MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:

Ik geef Henk helemaal gelijk.
9,25

Needle and the Damage Done. Hartverscheurend. Om onderscheid te kunnen maken met de paar nummers van Neil Young die ik nóg ietsje beter vind, zal ik niet mijn tweede tien op rij uitdelen. 9,8

harm1985 schreef:
Rogyros: je bent bijna bij. Je bent indertijd alleen vergeten te stemmen op Long May You Run.

Oh, goed dat je het zegt. Dan doe ik het nu.

Long May You Run: 8,4
Mooi nummer

The Needle & The Damage Done: 6,5

Sandokan-veld schreef:
Needle and the Damage Done. Hartverscheurend. Om onderscheid te kunnen maken met de paar nummers van Neil Young die ik nóg ietsje beter vind, zal ik niet mijn tweede tien op rij uitdelen. 9,8

Het aloude dilemma, natuurlijk heb je een topfavoriet, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer dan één 10 kan uitdelen. Dat is net zoiets als dat je evenveel van allebei je kinderen houdt.

De 6.5 van Rufus zou overigens zomaar Needle van de nummer één positie kunnen afhouden.

Niettemin ben ik positief verrast hoe goed dit nummer soort!

harm1985 schreef:
(quote)

Het aloude dilemma, natuurlijk heb je een topfavoriet, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer dan één 10 kan uitdelen. Dat is net zoiets als dat je evenveel van allebei je kinderen houdt.

Daar heb je wel een punt
Grappige vergelijking

harm1985 schreef:

Nou, ik heb al drie tienen uitgedeeld in dit topic, en ik verwacht er nog wel minstens drie uit te delen.
Dus dat komt wel goed.

When You Dance You Can Really Love 8,7
Look Out for My Love 9,4
Drive Back 7,9
Cowgirl in the Sand 9,8
(Massey versie) 9,2
The Needle and the Damage Done 9,3

Dit rijtje cijfers geeft maar weer eens aan hoeveel ongelofelijk prachtige muziek deze man gemaakt heeft

Uiteindelijk bleek de 6.5 van Rufus niet doorslaggevend, de voorsprong van Cortez the Killer bleek te groot. Ikzelf heb een 9.7 over voor Needle, waardoor het na 23 stemmen op een 9.09 staat.

Ik kan eigenlijk niet naar Needle and the Damage Done luisteren, zonder dat ik direct daar achteraan Words verwacht. Sterker nog, op Neil’s site zijn deze twee nummers samengevoegd voor als je het album Harvest luistert. De Words die wij het beste kennen is opgenomen op 27 september, op Neil’s Ranch, met de Stray Gators. Graham Nash en Stephen Stills verzorgen harmoniezang, deze is later ge-overdubd. Een langere versie van Words, zonder overdubs, die in eerste instantie op de soundtrack van Journey Through the Past stond is een dag later opgenomen en duurt bijna 16 minuten. Dit nummer was samen met Alabama en Are You Ready for the Country, één van de eerste nummers die Neil opnam op de Ranch. Bovendien speelde hij hier voor het eerst in lange tijd weer elektrische gitaar, na aanhoudende rugproblemen (zo heeft hij ten tijde van Massey Hall een brace om).

Alhoewel het perfect in het straatje past van de Time Fades Away tour, heeft hij het nummer in 1973 slechts één keer gespeeld, op 9 januari, in Detroit. Daarna moesten de fans 27 jaar wachten om het weer eens live te horen tijdens de Friends & Relatives tour. Het nummer werd zowel opgenomen op Road Rock Vol. 1 als de Red Rocks Live DVD. Inmiddels is het zo’n 132 keer gespeeld, ook ik ben één van de gelukkigen die het nummer live mocht horen; in de Ziggo Dome in 2016, tijdens wat zijn langste concert was, speelde hij het ook.

Sowieso is het nummer één van mijn favorieten van Harvest, een extra bijzondere lading kreeg het nummer toen een gedeelte ervan op een verjaardagskaart gepend was door een dierbaar familielid:

Living in castles a bit at a time
The King started laughing and talking in rhyme.

Singing words, words between the lines of age.

Info Card op neilyoungarchives.com

Tja, dan gaan we weer omhoog met de punten 9.5

- Cowgirl in th Sand (studio): 9.2
- The Needle and the Damage Done: 8.8

8.5

werd al gauw één van mijn favo NY nummers

10

Words (Between the Lines of Age): 8

The Needle And The Damage Done: 10 (devastating).
Words : 9

Words 9.8 magistraal nummer

Words: 8,9

Needle and the damage done 10
Words 8,2

Words: 8,8
Had nog iets hoger kunnen zijn, alleen vind ik de instrumentale stukken bij vlagen een béétje langdradig.

Er wordt weer driftig gestemd! Ik ben ondertussen toe aan het begeleidend schrijven, plus Youtube / Spotify Links opzoeken van de laatste 50 nummers. De lijst is iets langer geworden, als gevolg van enkele 'vergeten' nummers, maar einde van het jaar is nog steeds haalbaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:41 uur

geplaatst: vandaag om 19:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.