MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Marillion meter

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Op deze beoogde grootse afsluiter van het gelijknamige album is door mij al enkele keren (op verzoek, dat wel) gepreludeerd. Maar vooruit... het nummer begint aardig, inclusief de climax op drie minuten. Wat er daarna gebeurt, weigert hardnekkig te blijven hangen. Het kwartier wat er op de cd nog achter het eigenlijke nummer aankomt, neem ik maar niet mee in de beoordeling.

5,8

Casartelli schreef:
Het kwartier wat er op de cd nog achter het eigenlijke nummer aankomt, neem ik maar niet mee in de beoordeling.

beste deel van dat nummer

6,5

bonothecat schreef:

Er wordt langzamerhand wel wat minder vaak gestemd in dit topic. Het is ook wel een hele zit om alle nummers van Marillion door te nemen. Maar goed we hebben ongeveer 2/3 er op zitten. Dus nog even doorbijten

Volgens mij hebben we nog een aantal pareltjes tegoed, te beginnen met deze...

Casartelli Een like voor de manier waarop iedereen dit van ver al zag aankomen en dan ook nog daadwerkelijk amper een voldoende geven.

Hou m'n hart nu al vast voor die "topper" op MC, aangezien volgens jou het laatste hoogtepunt bij het nummer daarvoor lag op dat album.

7,9

I Will Walk on Water: 6

This Strange Engine:
Top nummer hoewel wat fragmentarisch. Met 1 van de mooiste, zo niet de mooiste, gitaarsolo van Rothery:

Een 10

Even weer inhalen....

Live Forever : : 6
Three Boats Down From the Candy : 6
The Last Straw : 8
Half the World : 6
Waterhole (Expresso Bongo): 8.5
Lord of the Backstage: 8.5
I Will Walk on Water - 6,5
The Uninvited Guest : 8.5
This strange engine: 10

Het kwartier er achteraan is inderdaad compleet zinloos. Wat die onzin ooit niet door Nirvana begonnen op Nevermind door er dan na 10 min nog een verborgen nummer op te pleuren ?

Het nummer This Strange Engine zelf. Magistraal van begin tot einde en een van de mooiste solo's van Rothery maar ook een met vlagen heerlijk bombastisch toetsenwerk van Kelly. Zoals op 4:50. Het is ook een heel dynamisch nummer. Heel subtiel en dan weer bruut opgezwollen en werkt naar een gigantische climax toe die het net zo goed als laatste toegift als King.

Nummer heeft in de jaren nogal wat verschillende live versies gekend, allemaal even mooi en het blijft live altijd een genot om voorgeschoteld te krijgen. Een paar van die uitvoeringen dan.

Op de tour in 1997 toen het nummer werd ingeleid door een bass solo van Trewavas.Erg mooi.
Op de tour in 1998 toen het nummer sterk werd uitgebreid (zoals ook de horen is op Popular Music) met een improvisatie middelstuk waar bij wijze van home allerlei snippets van nummers van anderen voorbij kwamen.
De diverse live uitvoeringen met 'oh oh oh oh' middenstuk, wat waarschijnlijk wel sfeer geeft als je er bij bent maar live soms een beetje vervelend wordt.
Op de tour in 2019. Luister maar eens naar de St. Davis uitvoering op BR met DTS HD, hoe het toetsenwerk van Kelly er soms in knalt. Nog veel bombastischer dan bij het origineel en ook hier dragen de orkestrale elementen echt wat bij.

This Strange Engine : 10.

I Will Walk on Water: 6,5
This Strange Engine: 8,0

This Strange Engine: 9,5

This Strange Engine: 9

Inhaalslag:

Goodbye to All That: 9,5
Especially True: 7,7
After Me: 8
Map of the World: 9
Heart of Lothian: 8,4
Icon: 7,8
The Invisible Man: 9,8
Just for the Record: 8,8
Sympathy: 6
Afraid of Sunlight: 9,5
Deserve: 7
Hard as Love: 6,7
Fugazi: 9,8
These Chains: 5,8

This Strange Engine: 10

Ik sluit me aan bij Clownvis en daniel1974nl: Topper !

(snel Marillion - With Friends at St. David's maar weer 's kijken... )

Uninvited Guest: 8
I Will Walk On Water: 6,6
This Strange Engine: 10

Alle secties in dit nummer vind ik erg mooi! Vanaf 6:20 wordt het heel erg goed en gewoonweg briljant vanaf 9:52. Met een sublieme gitaarsolo van Rothery.
Prachtig!

This Strange Engine : 10

Geweldig nummer waarbij ik de flinke lappen tekst geweldig vind!
Deze 2 flinke stukken daarvan vooral :
Vanaf het begin t/m Send me the ghosts of Christmas Whispering, "You're the only one"
En het stuk vanaf From the horizon t/m On the horizon

De al eerder genoemde gitaarsolo is ook een hoogtepunt net als het overdonderende einde.

Nog net niet de maximale score, alhoewel veel scheelt het niet. Iets iets houd me tegen, maar kan daar niet precies de vinger opleggen.
En komaan... die 5,8 kan echt niet, dat heeft deze song niet verdiend.

Casartelli (moderator)
Outlaw104 schreef:
En komaan... die 5,8 kan echt niet, dat heeft deze song niet verdiend.
Het zit je wel hoog he

Nouja, fijn dat de meeste anderen hier zo veel uit dit nummer halen.

Met mijn 10 voor This Strange Engine heb ik ook een mijlpaal bereikt; nl. mijn 25e 10!

Ja, ik had snel besloten veel tienen te geven voor nummers die ik om verschillende redenen perfect vind. Daar tegenover staan ook een aantal van de laagste scores voor nummers om het verschil goed te laten zien welke nummers ik geweldig vind en welke juist erg slecht.

En met slecht bedoel ik dan ook echt slecht wat betreft muziek in het algemeen!

Dit zijn nu mijn 25 tienen gerangschikt op mijn persoonlijke voorkeur.

The Great Escape Brave 1994
Out Of This World Afraid Of Sunlight 1995
Neverland Marbles 2004
Forgotten Sons Script for a Jester's Tear 1983
Fugazi Fugazi 1984
Chelsea Monday Script for a Jester's Tear 1983
This Strange Engine This Strange Engine 1997
Berlin Seasons End 1989
Bitter Suite Misplaced Childhood 1985
Splintering Heart Holidays in Eden 1991
Hotel Hobbies Clutching At Straws 1987
Warm Wet Circles Clutching At Straws 1987
That Time Of The Night Clutching At Straws 1987
The Invisible Man Marbles 2004
Living With The Big Lie Brave 1994
Seasons End Seasons End 1989
El Dorado F.E.A.R. 2016
King Afraid Of Sunlight 1995
Goodbye To All That Brave 1994
Beyond You Afraid Of Sunlight 1995
100 Nights Holidays in Eden 1991
The Web Script for a Jester's Tear 1983
The Last Straw Clutching At Straws 1987
This is the 21st Century Anoraknophobia 2001
Brave Brave 1994

En hieronder de nummers die nu onder een 5 scoren bij mij:

A Legacy Marillion.com 1999 4,9
Cannibal Surf Babe Afraid Of Sunlight 1995 4,8
Invisible Ink Sounds That Can´t Be Made 2012 4,7
Charting The Single Market Square Heroe EP 1982 4,5
Especially True Happiness is the Road - The Hard Shoulder 2008 4,4
See it Like a Baby Somewhere Else 2007 4,4
House Marillion.com 1999 4,3
Hope for the Future This Strange Engine 1997 4,2
Thankyou Whoever You Are Somewhere Else 2007 4
Half The World Happiness is the Road - The Hard Shoulder 2008 3,9
Live Forever Afraid Of Sunlight 1995 3,5
The Last Century for Man Somewhere Else 2007 3
It´s Not Your Fault Less is More 2009 3
Faith Somewhere Else 2007 2,9
Built-in Bastard Radar Marillion.com 1999 2
Costa del Slough Radiation 1998 2
The Damage Marbles 2004 1,5
Half Full Jam Happiness is the Road - Essence 2008 1

Bravejester schreef:
Met mijn 10 voor This Strange Engine heb ik ook een mijlpaal bereikt; nl. mijn 25e 10!

Een 10 is voor mij een perfecte score, en daar komt alleen een nummer voor in aanmerking, dat echt het allerbeste is en ook zo in mijn top 10 aller tijden (alles, niet alleen Marillion) zou kunnen/moeten staan.

Ik wist meteen dat daar maar één nummer aan voldoet en sommigen komen in de buurt, maar hebben niet dat niveau, dus er zal uiteindelijk maar één 10 bovenaan komen te staan (hij moet nog komen)!

daniel1974nl schreef:

Nummer heeft in de jaren nogal wat verschillende live versies gekend, allemaal even mooi en het blijft live altijd een genot om voorgeschoteld te krijgen.

Was op 18 november 2019 bij het concert in de Royal Albert Hall waar ze samen met het kamerorkest This Strange Engineer speelde. Fantastische uitvoering. Overigens het gehele concert was fantastisch in een prachtige zaal.

This Strange Engine
Voor mij absoluut het beste wat Marillion gemaakt heb.
Gezien ik al een paar tienen uitgedeeld heb zou dit dus een 10+ moeten zijn.

10

This Strange Engine : 10

En toen had ik wat inhaalwerk te doen

1. Waterhole (Espresso Bingo) - 6
Beetje vreemd dit als apart nummer te beschouwen, maakt deel uit van het geheel eigenlijk hé...

2. Lords Of The Backstage - 9
Zelfde opmerking als bij Waterhole. Maar goed....
Prachtig! Meesterlijk, toch?!
Fish in topform.

3. The Uninvited Guest - 8
Mooi..... Goh, die koekoek op het einde was ik gans vergeten...

4. I Will Walk On Water - 6
Nu voor het eerst gehoord eigenlijk... Goh.. Echt slecht is het niet... Ook niet bijzonder...
Goed al b-kantje...

5. This Strange Engine - 10
Ik was net als Clownvis in diezelfde RAH op dezelfde datum (nee, niet samen) en ik kan alleen maar beamen... Wat een uitvoering toen zeg... Adembenemend!

Ook de studioversie is ronduit magistraal en machtig, maar het kan naturlijk de RAH-versie niet overtreffen. Maar toch is het ook genieten met de grote G van deze This Strange Engine.
En dikke vette 10 !!!!!!
Ja, ook van mij!

Waterhole (Espresso Bongo): 7
Lords of the Backstage: 8
The Uninvited Guest: 9
I Wlll Walk On Water: 7

This Strange Engine zal richting de top 10 gaan. Er is natuurlijk één stem die de boel goed in de war gooit

Vandaag: Exile On Princes Street

I Wlll Walk On Water 7
This Strange Engine 9,3
Exile On Princes Street 5,5

Wat een verwennerij: 3 nummers van Clutching at Straws vandaag. Naast deze komen White Russian en Slainte Mhath in de Prog Ladder 2021 lijst van vanavond voorbij; toeval of niet...?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:50 uur

geplaatst: vandaag om 12:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.