MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Het blijft voor mij een vreemd nummer. De live versie kan ik wel beter hebben .De productie van de studioversie breekt voor mij het nummer af. Toch sla ik het niet bijster hoog aan in Young's oeuvre . 6.2

Niet mijn ding. 5

Mijne ook niet...5.5

De live-uitvoering heeft me altijd wel kunnen bekoren. Helaas speelde hij het nummer niet in Ahoy in 1996.

7,8

Guitar Solo No. 5: 5,8
When Your Lonely Hearts Breaks: 6,5

Aan variatie geen gebrek de komende 5 weken, met nummers van zo'n 25 verschillende albums. Ongetijfeld kom je nog aan je trekken

Oh, ik vermaak me sowieso wel met dit topic, maak je maar geen zorgen

Erg rustig nummer, niet echt spannend inderdaad. Wel gewoon een solide uitvoering.

6,5

When Your Lonely Hearts Breaks: 5

When Your Lonely Heart Breaks: 7,5

Het animo lijkt iets terug te lopen, waar we begonnen met zo'n 25 vaste stemmers zitten we nu nog rond de 20. Vooral Joshua68, GrafGantz, AbleMable, laxus11 en koosnook zijn opvallende afwezigen de laatste paar stemrondes.

Dat mag de pret uiteraard niet drukken! Voor When Your Lonely Heart Breaks heb ik een 7.7 over, waarmee het na 17 stemmen voorlopig op een 6.51 staat. Weer geen hoogvlieger dus.

Op Year of the Horse draait het vooral om de nummers van Broken Arrow, het gisteren besproken When Your Lonely Heart Breaks en Dangerbird. Behalve een enkele uitvoering in 1990 (die we op Down in the Rust Bucket moeten gaan horen) was Danger Bird voor 1996 nog nooit gespeeld, terwijl Zuma, waarvan het afkomstig is, toch één van zijn populairste en best ontvangen albums is. Danger Bird zijn eigenlijk twee nummers door elkaar gezongen; verstopt tussen de regels horen we ook delen van L.A. Girls & Ocean Boys, dat Neil vlak de break-up met Carrie Snodgress had geschreven:

And we used to be so calm
Now I think about you all day long
'Cause you've been with another man
There you are and here I am.

And I know we should be free
But freedom's just a prison to me
'Cause I lied to keep it kind
When I left you far behind.

Maar zoals Neil Young zei over het nummer, soms komt er eentje uit en anderen niet. Danger Bird is zo'n nummer dat er wél uit is gekomen. Het nummer dat we op het album horen is zorgvuldig samengesteld door David Briggs uit twee verschillende takes, enkele weken uit elkaar. Het nummer schijnt overigens erg te lijken op Genocide, van Link Wray.

Op de hoes van het album Zuma (die door velen verfoeid wordt als één van de lelijkste hoezen ooit) siert ook een vogel. De hoes is ontworpen door Sandy Mazzeo. Neil had hem wat ideeën gegeven voor wat hij op de hoes van zijn volgende plaat wilde hebben. Niet lang daarna kwam Mazzeo terug met vier schetsen. Perfect, dit wordt hem, hier heb je 2000 dollar. ‘Zo snel heb ik nog nooit geld verdiend' stamelde een verbaasde Mazzeo. Het is één van Neil’s favoriete album hoezen, misschien wel juist omdat men bij Reprise dacht dat hij gek was.

Info Card op neilyoungarchives.com

Voor de liefhebber, Genocide van Link Wray:

Een van de mindere van Zuma voor mij.

7.1

Danger Bird voelt bij mij altijd onaf . Ik heb altijd het idee dat er makkelijk een kwartier aangebreid had kunnen worden zonder dat het zijn zeggingskracht zou verliezen. Zo lekker slordig gezongen en de jankende gitaar maakt het voor mij een van mijn favo's 9.5

Is er plek voor zijinstromers?

6,5 voor When Your Lonely Heart Breaks.
8,5 voor Danger Bird.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.