Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 7 april 2021, 08:49 uur
Misfits is voor mij vooral een gemiste kans. De live versie uit 1985 vind ik veel beter dan de versie die op Old Ways terecht is gekomen en had van mij makkelijk een 9 gekregen. De Old Ways versie krijg een 7.2; na 18 stemmen staat Misfits op een 7.07. Old Ways kan ik beter waarderen; een 8.2 van mij brengt het nummer op een 7.09 gemiddeld.
Andere nummers in deze regionen:
Tumbleweed - 7.10
Old Ways - 7.09
Inca Queen - 7.09
Amber Jean - 7.08
Misfits (Dakota) - 7.07
Spirit Road - 7.07
Safeway Cart - 7.05
Hippie Dream - 7.03
Dance, Dance, Dance - 7.02
Walk with Me - 7.01
Dat is een gevarieerd blokje!
Andere nummers in deze regionen:
Tumbleweed - 7.10
Old Ways - 7.09
Inca Queen - 7.09
Amber Jean - 7.08
Misfits (Dakota) - 7.07
Spirit Road - 7.07
Safeway Cart - 7.05
Hippie Dream - 7.03
Dance, Dance, Dance - 7.02
Walk with Me - 7.01
Dat is een gevarieerd blokje!
1
geplaatst: 7 april 2021, 08:57 uur
Van de originele sessies van Old Ways, uit 1983, bleven twee nummers over op de versie die in 1985 uitkwam; My Boy en Are There Anymore Real Cowboys? Depression Blues is het derde nummer van het originele album dat uit werd gebracht, in 1993 stond het op Lucky Thirteen. Cowboys was oorspronkelijk een solonummer, maar tijdens de sessies van 1985 besloot Young er een duet van te maken met Willie Nelson. Nelson overdubde zijn zang en gitaar ergens in 1985. Het nummer kwam naast Old Ways ook terecht op Half Nelson.
David Briggs en Young brachten ook wat andere veranderingen aan; toen de oorspronkelijke producer van het nummer, Elliot Mazer, de proef-persing van de single hoorde belde hij Young: “there is an out-of-tune piano, the bass sounds weird, the mix is dreadful”. Young’s reactie sloeg hem met stomheid: dat was de bedoeling. Ook bassist Tim Drummond was niet te spreken over de plaat toen hij hoorde dat Young zijn baspartij had vervangen door die van Joe Allen; alsof Young aan Geffen met opzet een slecht album wilde geven. Geffen was het waarschijnlijk met hem eens, er werden slechts 80,000 exemplaren van Old Ways geperst, logischerwijs werd het album een flop. Had hij maar het album uit 1983 uitgebracht…
Info Card op neilyoungarchives.com
Om een idee te geven hoe Old Ways uit 1983 ongeveer had geklonken (Are There Any More Real Cowboys? begint op 13:15):
David Briggs en Young brachten ook wat andere veranderingen aan; toen de oorspronkelijke producer van het nummer, Elliot Mazer, de proef-persing van de single hoorde belde hij Young: “there is an out-of-tune piano, the bass sounds weird, the mix is dreadful”. Young’s reactie sloeg hem met stomheid: dat was de bedoeling. Ook bassist Tim Drummond was niet te spreken over de plaat toen hij hoorde dat Young zijn baspartij had vervangen door die van Joe Allen; alsof Young aan Geffen met opzet een slecht album wilde geven. Geffen was het waarschijnlijk met hem eens, er werden slechts 80,000 exemplaren van Old Ways geperst, logischerwijs werd het album een flop. Had hij maar het album uit 1983 uitgebracht…
Om een idee te geven hoe Old Ways uit 1983 ongeveer had geklonken (Are There Any More Real Cowboys? begint op 13:15):
0
geplaatst: 7 april 2021, 09:26 uur
Are There Anymore Real Cowboys ? Prima countrysong , niks mis mee 7.4
0
geplaatst: 7 april 2021, 09:54 uur
harm1985 schreef:
Misfits is voor mij vooral een gemiste kans. De live versie uit 1985 vind ik veel beter dan de versie die op Old Ways terecht is gekomen en had van mij makkelijk een 9 gekregen.
Misfits is voor mij vooral een gemiste kans. De live versie uit 1985 vind ik veel beter dan de versie die op Old Ways terecht is gekomen en had van mij makkelijk een 9 gekregen.
Tja punten geven blijft altijd lastig.
Eerst heb je dat vergelijk met (latere) live versies ( zo'n Live Rust album kan zomaar eerdere album versies downgraden).
Daarnaast is het de vraag als Cortez, After the goldrush en Hurricane een 10 krijgen , liedjes als pak 'm beet Powderfinger en Harvest Moon ook een tien (op die schaal) verdienen.
Tja bij mij wel, bij een ander misschien niet.
Mijn referentie is sowieso mijn platenkast en niet de Neil Young discografie.
0
geplaatst: 7 april 2021, 11:01 uur
Tja, Rudi S, dat is mijn handicap, van veel nummers ken ik ook de vele live versies die officieel en onofficieel zijn uitgebracht. Voor deze lijst ga ik echter alleen uit van wat officieel is uitgebracht en alleen als een live versie significant beter is dan een studio versie, zoals bij sommige nummers van Old Ways en This Note's for You, dan kies ik die. Gelukkig ontsluit Neil langzaamaan zijn archief.
0
geplaatst: 7 april 2021, 12:35 uur
Misfits: 5,9
Old Ways: 5,7
Are There Anymore Real Cowboys?: 4,8
Niet best hoor, niet best.
0
geplaatst: 7 april 2021, 12:45 uur
Valt me nog best mee hoor, dit nummer. Zeker niet geweldig, ook niet slecht of zo. Ik heb er een vrij neutraal gevoel bij.
6
6
0
geplaatst: 7 april 2021, 13:04 uur
Johnny Marr schreef:
Ja, maar jij hebt ook een hekel aan Country

0
geplaatst: 7 april 2021, 13:04 uur
Are there anymore real cowbows; was een leuke gift toen ik bij het laatste bridge school optreden was. Deed ie deze uiteraard met Willie. Mooie herinnering. Vond het ook altijd al een lekkere song, daarom een 8
Are you ready 7.5
Misfits 6.5
Old Ways 7
Are you ready 7.5
Misfits 6.5
Old Ways 7
0
geplaatst: 7 april 2021, 17:19 uur
Are There Any More Real Cowboys: Dit vind ik dan wel weer echt het slechtste nummer van Old Ways. De selectie voor dit topic en de hoge cijfers verbazen me ook wel een beetje, maar hé, smaken verschillen.
5
5
0
geplaatst: 7 april 2021, 17:28 uur
Sandokan-veld schreef:
Are There Any More Real Cowboys: Dit vind ik dan wel weer echt het slechtste nummer van Old Ways. De selectie voor dit topic en de hoge cijfers verbazen me ook wel een beetje, maar hé, smaken verschillen.
5
5
Het slechtste nummer van Old Ways vind ik Once an Angel, bijna niet door te komen. Wayward Wind vind ik ook niet al te best.
0
geplaatst: 8 april 2021, 09:20 uur
Slechts 13 stemmen voor Are there Any More Real Cowboys. Een overdosis Country wellicht? Van mij krijgt het nummer een 7.7. Ik stoor me niet heel erg aan de overdubs van Willie Nelson, al moet ik -wederom- toegeven dat de live versie van Austin City Limits me beter bevalt (deze zit ook het dichtst in de buurt van de originele studio versie). In Archives Vol. III zou de 'originele' Old Ways moeten zitten. Enfin, Cowboys komt uit op een 6.67. Ik verwacht echter nog wel wat nakomende stemmen, dus het kan nog alle kanten op...
Tijdens de opnames van de video van Are There Any More Real Cowboys? werd ook overleg gepleegd voor het eerste Farm Aid concert. Vanaf 1985 is het een jaarlijks terugkerend evenement, waar zowel Young als Nelson optreden, niet zelden samen. In 2014 voegen zich Nelson’s zonen Lukas en Micah bij hen voor de toegift. Niet lang daarna sluit ook de rest van de band Promise of the Real zich bij hen aan. Vanaf dat moment gaat het snel. Al bij het Bridge School Benefit Concert van 2014 staan ze met elkaar op het podium, ook tijdens Farm Aid 2015 tot en met 2019 delen ze het podium.
In 2015 volgt het album Monsanto Years, een aanklacht tegen big corp, buiten Monsanto ook o.a. Starbucks. Het album wordt gepromoot tijdens de Rebel Content tour, waar blijkt dat de gebroeders Nelson grote fans zijn van het werk van Young, vele deep cuts worden gespeeld, liefst 63 nummers in 2015. In 2016 doen ze er nog een schepje bovenop met liefst 83 verschillende nummers. Groot was dan ook mijn teleurstelling dat voor Earth de focus vooral lag op Monsanto Years en er bovendien enkele foeilelijke overdubs waren toegevoegd. Hopelijk maakt Neil dit goed met Noise & Flowers, een live album van de tour van 2019.
In de tussentijd moeten we het doen met de soundtrack van Paradox. In deze wat vreemde film, geregisseerd door Daryl Hannah zien we, vergelijkbaar met Journey Through the Past live beelden gemengd met fictie. Naast de interessante Cowgirl Jam horen we ook een ‘live’ versie van Peace Trail op de soundtrack, die de album versie wat mij betreft overtreft.
Tijdens de opnames van de video van Are There Any More Real Cowboys? werd ook overleg gepleegd voor het eerste Farm Aid concert. Vanaf 1985 is het een jaarlijks terugkerend evenement, waar zowel Young als Nelson optreden, niet zelden samen. In 2014 voegen zich Nelson’s zonen Lukas en Micah bij hen voor de toegift. Niet lang daarna sluit ook de rest van de band Promise of the Real zich bij hen aan. Vanaf dat moment gaat het snel. Al bij het Bridge School Benefit Concert van 2014 staan ze met elkaar op het podium, ook tijdens Farm Aid 2015 tot en met 2019 delen ze het podium.
In 2015 volgt het album Monsanto Years, een aanklacht tegen big corp, buiten Monsanto ook o.a. Starbucks. Het album wordt gepromoot tijdens de Rebel Content tour, waar blijkt dat de gebroeders Nelson grote fans zijn van het werk van Young, vele deep cuts worden gespeeld, liefst 63 nummers in 2015. In 2016 doen ze er nog een schepje bovenop met liefst 83 verschillende nummers. Groot was dan ook mijn teleurstelling dat voor Earth de focus vooral lag op Monsanto Years en er bovendien enkele foeilelijke overdubs waren toegevoegd. Hopelijk maakt Neil dit goed met Noise & Flowers, een live album van de tour van 2019.
In de tussentijd moeten we het doen met de soundtrack van Paradox. In deze wat vreemde film, geregisseerd door Daryl Hannah zien we, vergelijkbaar met Journey Through the Past live beelden gemengd met fictie. Naast de interessante Cowgirl Jam horen we ook een ‘live’ versie van Peace Trail op de soundtrack, die de album versie wat mij betreft overtreft.
0
geplaatst: 8 april 2021, 12:56 uur
Peace Trail , wel de betere track van het gelijknamige album
7.2
7.2
0
geplaatst: 8 april 2021, 12:59 uur
Zeker, Peace Trail is wel het beste album van de afgelopen 5 a 6 jaar. Enige minpuntje (en de voornaamste reden waarom ik voor de POTR versie heb gekozen) is de vocoder/autotune die op het studio album is gebruikt:
* denotes required fields.