MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
7,3

Little Wing: 9
Are You Ready For The Country ? : 8

Lost In Space 7,5
Pocahontas - Rust Never Sleeps versie 7,5
Pocahontas - Crazy Horse versie 1975 8,2
Sail Away 8
Little Wing 7,5
Are You Ready For The Country? 7

Mijn lage cijfers voor Pocahontas verbaasden mij eigenlijk ook wel. Ik blijk de Unplugged-versie toch beter in mijn systeem te hebben (en de versie van Gillian Welch) en ik vind de versie van Rust eigenlijk gewoon te snel gaan. De Unplugged-versie haalt bij mij al snel twee punten hoger...

Are You Ready For The Country ? 8

Dit kostte even wat tijd, maar heb me goed vermaakt. Vaak staan mijn hoge cijfers haaks op die van de meeste users hier en dat geldt ook voor mijn laagste cijfers Ttja.

Give Me Strength: 8,2
Hawks & Doves: 8,3
Let’s Impeach the President: 7,2
Campaigner: 7,1
Ambulance Blues: 6,3 (voort tokkelend)

Down by the River (studio): 7,0
Down by the River (Massey Hall live): 8,5
(meestal prefereer ik de electrisch gestuurde versies, deze keer duidelijk niet)

This Old House: 6,7
Homegrown: 5,3 (oei, dit is niet best)

White Line (Crazy Horse): 7,9
White Line (acoustic): 6,4
De River of Pride versie zit hier tussenin, maar dan meer richting de CH versie)

Sedan Delivery: 8,0
Dirty Old Man: 7,5
Spirit Road: 8,2
Doghouse: 8,8 (weer die dekselse Bluenotes, swingt als een malle, zeker met die blazerssectie)
Tumbleweed (solo): 6,3

Goin' Back: 9,0
My My, Hey Hey (out of the Blue): 10 (subliem nummer)
Tonight's the Night (studio): 7,0
Tonight's the Night (Live Rust): 7,8 (live toch echt beter dan de studio versie)
Sweet Joni: 8,0 (ongelooflijk al die onvoldoendes)

Sugar Mountain: 6,8
The Loner: 7,2
It Might Have Been: 5,0
Winterlong: 6,2
Down to the Wire: 6,3

Dance, Dance Dance: 6,1
Love is a Rose: 6,9
Alabama: 9,2 (prachtige herontdekking)
Walk On: 8,0 (lekker laidback)

Powderfinger (Hitchiker): 7,2
Powderfinger (Rust Never Sleeps): 7,7
Captain Kennedy: 7,1
Lost in Space: 6,4

Pocahontas (Rust Never Sleeps): 7,8 (vanwaar al die tienen?)
Pocahontas (Crazy Horse): 6,5
Sail Away: 7,3
Little Wing: 8,1 (mooi hoor)
Are You Ready For the Country?: 7,7

Jemig Poeha de scores kelderen gelijk haha.

Ik ben dan ook geen fervent liefhebber van Neil Young, wel van een aantal van zijn songs. Maar dit is wel een uitgelezen mogelijkheid om het gros van zijn oeuvre te leren kennen. En daar komt dan nog eens de vele extra interessante info vanuit Harm bij. Ben zeer content met dit topic.

P.S. En al die 9+-ers en tienen van Harm, die kan niemand evenaren. Gelukkig doet ook Johnny Marr mee, die levert nog weleens dikke onvoldoendes aan.

Are You Ready for the Country: met name vanwege de versie op A Treasure: 8

Poeha schreef:
Ik ben dan ook geen fervent liefhebber van Neil Young, wel van een aantal van zijn songs. Maar dit is wel een uitgelezen mogelijkheid om het gros van zijn oeuvre te leren kennen. En daar komt dan nog eens de vele extra interessante info vanuit Harm bij. Ben zeer content met dit topic.

P.S. En al die 9+-ers en tienen van Harm, die kan niemand evenaren. Gelukkig doet ook Johnny Marr mee, die levert nog weleens dikke onvoldoendes aan.

Tja, je bent fan of niet

Sowieso waardeer ik alles tussen 69 en 79, 89 en 96 en 2003 en 2012 erg hoog en van de overige albums heb ik mijn favoriete nummers gekozen, dus vandaar de hoge stemmen. Van sommige albums zullen dus maar 1 a 2 nummers voorbij komen en niet eens zo hoog scoren.

Is ook een stukje (zelf)bescherming, anders moeten we bijna 700 nummers beoordelen, inclusief alle live nummers.

In ieder geval, ik waardeer het zeer dat je de moeite neemt om alsnog op alles te stemmen. Toch bijna 40 nummers!

Are You Ready for the Country? Ja! Een 8!
Maar mijn favoriete uitvoering is die van Hallo Venray:

Na There's a World is Are You Ready for the Country mijn minst favoriete nummer van Harvest. De live versie van A Treasure bevalt mij veel beter, dat hele album is goud. Met een 8.5 van mij komt Are You Ready for the Country na 16 stemmen uit op een 7.76, inderdaad het slechtst scorende nummer van Harvest tot nu toe.

Waylon Jennings' cover van het nummer leidde in 1984 en 85 tot een aantal gastoptredens bij Live optredens van Young en tot een samenwerking op enkele nummers van het album Old Ways. Van de zeven nummers die Neil Young opnam in April 1985 in The Castle in Tennessee deed Jennings er vijf mee, onder andere het titelnummer en Misfits (Dakota). In tegenstelling tot wat je zou verwachten als je het album hoort, is alles tijdens deze sessies live opgenomen. Achter de knoppen zat David Briggs, die misschien niet de juiste persoon was voor deze klus. Elliot Mazer, de producer van het eerste, door Geffen geweigerde, Old Ways album was misschien geschikter geweest voor dit materiaal, maar die liet zich niet echt positief uit over de sessies; na kritiek dat Young teveel op Waylon begon te lijken werd hij de laan uit gestuurd.

Volgens Engineer Gene Eichelberger zat de studio tot de nok vol met Nashville’s Finest, die vervolgens de helft van de tijd op hun reet zaten te niksen, tot grote frustratie van onder andere Anthony Crawford, die ook bij de opnames van de eerste versie van dit album betrokken was en gevraagd (en met Young op torunee was). Aan Crawford was gevraagd ‘alles’ mee te brengen aan instrumenten en versterkers dat hij had. Young was zo vastberaden de Nashville sound te vatten dat hij niet Ben Keith maar Ralph Moone steel guitar liet spelen.

Resultaat was dat de opnames noch een verbetering waren van hetgeen in 1983 opgenomen was (waaronder Old Ways) of de live versies (het contrast met California Sunset en de rest van het album is gigantisch). Enige positieve uitzondering is wellicht Misfits, dat initieel Dakota heette (Waylon Jennings vond Misfits toepasselijker), al het wel een klein beetje van de melancholie verloren van de live uitvoering met de Crazy Harvesters, een hybride versie van Crazy Horse en The International Harvesters die Young mee op tournee nam in Australië en Nieuw-Zeeland in 1985.

We stemmen dus vandaag weer op twee nummers: Misfits én Old Ways.

Info Card op neilyoungarchives.com

Info Card op neilyoungarchives.com

Ter vergelijking, de Crazy Harvesters versie van Misfits:

Misfits 7.3
Old Ways 7.1

Misfits: 6
Old Ways: 7.2

Misfits: 7
Old Ways: 6,5

Misfits: 6
Old Ways: 7

Are You Ready For The Country - 9,2 (studioversie van Waylon Jennings vind ik nog mooier)
Misfits - 7
Old Ways - 8

Are You Ready for the Country vind ik één van de minste op Harvest. De versie op A Treasure vind ik wat sterker, die van Jennings stiekem ook.

8

Het album Old Ways ken ik niet echt, dit is dus onbekend terrein voor mij. Misfits klinkt nogal statig, beetje saai eerlijk gezegd.

6

Het titelnummer klinkt me dan wat beter in de oren. Iets meer leven, ook wel die typische Nashville-sound, lijkt me.

7

Are You Ready For The Country?..8.5
A Treasure versie de mooiste,en daarna Waylon Jennings

Misfits..7.5

Old Ways...8

I Country....

Are You Ready for the Country: 6,8
Misfits: 6,5
Old Ways: 7,3

Old ways nog maar eens opgezet en die had ik op *** staan.
Ik vind 'm nog niet eens zo slecht, Neil zat wat mij betreft in een mindere ( zeg maar zijn Geffen) periode.
Ik waardeer Old Ways wat minder denk ik omdat het wel heel dicht tegen de meer traditionele country aanleunt, maar goed bij herbeluistering valt hij toch nog best mee.

Misfits: 8,5

Misfits: 6,7
Old Ways: 6,2

Misfits: 6,5

Misfits: 9

Misfits: 5,9
Old Ways: 6,7

Misfits: 6.6
Old Ways: 6

Eigenlijk vind ik Old Ways best een toffe plaat. 'Misfits' is inderdaad waarschijnlijk het beste nummer. 8,5
'Old Ways' doet het 'm dan weer niet echt voor mij. 6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 09:58 uur

geplaatst: vandaag om 09:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.