MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Fraaie akoestische versie van Captain Kennedy, in 2017 eindelijk verschenen op het onvolprezen Hitchhiker.

8,5

Captain Kennedy: 8,5

Captain Kennedy: 8
Vond toch een mooi plekje op Hawks & Doves.

8,5

Van mij krijgt Captain Kennedy een 8.6, na 16 stemmen staat het op een 7.85 gemiddeld. Op naar nummer 110!

Kant 1 van Hawks & Doves is een beetje een allegaartje, zoals kant 2 van American Stars ’n Bars dat ook is. Sowieso duurt het album maar 30 minuten, dus buiten de 5 nummers die hij opnam in 1980, die gezamenlijk 13 minuten duren werd er hard gezocht naar nummers om het geheel aan te vullen. Dus naast Captain Kennedy (van Hitchhiker) staan er ook twee nummers op van de Homegrown sessies (Little Wing en The Old Homestead) én een nummer dat naar alle waarschijnlijkheid bedoeld was voor Oceanside – Countryside: Lost in Space.

Tegen de tijd dat hij een aantal nummers van dat album van overdubs voorzag in Nashville (voor op Comes a Time) was het nummer al uit de gratie gevallen, op Comes a Time staat het immers niet. Het geeft wel een goede impressie van hoe het album had geklonken. Kaal is het nummer geenszins, naast akoestische gitaar zijn er in de overdubs een 12 string, vibes én harmoniezang toegevoegd. Hopelijk horen we binnenkort hoe Oceanside – Countryside gaat klinken, het staat immers al een poosje in de Timeline op Neil’s site en hij heeft min of meer bevestigd dat het onderdeel uitmaakt van Neil Young Archives Vol. III.

Het was overigens ooit de bedoeling om het te gebruiken in de film Human Highway, waarvoor nog een soort ruimtescène gepland stond. Live zou het nummer zijn debuut pas maken in 2009, het werd slechts negen keer gespeeld, waarvan één keer in de Ahoy, hetgeen een zeer welkome verrassing was naast greatest hits als Cortez, Cinnamon Girl, Like a Hurricane, Heart of Gold en Hey Hey, My My. Sowieso trof ik het, want ook persoonlijke favorieten als Pocahontas en Don’t Let it Bring You Down werden gespeeld.

Info Card op neilyoungarchives.com

7,5

7
Concert 2009 was ik ook bij

8,5

Onderschat album, denk ik.

Edit: onder de douche besloten er een 9 van te maken.

Powderfinger - Hitchhiker-versie: 7,5
Powderfinger - Rust Never Sleeps-versie: 9
Captain Kennedy - 7,5
Lost in Space - 8

Captain Kennedy: 7,5
Lost in Space: 7

Mooie catchy melodie en het bewijs dat ik Hawks & Doves te weinig draai. Dat gaat dus veranderen.
7.8

Inhaalslag:
Harvest 9
Vacancy 8
Give me Strength 7
Going Back 7,5
Get Gone 7,5
Grey Riders 7,5
Nothing is Perfect 6,5
Cocaine Eyes 7,2
Rockin' in the Free World 9
When Your Lonely Heart Breaks 7
No Hidden Path 8,5

Stonden op lijstje van harm1985 maar had ik al op gestemd (cijfers overgenomen van eerdere beoordeling):
Powderfinger (acoustic) 7,7
Powderfinger 8,3

Lost in Space: 7,3

Lost in Space: 8,1

Hawks & Doves moest ik ook maar 'ns opzoeken. Klinkt erg gezellig, dit nummer.

7,5

Alleen is dit nummer totaal niet representatief voor de rest van het album AOVV. Tenminste, wat kant B betreft.

Maar van kant A van Hawks and Doves en kant B van American Stars n Bars kun je best een leuke plaat maken.

Dan krijg je dus:
1. Little Wing (Homegrown)
2. The Old Homestead (Archives Vol. II)
3. Lost in Space (Oceanside Countryside)
4. Captain Kennedy (Hitchhiker)
5. Star of Bethlehem (Homegrown)
6. Will to Love (Chrome Dreams)
7. Like a Hurricane (Chrome Dreams)
8. Homegrown (Chrome Dreams)

Bedankt voor de heads up, harm1985! Nu ja, het album duurt maar een halfuurtje, dus moest het tegenvallen, veel van mijn tijd heb ik er dan ook niet aan vergooid.

Ik begrijp dat de bumber stickers met 'live music is better' geen gretig aftrek vinden bij harm1985?

Jawel hoor Poek, everybody in favour, say aye! Aye!

Van kant B van Hawks and Doves en Kant A van Stars n Bars is ook een prima plaat te maken:
1. The Old County Waltz
2. Saddle up the Palomino
3. Hey Babe
4. Hold Back the Tears
5. Bite the Bullet
6. Staying Power
7. Coastline
8. Union Man
9. Comin' Apart at Every Nail
10. Hawks & Doves

Ik kijk uit naar het materiaal van deze sessies dat in Archives Vol. III zit.

Van mij krijgt Lost in Space een 8.3; na 16 stemmen staat het op een 7.55 gemiddeld.

De exacte tracklist van het album Oceanside – Countryside is nooit bekend geworden, maar dat het een ‘kale’ versie van Comes a Time zou zijn is te kort door de bocht. Op Neil’s eigen site had hij het over zeven nummers die opgenomen zijn in de Triad Recording Studios te Ft. Lauderdale, inclusief de overdubs voor Pocahontas. Zelfs met Pocahontas vind ik echter maar zes nummers in de File Cabinet. Mijn beste gok is dat het zevende nummer The Ways of Love is, wat hij in 1975 al geschreven zou hebben en tijdens de One Stop World Tour in mei 1978 bij elk concert gespeeld. Barefoot Floors is ook nog een optie, aangezien Neil al heeft gehint in deze richting.

Maar goed, Pocahontas dus, samen met Sail Away het enige studio nummer van kant 1 van Rust Never Sleeps. De basistrack die op Hitchhiker staat is al erg goed, maar het nummer heeft veel profijt van de overdubs die later zijn toegevoegd. Wederom slaagt Neil erin om binnen enkele minuten een hele wereld te creëren. De eerste vier zinnen zijn zo ongeveer mijn favoriete stukje tekst dat Young heeft geschreven:

Aurora borealis
The icy sky at night
Paddles cut the water
In a long and hurried flight

Het nummer zou, volgens de biografie van Neil Young, Shakey, zijn ontstaan tijdens de sessie in Indigo, in augustus 1976. Aldus Davig Briggs: “I’m not talkin’ about sitting down with a pen and paper, I’m talkin’ about pickin’ up a guitar, sittin’ there and lookin’ me in the face and in twenty minutes – ‘Pocahontas’. No lyric sheet, no pen, no paper, none of that bulsh*t. Just ‘I picks up the guitar and the demon takes control.’”

In 1975 nam hij overigens ook nog een versie op met Crazy Horse, wat dan weer niet rijmt met het verhaal van Briggs, dat de indruk doet wekken dat het nummer geschreven is tijdens de Inigo sessies. De versie die op Archives Vol. II staat is overigens van 6 september. Op 19 mei nam hij het nummer ook al eens op, het kan zijn dat Briggs op die versie doelde.

We stemmen dus vandaag op twee versies van dit nummer, de Rust Never Sleeps versie én de Crazy Horse versie uit 1975:

Rust Never Sleeps versie 10
Crazy Horse versie 1975 9.8

Rust Never Sleeps versie 10
Crazy Horse versie 1975 9

Rust Never Sleeps

Rust Never Sleeps versie: 10
Crazy Horse versie 1975: 8

Gast
geplaatst: vandaag om 13:58 uur

geplaatst: vandaag om 13:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.