a. Dorian Electra)
Kim Petras

Na een spectaculair 2016 en 2017 werd er even gas terug genomen. Er was veel gebeurd, het label was explosief gegroeid en de belangrijkste namen binnen het label vonden het tijd om even tot bezinning te komen en na te denken over de volgende stappen. Zo werkte SOPHIE aan een heel persoonlijk album, in een tijd waarin ze een geslachtsverandering onderging. De identiteit van SOPHIE was toen voor het publiek nog geheim, inclusief haar geslacht. Eind 2018 bracht ze een eerste video voor het album uit en voor het eerst deelde ze haar identiteit. Het was duidelijk zichtbaar dat SOPHIE trans was en omdat ze nog aan de beginfase van haar transitie stond, vond YouTube het geen probleem dat ze daar topless te zien was. Voor de opnames van het album bracht ze een aantal nieuwe gezichten aan boord, waarvan er twee blijvertjes bij PC Music bleken:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/sVUuiZRnLf32nZcESjdR3J3bw8f-2pUJ0uH-vd6maMELGgL7a2imhZ-08iWeXccE7lFgIRAs_kUI3BJSI3H-DTNOP7JLCTwhJ9Wf7bhSMOGMoxTlDj3vWnBX6McEGSfwm_tgO9Zm

PC Friends since 2018:
Caila Thompson-Hannant (a.k.a. Cecile Believe)
Martha Brown (a.k.a. Banoffee)

Het album van SOPHIE was het startschot van weer een hoop activiteit bij PC Music. Zo kwam Hannah Diamond - het grootste succes in de beginjaren - met haar langverwachte debuutalbum. Ook leek het er heel even op dat Hayden Dunham terug van weggeweest was, maar het bleek Caroline Beatrix Christine Maurin te zijn, frontvrouw van Planet 1999. Een andere belangrijke gebeurtenis in 2019 was het ontstaan van een hechte band met Dylan Brady. Een veelbelovende producer, die samen met Laura Les een enorme sensatie werd onder de naam 100 gecs. 100 gecs heeft officieel nooit wat geproduceerd op PC Music, maar zeker Brady heeft meer dan genoeg samengewerkt om hem in de vriendengroep te zetten.

https://dazedimg-dazedgroup.netdna-ssl.com/900/azure/dazed-prod/1280/2/1282160.jpg

PC Performers since 2019:
Caroline Beatrix Christine Maurin (a.k.a. caro♡)
Naomi Namasenda (a.k.a. Namasenda)
Planet 1999

PC Friends since 2019:
Dylan Brady
Laura Les

En dan werd het 2020. Het jaar van corona. Of moet ik zeggen het jaar van hyperpop? De stroming die PC Music in 2013 initieerde had ondertussen zoveel navolging gekregen dat de genretag PC Music niet meer voldeed. En ook werd de stijl breder en breder, waardoor een genretag als bubblegum bass vaker niet dan wel toepasselijk was. Precies op het juiste moment (augustus 2019) maakte Spotify een playlist met de titel Hyperpop. Een nieuw genre was geboren. Of nja, het bestond dus al een flink aantal jaren, maar eindelijk was er een genretag dat ervoor kon zorgen dat het een mainstreambegrip werd. Sociale media - met name TikTok - was een enorme katalysator en als je nu nog niet gehoord hebt van hyperpop dan ben je een behoorlijke boomer. Anyway, 2020 is niet het jaar van hyperpop vanwege wat TikTok-filmpjes, maar voornamelijk vanwege de inspanningen van PC Music. Ik kan nog tien pagina's volschrijven over wat er in 2020 allemaal gedaan is door PC Music, maar laat ik het er op laten dat ze heel erg goed in hebben gespeeld op de situatie. Zo maakte Charli XCX een album in quarantaine met de hulp van fans via Instagram e.d., organiseerde ze meerdere digitale festivals en bracht A. G. Cook voor zijn debuutalbum nog even een driedubbelalbum uit (wat daardoor dus feitelijk het debuutalbum werd). Via deze drie gebeurtenissen maakten we kennis met drie nieuwe leden van de vriendengroep.

https://i.ibb.co/7GbLLkj/charli.png

PC Performer since 2020:
Astra King

PC Friends since 2020:
Aaron Cartier
Alaska Reid

In het huidige jaar wordt de koers van 2020 gewoon net zo hard doorgezet. Samenwerkingen, remixes, nieuw werk, TikTok-hypes. Er lijkt niets veranderd. Maar schijn bedriegt, want 2021 is tegelijkertijd een inktzwarte pagina in de canon van PC Music. In de nacht van 29 januari op 30 januari was de lucht in Athene, Griekenland kraakhelder en perfect om naar de sterren en de maan te kijken, zo dacht SOPHIE. Waarschijnlijk had ze net een feestje achter de rug, want het was al vier uur 's nachts toen ze op het dak van haar vakantiehuis in Athene klom. Ze viel en donderde naar beneden. Niet veel later overleed ze in het ziekenhuis. Een wat lullig einde aan een leven vol potentie. Enerzijds heeft ze veel van die potentie kunnen waarmaken, maar anderzijds zat er nog zoveel in het vat. Deze editie van Greatest Hits is daarom mede een ode aan SOPHIE.

https://video-images.vice.com/_uncategorized/1529509059733-image2-1.png

Een overzicht van PC Music & Friends:

PC Producers:
Alexander Guy Cook (a.k.a. A. G. Cook)
Daniel Harle (a.k.a. Danny L Harle)
Dominik Władysław Salter Dvorak (a.k.a. felicita)
Finn Kean (a.k.a. EASYFUN)
Gus Lobban (a.k.a Kane West)
Hana Risk (a.k.a. Spinee)
Jack Armitage (a.k.a. Lil Data)
Umru Rothenberg (a.k.a. umru) (2017-heden)

PC Performers:
Hannah Amond (a.k.a. Hannah Diamond)
Polly-Louisa Salmon (a.k.a. GFOTY)
Tomas Tammemets (a.k.a. Tommy Cash) (2017-heden)
Caroline Beatrix Christine Maurin (a.k.a. caro♡) (2019-heden)
Naomi Namasenda (a.k.a. Namasenda) (2019-heden)
Planet 1999 (2019-heden)
Astra King (2020-heden)

PC Friends:
Sophie Xeon (a.k.a. SOPHIE)
Hayden Frances Dunham (a.k.a. QT)
Sarah Midori Perry (a.k.a. Sarah Bonito)
Caroline Polachek (2016-heden)
Charlotte Emma Aitchison (a.k.a Charli XCX) (2016-heden)
Dorian Electra Fridkin Gomberg (a.k.a. Dorian Electra) (2017-heden)
Kim Petras (2017-heden)
Caila Thompson-Hannant (a.k.a. Cecile Believe) (2018-heden)
Martha Brown (a.k.a. Banoffee) (2018-heden)
Dylan Brady (2019-heden)
Laura Les (2019-heden)
Aaron Cartier (2020-heden)
Alaska Reid (2020-heden)

Ronde 1: Nominaties

De startlijst voor The Greatest Hits of PC Music & Friends heb ik samengesteld op basis van een eigen inschatting van wat de meest essentiële nummers uit de geschiedenis van PC Music zijn. Dit zijn de twintig gelukkigen:

100 gecs feat. Charli XCX, Rico Nasty & Kero Kero Bonito - ringtone [Remix]
A. G. Cook - Beautiful
Caroline Polachek - So Hot You're Hurting My Feelings
Charli XCX - Track 10
Charli XCX - Visions [Live at Appleville]
Charli XCX - Vroom Vroom
Danny L Harle - Broken Flowers
Danny L Harle feat. Carly Rae Jepsen - Super Natural
easyFun feat. Iiris - Be Your USA
GFOTY - Bobby
Hannah Diamond - Every Night
Hannah Diamond - Fade Away
Kero Kero Bonito - Lipslap
Let’s Eat Grandma - It’s Not Just Me
LIZ - When I Rule The World
QT - Hey QT
SOPHIE - BIPP
SOPHIE - Immaterial
SOPHIE - It’s Okay To Cry
Tommy Cash - X-RAY

Het was nogal een moeilijke taak om er twintig te selecteren. Ik heb nummers overgeslagen met tientallen miljoen views op YouTube/Spotify.

Nu is het aan jullie de taak om deze lijst aan te vullen met tien andere nummers. De grote vraag: wat mag er wel en wat mag er niet genomineerd worden? Uitgangspunt is de lijst PC Music & Friends onderaan de vorige post, met alle artiesten die gelieerd zijn aan PC Music. Zodra een nummer één van deze artiesten als hoofdartiest, producer of remixer heeft, mag een nummer meedoen. Daarbij geldt wel dat deze ten tijde van het nummer onderdeel moest zijn van PC Music & Friends. Dus bijvoorbeeld geen Charli XCX vóór 2016 en geen Chairlift (band van Caroline Polachek vóór ze ging samenwerken met Danny L Harle). Ook geen nummers waar het slechts om een gastartiest gaat (meestal te herkennen aan "featuring")!

Maar ik sta wel open voor suggesties. Als je vind dat er een artiest ontbreekt, laat het weten en dan ga ik kijken of ik het ermee eens ben. Dat geldt ook voor nummers die niet aan de criteria voldoen, maar waarvan jij wel vind dat het hier thuis hoort.

Deadline ronde 1: maandag 23.00 uur

Een overzicht van alle releases van PC Music:
PC Music - pcmusic.info
Label: PC Music - Rate Your Music - rateyourmusic.com
PC Music (3) Label | Releases | Discogs

Maar voor de duidelijkheid, er mag veel meer meedoen!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:17 uur

geplaatst: vandaag om 02:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.